متن سخنرانی در جمع اعضای قرارگاه ملی برادران و مسئولین استان‌ها 1394/6/16


پیوند های مرتبط »
جزوه pdf

از این جلسه باصفا و صمیمی خالصانه‌ترین عرض سلام‌ها و عرض ادب را به ساحت مقدس حجت عصر، بیت‌الله الأعظم (عج) تقدیم می‌کنیم. امیدواریم از نگاه مهربان آن حضرت همه ما بهره‌مند و از دعا و عنایت آن بزرگوار نصیب داشته باشیم. ماه ذی‌قعده، ماه حضرت رضا (علیه السلام)‌ است، از آغاز تا انجامش. در پایانش ایامی است که موسوم است به ایام زیارتی آن حضرت است. جلسه ما در چنین فرصتی تشکیل شده است که آن را به فال نیک می‌گیریم و خدای متعال را شاکریم. فضای این اجلاس و دل‌ها و اندیشه‌های شما در پرتو انوار مقدس حضرت رضا (علیه السلام) نورانی است. ان‌شاءالله که خداوند تبارک و تعالی در دنیا و آخرت حشر ما را با آن حضرت قرار دهد و توفیق پیروی از سیره آن حضرت و قرار گرفتن در مسیر رضای او که رضای خدا است را روزی همه ما بفرماید.

 

زیارت، منشور اعتقادی و عملی شیعه

من یک جمله درباره زیارت عرض کنم. بر خلاف تصور اولیه، زیارت صرفاً یک اقدام آیینی نیست؛ بلکه در فرهنگ اسلام ناب، زیارت ولی کامل، مخصوصاً زیارت حرم مطهر ولی خدا یک نهاد جامع تربیتی، معرفتی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فوق‌العاده جذاب، تأثیرگذار و حقیقتاً کیمیااثر از نظر پالایش معنوی و روحانی است که بیدارکننده، پیش‌برنده، سرعت‌بخش، پروازدهنده، مسیر نزدیک برای خودشناسی، خودیابی، اکتشاف خویشتن، دستیابی به مراتب بالا در خداشناسی و محبت و دلداگی به ساحت قدس ربوبی است؛ به ویژه زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) که در آن حرم مطهر و در پرتو زیارت آن امام، مؤمنین و دلدادگان آن حضرت همدیگر را می‌شناسند و پیدا می‌کنند، با همدیگر ارتباط می‌گیرند و به نوعی سازماندهی ولایی و معنوی دست می‌یابند. در پرتو این نقشه فوق‌العاده اجتماعی، بخش سیاسی هم معنا پیدا می‌کند. زیارت در واقع تجدید پیمان با ولی خدا و اعلام جبهه است. در آنجا می‌گویید: «سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» خط و مسیر زندگی خودتان را مشخص می‌کنید و با امام تعریف می‌کنید. «معکم معکم لا مع عدوکم» اعلام همراهی، هم‌پیمانی، هم‌عهدی و اعلام جبهه در برابر دشمنان ولی خدا است که دشمنان انسانیت و بشریت و کمال محسوب می‌شوند.

در بیدارسازی و حفظ خط بیداری در بین مؤمنین و شیعیان، نقش زیارت، حقیقتاً بی‌بدیلی است. علاوه بر آثار معرفتی، تربیتی، عرفانی، اجتماعی و سیاسی، در زیارت، آثار دیگری را هم مشاهده می‌کنید. در پرتو نهاد پرفیض و مشعشع و تابناک زیارت ولی کامل خدمات فراوانی انجام می‌شود و اتفاقات بزرگی می‌افتد. وقف‌ها، خدمات بزرگ اجتماعی، اقتصادی و گره‌گشایی‌ها. مؤمنین آنجا که می‌روند، نذر می‌کنند، تصمیم می‌گیرند و پیمان می‌بندند در پرتو کرامت حضرت. سهم بزرگی از کشور ما وقف حضرت رضا (ع) و در مسیر خدمت به دوستان حضرت است. تصمیمات بزرگی آنجا گرفته شده است. شخص تصمیم گرفته بیمارستان ساخته، آنجا با حضرت پیمان بسته مدرسه ساخته، حوزه علمیه ساخته، راه درست کرده و... البته از خیلی از اینها را کسی مطلع نمی‌شود.

زیارت پشتوانه روحی انسان مؤمن است. آنجا پناهگاه، ملجأ و محل آرامش‌بخش است. آثار آخرتی این نهاد پرفیض و پربرکت که بماند. اینها همه از برکات انسان کامل است. منتها مضجع انسان کامل، آنجایی که حرم هست، خانه و محل اقامت پیکر مطهر او است. آنجا فیوضات افزون از تصور است، محل فرود و نزول فرشتگان خدا است. کسی که به زیارت می‌رود، مورد عنایت خاص الهی قرار می‌گیرد و از دعای اولیا خدا بهره‌مند می‌شود.

به زیارت این‌گونه نگاه کنیم. بی‌جهت نیست که دشمنان اهل بیت زیارت را می‌کوبند؛ چون می‌دانند در این نهاد پرفیض چه برکاتی نهفته است. در افکار منحط وهابیت و گروه‌های مرتبط با آنها، روی مسئله زیارت تمرکز می‌کنند و شبهه درست می‌کنند؛ شبهاتی که باعث خنده مجنون می‌شود تا چه رسد به خردمند. دستی پشت این افکار منحط هست برای زیر سؤال بردن یکی از رفیع‌ترین نهادهای اسلام ناب. لذا باید خیلی قدر زیارت را دانست.

دشمنی‌ سلطه‌گران و طواغیت با حرم اولیاء خدا، به خاطر این هست کسی که با ولی کامل هم‌عهد می‌شود، این شجاعت را پیدا می‌کند و این روحیه را به دست می‌آورد که در برابر سلطه‌گران بایستد، به مصاف آنها برود و نقشه‌های آنها را به هم بریزد. این نیرو در آنجا پیدا می‌شود. مرکز اصلی افاضه انرژی‌های آسمانی و ملکوتی حرم مطهر امام (ع) است و در این میانه، البته زیارت حضرت رضا (ع) طعم خاص و آثار عجیب خودش را دارد؛ به گونه‌ای که با همه فضیلتی که برای زیارت سایر اولیاء خدا شمارش شده، یکی زیارت سیدالشهداء (ع) و دیگری زیارت حضرت رضا (ع) مورد تأکید و عنایت بیشتری است.

خداوند تبارک و تعالی به‌ زودی زیارت عارفانه آن حضرت را نصیب همه ما قرار دهد و ما را قدرشناس این نعمت بسیار بزرگ قرار دهد که بحمدلله در دسترس ما ایرانی‌ها است و زیر سایه حضرت هستیم و سر سفره آن بزرگوار هستیم و کشور ما به نام حضرت رضا (علیه السلام) سند خورده است.

هر کسی زائر شده باشد، خاطره شیرینی از کرامت‌ها، عنایت‌ها و توجه‌ها دارد که این‌ها همه‌ از عنایت الهی است که به برکت ولی خودش نازل می‌کند.

ان‌شاءالله شما سعی کنید مخصوصاً در جوانی که نصیبتان فراوان باشد. برنامه‌ریزی کنید و پیگیر باشید. خوشبختانه اخیراً اردوی پسران آفتاب در جوار حریم مطهر حضرت برقرار شد. بعضی از شما هم آنجا تشریف داشتید، زیارت‌تان کردیم. اردوهای اتحادیه به مقصد مشهد همیشه برقرار بوده است. امیدوارم بیشتر از اینها باشد. بسیاری از آنچه که ما ممکن است در مدت‌های طولانی فرآیند عملیات تربیتی به دست بیاوریم، در یک زیارت به دست می‌آید. یک دیدار با حضرت رضا (علیه السلام)، شما را به همه‌ی مقاصد می‌رساند. من شانزده هفده سال، از هم سن و سال‌های شما اردو بردم مشهد. الان همه متأهل هستند و فرزند دارند. اخیراً دیدم بعضی‌هایشان داماد گرفته‌اند. گاهی بعضی از بچه‌های آن گرو‌ه‌ها، عکس‌ها را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند که برای خود من هم خیلی خاطره‌انگیز است. از آن سفرها و اردوهای زیارتی کرامات فراوانی در تربیت و ارتقای معنوی دیدیم. تعدادی از آن بچه‌ها به شهادت رسیدند. یادم هست در یکی از آن اردوها، یکی از بچه‌ها فوق‌العاده پرشر و شور بود؛ به گونه‌ای که اردو ناچار شد ایشان را حبس کند. به قول معروف از دیوار صاف بالا می‌رفت، اصلاً بساط اردو را به هم ریخته بود. ناچار شدیم ایشان را در یکی از همان کلاس‌های آن مدرسه‌ای که اردو در آن برگزار شده بود، حبس کنیم. البته من امر به حبس نکردم، دیگران تصمیم گرفتند؛ منتها من هم مخالفت نکردم. بنده خدا را آنجا نگه‌ داشتند. نمی‌دانم در آن چند ساعت چه توسلی پیدا کرده بود و چه حالی پیدا کرده بود که بعد از آن، عاشق زیارت شده بود. بعد از بازگشت از آن سفر، کسی که اصلا فکرش را نمی‌کردیم در آن جمع دانش‌آموزی باطراوات و بانشاط و با آن تیپ متفاوتی که داشت آمد پیش من آن زمان من حجره‌نشین بودم مشغول فعالیت‌های علمی و درسی و گفت: می‌خواهم بروم جبهه. گفتم: شوخی می‌کنی؟ گفت: نه، من جدی تصمیم خود را گرفته‌ام. یک مقدار نصیحتش کردم و گفتم: شما زود است بروید. گفت: نه، باید بروم. بعد توصیه‌هایی ‌خواست. با یکی از آرام‌ترین و شیرین‌ترین بچه‌های همان اردو، به نام حسین محمدی که خیلی فوق‌العاده بود، قاری قرآن، و ادب خیلی فوق‌العاده داشت همیشه توقع داشتیم برود و به مقصد برسد، با هم جبهه رفتند و شاید کمتر از یکی یا دو ماه خبر شهادتشان به ما رسید.

کیمیا است آنچه که در این حریم عرشی رخ می‌دهد. برای انسان تحول اساسی هست. ان‌شاءالله مشرّف بشوید و ما را هم دعا کنید.

ضمنا روز زمین را در پیش داریم. من اسمش را گذاشته‌ام روز زمین. کاش در تقویم‌های ما روز دحوالارض را که بیست و پنجم هست، اسمش را می‌گذاشتند روز زمین تا همه به تاریخ زمین، فرجام و سرانجام زمین، آنچه گذشته و آنچه خواهد گذشت و رسالت‌ها و ماموریت‌های این مخلوق عجیب و عظیم و متفاوت پروردگار متعال، فکر کنیم. من هم غصه می‌خورم که ما هنوز موفق نشدیم از نگاه خداوند زمین را تماشا کنیم. سراغ قرآن کریم برویم تا از نگاه خدا زمین را ببینیم و انسان و مأموریتش و گذشته و آینده را بشناسیم. سرانجام خوبی خواهد بود. دماء و فساد و خونریزی همانجور که فرشته‌ها پیش‌بینی می‌کردند، روی زمین زیاد شد؛ ولی اینجا قدمگاه حجت خدا، انسان کامل و انسان‌های بزرگ است. مشهد الاحباءالله همین جاست. زمین مرکز نورافشانی به تمام آسمان‌ها و عوالم است. الان هم مشرف به حضور حضرت حجت ابن الحسن المهدی (عج) است و زمین افتخار می‌کند به همه کرات آسمانی به خاطر وجود حضرت. درباره زمین هم فکر کنید، بیندیشید، بشناسید؛ مخصوصاً مسئولیتی که جنابعالی به عنوان نماینده و خلیفه خدا روی زمین دارید. آباد و اصلاح کردن، مسئولیت‌هایی است که به عهده ما است. زمین تبارش تبار بندگی خداست. دحوالارض این را به ما می‌گوید. زمین از کعبه برای سکونت انسان مهیا می‌شود: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ؛[1] در حقيقت، نخستين خانه‏اى كه براى [عبادت‏] مردم، نهاده شده، همان است كه در مكه است و مبارك، و براى جهانيان [مايه‏] هدايت است». از آنجا آغاز می‌شود تا به همه اعلام شود که ماهیت زمین، پرستش است. اینجا محل بندگی خدا است و ان‌شاءالله روزی فراخواهد رسید که روی این زمین جز خدا پرستش نخواهد شد و اثری از ظلم و ستم و شرک باقی نخواهد ماند. ما راجع به آن روز بزرگ و سرنوشت و سرانجام زمین، مسئولیت بزرگی داریم. مقدمات آن روز بزرگ را ما باید آماده کنیم. از این اتفاق تعبیر می‌شود به انتظار فرج.

 

انتظار فرج، برترین اعمال

امام عسکری (علیه السلام) که کنگره یازدهم به نام نامی آن حضرت نامگذاری شده و شما اجلاس سومش هستید، باید در این ایام بیشتر از اینها به آن حضرت عرض ارادات می‌شد و کلمات و حکمت‌های آن حضرت و سیره آن بزرگوار بیان می‌شد. در بین امامان ما جزء امامان بزرگی هستند که کمتر از آنها می‌گوییم، می‌شنویم و می‌شناسیم. حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) نامه‌ای به جناب صدوق بزرگ نوشتند،[2] که منشور خودسازی شیعه است. باید خیلی قدرش را دانست. در فراز پایانی این نامه نورانی، در مجموعه پیشنهادهایی که حضرت داشت، امام عسکری از پیامبر اعظم نقل می‌کنند که حضرت فرمودند: «افضل الاعمال امتی انتظار الفرج؛ برترین اعمال امت من انتظار فرج است». روی این جمله باید فکر کرد. این همه اعمال صالح داریم، چطور انتظار عمل شمرده شده است؟ «افضل الاعمال» نه «افضل الحالات»، معلوم می‌شود انتظار در فرهنگ اسلام از جنس عمل است. حالت انتظار در روح و روان شخص منتظر، بخشی از انتظار است، نه همه آن. اگر امت به آن انتظار حقیقی دست پیدا کند، به همه خواسته‌ها و آرزوهایش دست پیدا خواهد کرد. بعد فرمودند شیعیان ما دوران سختی را طی خواهند کرد تا فرزند من ظهور کند. بعد حضرت فرمودند: «فاصبر یا شیخی یا ابالحسن علی» اسم او را بردند و کنیه‌اش را آوردند. گفتند: صبر کن. جالب‌تر این جمله هست: «و امر جمیع شیعتی بالصبر» همه شیعیان مرا به صبر فرمان بده؛ یعنی انتظار فرج عملی است که کاملاً به صبر و مقاومت نیاز دارد. بخواهید انتظار حقیقی داشته باشید، باید خیلی مقاوم باشید؛ چون باید به میدان جهاد، مبارزه، کار علمی، فکری، تربیتی، اصلاحی، سیاسی، اجتماعی، انجمن‌داری، نظام‌سازی، نظام‌داری، اتحادیه‌داری و فعالیت‌هایی از این قبیل بروید که اینها صبر می‌خواهد. کاری که الان انجام می‌شود، صبر می‌خواهد، عرق و خون ریختن می‌خواهد. شهدای عزیز ما مصادیق این صبر هستند.

پایانش هم سلام کردند که سلام خیلی شیرینی است. امام عسکری (ع)‌ خطاب به این شیخ عالی‌قدر فرمودند: «السلام علیک و علی جمیع شیعتنا و رحمت الله و برکاته» سلام بر تو و بر همه شیعیان ما که ان‌شاءالله جمع امروز ما هم مورد خطاب سلام حضرت هستند.

 

ضرورت آمادگی اتحادیه برای برزگداشت عید غدیر

شما در آغازین روزهای مهری که پیش رو دارید، ایام نیایش را دارید. امسال سال جدید تحصیلی با روز عرفه شروع می‌شود. خیلی خوشحالیم و آن را به فال نیک می‌گیریم. بعضی از مدرسه‌ها از همین الان به بچه‌هایشان اعلام کردند که دعای عرفه در مدرسه برقرار است. روزهای بسیار شیرینی است. شما ان‌شاءالله از طراوات و نشاط و ارتباط با خدای متعال در این ایام بیشترین سهم را داشته باشید. مهیا شوید برای عید سعید غدیر که «عیدالله الأکبر» است. از عید سعید قربان، به استقبال بزرگ‌ترین عید خدا که عید سعید غدیر است، بروید. به نظر من ـ چنان‌که قبلاً هم عرض کردم ـ اتحادیه مبارکه ما باید عید سعید غدیر را متفاوت برگزار کند و برای این قضیه ان‌شاءالله دوستان همت کنند و از همین حالا آماده شوند.

عید سعید غدیر حامل پیام حیات برای بشریت و مؤمنین است. «اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ؛[3] چون خدا و پيامبر، شما را به چيزى فرا خواندند كه به شما حيات مى‏بخشد، آنان را اجابت كنيد». پیام حیات‌بخش، پیام ولایت الهی است که در عید سعید غدیر منتشر می‌شود و این همان پیامی است که بعد از اینکه مؤمنین شنیدند، می‌گویند: «رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلإِيمَانِ أَنْ آمِنُواْ بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا؛[4] پروردگارا، ما شنيديم كه دعوتگرى به ايمان فرا مى‏خواند كه: به پروردگار خود ايمان آوريد، پس ايمان آورديم». اگر غدیر را بشناسیم، خیلی زود می‌توانیم به امام مهدی و به آن روز موعود دست پیدا کنیم. غدیرشناسی در واقع منبع بزرگ و اصلی معرفت برای همه‌ی انسان‌های آزاده و دستورالعمل خوشبختی انسان‌ها است. لذا عید سعید غدیر «عیدالله الاکبر» است. اگر غدیر شناخته شود، ولایت تنها نماند و واقعه‌ای مثل عاشورا رخ نمی‌دهد. حوادث کربلا محصول غفلت از غدیر است. شناخت غدیر جامعه را بیمه می‌کند. انقلاب اسلامی ما محصول پیام غدیر است و ولایت فقیه هدیه غدیر به عصر غیبت و انتظار است. هر چه داریم از غدیر داریم؛ از آن چشمه فیّاض و پرخروش که تا دامنه قیامت آب حیات را تقدیم می‌کند. این کوثر فیّاض ولایت الهی، زنده می‌کند، حفظ می‌کند، می‌سازد و پیش می‌برد.

در این زمینه هم ان‌شاءالله دوستان آمده باشند و وارد میدان شوند و کارهای ابتکاری انجام دهند؛ مخصوصاً در انتشار پیام غدیر که فلسفه سیاسی اسلام در صدر آن است. جان کلام، همان فلسفه سیاسی اسلام و ولایت است که امروز همه جهان را به حرکت آورده و دشمنان بشریت را غضبناک کرده، و دوستان را در سراسر نقاط عالم زنده کرده است.

پیشنهاد غدیر برای عصر غیبت، ولایت فقیه است. این جمله را شما جوان‌های متفکر به خاطر بسپارید و بعدها درباره‌اش فکر کنید: ولایت فقیه در حقیقت برخاسته از کلام شیعه است؛ اگر چه در فقه هم مسیر و آثاری دارد، ولی خاستگاهش عقاید ما و منشعب از اصل امامت است؛ لذا می‌گوییم هدیه غدیر برای عصر غیبت است. بعضی‌ها می‌خواهند ولایت فقیه را بر اساس فقه توضیح دهند که انحراف بسیار بزرگ و کاهش دادن جایگاه مسئله است. این اندیشه متعالی برخاسته از کلام و اعتقادات ما است.

 

تابستان، بهار فعالیت انجمن‌های اسلامی است

تا آنجایی که من باخبر هستم، خوشبختانه شما تابستان خوبی را پشت سر گذاشتید. البته من بیشتر از فعالیت‌های ستاد مرکزی باخبر هستم؛ ولی از استان‌ها هم کم و بیش دوستان گزارش‌هایی را فرستادند و حتماً خیلی‌ها را هم نفرستادند و ما بی‌خبر هستیم. فعالیت مرکزی حکایت از اتفاق‌های مبارک بود؛ اردوهای متعدد، برنامه‌های خوب و مفید که همین‌جا لازم است از همه شما و همه دوستانمان در کشور تشکر کنم به خاطر اهتمامی که داشتند. همیشه هم عرض کردیم بهار کار انجمن اسلامی از نظر تهیه و آمادگی برای ورود به مدرسه، تابستان است. در تابستان باید خود را آماده کنید و اول مهر آغاز عملیات است. طراحی‌ها، ابتکارات و برنامه‌ریزی‌ها در تابستان انجام می‌شود و آغاز مهر، یعنی آغاز اقدام و عملیات و انجمن و فعالیت‌های مدرسه‌ای. امیدوارم ان‌شاءالله خدای متعال به فعالیت‌هایی که داشتید برکت دهد.

یک شروع خوب اهمیت دارد. اگر بخواهیم از ماه مهر برای انجمن اسلامی برنامه‌ریزی کنیم، باخته‌ایم. روز اول مدرسه ـ اگر نگویم قبلش ـ آغاز عملیات بچه‌های انجمن اسلامی مدرسه است. این‌گونه باید به مسئله نگاه کنیم. امیدوارم همه انجمن‌های کشور درست در روز آغاز مهر، روز عرفه، پیمان داشته باشند و کارشان را با قوّت و نورانیت آغاز کنند.

 

ضرورت بهسازی و بازسازی اتحادیه با توجه به آیه سال

آیه‌ای که برای امسال انتخاب شده پیام‌های مهم فراوانی دارد. «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ؛[5] اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، به خودتان بپردازيد». همه خیرات، برکات، موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها به همین دو کلمه برمی‌گردد: «عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ» برای شما پیام‌های معنوی و اخلاقی دارد خودشناسی، خویشتن‌کاوی، تقوا، حفظ خود در برابر وسوسه‌های شیطان، محافظت از اندیشه، دل و فکر، غنیمت شمردن دوران جوانی، خودسازی فکری، علمی، اخلاقی و معنوی، این‌ها همه پیام‌های «عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ» است. راجع به فعالیت‌های تشکیلاتی ما هم خیلی پیام‌های روشنی دارد که مبنایش را در جلسه آغاز سال گفته‌ام. پیام‌هایی از قبیل تقویت درونی انجمن اسلامی. ممکن است به حسب نگاه اول، جمع محدودی باشید، مثلاً پنج یا هفت نفر در یک مدرسه، با این حال فعالیت داشته باشید. من می‌گویم حتی با دو نفر هم می‌شود انجمن اسلامی را آغاز کرد؛ چون خدای متعال می‌فرماید: «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني‏ وَ فُرادي؛[6]‏ بگو: من فقط به شما يك اندرز مى‏دهم كه: دو دو و به تنهايى براى خدا به پا خيزيد». آنجایی که انسان یاری نداشته باشد، باز هم قیام لله به عهده‌اش هست. ولی اقل جمع می‌شود دو نفر، دو نفر که شدند، می‌توانند انجمن اسلامی را در مدرسه خودشان بنیانگذاری کنند تا چه برسد به اینکه سه یا پنج نفر باشند. خودسازی، انسجام درونی، برنامه و طرح و نقشه داشتن، مضمون فرمان «عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ» است. با هم متحد باشید و طرح، برنامه، فکر و ابتکار داشته باشید. مدرسه خود، بچه‌ها و نیازهای مدرسه‌تان را بشناسید، بعد متناسب با آن شناخت، برنامه‌ریزی داشته باشید و متناسب با آن ظرفیت‌ها وارد میدان شوید.

هیچ وقت فراموش نمی‌کنم، با آقای علامتی به هیئت مرکزی انجمن اسلامی مدرسه‌ای رفته بودیم. فکر می‌کنم فقط هیئت مرکزی‌اش افزون از بیست نفر عضو داشت. متوجه شدیم کل بچه‌های مدرسه را عضو کرده‌اند. کل بچه‌های مدرسه که حدود 180 نفر بودند، این بیست و چند نفر آنها را سازماندهی کرده بودند. به آنها گفتم: اینکه خارج از روال عادی تعریف شده است؟ گفتند: اینجا این‌طور است. مسئول انجمن اسلامی که رشید، خوش‌فکر و باصفا بود، وسط میدان می‌رفت و اینها را معرفی می‌کرد. اعضا را گروه‌بندی کرده بود؛ گروه علمی که شامل گروه‌های علمی متنوعی از قبیل گروه ریاضی و گروه فیزیک می‌شد، بخش‌های فرهنگی و... همه را تقسیم کرده بود. خیلی جالب بود. من دیدم اصلاً مدرسه کلاً دست انجمن اسلامی است. این یعنی آن نیازشناسی شناخت زمان. معلوم می‌شود اینها به آیه «عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ» عمل کرده‌اند.

«لاَ یضُرُّکم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیتُمْ؛ آن كس كه گمراه شده است به شما زيانى نمى‏رساند» نتیجه‌ عمل به آیه است. سایه انداختن روی فضای مدرسه و جلو بردن هدف‌های انقلابی و ایمانی، دستاورد چنین اقدامی است. بنابراین فرمان «عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ» برای انجمن اسلامی، عبارت است از: انسجام درونی، مراقبت از رخنه‌های شیاطین، مراقبت از فضا و رفتارهایشان، کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها، داشتن ابتکار، شناخت درست موقعیت‌ها، مخصوصاً استفاده از ظرفیت شهدای عزیز دانش‌آموز که پشتیبانی معنوی آنها می‌تواند خیلی پیش‌برنده باشد.

 

استفاده از ظرفیت شهدا در انجمن اسلامی

من خیلی دل‌بسته‌ شهید حمید هاشمی هستم. به اتفاق دوستان در سفر به استان همدان منزل ایشان رفتیم که خاطره به یادماندنی شد. حرف‌های ایشان کاملاً خوراک امروز است. ابرقدرت خدا است، آمریکا و شوروی کی هستند؟ این جوان برای کل اتحادیه ما به عنوان شاهد و نمونه بس است. من شنیدم که: در جبهه لشکر حالت فرسایشی پیدا کرده بود و چهل پنجاه روز هیچ عملیاتی نبوده است. گسستی اتفاق افتاده بود. آن روز فرمانده‌ها آمده بودند که بگویند همه مرخصی بروند. آن‌وقت‌ها در جبهه مرسوم بود کسی که می‌خواست برود مرخصی، می‌گفتند موج صفر فلان را گرفته، یا مثلاً می‌گفتند موج مامان او را گرفته است. می‌خواستند بروند، در حالی‌ که یک عملیات پیش آمده بود. این جوان هفده هجده ساله با صحبت‌هایش طوفانی درست می‌کند. بعد از صحبت‌های ایشان، فرمانده‌هانی که می‌خواستند صحبت کنند، هیچ حرفی برای گفتن نداشتند. آن جوان آتش را روشن کرد، همه را سر حال آورد و سازماندهی کرد. اثر انجمن اسلامی این است؛ لذا باید قدرش را دانست. این ریشه و سابقه، انجمن را زنده نگه می‌دارد. امروز بعضی‌ها در کشور ما توهم دارند که برخی کشور‌ها ابرقدرت هستند. این توهمات ناشی از اعتقادات ضعیف است؛ و الّا مؤمن موحد ابرقدرتی غیر از خدای متعال نمی‌شناسد. به قول شهید حمید هاشمی، ابرقدرت خدا است، آمریکا کی هست؟ اسم خودشان را سوپر پاور گذاشتند که ژست بگیرند و دیگران را بترسانند. مثل ببر کاغذی هستند. هیچی نیستند، باطل هیچی نیست. قرآن می‌فرماید باطل از اول رفتنی و نابودشدنی بوده: «جَاء الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا؛[7] حق آمد و باطل نابود شد. آرى باطل همواره نابودشدنى است». امیرالمومنین (علیه السلام) می‌فرماید: «للباطل جوله و للحق دوله»[8] باطل مانور می‌دهد، اما دولت ماندگار از آنِ حق هست. بعضی‌ها دچار توهماتی این‌چنینی در جامعه ما شده‌اند. جالب است که بعد از سی و شش سال تماشای اقتدار و عزت و شکوه و روی پای خود ایستادن و عبور از بحران‌ها و سختی‌ها و چالش‌ها و دیدن معجزات انقلاب اسلامی و کرامات حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام)، هنوز باور نکرده‌اند. این را جزء منگولیسم سیاسی بدانید. بعضی‌ها به گونه‌ای قلم می‌زنند و مطلب می‌نویسند که گویا در عصر حجر زندگی می‌کنند. در این کشور انقلاب شده و این انقلاب جهان را تکان داده و منشأ تحولات بزرگ در عالم شده، هنوز هم بعضی‌ها حرف‌هایی می‌زنند مثل آدم‌های خسته، برشکسته، کم‌آورده، جامانده و عقب‌مانده. «ابرقدرت خدا است». شهید هاشمی من همان وقت که رفتیم منزل ایشان و این نوار را گذاشتند، به دوستانم گفتم: این حرف امروز است، این را با یادداشتی راجع به محیط و زمانش، برای مسئولین و خیلی از سردمداران دسته‌جات بفرستید، شاید نفس این شهید کاری بکند و بعضی‌ها را به خود بیاورد. راجع‌به توافق و موضوعات هسته‌ای، حرف‌ها و تیترهای عجیب و غریب در روزنامه‌ها زدند که درها می‌خواهد باز شود. دیروز دیدم یکی از همین برشکسته‌ها افاضاتی کرده که مصداق همان جمله‌ای است که عرض کردم، اینها چقدر عقب هستند! انسان دلش می‌سوزد. نوشته بود که وقتی ما با آمریکا توافق کنیم، این می‌شود آغاز پایان مرگ بر آمریکا و ما باید این شعارها را کنار بگذاریم. آغاز و پایان جنابعالی هست و اندیشه‌های ضعیف شما و هم‌مسلک‌هایتان. از این خبرها نیست. شتر در خواب بیند پنبه‌دانه، گهی لپ‌لپ خورد گه دانه‌دانه. اینها چه خواب‌های پریشانی می‌بینند.

 

جمهوری اسلامی، همواره استکبارستیز خواهد بود

من همین جا می‌خواهم جمله مهمی را خدمت دوستان عزیزم عرض کنم که تعریف یک مأموریت هست. البته همیشه بوده، ولی امسال متفاوت است، برجام به هر فرجامی می‌خواهد برسد، امیدواریم به نفع ملت ایران باشد. مسیر قانونی دارد و مسیر قانونی خودش را طی خواهد کرد. ما در جای خودش از افرادی که در مسیر مذاکرات زحمت کشیدند، تشکر کردیم. دستشان درد نکند. اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده؛ چه در بیرون در آمریکا و چه در کشور ما، مسیرهایش باید طی شود. در اینجا بعضی‌ها می‌خواستند سریع مسئله را در بخش‌های دیگری حل کنند؛ اما آقا امر کردند که مجلس هم باید بررسی کند و مسیرش طی شود، تأیید یا رد می‌شود؛ هر چه که مصلحت باشد، آن اتفاق خواهد افتاد. مسئله ـ همان طور که حضرت آقا در جلسه اخیر با خبرگان فرمودند ـ بحث‌های دیگری است؛ فقط برجام نیست، مسئله چیز دیگری است. مسئله همین حرف‌هایی است که بعضی از آقایان می‌زنند؛ یعنی کاهش روح جهاد مبارزه با سلطه و استکبار جهانی. کاهش این روحیه این مسئله امروز ما است. آنها دنبال حرف‌های دیگری هستند. از این خطوط نفاق و دنباله‌هایشان می‌شود این را فهمید که آنها دنبال بحث‌های دیگری هستند. اگر روح جهاد و مبارزه با استکبار و ظلم‌ستیزی را از ما بگیرند، موتور انقلاب ما را خاموش خواهد کرد. استکبارستیزی و مبارزه با سلطه هست که حیات ننگین سلطه‌گران را در این دوران به مخاطره انداخته، ملت‌ها را بیدار کرده، دل‌های آزاد را در جهان گرم کرده، مظلومین را امیدوار کرده و منشأ بیدارهای بزرگ در کشورهای اسلامی شده است. سایر کشورها ملت ایران را منادی آزادی منادی نجاتشان می‌دانند و می‌خواهند این پرچم را از دست ملت ما بگیرند. حالا هر روز بهانه‌ای پیدا می‌شود. امروز بهانه چیست؟ جریان توافق و تعمیمش به بخش‌های دیگر.

 

یک پیشنهاد تشکیلاتی

توصیه‌ای که خدمت دوستان دارم این است که به گوش باشند، این عملیات دشمن جدی است. دنباله‌های نفاق هم به تعبیر حضرت زهرا (سلام الله علیها) در خطبه فدکیه، سرشان را از لانه‌ها بیرون آورده‌اند. شما در این زمینه رسالت بزرگی دارید؛ مخصوصاً در مدرسه‌ها و در بین هم‌کلاسی‌ها و هم‌دوره‌‌ای‌های خودتان. پیشنهاد جدی‌ام به دوستان این است که ذیل همان جنبش دانش‌آموزی، یک برنامه منسجم بسیار قوی، جدی، بامحتوا و پر سروصدا طراحی کنید برای ایام سیزده آبان که روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش‌آموز است. این روز متأسفانه یک مقدار دست‌کم گرفته شده است. طراحی خیلی قوی داشته باشید، بچه‌ها پیشنهاد بدهند، خود شما در این اجلاس پیشنهاد دهید، اتاق فکری تشکیل دهید، فکر کنید، ببینید چه کارهایی می‌شود کرد که معمولاً پیشنهادهای بچه‌ها خیلی بهتر و قوی‌تری است. بعد اینها جمع‌بندی شود تا ان‌شاءالله یک اتفاق مناسب در این زمینه به لطف خدای متعال شکل بگیرد. به نظرم هنرمندانه و پرمحتوا باشد تا در افشای نظام سلطه و ظلم‌های متراکم و عجیب آنها، و مصداق روشنش یعنی رژیم ایالات متحده آمریکا، موفق باشد. گفتمان بگذارید، فراخوان بگذارید، کارهای هنری انجام دهید، مقاله بنویسید، عکس بیندازید، فیلم بسازید و فراخوان عمومی هم بدهید و همه بچه‌های مدرسه را دعوت کنید. جایزه‌های خوبی هم بگذارید. به هر حال این‌ مسئله را دست کم نگیریم. اسم خوب هم برایش انتخاب کنید که معمولاً بچه‌های انجمن اسلامی در این چیزها سرآمد و پیشگامند.

 

یک درخواست

امروز باید از آقای دکتر کفاش، معاون محترم فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش، تشکر کنم که به جلسه ما تشریف آوردند. مطالبی که درباره تحقق سند بنیادین مطرح کردند، خوب بود. من معتقدم که اتحادیه مبارکه ما باید در این زمینه پیشگام باشد. مطالبی را که ایشان گفتند، اگر اینها اتفاق بیفتد و بقیه مواردی که در سند هست، ان‌شاءالله شاهد اتفاقات مبارکی خواهیم بود. به هر حال از ایشان تشکر می‌کنیم.

نکته‌ای را هم به جناب ایشان و وزیر محترم و همه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش کشور عرض می‌کنیم که تقاضای اتحادیه هست. خواهش ما این است که با توجه به شرایط روز و موقعیتی که داریم و توطئه‌هایی که در جریان هست، همت کنند و مجموعه‌ی اقدامات جدی برای تربیت انقلابی دانش‌آموزان ما انجام شود، و برای ایفای نقش دانش‌آموزان مؤمن و حزب‌اللهی و انقلابی زمینه فراهم شود. در این بخش باید زمینه‌ها فراهم شود. این رسالت کل آموزش و پرورش هست که بچه‌های ما را مجاهد، قوی، استکبار‌ستیز، سلطه‌ستیز، ظالم‌ستیز، معاون مظلومین و دردمند تربیت کند. در این زمینه با توجه به شرایط روز، آموزش و پرورش غلظت این ویژگی را باید تقویت کند. در چنین روزهایی باید برنامه‌های انقلابی و جهادی بصیرت‌آفرین اجرا شود. ما از معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش این‌چنین توقعی داریم. مربی‌های ما باید به میدان بیایند و همه دست به دست هم دهند، زمینه را فراهم کنند و نگذارند این افکار خطرناک که سلطه‌پذیری را می‌خواهد نهادینه کند، در ذهن دانش‌آموز امروز و نسل جدید به مقصد برسد. با عنایت پروردگار متعال با تکیه بر آرمان‌های انقلاب اسلامی، مبانی و منطق امام و رهبری را سر دست بگیرند و در این مسیر با جدیت حضور پیدا کنند.

شما این کار را بکنید؛ ولی این وظیفه کل آموزش و پرورش ما است. دستگاه استکبار را به این نسل معرفی کنیم، برای این معرفی خرج کنیم تا عمق جنایات باطن خبیث این عناصر اتوکشیده و ادکلن‌زده را بشناسند.

 

وظایف یک انجمنی

مسائل داخلی را کاملاً زیر نظر داشته باشید. خطوط و افکار انحرافی را کاملاً زیر نظر داشته باشید، افشا کنید، تبیین کنید، کار فکری و فرهنگی در فضای مدرسه و اتحادیه داشته باشید. مسائل منطقه را زیر نظر داشته باشد. یمن، عراق، سوریه و بحرین، سایر جاها اتفاقاتی که می‌افتد، مجموعه ما نسبت به این مسائل حساس باشد و واکنش داشته باشد. در فهرست اقدامات ضد سلطه، همه اینها را می‌شود به آن پرداخت و معرفی کرد. بر سر مظلومین غزه و فلسطین و یمن چه می‌آید، در این سکوت مرگباری که در دنیا حاکم است. سازمان‌های بین‌المللی بی‌خاصیت، و نه کم‌خاصیت، چقدر منفعل هستند. اینها را کاملاً زیر نظر داشته باشید. اتحادیه عزیز ما باید به موقع موضع‌گیری‌های مناسب و دقیق داشته باشد.

 

وظایف ما در اقبال انتخابات پیش رو

به لطف خدای متعال دو انتخابات در پیش است: یکی انتخابات فردا و دیگری انتخابات اسفند. انتخابات فردا، انتخابات خوب و مهمی است. عضو دانش‌آموزی شورای مرکزی که به انتخاب شما ان‌شاءالله به شورای مرکزی خواهد آمد. دوستانم را دعوت می‌کنم به تقوای تشکیلاتی و برگزاری یک انتخاب به تمام معنای کلمه اخلاقی، متین و سالم بدون هیچ حاشیه‌ای. آقای امانتی هم تصمیم گرفته با حاشیه‌ها برخورد متینی بکند. برخورد خیلی جدی نداریم و نباید هیچ‌وقت هم باشد. دوستان هم مراقبت کنید که کار تمیز و الگویی انجام‌ شود، رقابت سالم شکل بگیرد، دوستان خود را معرفی کنند و نماینده عزیزان در شورای مرکزی انتخاب شود. تفاوتی هم خیلی نمی‌کند؛ بچه‌ها رتبه‌هایشان نزدیک به هم هست و هر کدام به شواری مرکزی تشریف بیاورند، باعث چشم‌روشنی ما  و عزیزان خواهند بود.

 

یک تشکر تشکیلاتی

من همین جا لازم هست که از جناب آقای شریفی، نور چشم و عزیزمان تشکر کنم که دوره قبلی در شورای تشریف داشتند. ایشان واقعاً خوب نمایندگی کردند و جزو بچه‌هایی هستند که عاشقانه همه شما را دوست دارند. پیش ما ایشان فوق‌العاده عزیز بودند. خدا حفظشان کند و امثال ایشان را در مجموعه ما فراوان کند. ان‌شاءالله خودشان را بسازند، همه شما همین‌طور خودتان را قوی بسازید، برای کارها و مسئولیت‌های بزرگی که پیش رو است. به نظر می‌رسد هر روز کار سنگین‌تر و مسئولیت‌ها بزرگ‌تر می‌شود. انتخابات شما فردا انجام خواهد شد. انتخابات پیش رو هم انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی است. آنها ملی است و اینها تشکیلاتی.

 

تلاش دشمن برای کمرنگ کردن نقش مجلس خبرگان

در ارتباط با خبرگان دست‌هایی است که سطح خبرگان را از جایگاه عالی راهبردی که در نظام دارد به سطوح سیاسی کاهش دهد. مواظب باشید، ممکن هست شما رأی نداشته باشید، ولی به این مسئله حواستان جمع باشد. جایگاه خبرگان جایگاه عالی برای تصمیم‌گیری بزرگ است. این را کاهش دادن به بحث‌های سیاسی دم‌دستی، جناحی کردن موضوع و امثال اینها چیزهایی است که بعضی‌ها علاقه‌مند این اتفاقات بیفتد. ان‌شاءالله با روشن‌بینی ملت ما چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

امیدواریم خبرگان آینده هم در سطح و تراز شایسته باشد. در مورد مجلس شورای اسلامی طبعاً آنجا فعالیت‌ها خیلی بیشتر است و خیلی‌ها علاقه‌مند هستند مجلس متفاوتی درست کنند که روح استکبارستیزی و سلطه‌ستیزی در آن کمرنگ باشد. امیدواریم چنین چیزی هیچ‌وقت رخ ندهد و مجلس ما نماد سلحشوری و مجاهدت و عزت ملت ایران باشد و نمایندگانی فهیم و دانشمند و زمان‌شناس و بصیر و ولایتمدار و انقلابی و حزب‌اللهی، مجلس شایسته‌ای را برای آینده بسازند. در آن زمینه هم شما باید به سهم خودتان مراقبت‌های لازم را داشته باشید.

 

عدم ورود به منازعات سیاسی، خط قرمز انجمن

تشکیلات ما به اقتضای ما شرایط تربیتی خودش وارد منازعات جناحی و سیاسی نشده و نخواهد شد. کارهایی که معمولاً در احزاب انجام می‌شود، به هیچ وجه در تشکل انقلابی ما راهی ندارد. این خط قرمز ما است. اسم اشخاص در تشکیلات ما برده نمی‌شود و مجموعه ما هیچ وقت وجه المصالح اعضا و جناح‌ها قرار نخواهد گرفت. ان‌شاءالله با بصیرت و روشن‌بینی، انجمن اسلامی خط انقلاب اسلامی، خط ولایت و خط عزت ملت ایران را با افتخار دنبال می‌کند، ترویج و تبیین می‌کند و خطوط انحرافی را افشا می‌کند. اینها وظیفه انقلابی ما است. به هیچ وجه وارد منازعات و دسته‌بندی‌ها و آدم یا فهرست معرفی کردن، نه شده‌ایم و نه خواهیم شد. باید سلامت سیاسی مجموعه کاملاً حافظت شود. مسئولیت این کار به عهده همه هست؛ مخصوصاً مسئولان عزیز استانی در این زمینه مأموریت ویژه دارند.

 

سخن پایانی

سخن پایانی ما تشکر از همه دوستان است. اولاً از اینکه در مسیر سیمای علمی تشکیلات دارید قدم‌های خوبی را برمی‌دارید. امروز دیدم جمعی از بچه‌هایی که در این مسابقه سراسری که اسمش کنکور هست، رقم‌های خوبی آورده بودند. البته نگاه من فراتر از بحث کنکور است و روح علمی، کار علمی و کار درسی جدی مد نظر است؛ منتها اینجا خودش را بیشتر نشان می‌دهد. بدون شک جزو مقاصد ما است که بچه‌های اینجا هم صاحب رتبه باشند. من دیدم که بچه‌های ما غیرتمندانه درس می‌خوانند. باید این‌چنین باشد؛ چون آقا از آنها خواسته و توقع دارد. به طور خاص من بارها خدمت‌تان گفته‌ام که از من درباره وضعیت درسی، علمی و تلاش‌های درسی بچه‌ها می‌پرسند. این مورد اهتمام و خواسته هست. ضمن اینکه سیمای عمومی تشکیلات ما هم باید هر روز علمی‌تر بشود؛ یعنی وقتی می‌گویند انجمن اسلامی یعنی گروه درس‌خوان مدرسه وقتی می‌گویند اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان یعنی مجموعه‌ای که سرآمد علمی و درسی هست این باید در ذهن‌ها متواتر بشود ممکن تا اینجا برسیم یک راهی داشته باشیم این راه را جوان‌های عزیز ما و اعضای عزیز ما و غیرتمند ما نزدیک کنند زود این اتفاق ان‌شاءالله بیفتد در این زمینه موسسه علمی ماموریت ویژه دارد ان‌شاءالله بازآفرینی بشود وارد این عرصه بشود و نقش‌آفرینی‌های تازه داشته باشد به لطف خدا متعال تشکر می‌کنم من هم به همان دوستان که موفقیت‌ها آوردند چه آنهایی که اسم برده شدند، چه سایرین، از همه آنها تشکر می‌کنم و به آنها تبریک می‌گویم. ان‌شاءالله در مراحل بعدی هم موفق و سربلند و پیروز باشند.

فرصت را غنیمت می‌شمارم از اعضای قرارگاه ملی سال گذشته تشکر می‌کنم که در جلسه ما حضور دارند. شما همواره عضو مجموعه ما خواهید ماند و در خدمت‌تان هستیم. از همت‌، برنامه‌ها، فعالیت‌ها و پیشنهاد‌هایتان خوشحالیم و به شما افتخار می‌کنیم و برایتان دعا می‌کنیم. ان‌شاءالله در همه صحنه‌های زندگی موفق باشید. از این تجربه‌ خوبی که از این قرارگاه به دست آوردید، ان‌شاءالله در مسیرهای آینده و کارهای بزرگی که در پیش دارید، خوب استفاده کنید.

به اعضای جدید هم خیر مقدم عرض می‌کنیم و به آنها تبریک می‌گوییم. امیدوارم با عملیاتی که فردا انجام می‌دهید، سازماندهی‌تان تکمیل ‌شود و نماینده شما هم به شورای مرکزی معرفی‌ می‌شود.

از سایر دوستان، از دبیر کل محترم و عزیزان دفتر مرکزی و معاونینشان، صمیمانه به خاطر برگزاری این اجلاس و سایر اقداماتی که در دست دارند، تشکر می‌کنم. از اعضا و رئیس محترم شورای مرکزی، تشکر می‌کنم که در فرآیند شکل‌گیری این گنکره سهم خاصی دارند. ان‌شاءالله عزیزانمان موفق باشند.

تشکر ویژه خودمان را به مسئولان تلاشگر و مجاهد استان‌ها و همکاران ارجمندشان تقدیم می‌کنیم که در وسط میدان مشغول مجاهدت هستند. ان‌شاءالله همه‌ شما مشمول عنایت و الطاف الهی باشید. سایر دوستان نیز در مؤسسه علمی در مرکز فرهنگ تبلیغی آینده‌سازان در سایر مراکز مرتبط زحمت می‌کشند. از همه ‌آنها تشکر می‌کنم. همه شما را به خدای متعال و مهربان می‌سپارم و برای همه شما آرزوی توفیق دارم.



[1] . آل عمران: 96.

[2] . پدر شیخ صدوق که در قم مدفون هستند. پسر ایشان، یعنی شیخ صدوق که در ری مدفون است، به دعای امام عصر (عج) متولد شدند.

[3] . انفال: 24.

[4] . آل عمران: 193.

[5] . مائده: 105.

[6] . سبأ: 46.

[7] . اسراء: 81.

[8] . سید بن طاووس، الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ج‏1، ص136.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *