متن کامل بیانات در دوره دوم یازدهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان 1393/6/8


پیوند های مرتبط »

متن کامل بیانات در دوره دوم یازدهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان
مؤمن برگزیده‌ی نزد خدای متعال عبارت است از مؤمن مجاهد. قرآن کریم مؤمنان را به دو گروه مؤمن مجاهد و مؤمن قاعد تقسیم می‌کند. قاعد یعنی نشسته، بی‌حال، بی‌خاصیّت، منفعل، ضعیف. مؤمن مجاهد یعنی مؤمن قوی، میدان‌دار، اهل چالش با دشمن، شجاع، خوش‌تدبیر و فعّال. از این دو قسم، خدای متعال مؤمن مجاهد را انتخاب کرده و ‌پسندیده است. همه‌ی زندگی‌ مؤمن مجاهد جهاد است؛ چه اینکه گفته‌اند: «زندگی جز عقیده و تلاش در راه آن عقیده، چیز دیگری نیست». زندگی یعنی اعتقاد داشته باشی و پای اعتقادت، در همه‌ی عرصه‌ها مجاهدت کنی؛ چه سیر و سلوک شخصی باشد، چه رویارویی فرهنگی با جبهه‌ی دشمن باشد، چه رویارویی اقتصادی با جبهه‌ی دشمن باشد، چه رویارویی نظامی با دشمن باشد.

خداوند متعال در قرآن کریم مي‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ اتَّقُواْ اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛[1] اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد، اميد است كه رستگار شويد».

الحمدلله که توفیق پیدا کردم در جمع باصفا، نورانی، صمیمی و مملو از تعهّد ایمانی شما برادران و خواهران گرامی و عزیز در اجلاس دوم کنگره‌ی یازدهم حضور پیدا کنم. امیدوارم این برنامه به عنایت الهی و با حضور فعّال و متعهّدانه‌ی شما، یک اجلاس پر ثمر و ماندگار باشد؛ ان‌شاءالله الرّحمن.

از برنامه‌های متنوّع و خوبی که اجرا شد، استفاده کردیم و از همه‌ی دوستانی که زحمت کشیدند و این برنامه‌ها را اجرا کردند، صمیمانه تشکّر می‌کنم. از حضور وزیر محترم آموزش و پرورش نیز که با وجود شلوغی کار در هفته‌ی دولت و ایّام پر تلاشی که داشتند، محبّت کردند در جلسه‌ی ما، همراه معاونان و همکارانشان حضور پیدا کردند، صمیمانه تشکّر می‌کنم و برایشان آرزوی توفیق دارم.

معمولاً جلسات مربوط به کنگره ـ چه جلسه‌ی اصلی و اوّل و چه جلسه‌ی دوم ـ جزء جلسات مهم تشکیلاتی ما است که بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان عزیز، برگزیده و اعضای قرارگاه ملّی ما در آن حضور دارند. این فرصت، یک فرصت بسیار ارزشمند است. در کنار مسئولان اتّحادیه و کادر محترمی که در برنامه حضور دارند، من هم فرصت را غنیمت می‌شمارم و مسائلی را در محورهای مختلف خدمتتان تقدیم می‌کنم. سعی می‌کنم در هر بخش یک کار برای جمع مؤمنانه‌ی انجمن‌ها و اتّحادیه تعریف شود.

 

شرط موفقیت در جهاد

مطلب اوّل که مطلع صحبت‌های امروز است، یک نکته درباره‌ی آیه‌ سال است. آن نکته این است که انسان مؤمن وقتی پیش خدای متعال برگزیده می‌شود که مجاهد باشد و جهاد وقتی به مقصد می‌رسد که آمیخته با صبر باشد. صبر کلید ظفر و گشایش در همه‌ی عرصه‌های مجاهدت است. این جهاد اگر در صحنه‌ی مبارزه‌ی با نفْس باشد، نامش جهاد اکبر است. انسان صابر با استقامت در آنجا به فلاح و رستگاری می‌رسد. اگر در میدان فرهنگ و تربیت باشد، می‌شود جهاد کبیر که در اینجا رمز موفّقیّت نیز عبارت است از صبر. اگر در عرصه‌ی اقتصاد باشد، می‌شود جهاد صغیر که باز هم آن چیزی که کار را به سرانجام می‌رساند، صبر است. اگر در میدان نبرد نظامی باشد که جهاد اصغر است، باز هم کار با صبر به سرانجام می‌رسد. در سوره‌ی مبارکه‌ی آل عمران که آیه‌ برگزیده‌ی امسال، آیه‌ پایانی آن است، شما جلوه‌های مختلف رویارویی‌های گوناگون بین جبهه‌ی حق و باطل را در همه‌ی این صحنه‌ها می‌بینید. یعنی هم در صحنه‌ی جهاد اکبر و در مبارزه‌ی با نفْس، هم در صحنه‌ی مبارزه‌ی فرهنگی و هم در رویارویی اقتصادی و نظامی، در همه‌ی این موارد عنصر پیش‌برنده و آن چیزی که انسان و جامعه‌ی مؤمن را کامیاب می‌کند، عبارت است از عنصر صبر. صبر و استقامت، دو رکُن اصلی حیات شخصی و اجتماعی انسان و جامعه‌ی مؤمنان است. اگر در کنار هم قرار گرفتن و توان‌افزایی و به میدان و به مصاف رفتن به صورت مرتبط و پیوسته‌ی داخلی بین آحاد مؤمنین باشد، از یک سو، و از سوی دیگر اجتماع مؤمنان با امام و ولیّ امر پیوند بخورد، جامعه‌ با عنصر صفا و اخلاص و بهره‌مندی از تقوا و رعایت مرزهای الهی، قطعاً به سعادت و خوشبختی می‌رسد؛ چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید: «وَ اتَّقُواْ اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ و از خدا پروا نماييد، اميد است كه رستگار شويد».

پس سخن امروز ما یک کلمه بود: مؤمن برگزیده‌ی نزد خدای متعال عبارت است از مؤمن مجاهد. قرآن کریم مؤمنان را به دو گروه مؤمن مجاهد و مؤمن قاعد تقسیم می‌کند. قاعد یعنی نشسته، بی‌حال، بی‌خاصیّت، منفعل، ضعیف. مؤمن مجاهد یعنی مؤمن قوی، میدان‌دار، اهل چالش با دشمن، شجاع، خوش‌تدبیر و فعّال. از این دو قسم، خدای متعال مؤمن مجاهد را انتخاب کرده و ‌پسندیده است. همه‌ی زندگی‌ مؤمن مجاهد جهاد است؛ چه اینکه گفته‌اند: «أَنَّمَا الْحَيَاةُ عَقِیدةٌ وَ جَهَاد؛[2] زندگی جز عقیده و تلاش در راه آن عقیده، چیز دیگری نیست». زندگی یعنی اعتقاد داشته باشی و پای اعتقادت، در همه‌ی عرصه‌ها مجاهدت کنی؛ چه سیر و سلوک شخصی باشد، چه رویارویی فرهنگی با جبهه‌ی دشمن باشد، چه رویارویی اقتصادی با جبهه‌ی دشمن باشد، چه رویارویی نظامی با دشمن باشد. یادمان باشد که در همه‌ی زمینه‌ها، کلید فتح و ظفر عبارت است از صبر.

 

ماه ذی‌العقده، ماه خودسازی

دوستان از ماه ذی القعده استفاده کنند که ماه خودسازی است. ماه ذی القعده ظرفیّت سلوکی خیلی جذّابی دارد. آنهایی که اهل این حرف‌ها هستند، با بهره‌مندی از تعبیر قرآن کریم که می‌فرماید: «وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ؛[3] و با موسى، سى شب وعده گذاشتيم و آن را با دَه شب ديگر تمام كرديم» از اوّل ماه ذی القعده تا پایان دهه‌ی ذی الحجه را اربعین خودسازی می‌دانند. این چهل روز فرصت بسیار مناسبی برای برقراری ارتباط بسیار صمیمی و نزدیک با پروردگار متعال است که همه، مخصوصاً جوان‌ها، باید آن را قدر بدانند. چه کسی بهتر از شما برای این حرف‌ها؟! سن شما سن برقراری ارتباط دوستانه و صمیمانه و عاشقانه با پروردگار متعال و عزیزمان است. جوانان این دوران را قدر بدانند. در ایّام پیری نمی‌شود کاری کرد. یکشنبه‌های ماه ذی القعده فرصت بازسازی شخصیّت و استغفار است که در این زمینه استغفار ویژه‌ای وارد شده است. این را حتماً در دستور کارتان قرار بدهید. روزهای یکشنبه‌ی ماه ذی القعده برنامه‌ی فوق‌العاده جذّابی دارد در عذر بردن به پیشگاه پروردگار متعال و رفع بعضی از موانع برای اینکه انسان بتواند فضای دوستی‌اش را با خدای متعال باطراوت و بانشاط و فعّال نگه دارد.

حرم‌های سه‌گانه اهل بیت در ایران

ماه ذی القعده را با ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه (سَلَامُِ الله عَلَیهَا) آغاز کردیم. دهه‌ی آغازین این ماه که دهه‌ی کرامت است، به نام و یاد حضرت رضا (عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَام) معطّر است. حرم‌های سه‌گانه اهل بیت (سَلَامُ الله عَلَیهِم اَجْمَعِین) در ایران که نمادهای هویّت ملّت ایران هستند، همگی به نوعی با حضرت رضا (عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَام) پیوند خورده‌اند. حرم خواهر ارجمندشان در قم و حرم برادر گرامی‌شان در شیراز، پس از حرم آن حضرت، حرم دوم و سوم ما ایرانیان محسوب می‌شود که فرصت‌های بسیار خوبی برای ارتباط با خداوند برای مردم ایجاد کرده است. توجّه به امام‌زادگان واجب التّعظیم که در جای‌جای میهن اسلامی حضور دارند نیز از نشانه‌های ارتباط عمیق مردم عزیز ما با اهل بیت عصمت و طهارت هستند. این را هم دوستان من خیلی قدر بدانند؛ مخصوصاً توجّه به حضرت رضا (عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَام) را که یاد آن حضرت برای جامعه‌ی ما منبع اصلی آرامش و چشمه‌ی فیّاض محبّت و امید است. این فرصت‌ها را باید قدر دانست.

روز اوّل این ماه به نام روز ملّی دختران در جمهوری اسلامی شناخته شده که مصادف با میلاد حضرت فاطمه‌ی معصومه (سَلَامُ الله عَلَیها) است. البتّه اطّلاع دقیقی از روز ولادت حضرت فاطمه‌ی معصومه (سَلَامُ الله عَلَیها) نداریم؛ منتها این روز برای گرامی‌داشت این بانوی بزرگ انتخاب شده که فرصتی برای عرض ارادت به محضر مقدّس آن حضرت است. برای جامعه‌ی دختران متدیّن اهل بیتی ما نیز که تمام دخترهای عزیز ما در اتّحادیه و در انجمن‌های اسلامی از این گروه محسوب می‌شوند، بلکه خوب‌ها و برگزیده‌هایشان هستند، فرصت بسیار خوبی است برای اندیشیدن درباره‌ی الگوی تعالی دختران؛ آنچه که بحمدالله در تشکیلات ما به عنوان یک روش شناخته شده و امیدوارم هر روز این مسئله بیشتر مورد توجّه قرار بگیرد و در کنار این الگوی برگرفته از مکتب اهل بیت (سَلَامُ الله عَلَیهِم اَجمَعین)، یک خودسازی همه‌جانبه‌ای را جامعه‌ی دختران عزیز ما داشته باشند و در این جهت برای سایر هم‌سن و سال‌های خودشان الگو باشند. ما هم این فرصت را غنیمت می‌شماریم و به همه‌ی عزیزانمان روزشان را تبریک عرض می‌کنیم و امیدوارم ان‌شاءالله خدای متعال حافظ و نگه‌دارشان باشد.

 

یادی از رجایی و باهنر

اجلاس ما در سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر تشکیل شده است؛ یعنی روز هشتم شهریورماه. لذا عرض ارادت می‌کنیم به محضر این دو شهید بزرگوار که در فکر، اخلاق، تدبیر و مدیریّت، جزء شخصیّت‌های تراز اول انقلاب اسلامی هستند. جالب است که آموزش و پرورش دوران جمهوری اسلامی، با این دو شهید عزیز شناخته می‌شود. بعدها آقای رجایی رئیس جمهور و آقای باهنر نخست‌وزیر شدند؛ ولی جایگاه و خاستگاه اصلی‌شان آموزش و پرورش بود. آقای رجایی معلّم بود. آقای باهنر نیز با اینکه مجتهد بود، معلّم و دست‌اندرکار تألیف کتاب‌های درسی در آموزش و پرورش قبل از انقلاب بود. هر دو بزرگوار تربیت‌شده‌ مکتب امام راحل عظیم الشّأن بودند. دو شخصیّت مجاهد، مؤمن، میدان‌دار که با هم بالیدند، با هم رشد کردند، با هم خدمت و مجاهدت کردند و به اتّفاق هم به شهادت رسیدند.

 

امور تربیتی، نیاز مبرم آموزش و پرورش

آموزش و پرورش ما سه یادگار از این شهدای عزیز دارد: 1. امور تربیتی؛ 2. تربیت معلّم؛ 3. انجمن اسلامی. من نمی‌خواهم بگویم چه به روز این سه یادگار آمده و چه بر آنها گذشته، امّا می‌خواهم عرض کنم که امور تربیتی به معنای واقعی کلمه، امروز مورد نیاز جامعه‌ی ما و جامعه‌ی تعلیم و تربیت و آموزش ما است. جفاهای زیادی بر این بخش سرنوشت‌ساز در آموزش و پرورش رفته و غفلت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. امور تربیتی در وضعیّتی که ما با یک دستگاه تعلیم و تربیتی آموزش‌زده مواجه هستیم، از هر چیز دیگری برای این مجموعه لازم‌تر است. وزیر محترم آموزش و پرورش ساحت‌هایی را که در سند تحویل بنیادین آموزش و پرورش تألیف شده، برایتان خواندند. شش ساحت بود که در پنج ساحت فقط با فرض یک نگاه تربیتی و پرورشی متعالی و یک بخش قوی، فرهیخته، سرافراز و کارآمد به عنوان امور تربیتی و پرورشی قابل انجام است. هر کدام که اسم بردند، چه در بخش اخلاق و معنویّتش، چه در بخش تربیت سیاسی و اجتماعی‌اش، چه در بخش تربیتی زیستی‌اش، آن چیزی که باید برایش فکری کرد، این مسئله است. امروز، بیشتر از هر زمان دیگری، آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت ما نیازمند رُکن تربیت است؛ تربیت فرهیختگان، متخصّصانِ توانمند و آبرومند که به شایستگی در وسط میدان حضور یابند. از سویی نگاه تربیتی باید به همه‌ی ارکان آموزش و پرورش سایه بیندازد، و از سویی باید یک متولّی توانمند و سرافزار وسط میدان آموزش و پرورش حضور داشته باشد. اینها در کنار هم اثربخش خواهند بود. بعضی‌ها با این اسم و با این بهانه که باید نگاه تربیتی به همه‌ی آموزش و پرورش ما سایه بیندازد، امور تربیتی را که یادگار انقلاب اسلامی و این دو شهید عزیز است که تحت هدایت‌های امام عظیم الشّأن بودند، در حدّی تضعیف کردند که بعدها سخن از احیای آن به میان آمد. یعنی تقریباً امور تربیتی را از دور خارج کردند و الان لطمه‌هایی که ما در حوزه‌های تربیتی در مدرسه‌ها می‌بینیم، به خاطر کم‌فروغ شدن امور تربیتی است.

این یادآوری برای تبیین موضع اتّحادیه در این زمینه بود تا همه در کشور مطّلع باشند. این آن چیزی است که آموزش و پرورش ما باید به آن فکر کند. امور تربیتی میدان‌گشایی کند برای ابتکار عمل تربیتی تا مشق زیست مؤمنانه و تغییر زندگی به سبک زندگی اسلامی در مدرسه‌ها فراگیر شود. زمانی در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران صحبت از مشق دموکراسی شد!!! بعضی‌ها به این چیزها پُز می‌دادند و با این حرف‌ها اصل کار را که مشق زیست مؤمنانه و مجاهدانه و تمرین زندگی به سبک توحیدی و اهل بیت (سَلَامُ الله عَلَیهِم اَجمَعین) است، کم‌فروغ کردند. امیدوارم ان‌شاءالله در آموزش و پرورش به این مسئله توجّه شود.

در این زمینه نام مهم نیست. اسمش را معاونت پرورشی و فرهنگی یا هر چیز دیگری بگذاریم، فرقی نمی‌کند. راه، همان راه است. علت تأکید ما بر امور تربیتی آن است که یادگار شهیدان رجایی و باهنر است. حالا اسمش را عوض کنند، مانعی ندارد؛ به شرطی که هویّتش تغییر نکند. امور تربیتی واقعی، یعنی حضور باطراوت و بانشاط تشکّل‌های دانش‌آموزی و در صدر آن، انجمن اسلامی در مدرسه. اگر روزی دیدید در مدرسه‌های ما انجمن‌های اسلامی بانشاط هستند، باطراوت هستند، وسط میدان هستند، میدان دارند، حمایت می‌شوند، کمک می‌شوند، فرصت برای درخشش دانش‌آموزان برگزیده و عزیز ما که این انجمن‌ها را سازمان‌دهی می‌کنند، فراهم می‌شود، بدانید امور تربیتی احیاء شده است. این را هم دوستان ما بدانند و باخبر باشند که یکی از نشانه‌های اصلی زنده شدن امور تربیتی، درخشش انجمن‌های اسلامی است.

 

نکاتی درباره تربیت معلّم

درباره تربیت معلّم باید بگویم که مجموعه‌ای درست کرده و اسمش را تربیت معلّْم گذاشته بودند. شهیدان باهنر و رجایی می‌دانستند که نقطه‌ی عزیمت تحوّل در دستگاه تعلیم و تربیت، تربیت معلّم تراز انقلاب اسلامی است. هنوز هم که هنوز است، آموزش و پرورش ما از برکات مراکز تربیت معلّم بهره‌مند می‌شود. اخیراً سخن از دانشگاه فرهنگیان به میان آمده است. می‌خواهند اسم تربیت معلّم را دانشگاه فرهنگیان بگذارند. نمی‌دانم آیا این دانشگاه همانند مرکز تربیت معلّم، معلّم تراز برای جمهوری اسلامی تربیت می‌کند یا نه؟ اینکه معلّم تراز چیست، بحث دیگری است. این آن چیزی است که طی سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است. بعضی می‌گفتند که آموزش و پرورش باید سهم خودش را از معلّمان، از دانشگاه‌های مختلف برداشت کند. در این صورت دیگر برای چه مرکز تربیت معلّم می‌خواهیم؟ چه اشتباه بزرگی را مرتکب شدند و چه خسارت‌های بزرگی وارد کردند. من نمی‌دانم آیا روح تربیتِ معلّمِ متعهّدِ مؤمن و مجاهدِ تراز انقلاب اسلامی، در دانشگاه‌های فرهنگیان هست یا نیست؟ اگر هست، خوشا به سعادت دوستانی که این کار خوب را انجام داده‌اند. اگر نیست، وزیر محترم و سایر دوستان فکری بکنند. آن چیزی که جمهوری اسلامی نیاز دارد، تربیت معلّم در تراز جمهوری اسلامی است. دوباره اسمی نگذاریم بعد از دلش حرف‌های دیگر دربیاید و مدرک‌بازی و فرصتی برای بعضی از وقت‌گذرانی‌ها و امثال اینها شود. ما خیلی وقت از دست داده‌ایم. در بخش تربیت معلّم، یک نگاه جهادی در آموزش و پرورش لازم است.

 

ضرورت توجه به سخنان رهبری

درباره‌ی هفته‌ی دولت هم من یک جمله عرض می‌کنم. اول اینکه به دولت محترم تبریک می‌گویم و به همه‌ی کسانی که در مجموعه‌ی دولت در سراسر کشور زحمت می‌کشند و در بخش‌های مختلف خدمت می‌کنند، خسته نباشید عرض می‌کنم. امّا آن جمله این است که سخنان جامع و کامل رهبر عزیزتر از جان ما در هفته‌ی گذشته در جلسه‌ی هیئت دولت، یک منشور بسیار روشن از وضعیّت دولت جمهوری اسلامی در وضعیّت کنونی را پیش روی ما قرار می‌دهد. سخنان ایشان جامع، راهبردی و در عین حال مملو از خیرخواهی و عواطف و محبّت بود. اگر می‌خواهید آخرین تحلیل را درباره‌ی نقاط قوّت، ضعف، راهبردها و مسائل مهم دولت بدانید، این صحبت‌ها را نه در یک نگاه سطحی، بلکه با نگاه انجمن اسلامی بررسی کنید؛ یعنی با نگاه تحلیل‌یاب. از دل این صحبت‌ها کاملاً به دست می‌آورید وضعیّتی را که الان دولت جمهوری اسلامی در آن قرار گرفته است.

به هر حال، هم برای دولت آرزوی توفیق می‌کنیم، هم برای انجمن‌ها. ان‌شاءالله با کمک انجمن اسلامی و مخصوصاً اتّحادیه در بخش تعلیم و تربیت، شاهد پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی باشیم.

خدا رحمت کند این دو شهید عزیز و نگاه متفاوت‌شان را به انجمن اسلامی؛ مخصوصاً در مدرسه‌ که خودش یک قصّه‌ی بسیار شیرین و جذّابی است که بماند.

 

سنت الهی در جنگ غزه

بحمدالله این اجلاس ما از نظر جهادی منطقه‌ای در شرایط خاصّی برگزار می‌شود. از طرفی شاهد پیروزی مقاومت اسلامی در غزّه بودیم. در ماجرای غزّه، از یک طرف روزهای پر از رنج و غم و غصّه و از یک طرف پر از شادمانی را در پنجاه روز گذشته پشت سر گذاشتیم.

آنچه که در آنجا مشاهده کردید، پرده‌برداری و رونمایی از سنّت نصرت پروردگار متعال است. دیدید خدای متعال چطور یاری می‌کند کسانی را که از او یاری بخواهند؛ چنان‌که خود او فرموده است: «وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه؛[4] و قطعاً خدا به كسى كه [دين‏] او را يارى مى‏كند، يارى مى‏دهد». این را می‌شود کاملاً در ماجرای غزّه مشاهده کرد.

درباره‌ی پوچی، پوکی و ضعف ذاتی جریان باطل و استکبار ـ به رغم ظاهر فریبنده‌اش ـ نیز شما می‌توانید مراجعه کنید به همین قضیّه غزّه. کاملاً مشاهده کردید که: «إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقاً؛[5] آرى، باطل همواره نابودشدنى است». این را می‌شود در جنگ رژیم صهیونیستی و استکبار با غزّه کاملاً مشاهده کرد. این سنت الهی نیز در غزّه رونمایی شد.

نکته‌ی دیگر اینکه در ماجرای غزّه به فضل الهی قدرت نرم جمهوری اسلامی و البتّه قدرت سختش در میدان و عمق استراتژیک‌ و حقّانیّتش در رویارویی با رژیم صهیونیستی به همه‌ی عالم ثابت شد. حقّانیّت راهبرد محو اسرائیل از نقشه‌ی عالم که راهبرد امام عزیز و حکیم ما بوده است و امروز رهبر معظّم انقلاب و ملّت عزیز ایران با همان قدرت آن را دنبال می‌کنند، معلوم شد. بیشتر از قبل ثابت شد که اساساً اگر جامعه‌ی جهانی می‌خواهد روی آرامش ببیند، باید رژیم جعلیِ پلید صهیونیستی از نقشه‌ی عالم حذف بشود.

نکته‌ی دیگر که خیلی در جریان اخیر قابل توجّه است، بیداری جهانی است. به نظر من یک پیام بسیار روشن در عدل‌خواهی مردم جهان نهفته است. در این مسئله، اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا، هم‌زبان بودند و با زبان بی‌زبانی، از امام عصر (عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَام) دعوت می‌کنند. همه به دنبال عدالت هستند و از نظام جهانی بی‌خاصیّت، ناامید هستند که نتوانست جلوی یک رژیم بی‌مهارِ کودک‌کشِ جانیِ بالفطره را بگیرد. فقط جریان مقاومت بود که ایستاد، خدای متعال یاری‌شان کرد و نصرتی که دوستان خدا در جمهوری اسلامی داشتند، باعث شد که این کار به سرانجام برسد. خوشبختانه در فلسطین، برای چندمین بار، حضور مقتدرانه‌ی یک یار سرافراز، یعنی جمهوری اسلامی ایران را در کنار خودشان مشاهده و تجربه کردند.

 

بهترین فرصت برای فعّالیّت انجمن‌های اسلامی

نکته‌ای که من اینجا می‌خواهم به انجمن‌های اسلامی عرض کنم این است که برای انجمن‌های اسلامی الان فرصت کار فراهم است. به معنای این که شما برای مدرسه‌ها آماده می‌شوید. زنده نگه داشتن این ماجرا و تبیین و تحلیل ابعادش، بسیار مهم است. خود غربی‌ها کاری کردند که هیچ آبرویی برای خودشان نگذاشتند. ما در رویارویی نرم و در جنگ نرم با دشمن، یکی از نکات اتّکایمان، تبیین ذات مجموعه‌ی شوم استکبار جهانی است. خودشان معرّفی کردند خودشان را که چه کسی هستند. بهتر از این می‌خواستیم؟ رژیم صهیونیستی نماینده‌ی استکبار در منطقه، بلکه در صحنه‌ی عالم است. از این فرصت باید برای تقویت روح مجاهدت و سلحشوری در مدرسه‌ها استفاده کرد؛ بنابراین پیشنهادم این است که دوستان آماده بشوند برای یک کار فکری، تحلیلی، هنری و قوی در قالب نمایشگاه، گفتگو، تبیین، تحلیل، نشریه یا کارهای دیگری که بلد هستید.

شبکه‌ی ضد صهیونیست را که بحمدالله در عرصه‌ی دانش‌آموزی اتّحادیه پیشگام است، بیش از پیش فعّال کنید. اتّحادیه همیشه پرچمدار مبارزه‌ی ضدّ صهیونیستی در عرصه‌ی دانش‌آموزی کشور بوده و خواهد بود و تا محو رژیم صهیونیستی از عالم، ان‌شاءالله این پرچم را زمین نخواهد گذاشت. بنابراین کارتان را در این بخش خیلی فعّال نگه دارید و همین کار خوبی را که شنیدم، شروع شده، ان‌شاءالله با قوّت ادامه بدهید. از تجربیّات قبل هم استفاده کنید و کار تازه انجام بدهید. اینجا آوردگاه ما با استکبار جهانی است؛ لذا برای آن ارزش فوق‌العاده‌ای قائل باشید.

 

 

صهیونیسم، گرداننده اصلی داعش و جریان‌های تکفیری

نکته‌ی دوم درباره قصّه‌ی تکفیری‌ها و داعش است. در این بخش هم خوشبختیم که جمهوری اسلامی سرافراز، سربلند و پیروز میدان است. در قصّه‌ی داعش و جریان تکفیری، اَلحَمدلله ربِّ العَالمین، ما در سوریه حرف اوّل را زدیم. این را یادتان نرود. متأسّفانه خیلی زود یادمان می‌رود. تمام قوای استکبار دست به دست هم دادند در برابر خطّ مقاومت و تنها یارش که جمهوری اسلامی باشد، و می‌خواستند در سوریه با جمهوری اسلامی ایران رویارویی داشته باشند. بحمدالله سوریه میدان قدرت‌نمایی انقلاب اسلامی در برابر استکبار جهانی شد که با مقاومت مردم و آقای بشّار اسد و خطّ مقاومت، پیروزی به فضل الهی نصیب ایران شد. همه‌ی عمله‌ی استکبار از همه‌ی جای دنیا به سوریه آمدند تا با جریان مقاومت مقابله کنند؛ امّا نتوانستند کاری از پیش ببرند.

در عراق هم به لطف پروردگار متعال که بخش دوم این توطئه‌ها بود، اَلحَمدلله ربِّ العَالمین، تهدیدها و خطرهای بسیار بزرگی با راهنمایی و حمایت جمهوری اسلامی از سر ملّت عراق برطرف شد. جریان تکفیری و داعش را اگر بخواهیم اسم‌گذاری کنیم، باید اسمش را صهیونیست‌های مسلمان‌نما بگذارید و خیال خودتان و همه را راحت کنید. جریان‌های تکفیری، داعش، اَلنُّصْرَه و سایر گروه‌های این‌چنینی، یک مشت آدم احمقِ فاقدِ شعور و فاقد عقل هستند که به عنوان عمله‌ی دست چندم جریان استکبار عمل می‌کنند. مثل عروسک‌های خیمه شب‌بازی، سحر و مسخ شده و فاقد عقل هستند. ظاهراً کسانی که وسط میدان هستند، جنایاتی را مرتکب می‌شوند که اصلاً قابل توصیف نیست. امّا باطن قضیه عبارت است از استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی. این باطن ماجرا است. حتّی واسطه‌های این میان را مثل آل سعود کثیفِ پلید را هم خیلی به حساب نمی‌آوریم. اینها رجّاله‌های وسط این ماجرا هستند که بسیار بدبخت، پست و پلید هستند. دنیا متوجّه شد در جریان غزّه که چقدر این جماعت بی‌غیرت، بی‌هویّت، مسخ‌شده و از دست رفته است. آل سعود و هم‌پالگی‌هایشان در منطقه، در جریان غزّه آبروی نداشته‌ی خود را برای بار چندم از دست دادند و معلوم شد یک جو غیرت عربی هم ندارند و حتّی انسانیّت‌شان هم مسخ شده است. این محصول همراهی و هم‌پالگی با دشمنان اسلام است. اگر ما نیز با آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی رفیق بشویم، عاقبتمان چنین خواهد شد.

رهبر حکیم و خردمند و عزیز ما با جریان تکفیری و داعش چطور برخورد کردند؟ رفتند سراغ باطن آن. تعبیری را هم داشتند که خیلی تکان‌دهنده بود و ابعاد این کار تهدیدآمیز را در کشورهای اسلامی جمع کرد. ایشان ماجرای هابیل و قابیل را مطرح کردند و تعبیر خیلی جالبی درباره‌ی این قضیه داشتند. یعنی ما فریب این ظاهر را نمی‌خوریم. دشمن اصلی آن جریان دانش‌ساز و تکفیری‌ساز است. ما باید سراغ آن برویم. امروز به این اسم است، فردا و پس فردا به اسم دیگری مشغول این کارها هستند. راهبرد شیطان برای فروپاشی داخلی امّت اسلامی، هرج و مرج سازنده است. آمریکایی‌ها به میدان می‌آورند، ولی آقایمان فرمودند هرجا صحبت از دعوای فرقه‌ای باشد، آنجا بروید سراغ انگلیس خبیث؛ حتماً دست اینها در کار است. اصلاً فوق تخصّص این کار هستند. آقا فرمودند اینکه من به اینها می‌گویم خبیث، به این خاطر است که ماجرا را تولید می‌کنند و یک عدّه آدم‌های احمق این وسط می‌شوند مجری. از جمله بعضی از رژیم‌های خبیث منطقه هم می‌شوند حمایت‌کننده. بنابراین آوردگاه اصلی همچنان مبارزه با شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی است. ما اینها را اصلاً قابل آدم نمی‌دانیم که بخواهیم با آنها صحبت کنیم. فقط باید با آنها با تدبیر و قوی برخورد کرد که بحمدالله چنین کاری انجام می‌شود.

برای انجمن اسلامی در این زمینه سخن این است که این نگاه عمیق و این تحلیل روشن و متفاوت را دوستان در صحن مدرسه داشته باشند، همراه با نگاه تقریبی که نگاه جمهوری اسلامی در ارتباط با برادران اهل سنّت است؛ آن نگاه شیرین، خردمندانه و حکیمانه. همین‌جا هم همواره قدرشناس امنیّت ملّی جمهوری اسلامی باشید و این را در مدرسه‌هایتان مطرح کنید که وسط خطّ آتش و ناامنی، به لطف خدای متعال جزیره‌ی امنی به نام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که تحت پرچم اهل بیت (صَلَوَاةُ الله عَلَیهِم اَجمَعین) راه کمال و سعادت و اقتدار را با سرعت طی می‌کند.

 

مدرسه، میدان اصلی مبارزه با استکبار

بعد از آنکه درباره اوضاع جهان و ایران سخن گفتیم، می‌آییم سراغ اتّحادیه، اتّحادیه‌ مبارک. انجمن اسلامی و اتّحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، فرصت نقش‌آفرینی دینی، انقلابی و ایمانی دانش‌آموز مسلمان مؤمن است. انجمن اسلامی این است. اگر فرض کنیم مبارزه‌ی اصلی ما با استکبار جهانی در عرصه‌ی فکری و تربیتی است، واضح می‌شود که میدان اصلی این مبارزه مدرسه‌ها هستند و در چنین میدانی که پیش روی شما است، یکی از بازیگران اصلی این صحنه که باید به میدان برود، انجمن اسلامی است. آقا فرمودند انجمن اسلامی سنگر فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی در مدرسه است؛ لذا باید قدرش را دانست.

شهریور، ماه آمادگی جوان مؤمن و انجمن اسلامی برای ایفای نقش ممتاز در مدرسه است. به نظر من در همین فرصت باقی‌مانده، شما و دوستان ما در کشور، نقشه‌ی راه یک‌ساله‌ی تحصیلی خودتان را مطابق با اسناد تشکیلاتی و مطابق با نیازهای منطقه‌ای و مدرسه‌ای طرّاحی و آماده اجرا کنید. یک انجمن اسلامی فعّال، انجمنی است که در شهریور بارش را برای یک سال اقدام و عملیّات در مدرسه بسته، طرّاحی و برنامه‌ریزی کرده، و خودش را کاملاً آماده کرده است. آحاد اعضای عزیز ما هم همین‌طور باشند؛ چون یک انجمن اسلامی موفّق، انجمنی است که اعضای فعّال و پیشرو و پیشگام و موفّقی داشته باشد. بنابراین جنابعالی به عنوان یک جوانِ مؤمنِ انقلابیِ عزیز، باید نقشه‌ی راه علمی، انقلابی، اخلاقی و اعتقادی خودتان را برای یک آغاز باطراوت و موفّق در سال تحصیلی جدید، مطابق با شرایط خاصّ خودتان، آماده کرده باشید. اگر این آمادگی وجود نداشته باشد، کتاب و درس و فضای مدرسه شما را زمین‌گیر خواهد کرد. اگر شما بروید به استقبال، شما همه‌ی آنها را در اختیار خواهید گرفت و بر آنها مسلّط می‌شوید. والّا کسی که بدون آمادگی وارد مدرسه بشود، مدرسه بر او مسلّط می‌شود. بعضی از انجمن‌های اسلامی در مهرماه فکر می‌کنند که چه کار می‌خواهند بکنند. من راجع‌به چنین انجمن اسلامی اصلاً صحبت نکنم، بهتر است؛ چراکه دیگر امیدی به این انجمن نیست. انجمن اسلامی واقعی انجمنی است که در تابستان و مخصوصاً در شهریور بار خودش را بسته است. کاملاً به وضعیّت مدرسه، موقعیّتش، نقاط قوّت و ضعفش اشراف دارد و بر اساس آن، برنامه‌های عملی خود را پیش می‌برد تا روز اوّل مهر که وارد مدرسه شدند، انجمن اسلامی پرچمش برافراشته و در وسط میدان، نقاط عملیّاتی‌اش انتخاب شده باشد. از همان روز افتتاح مدرسه واضح می‌شود که این مدرسه انجمن اسلامی دارد. این می‌شود انجمن اسلامی مطلوب. اخیراً به بچه‌ها گفتم الان بهترین وقت است. به استقبال بعضی از درس‌های سال آینده‌تان که یک مقدار در آنها مشکل دارید یا درس‌های مهم‌تری هستند، بروید. بخشی‌ از آن را مطالعه کنید تا وقتی رفتید مدرسه، شما از سایرین جلو باشید تا بتوانید به کارهای انقلابی‌تان در مدرسه برسید. من یکی از انجمن‌ها را دیدم که همین الان حدود هشتاد درصد تمام محتوای بُردهایش را برای سال تحصیلی و نشریاتی که می‌خواهد ارائه کند، آماده کرده است. این می‌شود انجمن اسلامی. هنگامی که به مدرسه بروند، دستشان پر است و نمی‌خواهد دنبال مطلب بگردند و در آخر بگویند درس داریم و باید به کارهای دیگرمان هم برسیم.

 

چند یادآوری تشکیلاتی

بعد از این یادآوری راجع‌به شهریورماه، چند نکته به عنوان یادآوری‌های تشکیلاتی مطرح می‌شود که اینها را دوستان سریع و پشت سر هم دریافت کنند. من آنها را فهرست می‌کنم، ان‌شاءالله دوستان توجّه کنند.

 

 

1. زنده نگه داشتن نام امام عسکری (علیه السلام)

مطلب اوّل راجع‌به اجلاس دوم کنگره‌ی یازدهم است. این کنگره را ما به نام نامی امام عسکری (عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَام) آغاز کردیم. قراری گذاشته شد مبنی بر اینکه حداقل در فضای قرارگاه ملّی و قرارگاه‌های استانی و شهری ما، این نام درخشان برافراشته باشد و در زمینه‌ی زندگی امام عسکری (عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَام)، اندیشه‌ها و معارف آن بزرگوار، یک کار خاصّی انجام بشود. گاهی فقط اسمی از حضرت برده می‌شود که ما نمی‌خواهیم اتّحادیه صرفاً به اسم اکتفا کند.

وقتی می‌گوییم زیر پرچم امام عسکری (عَلَیهِ السَّلَام) رفتیم، باید برای یک کار بزرگ در کنگره‌ی دوازدهم آماده شوید. این، هم توصیه بود و هم گله. امام عسکری (عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَام) یک منشور اخلاقی برای دوستان و شیعیانشان داده‌اند. در اجلاس اوّل آن را یادآوری کردم و قرار شد دوستان رویش کار کنند، محتواسازی کنند و در نهایت، تکثیرش کنند. من بی‌خبر هستم که کاری انجام شده یا نه. از همین حالا ان‌شاءالله دوستان از فرصت باقیمانده در این بخش استفاده کنند.

 

2. نهضت قرآنی تشکیلات

نکته‌ی دوم درباره‌ی حرکت عمومی قرآنی در تشکیلات است که اسمش را گذاشتیم نهضت قرآنی و صحبت‌هایش هم در اجلاس اوّل سال گذشت. اقدامات سریع و خوبی را دوستان ما انجام دادند که من تشکّر می‌کنم. امّا کار اصلی هنوز آماده نشده که امیدوارم تسریع بشود؛ به ویژه در مباحث سبک زندگی. دوستان عزیز ما در اتّحادیه و در همه‌ی انجمن‌های کشور یک منظومه‌ی قرآنی در اختیار داشته باشند که هم حفظ قرآن، هم مفاهیمش و هم کاربستش در آن منظومه در اختیار آنها قرار بگیرد. این هم نکته‌ی دوم که تقاضای تسریع در نهضت قرآنی است.

 

3. بررسی آیه سال

سوم، درباره‌ی آیه‌ سال است که باخبر هستم اقدامات خوبی در دست انجام است. امیدوارم تسریع بشود و در آستانه‌ی مهر در اختیار عزیزان قرار بگیرد. البتّه شما در انجمن‌های اسلامی هیچ معطّل نمی‌مانید تا مطلبی برسد. مراجعه می‌کنید و نصیب خودتان را به عنوان یک تدبّر جمعی درباره‌ی آیه‌ی سال، ان‌شاءالله به لطف خدای متعال خواهید داشت.

 

4. اصالت دادن به انجمن اسلامی مدرسه

نکته‌ی چهارم، بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم که اصالت با انجمن اسلامی مدرسه است. بقیه‌ی بخش‌ها در اتّحادیه، همه و همه و همه، نقش پشتیبانی از اقدام و عملیّات در مدرسه را بر عهده دارند. هیچ‌کس نباید این اصل را در مجموعه‌ی ما فراموش کند. قرارگاه‌ها، شبکه‌ی کادر، مربّیان، رابطان و دوستان دیگر که در مجموعه هستند، همه نقش پشتیبانی از انجمن اسلامی مدرسه و اعضای فعّال آن را بر عهده دارند. هر مقدار که میسّر باشد، انواع و اقسام پشتیبانی‌های راهبردی، فکری، معنوی و امکاناتی از انجمن اسلامی مدرسه داشته باشید. مواظب باشید چیزی جای انجمن اسلامی را نگیرد. عناوین دیگر در کنار انجمن اسلامی معنا پیدا می‌کنند. اصل با انجمن اسلامی در مدرسه است. هیئت خیلی مقدّس است، قرارگاه جای جمع شدن مسئولان انجمن اسلامی و هماهنگی‌ها است؛ ولی باز برای پشتیبانی از انجمن اسلامی مدرسه است. یادمان نرود، آوردگاه و میدان اصلی مدرسه است. عدّه‌ای علاقه‌مند هستند انجمن‌ها از مدرسه‌ها بیرون بروند. به کوری چشمشان، انجمن‌ها با نشاط، با طراوت و سربلند در مدرسه‌ها خواهند ماند و هر مدرسه‌ای که مجموعه صلاح بداند، در آنجا انجمن اسلامی خواهیم داشت و ان‌شاءالله آن را توسعه خواهیم داد؛ نه فقط توسعه‌ی کیفی، بلکه هم‌زمان توسعه‌ی کمّی نیز خواهیم داشت. این اسم برای دشمن تکان‌دهنده است. هر مدرسه‌ای که انجمن اسلامی داشته باشد، البتّه انجمن واقعی، تیغ دشمن در آنجا نمی‌برد. به کوری چشم دشمنان و به روشنی چشم دوستان، ان‌شاءالله ما انجمن اسلامی را در متن مدرسه خواهیم داشت. خیال نکنند ما بیرون می‌آییم. بعضی‌ها علاقه‌مند هستند شما بیرون بروید و ساختمانی درست کنید و مدرسه را به حال خودش بگذارید. آقایمان فرمودند انجمن اسلامی سنگر فرهنگی و فکری انقلاب در مدرسه است. چنانچه جای دیگری باشیم، فعّالیّت‌هایمان خاصیّتی نخواهد داشت. ما اگر جای دیگری می‌رویم، برای کسب آمادگی بیشتر جهت فعّالیّت در مدرسه است. انجمن‌ها در مدرسه باید همواره سرزنده و جدّی باشند.

 

5. استفاده از ظرفیّت فارغ‌التّحصیلان

نکته‌ی پنجم، استفاده‌ی مناسب و فعّال از ظرفیّت فارغ‌التّحصیلان به عنوان سرگروه‌ها است. این توصیه ما است. از دوستان دفتر مرکزی، عزیزان شورا، اجرا و دیگر دوستان خواستیم که در این باره طرح‌ریزی‌های دقیق‌تری داشته باشند و خبرهایش را به ما برسانند. بهترین فرصت برای نقش‌آفرینی فارغ التّحصیلان اتّحادیه و حفظ تماس آنها با مجموعه که هم برای آنها خوب است، هم برای ما، جایگاه سرگروه است. بعضی‌ها بر روی سرگروه اسم مربّی می‌گذارند که اشتباه است. سرگروه که به دانشگاه یا حوزه رفته، ارتباطش را با اتّحادیه و انجمن اسلامی به این ترتیب حفظ ‌کند و در چنین جایگاهی قرار گیرد. ان‌شاءالله این کار نیز با جدّیّت دنبال شود.

 

6. ترسیم چهره‌ی علمی انجمن اسلامی

ششم، چهره‌ و سیمای علمی تشکیلات و انجمن اسلامی است که بارها تأکید کردم و برای بار دیگر، در جمع عزیز شما تأکید می‌کنم. در این زمینه خبرهای خوشی داریم؛ مخصوصاً طیّ تأکیدهایی که شده، در سال‌های اخیر گزارش‌های خوبی از درخشش علمی بچّه‌های انجمن اسلامی رسیده است. مثلاً در کنکور سراسری شنیدم که بچه‌ها موفّقیّت‌های خوبی داشته‌اند. اگر جمع‌بندی و مستنداتش آماده شود، چه خوب است که در این جلسه نیز ارائه شود. به هر حال، تا آنجایی که من شنیدم، خیلی از بچه‌ها رتبه‌های بالایی را به دست آورده‌اند که باعث چشم روشنی است؛ امّا تا وضعیّت مطلوب راه طولانی در پیش داریم. همه‌ی عزیزانم را به مجاهدت علمی و درسی، با نیّت اقتدار علمی جمهوری اسلامی که مورد درخواست و تأکید رهبر عزیزمان است، دعوت می‌کنم. ان‌شاءالله با قوّت در این میدان حضور داشته باشید.

 

7. به راه انداختن فعّالیّت‌های جریان‌ساز دانش‌آموزی

نکته‌ی هفتم کارهای جریان‌ساز ذیل جنبش دانش‌آموزی و با هدف تقویت بنیه‌ی انقلابی مدارس و دانش‌آموزان است که دوستان نباید آن را دست کم بگیرند. این همیشه در دستور کارتان باشد. مجموعه‌ی ما باید همیشه از گنجینه‌ی گنج بی‌پایان معارف و الگوهای دفاع مقدّس بهترین استفاده را داشته باشد، برای تقویت روحیه‌ی انقلابی و سلحشوری و مجاهدت در نسل جدید. شما باید در این زمینه الهام‌بخش باشید. عرصه‌های اقدام انقلابی را با روش‌های نو و هنرمندانه در دستور کار داشته باشید و از نمایشگاه‌های مفهومی، مثل مدرسه‌ی انقلاب که کار بسیار زیبایی بود، استفاده کنید. این را از دست ندهید و به عنوان یک شاخص حفظ و تقویتش کنید. کارهایی که در ارتباط با شهدا انجام می‌شود، همانند لشکر فرشتگان و همکلاسی آسمانی نیز از جمله کارهای پسندیده است. اقداماتی از قبیل باشگاه جوانان ضدّ صهیونیست، از ابتکارات بسیار خوب است. کارهای با نشاط انقلابی و دینی و مجاهدانه را ذیل عنوان جریان‌سازی در اتّحادیه داشته باشید.

 

8. توجه به ورزش در تشکیلات

نکته‌ی هشتم، اقدام به موقع، زیبا و تحسین‌برانگیز صعود به سبلان بود. من از آنها تشکّر می‌کنم. جمعی از بچه‌های انجمن اسلامی شرکت کردند که الان در جلسه، چهره‌های آفتاب‌دیده‌ی فتح سبلانی را می‌بینیم. من آنجا خدمتشان رسیدم، البتّه پای قلّه نه بالای قلّه. در اردوگاه در جلسه‌ی افتتاحیه نیز زیارتشان کردم. خواهران ما هنوز وارد این میدان نشده‌اند و صرفا‍ًً جمع محدودی از آقایان بودند. یک کار نمادین بود که نشان داد مجموعه‌ی ما به ضلع فراموش‌شده‌ی مثلث خوشبختی، یعنی ورزش، که رهبر عزیزمان طرّاحی کرده‌اند، توجّه می‌کند. ایشان فرمودند: تهذیب، تحصیل، ورزش. بعد فرمودند این حرف همیشگی ما به جوانان عزیز میهن است.

ما در آنجا بحث مفصّلی درباره‌ی بخش اقدامات ورزشی در تشکیلات، خدمت دوستان داشتیم که امیدوارم به آن مطالب عمل شود.

 

9. حضور فعّال در اجلاس

نکته‌ی نهم اینکه من همه‌ی عزیزان را که از جای‌جای میهن اسلامی تشریف آوردند، به یک حضور فعّال، منظّم و بسیار مفید و مؤثّر در این اجلاس دعوت می‌کنم. خوشبختانه از طلیعه‌ی این اجلاس مبارک می‌شود فهمید که شما با اخلاص، صفا، نشاط و نظم وارد این میدان شده‌اید. من اوّل وقت آمدم، دیدم همه اینجا حاضر و آماده نشسته و مهیّای آغاز جلسه هستید. جلسه‌تان هم تا اینجا خیلی خوب برگزار شد. در این جلسات به عنوان میزبان حضور یابید؛ شما میهمان کسی نیستید. شما خودتان دست‌اندرکار و میزبان هستید. برنامه‌های طرّاحی‌شده را با قوّت و جدّیت دنبال کنید. نگاه فعّال داشته باشید، حتّی نقد داشته باشید، نظر داشته باشید. چنین توقعی از بچه‌های انجمن اسلامی می‌رود. من تأکید می‌کنم که ان‌شاءالله این اجلاس را به یک نمایش از نظم و انسجام و فهم تشکیلاتی درخور انجمن اسلامی تبدیل کنید تا ان‌شاءالله در تاریخ اتّحادیه به عنوان یک ورق روشن و قابل اعتنا ثبت بشود. به همه‌ی برادران و خواهران اصول اخوّت ایمانی را یادآوری می‌کنم و در فرآیند انتخاب و فعّالیّت‌هایی که خواهید داشت، ان‌شاءالله الرّحمن تقوا را یادآوری می‌کنم که ان‌شاءالله مجموعه‌ی ما خیلی پاک و تمیز و بدون حاشیه همه‌ی کارهایش انجام شود و نمونه‌ای از یک تقوای جمعی باشد.

 

10. تدوین نماد تشکیلاتی در قسمت‌های مختلف

نکته‌ی دهم و پایانی، تشکّر است. جمع ما جمع صمیمی است. من اینجا خیلی راحت مطلب را خدمت عزیزانم مطرح می‌کنم. نمی‌دانم این آرزو چه زمانی ان‌شاءالله برآورده خواهد شد که ما در جمع خودمان، نمادهای خودمان را داشته باشیم. ما یک تشکیلات ریشه‌دار هستیم، ظرفیّت هنری داریم، ظرفیّت فکر داریم، ظرفیّت معنوی داریم. به عنوان مثال، بخشی‌ از جلسه‌ی امروزمان، تقدیرها بود که انجام دادیم. به نظر شما همین روش خوب است یا نه؟ آیا می‌توانیم بهتر از این و متناسب با یک کار تشکیلاتی که اسمش انجمن اسلامی است، برنامه تقدیر داشته باشیم؟ سبک تشویق ما در این جلسات مثل همه‌ی جاهای دیگر است. چرا ما نباید سبک تشویق خاصّ خودمان را داشته باشیم؟ تشکیلات با این چیزها هویّت‌های خاصّ خودش را تعریف می‌کند. خواهش می‌کنم دوستان عزیزم به این مسئله فکر کنند و آن را جدّی بگیرند. نمادهای تشکیلاتی حتّی در تشویق و در همین جمع‌ها می‌تواند چیز بسیار جالبی باشد. خوب می‌دانید من با کف زدن شماها مخالف نیستم؛‌ منتها این روش عمومی است که عرف جامعه است. امّا شما می‌توانید سبک خاصّی برای ابراز علاقه‌ی خودتان ایجاد کنید که همراه با دست زدن باشد. وقتی شما کنار هم جمع می‌شوید، این نمادها خودش را بیشتر نشان می‌دهد؛ مثلاً مدل‌های لباس یا بعضی سرودهای دسته‌جمعی که اوّل یا وسط یا پایان جلسه‌ خوانده می‌شود، باعث تمایز هویّت ما از دیگر جمع‌ها می‌شود. اینها نباید کارهای دشواری باشد و باید درباه‌اش فکر کرد.

 

سخن پایانی

سخن پایانی ما تشکّر است. از همه‌ی شما صمیمانه تشکّر می‌کنم. از دوستانی که برنامه‌های معنوی و قرآنی و اعتکاف دانش‌آموزی را در ماه رمضان برگزار کردند،‌ سپاس‌گزاری می‌کنم. از هیئت‌های انصار المهدی (عَلَیهِ السَّلَام)، به خاطر روز قدس و اقدامات خوبی که در ارتباط با این مسئله داشتند، تشکّر می‌کنم. به خاطر فعّالیّت‌های علمی مجموعه، فعّالیّت‌های ورزشی، صرفه‌جویی و افزایش مشارکت عمومی از همه شما تشکّر می‌کنم. ظاهراً می‌خواهید صندوق مشارکت جمعی در اتّحادیه بگذارید و جیب‌های مبارک را به اشتراک بگذارید؛ البتّه جیب‌های پدرهای عزیز را! تا برای حلّ مشکلات اقتصادی مجموعه کاری کنیم.

به هرحال از همه‌ی دوستان صمیمانه تشکّر می‌کنم. از عزیزانی که با همّت خودشان این جلسه را برگزار کردند و این اجلاس را تا پایان ان‌شاءالله پیش خواهند برد. از تدابیر شورای محترم مرکزی، از اقدامات انقلابی و جدّی دبیر کلّ محترم و یارانشان، از همّت مسئولان محترم استان‌ها و معاونین عزیزشان در سراسر کشور صمیمانه تشکّر می‌کنم که بحمدالله فضای تشکیلات را همراه با مربّیان و کادر عزیز ما و از همه مهم‌تر خود شماها، فعّال و سرزنده نگه داشتند. از دفتر خود ما، آقای نوری و دوستانی که در قم برنامه‌های محتوایی را حمایت می‌کنند نیز قدردانی می‌کنم.

همه‌ی شما عزیزانم را به خدای متعال و مهربان می‌سپارم و از اینکه خسته‌تان کردم، از همه‌ی شما عذرخواهی می‌کنم. ما یک قراری داریم و آن این است که در این جلسات رسمی اتّحادیه، اعلام مواضع بشود. اعلام مواضع هم یک مقدار طول می‌کشد. باید به هر جایی سری بزنیم و مطالبی را عرض کنیم. از اینکه حوصله فرمودید و تحمّل کردید، تشکّر و عذرخواهی می‌کنم. همه‌ی شما را به خدای متعال می‌سپارم. موفق باشید.

خدایا، در ظهور آن حضرت تعجیل بفرما. ما را از دعای آن حضرت بهره‌مند بفرما. نائب عزیز و بزرگوارش را برای ما حفظ بفرما. ارواح مطهّر شهدا، امام راحل، شهیدان رجایی و باهنر را از ما راضی بفرما. ادامه‌ی راه شهدای عزیز دانش آموز را به ما توفیقش را کرامت بفرما. جبهه‌ی مقاومت اسلامی را در سراسر عالم یاری بفرما. دشمنان اسلام، امریکای جهانخوار، رژیم صهیونیستی، انگلیس خبیث و اعوان و انصارشان را بیش از این خوار و ذلیل و منکوب بفرما. پیروزی‌های اخیر را مقدّماتی برای پیروزی‌های بزرگ‌تر قرار بده. جمع عزیز حاضر را ای خدای بزرگ از بهترین سرمایه‌های جمهوری اسلامی و از بهترین یاران امام زمان (عَجَّلَ الله تَعَالی فَرَجَهُ الشَّرِیف) قرار بده.



[1]. آل عمران: 200.

[2]. این جمله منسوب به امام حسین (علیه السلام) است که البتّه بسیاری از پژوهشگران آن را سخن امام نمی‌دانند. ر.ک: محمّد صحّتی سردرودی، عاشورا پژوهی، ص 117 - 118، 422 - 424، 437 - 439، 454، 501.

[3]. اعراف: 142.

[4]. حج: 40.

[5]. اسراء: 81.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *