بیانات در دوره دوم اجلاس کنگره سیزدهم (اردوگاه شهید باهنر) 1399/8/27



فرصت کنگره برای تشکیلات ما خیلی مغتنم است؛ فرصت نو شدن، بازخوانی مسیر طی‌شده، نگاه مجدد به هدف‌های پیشِ‌رو، همفکری و تجدید پیمان است. مخصوصاً فرصتی است برای یادآوری نقش اصلی اعضای دانش‌آموزی در تشکیلات که مسئله قرارگاه ملی و انتخابات و انتخاب عضو دانش‌آموزی شورای مرکزی چنین پیامی را با خودش دارد. این فرصت را مغتنم می‌شماریم.

از مسئولان محترم استان‌ها و کادر استانی و عزیزانی که در شهرستان‌ها در پشتیبانی انجمن‌های اسلامی نقش‌آفرینی می‌کنند، صمیمانه تشکر می‌کنم. از عزیزان‌مان در آموزش و پرورش و ادارات کل در سراسر میهن اسلامی که یار انجمن اسلامی بودند هم تشکر می‌کنیم و برای ایشان آرزوی توفیق داریم.

بحمدالله دوستان دست به دست هم دادند تا دوستان دفتر مرکزی و دبیر کل محترم از عهده برگزاری این کنگره در فضای متفاوتی برآیند. از ایشان و عزیزانمان در دفتر مرکزی و مراکز اقماری اتحادیه و همه‌ی دوستانی که طی یک سال گذشته تلاش‌های خیلی خوب و فعالیت‌های مؤثری داشتند، تشکر می‌کنم و برایشان آرزوی توفیق دارم. شورای محترم مرکزی و اعضای عزیز بانشاط و فعالش و ریاست محترم شورا، گزارش مسیر طی‌شده در شورا را ارائه کردند و ما بهره‌مند شدیم.

بنده هم باخبر بودم از مصوبات خوب، تصمیمات پخته و مفیدی که گرفته شد و جهت‌گیری‌های درستی که در شورا وجود دارد. حضور مجدد جناب آقای تاریخی را هم در جایگاه دبیرکلی به ایشان تبریک می‌گویم. برای انجام رسالت بزرگ و مسئولیت مهمی که در تشکیلات دارند، به ایشان اعتماد مجددی شده است.

بعد از این عرض ارادت، از مهمانان عزیزمان، مدیران کل محترم آموزش و پرورش بعضی از استان‌ها که در جلسه هستند، تشکر می‌کنیم. قبلاً هم از جناب آقای وزیر که پذیرفتن در جلسه ما حضور داشته باشند، تشکر می‌کنم.

مطالبی را خدمت عزیزانم فهرست‌وار تقدیم می‌کنم.

 

کنگره، فرصتی مغتنم برای تشکیلات

فرصت کنگره برای تشکیلات ما خیلی مغتنم است؛ فرصت نو شدن، بازخوانی مسیر طی‌شده، نگاه مجدد به هدف‌های پیشِ‌رو، همفکری و تجدید پیمان است. مخصوصاً فرصتی است برای یادآوری نقش اصلی اعضای دانش‌آموزی در تشکیلات که مسئله قرارگاه ملی و انتخابات و انتخاب عضو دانش‌آموزی شورای مرکزی چنین پیامی را با خودش دارد. این فرصت را مغتنم می‌شماریم.

 

بررسی و بازخوانی پیام رهبری، وظیفه مهم اتحادیه

امسال سال تحصیلی متفاوت شروع شد و رهبر عزیز و عالی‌قدرمان در آغاز سال تحصیلی، مجموعه مهمی از راهبردها و خط‌مشی‌ها را برای نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش کشور ترسیم فرموده‌اند. هم مسئله انسان طراز به عنوان مسئولیت اصلی آموزش و پرورش در تربیت انسان طراز انقلاب اسلامی و هم مسئله اساسی تحول بنیادین و الزاماتش و اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود و فهرستی هم از مسائل کلیدی آموزش و پرورش، در آنجا مرور شد و افق‌های تازه‌ای برای دستگاه تعلیم و تربیت کشور گشودند که بسیار مغتنم است. عزیزان قدر بدانند. برای تشکیلات ما هم الهام‌بخش بوده است. در مسیر مطالبه‌گری وظایف تازه‌ای بر عهده مجموعه قرار داده است. با این رهنمود اخیر و جمع‌بندی که داشتند، هم انجام رسالت‌ها و هم مطالبه عالمانه و روشمند و جدی مطالبات رهبر عظیم‌الشأن و نیز چگونگی نقش‌آفرینی‌ تشکیلات ما در تحقق این رهنمودها، در دستور کار ما باید قرار بگیرد.

اینها موضوعاتی است که به خودم و همه‌ی عزیزان در سراسر کشور یادآوری می‌کنم تا مطالعه کنیم و رسالت‌ها و مسئولیت‌هایمان را استخراج کنیم و به‌شایستگی انجام دهیم تا شکر این نعمت بسیار بزرگ انجام ‌شود.

 

همه باید برای قوی شدن ایران کار کنند

امسال را با آیه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ؛[1] و هرچه در توان داريد، از نيرو، آماده و بسيج كنيد»، شروع کردیم که الهام‌بخش دکترین مقاومت و نظریه مقاومت و مقاومت فعال است که کلید تمام موفقیت‌های انقلاب اسلامی در مسیر پیشِ‌رو است. آیه مذکور از جمله آیاتی است که به مقاومت فعال فرمان می‌دهد و راهبرد قوی شدن را پیشِ‌روی همه‌ی مؤمنین قرار می‌دهد. هدف‌گذاری، ایران قوی است از طریق دستیابی به دستگاه تعلیم و تربیت قوی با حضور مؤثر تشکل قوی و تربیت جوان مؤمن قوی و شایسته. مسئله، مسئله‌ی قوّت است. باید همه دست به دست هم دهند و برای قوی شدن در همه‌ی ساحت‌ها، تلاش کنند. قوّت فکر، قوّت ایمانی، قوّت معنوی، قوّت جسمی و خلاصه قوّت در تمام عرصه‌ها مدنظر است. ما یک برداشت روشنی هم برای تشکیلات‌مان انجام دادیم و فهرستی از عواملی را که باید دوستان به آن توجه داشته باشند و عرصه‌هایی که باید در آن قوی شویم و نیز تشکل قوی را خدمت عزیزان تقدیم کردم.

راهی غیر از این نداریم که قوی شویم. نبرد در عرصه هویت، در عمق حوزه تعلیم و تربیتی ما، مخصوصاً در عرصه تربیت برقرار است. دشمن با تمام قوا در این میدان حضور دارد. موضوع هم موضوع هویت است. حفظ هویت، تقویت بنیه‌ی هویتی نسل جدید و نهایتاً دستیابی به هویت آرمانی و انقلابی و ایمانی، در دستور کار همه باید باشد؛ مخصوصاً عزیزانی که در ساحت تعلیم و تربیت، با نسل جدید کار می‌کنند.

 

اتحادیه، تشکلی فطری و لازم برای آموزش و پرورش

ما یک جمع طبیعی و تشکل فطری هستیم. این نکته را دوستان در اتحادیه دائماً به خودشان یادآوری کنند. باید مجموعه را از یک سلسله آفت‌ها محافظت کنیم تا طبیعی و فطری بودن تشکیلات حفظ شود.

وجود چنین تشکلی در عرصه عمومی دستگاه تعلیم و تربیت برای آموزش و پرورش واقعاً مغتنم است. برای اعضای تشکیلات هم یک فرصت است برای نقش‌آفرینی‌های متفاوت انقلابی که آرزوی هر انسان مؤمنی است. این را باید قدر بدانیم؛ هم ما قدر بدانیم و هم آموزش و پرورش قدر بداند. رهبر حکیم و عالی‌قدرمان در دیدار ویژه و اختصاصی که با بچه‌ها داشتند، خطاب به بچه‌ها با همین صراحت فرمودند که قدر عضویت در انجمن اسلامی را بدانید. این سخن خیلی پیام و نکته دارد.

 

تبیین وظایف اتحادیه در قبال بیانیه گام دوم

در آستانه ورود به قرن جدید هستیم؛ قرن پانزدهم. قرن پانزدهم شمسی دارد از راه می‌رسد و چند ماه بیشتر باقی نمانده است تا ورود به این قرن جدید. در ورود به این قرن که قرن بسیار سرنوشت‌سازی برای امت اسلامی و جامعه‌ی انقلابی ما است، از گام دوم انقلاب اسلامی بهره‌مند شده‌اید؛ یک نقشه به‌روزرسانی‌شده‌ی ایران قوی، آن‌هم به زبان جوانان. من خیلی نگران هستم که نتوانیم شکرش را به‌جا آوریم. مسیر طی‌شده ما در ارتباط با بیانیه، مسیر خوبی نبوده است. باید بهتر از اینها کار می‌کردیم؛ هم در مطالعه، هم در فهم، هم در ترویج، هم در تبیین، هم در بسط مفهومی، و هم در مأموریت‌یابی از متن بیانیه که نعمت بسیار بزرگی است.

بیانیه کاملاً مبتنی بر نظریه مقاومت نوشته شده است؛ همان دکترین مقاومتی که رهبر عزیزمان در ۱۳ آبان سال قبل، به شماها و جوانان که مخاطبانشان هم در آن روز دانش‌آموزان و جوانان دانش‌آموز بودند، فرمودند: شما باید نظریه مقاومت را ترویج و تبیین کنید. کار تبیین نظریه مقاومت را رهبر عزیزمان مسئولیتش را بر عهده نسل جوان و به نظر من در درجه اول بر عهده خود دانش‌آموزان عزیزمان گذاشتند که مخاطب حضرت آقا در خود آن جلسه بودند.

در هر صورت مواظب باشیم که خیلی‌ها دوست دارند که این بیانیه خوانده نشود. دشمنان و نفوذی‌ها علاقه‌مند هستند که نسل جوان با بیانیه، عمق و پیام اصلی‌اش ارتباط مناسبی برقرار نکنند و به‌تدریج غبار غربت روی این متن فاخر و سند خوشبختی نسل جوان‌ ما و ملت عزیز ما بنشیند. دوستان همت کنند و غیرتمندانه با بیانیه مواجه شوند. تشکیلات ما در این زمینه قدم‌هایی برداشته است که اصلاً کافی نیست. دوستان با روحیه انقلابی، جهادی وارد این عرص شوند. رهبر عزیز و عالی‌قدرمان امسال در هفته دفاع مقدس، فرمودند که الگوی جنگ و نحوه مشارکت مردم باید مدل‌سازی شود. یعنی باید دائم از ذخیره دفاع مقدس الگوسازی کنیم؛ مخصوصاً در افزایش سهم مشارکت‌های داوطلبانه در میدان که تشکیلات ما دقیقاً چنین میدانی را برای نسل جوان دانش‌آموز فراهم می‌آورد. البته نه فقط برای قشر دانش‌آموز، در شبکه پشتیبان ما جمع بسیار عظیمی از جوان‌های خوش‌فکر در ساحت مسئولیت، مثلاً معاونت مربی کادر نیز حضور دارند. باید با همین ادبیات و با همین مسیر خودمان را دوباره تعریف کنیم. شبکه زنده و کارآمد در قالب یک تشکل قوی و امین می‌تواند خودش را نشان دهد.

 

نکات استخراج‌شده از آخرین دیدگاه‌های رهبری

آنچه با استفاده از آخرین دیدگاه‌های رهبر عزیزمان می‌توان پیشِ‌روی تشکیلات قرار دهیم، دو راهبرد اساسیِ نیروسازی و جریان‌سازی با الزامات و ملاحظات خاص خودش است. بر این مطلب مرتب تأکید می‌کنیم تا دوستان آن را فراموش نکنند.

از دیدگاه‌های جدید رهبر عزیزمان، هوشمندسازی، شبکه‌سازی و جبهه‌سازی استفاده می‌شود. اینها را هم به آن دو راهبرد ضمیمه کنید.

 

۱. هوشمندسازی فعالیت‌ها

ایشان فرمودند: فعالیت زیاد است، اما نکته‌ی مهم هوشمندسازی فعالیت‌ها است؛ فعالیت‌ها باید هوشمندسازی شود.

 

۲. شبکه‌سازی

نکته دوم بر اساس سخن ایشان اینکه ما به شبکه نیاز داریم. در ساحت درونی تشکیلات باید آرایش قرارگاهی‌ و سازماندهی و ارتباط نیروها‌، مبتنی بر اصل قویم اخوّت ایمانی باشد. این‌هم باید تقویت و به‌روزرسانی شود. دوستان دیدم  مشغول بررسی و تصمیم‌گیری در این زمینه‌ها هستند. ببینند چه کارهای تازه‌ای می‌شود انجام داد. برخی کارها نیاز به بهینه‌سازی، اصلاح و ویرایش دارد. باید هم فعالیت‌هایمان را ویرایش و پیرایش کنیم، و هم شبکه‌مان را.

 

۳. جبهه‌سازی

نکته سوم هم مسئله‌ی جبهه‌سازی است. ارتباطات و نسبت بین ما و سایر تشکل‌ها و مجموعه‌های نیروهای انقلاب اسلامی، نیاز به تقویت مضاعف دارد و باید نوسازی شود. هم تجربیات ما به آنها منتقل شود و به اشتراک گذاشته ‌شود، هم از تجربه آنها استفاده کنیم و بهره‌مند شویم. هم‌پیمانی در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، باید دائماً بین ما به عنوان سند مشترک مرور شود.

 

دو آفت اتحادیه

دو آفت تشکیلات ما را تهدید می‌کند؛ یکی آفت برنامه‌زدگی است، دیگری آفت اداره‌زدگی و اداری ‌شدن است. اولی ما را گرفتار کلیشه‌ها خواهد کرد و از دور فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی‌های مؤثر و مشارکت فعال اعضا، خارج می‌سازد. دومی هم حال جهادی و روحیه انقلابی را می‌گیرد. معمولاً هر جا که بحث اداری شدن و بروکراسی اداری پیش می‌آید، نفس مجموعه‌ها را می‌گیرد و روحیه انقلابی را در آنها کاهش می‌دهد. اینها نیاز به مراقبت دارد. بحمدالله مجموعه ما تا حد زیادی از این آفت‌ها در امان است؛ ولی هم مراقبت بیشتری می‌خواهد، هم در بازنگری‌ها و دقت‌ها، دوستان به این مسئله هم توجه کنند.

 

فراخوانی مهم برای بهمن‌ماه

عزیزان همت کنند از الآن تا بهمن‌ماه، راجع‌به محورهایی که عرض کردم، یعنی جریان‌سازی، نیروسازی، هوشمندسازی، شبکه‌سازی داخلی و جبهه‌آرایی محیطی و بیرونی، فراخوان بدهید تا همه مشارکت کنند؛ به‌خصوص که اکنون فضای مجازی، ارتباطات را خیلی وسیع و سریع و کم‌هزینه کرده است. همه مشارکت فعال داشته باشند، پیشنهاد و نظر بدهند تا از این فرصت به‌خوبی استفاده کنیم. نظر دوستان در شورای مرکزی و دفتر مرکزی مورد مباحثه و جمع‌بندی قرار می‌گیرد و در قدم‌های بعدی کار تشکیلاتی‌مان، از آن استفاده می‌شود.

در این میان مخصوصاً روی کلمه‌ی هوشمندسازی باید کارهای تازه انجام شود. اولاً باید فکر کنید منظور رهبر عزیزمان چه بوده است، این را کشف کنید. بعد ببینید چه کار باید بکنیم. چه اتفاقی باید بیفتد که فعالیت‌های مختلف، دارای روح و تأثیر شود.

 

چند نکته تشکیلاتی

۱. تلاش برای زنده نگه داشتن یاد نهم دی

درباره کارهای جاری تشکیلات، چند یادآوری به اعضای عزیز و پر افتخار و سربلندمان داشته باشم. چند اتفاق را در پیش داریم که دوستان عزیز باید از این فرصت‌ها کمال استفاده را داشته باشند. نهم دی را در پیش داریم. خیلی‌ها دوست دارند نه دی به فراموشی سپرده شود و خیلی‌ها علاقه‌مند هستند که ماجرای فتنه گرفتار تحریف در روایت شود. برخی می‌خواهند فتنه ۸۸ را مجدداً شبیه‌سازی کنند. به نظرم مطالعه آن واقعه و توجه درست به آن روایت، چیزی است که برای نسل جوان عزیز امروز ما مخصوصاً اعضای عزیز اتحادیه جزء واجبات است. باید مطالعه کنند و قضایا را خوب درک کنند و حافظه تاریخی‌شان را در این عرصه تقویت کنند. چون سال ۸۸ در سنین کودکی بودند، نیاز دارند به بازخوانی آن ماجرا و دریافت خطوط اصلی که دشمن و مخصوصاً عناصر نفوذی درصدد بازسازی ماجرای فتنه هستند.

 

۲. بازخوانی و ترویج مکتب شهید سلیمانی به زبان دانش‌آموزی

از طرف دیگر سالگرد حاج قاسم عزیزمان هم در پیش است. بازخوانی و ارائه مکتب حاج قاسم به بیان دانش‌آموزی، رسالت اتحادیه است. اعضای عزیز انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این فرصت ابتکارات خود را به کار بگیرید و ایده‌ها و خلاقیت‌هایتان را به میدان بیاورید تا از این فرصت هم استفاده مناسبی بکنیم.

 

۳. برگزاری دهه فجر به شکل متفاوت

دهه مبارک فجر را در پیش داریم که در فضای متفاوتی برگزار خواهد شد. خیلی از روزهای بزرگمان بدون راهپیمایی و فعالیت‌های حضوری برگزار می‌شود؛ بنابراین دوستان به یک کار متفاوت فکر کنند. از تجمع دانش‌آموزی در فضای مجازی به هر مقداری که ظرفیت‌ها اجازه دهد و سازماندهی مناسب شود، بگیرید تا نهضت مدرسه انقلاب در فضای دانش‌آموزی. از ادب و هنر و ابتکار، استفاده بیشتری کنید. البته فعالیت‌های حضوری به جای خودش محفوظ است و دوستان از آن ظرفیت‌ها معمولاً استفاده حداکثری را خواهند کرد.

 

۴. شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، بدون آلوده شدن به جناح‌بازی

انتخابات 1400یک نقطه عطفی است به نظر می‌رسد بشارتی است که زمینه ها برای تشکیل یک دولت جوان و حزب الهی از را می رسد و از متن جامعه عطش تشکیل دولت جوان حزب الهی(به تعبیر رهبر عزیز و عالی‌قدرمان) درجامعه تقویت می شود تحقق این آرزو که در آینده  مسیر انقلاب اسلامی خیلی پیش‌برنده است، و از جهاتی این انتخابات دارای سهم وارزش خواصی شده این مقطع  اقتضا می کند که ما هم مراقب کارهای دشمن باشیم که درصدد است یک‌سری آشوب‌های پیشاانتخاباتی را طراحی کنند؛ لذا مطالعه فتنه سال  ۸۸  و  فتنه های بعدی ضروری است.

دشمن برای کاهش مشارکت عمومی نیز تلاش می‌کند. پس همه‌ی بچه‌های انقلاب اسلامی موظف هستند، هم مراقبت کنند، هم همه‌ی تلاش خود را برای تقویت مشارکت عمومی با جهت‌گیری تحقق دولت جوان حزب‌اللهی به کار گیرند. شما که باسلیقه هستید، در این زمینه فکر کنید. این یک رسالت بزرگ انقلابی در سال ۱۴۰۰ هست که باید همه‌ی جوانان مؤمن انقلابی، مخصوصاً اعضای عزیز ما، از پس آن برآیند.

همیشه هر وقت صحبت از انتخابات می‌کنیم، یک نکته را هم یادآوری می‌کنیم که تشکیلات ما در عرصه فعالیت‌های مرتبط با انتخابات، روی رسالت ذاتی انقلابی خودش مستقر می‌شود و دنبال مصادیق نیست. مواجهه‌های جناحی که معمولاً در سطح فعالیت‌های سیاسی مرتبط با انتخابات انجام می‌شود، ربطی به ما ندارد و تشکل ما در این عرصه‌ها ورود ندارد؛ اما رسالت تاریخی خود را در این عرصه‌ها هیچ‌وقت فراموش نمی‌کند؛ مخصوصاً در ارتباط با انتخابات پیشِ‌رو.

 

نکات کرونایی

۱. ضرورت برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از وقت در ایام کرونا

وضعیتی که کرونا پیش آورده است، این نگرانی را ایجاد می‌کند که دانش‌آموزان عزیزمان و اعضای عزیز جوانمان گرفتار حاشیه‌های زیادی در بهره‌مندی مناسب از فرصت‌هایشان شوند. اختلال در این بخش، قابل توجه است؛ در حالی که اتفاقاً شرایط کرونایی برای دانش‌آموز مؤمن انقلابی تولید فرصت‌های تازه می‌کند که بتواند از وقتش بیشتر هم استفاده کند؛ ولی بعضی وقت‌ها گرفتار آفت در این بخش می‌شویم. لذا توصیه اکید برای مدیریت زمان و برنامه‌ریزی دقیق جهت استفاده بهتر از فرصت‌ها است. باید خودتان برنامه‌ریزی کنید. قبلاً در مدرسه و ساحت‌های دیگر مکمل داشتید، ولی الآن عمدتاً متوجه خودتان است که استفاده از وقت و مدیریت زمان را به دست بگیرید.

 

۲. فرصت‌ها و تهدیدهای حضور بیش از حد در خانواده

کرونا فرصت حضور مفصل بچه‌ها را در خانواده فراهم کرده است که این باید مورد بحث قرار گیرد. دوستان تجربیاتشان را بگویند و به همدیگر کمک کنند. معنای تشکل همین است. در این بخش نیازمند بازنگری هستیم که حضور بیش از حد بچه‌ها در خانواده  چه فرصت‌ها و آسیب‌ها و آفت‌هایی پیش می‌آورد. بچه‌های ما که بچه‌های مؤمن انقلابی هستند، همه را تبدیل به فرصت خواهند کرد.

عضو انجمن اسلامی می‌تواند احسان به پدر و مادر، خدمت به اعضای خانواده، نقش‌آفرینی در معنوی‌سازی و انقلابی‌سازی فضای خانواده را بیش از پیش انجام دهد. او در خانواده منفعل نیست؛ ولی در عین حال نیاز به کار تازه‌ای دارد. مدیریت روابط خانوادگی، ارتقای کیفی مناسبات درون خانواده و نقش‌آفرینی بچه‌ها در این زمینه، نکاتی است که خواستم یادآوری کنم.

 

۳. برنامه‌ریزی جهت ارتقای برنامه‌های معنوی

نکته سوم ارتقای برنامه‌های معنوی است. من نمی‌دانم بچه‌ها از نظر نماز اول وقت چه کار می‌کنند؛ چون دیگر مسجد و جماعت به آن شکل برقرار نیست. از فرصتی که برایتان فراهم شده است، برای نماز اول وقت، توسل، تلاوت قرآن و دعا بهره ببرید. از خلوت انس برای این نوع بهره‌مندی‌ها استفاده کنید. بررسی داشته باشید که در مسیر طی‌شده برای شما چه اتفاقی افتاده است و در مسیر پیشِ‌رو چه پیش‌بینی و برنامه‌ای دارید. ضمناً به پرچمداری معنوی در خانواده هم برای اعضای عزیزمان مجدداً تأکید می‌ورزم.

 

۴. درس خواندن، به حاشیه نرود

مطلب چهارم بحث درس و بحث می‌باشد. گزارش‌ها در این زمینه نگران‌کننده است. هنگام کلاس آنلاین‌، می‌خوابند، دراز می‌کشند و مشغول کارهای دیگری هستند! البته اینها ربطی به شماها ندارد؛ ولی خیلی از بچه‌ها مدل درس خواندنشان عجیب و غریب شده است. خوب درس خواندن آداب دارد. جدی گرفتن ساعات درس و مرتب نشستن مهم است. حتماً حالت حضور در کلاس و حضور در محضر استاد را به خود بگیرید. آن آداب را رعایت کنید و بعد کارهای مکمل درسی را جدی‌تر بگیرید.

 

۵. قرنطینه، به کم‌تحرکی منجر نشود

خبرهایی می‌رسد از اضافه وزن و بی‌تحرکی. قبل از این هم گزارش‌ها نشان‌دهنده کم‌تحرکی و فقر حرکتی بود. از تغذیه غلط هم مطالبی می‌شنیدیم؛ ولی اخیراً گزارش‌های خیلی خطرناکی می‌شنویم. برای این مسئله هم خواستم تأکید کنم؛ مخصوصاً خدمت اعضای عزیزمان که برای ورزش و تحرک برنامه‌ریزی کنید. می‌دانید که باید چه کار کنید؛ ولی از آن غفلت نشود تا پساکرونا، با یک جمع تنبل و سنگین‌وزن روبرو نشویم. مواظب باشید؛ مخصوصاً که مادرها در این زمان به بهانه اینکه فرزندانشان را در برابر ویروس کرونا ایمن کنند، از جهت خوراک و تغذیه رسیدگی‌های دارند که مخاطره‌آمیز است و حتی گاهی خودش زمینه بیشتر ابتلای به ویروس را فراهم می‌آورد!

 

۶. اتحادیه در مواسات، پیشرو باشد

نکته بعدی حضور واقعاً جدی در بحث خدمت‌رسانی و رزمایش مواسات است. سهم اعضای عزیزمان در ماجرای مواسات باید زیاد شود. آقا فرمودند باید شیوه‌های دفاع مقدس الگوسازی شود. مقدار زیادی شده، ولی ممکن است طول زمان در جریان کرونا این را عادی کند.

من مدام دنبال می‌کنم ببینم سهم دانش‌آموزی چقدر است. نگران می‌شوم وقتی می‌بینم که سهم دانش‌آموزی در جریان مواسات به حد لازم نیست. برای شما فرصتی است جهت ارتقای معنوی و روحی و افزایش روحیه جهادی انقلابی در عملیات خدمت‌رسانی.

 

۷. فضای مجازی جای کتاب را نگیرد

به مناسبت هفته کتاب عرض می‌کنم که مطالعات غیردرسی، واجب و ضروری است. همیشه کار مطالعاتی در دستور زندگی و سبک زندگی یک جوان عزیز مؤمن انقلابی است. حضور در شبکه‌های اجتماعی و مطالعه از روی لوازم جدید، جوابگو نیست. باید کتاب بخوانید؛ باید در دست‌تان بگیرید و با کتاب زندگی کنید. کتاب‌های جدید را پیدا کنید. جامعه‌ای که رهبر کتابخوانی با خصوصیات رهبر عزیزمان دارد، حجت برایش تمام است.

بچه‌ها چطور با کتاب انس داشته باشند؟ توصیه می‌کنم «من و کتابی» که درباره رهبر عزیز و عالی‌قدرمان و دیدگاه‌های ایشان راجع‌به کتاب و کتابخوانی نوشته شده است، آن را بچه‌ها دوباره بگیرند و مطالعه و مرور بکنند تا دیدگاه‌های رهبر عزیزمان را درباره مطالعه و کتابخوانی بیشتر بدانند. در هر صورت این را هم جدی بگیرید؛ مخصوصاً مطالعه تاریخ، تاریخ انقلاب اسلامی، معاریف و معارف انقلاب، مطالعه در ساحت‌های معارف الهی.

از فرصت‌هایی که برایتان به وجود می‌آید، بهره‌مند شوید. تشکیلات ما می‌تواند دائم در این بخش‌ها برنامه و پیشنهاد دهد. مسابقه راه اندازید تا هیجان کتاب و کتابخوانی و مطالعه و فکر، دائماً تقویت کند.

 

۸. سواد رسانه‌ای را جدی بگیرید

افزایش سواد رسانه‌ای هم خودش نکته‌ای است. فضای مجازی نشان داد که بخشی‌ از سواد رسانه‌ای، صیانتی است. خیلی از اطلاعاتی که بعضی از بچه‌ها در فضای رسانه پیدا می‌کنند، به خاطر بی‌سوادی است. جهل رسانه، انسان را به دام‌های رسانه مجازی می‌اندازد. بنابراین هم ارتقای سواد رسانه‌ای و هم بهره‌مندی‌های مفیدش در دستور کارتان باشد.

تقوای رسانه‌ای را به همه‌ی عزیزان یادآوری می‌کنم. «اتق‌ الله»؛ خیلی حواستان را جمع کنید. نیاز نیست حتماً پدر و مادر و دیگران مراقب باشند، خودتان مواظب خودتان باشید که گرفتار این مخاطرات نشوید.

شما عزیزان را به خداوند متعال می‌سپارم. در حصن الهی باشید؛ چه از ویروس کرونا و چه از سایر ویروس‌ها. موفق و سربلند باشید. عزیزانی که بیمار هستند، برایشان شفا تمنا می‌کنیم و آنهایی که از دنیا رفتند، برایشان طلب مغفرت می‌کنیم. برای شما، برای جامعه اسلامی و برای جامعه جهانی آرزوی سلامتی می‌کنم.


[1]. انفال: ۶۰.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *