متن بیانات در مراسم ۲۲ بهمن شهر بیرجند 1394/11/22



متن بیانات در مراسم ۲۲ بهمن شهر بیرجند

اگر دین در ثریا هم باشد...

پس از نازل شدن آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَي الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَي الْکافِرينَ يُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ؛[1] ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هر کس از شما از دین خود برگردد، به زودی خدا گروهی [دیگر] را می‌آورد که آنان را دوست می‌دارد و آنان [ نیز ] او را دوست دارند. [اینان] با مؤمنان، فروتن، [و] بر کافران سرفرازند. در راه خدا جهاد می کنند و از سرزنش هیچ ملامتگری نمی‌ترسند. این فضل خدا است. آن را به هر که بخواهد می‌دهد و خدا گشایشگر دانا است»، اصحاب از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پرسیدند: اینها چه کسانی هستند؟ حضرت دست بر شانه سلمان فارسی گذاشتند و ‌فرمودند: «لَوْ کَانَ الدّین مُعَلَّقٌ بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ؛[2] اگر دین به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمان‌ها قرار گیرد، مردانى از فارس [ایران] آن را در اختیار خواهند گرفت». هنگام نزول آیه «وَ آخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ‏ وَهُوَ العَزیزُ الحَکیم؛[3] و [نيز بر جماعت‌هايى] ديگر از ايشان كه هنوز به آنها نپيوسته‏اند و او است ارجمند سنجيده‏كار» نیز همین اتفاق افتاد.

باز پیامبر عزیز ما دست روی شانه سلمان گذاشتند و سخن از ایران به میان می‌آوردند و اینکه ایرانیان و اهالی فارس جماعتی بلندنظر و بلندهمتند که اگر دین و ایمان در کهکشان‌ها هم باشد، آن را به دست خواهند آورد.

22 بهمن در اوج حرکت اسلامی و الهی در کشور ما، در حقیقت از راه رسیدن همان کسانی است که پیامبر عزیز ما منتظر آمدن آنها بود که از راه برسند. فراخوان خداوند در آیه «اِسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ؛[4] چون خدا و پيامبر، شما را به چيزى فرا خواندند كه به شما حيات مى‏بخشد، آنان را اجابت كنيد» بی‌پاسخ مانده بود. در طول قرن‌ها مؤمنان کم نبودند؛ علما و بزرگان رنج‌ها بردند و زحمت‌ها کشیدند؛ اما این آیه دعوت به شکل‌گیری نظام اسلامی، جامعه متحد، با حاکمیت و ولایت الهی و پرچم اسلام بود. این، بی‌پاسخ مانده بود و نشانی جماعتی که می‌آیند و این کار را می‌کنند، پیامبر عزیز ما با سلمان داد.

این تعابیر بسیار زیبا و شوق‌انگیز است و نه‌تنها درباره ایمان، بلکه حضرت در جمله دیگری باز به سلمان اشاره کردند و فرمودند: «لَوْ کَانَ العِلم مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ؛ اگر دین به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمان‌ها قرار گیرد، مردانى از فارس [ایران] آن را در اختیار خواهند گرفت».

 

 

چرا باید ۲۲ بهمن را جشن گرفت؟

در آیات آغازین سوره مبارکه اسراء سخن از کسانی به میان آمده که جریان صهیونیسم را به زیر می‌کشند و گلوی آنها را می‌فشرند. این جماعت، قوی هستند، شدیدند، محکم‌اند و نفس جریان صهیونیزم را می‌گیرند و آنها را ادب می‌کنند.

از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند: اینها چه کسانی هستند؟ حضرت سه بار فرمودند: به خدا قسم! اهالی قم هستند.[5] نشانی آن جماعت با قم داده می‌شود و این نهضت بزرگ از فراسوی قرون و اعصار به آن دعوت الهی پاسخ گفت و ملت ایران این افتخار نصیبشان شد که بگویند: «رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلإِيمَانِ أَنْ آمِنُواْ بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ؛[6] پروردگارا، ما شنيديم كه دعوتگرى به ايمان فرا مى‏خواند كه: به پروردگار خود ايمان آوريد، پس ايمان آورديم. پروردگارا، گناهان ما را بيامرز، و بديهاى ما را بزداى و ما را در زمره نيكان بميران». این پاسخ ملت ایران بود. حالا نباید ملت ایران هر سال، سال‌روز لبیک گفتنش به پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، دعوت قرآن کریم، دعوت اولیا و «هَل مِن ناصِر الحُسَین (علیه السلام)» را جشن بگیرد؟ این ملت در 22 بهمن رمز عزت و عظمت و شکوه و آقایی و سَروری خود را کشف کرد و این، تازه اول راه است.

 

خطر تحریف انقلاب

برادران و خواهران عزیز، این ملت با آرمان بزرگ مهدوی به میدان آمد. اینها است که انقلاب اسلامی ما را توضیح می‌دهد. سخن از اضمحلال و نابودی همه‌ی کفر در همه‌ی عالم و نجات همه‌ی مستضعفان عالم است. شعار ملت ایران این چیزها بوده است. مؤسس راحل کبیر و عظیم‌الشأن این حرکت بزرگ، یعنی امام راحل بزرگ که معلم اول ملت ایران بود و درس انقلاب از مکتب او آموخته شد، در دهه 30 در نامه‌ای که نوشته و اعلامیه‌ای که داده، تکلیف نهضت اسلامی را معیّن کرده و این آیه را متذکر شده است: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظکُم بِوَحِدَةٍ أَن تَقُومُوا للَّهِ مَثْنى وَ فُرَدَی؛[7] بگو من فقط به شما يك اندرز مى‏دهم كه دو دو و به تنهايى براى خدا به پا خيزيد». مسئله «قیام لله» است؛ لذا در 15 خرداد وقتی ملت ایران این شخصیت را متفاوت یافت و متوجه شد یک شخصیت الهی است، سراپا نور و اخلاص است، سخنش به دل می‌نشیند، یک‌پارچه شکوه و شجاعت است، از همان وقت به او لبیک گفتند. در آن روزگار غربت، کفن پوشیدند، به میدان آمدند، هزاران شهید دادند، نهضت و انقلاب اسلامی ما با 15 خرداد شناخته می‌شود؛ با حرکت مرجعیت شناخته می‌شود. هرچه دیگران بگویند، بنویسند و تحلیل کنند، راه به جایی نمی‌برند. امروز قلم‌هایی درصدد هستند که ریشه‌های انقلاب اسلامی ما را به گونه دیگری تحلیل کنند.

 

نازل شدن نصرت الهی در جریان انقلاب اسلامی ایران

وقتی مردم ما به ندای امام که ندای قرآن و پیامبر و اولیای خدا بود، لبیک گفتند و برایش خون دادند و حاضر شدند جان و جانان بدهند، خدای متعال آنها را امتحان کرد. پانزده سال آن امتحانات سخت را مؤمنین پشت سر گذاشتند. امام و امت از آن امتحانات سربلند بیرون آمدند. یک رژیم پوسیده منحط پلید کثیف، وابسته، سرشار از زشتی‌ها، یعنی رژیم ستمشاهی را به اذن الله با کمترین هزینه در هم کوبیدند و متلاشی کردند و بهمن 57 شد یوم الفتح ملت ایران. مردم فتح را در آنجا دیدند و خداوند این فتح بزرگ را روزی ملت ایران کرد و بر آنها نصر خود را نازل کرد.

ملت عزیز ما از فراسوی 22 بهمن و از فراز قله باشکوه 22 بهمن که هر سال هم فرازمندتر و رفیع‌تر و بالاتر قرار می‌گیرد، با همت‌ بزرگ و با هدایت الهی رهبر خردمند و فرزانه و حکیم ما، آینده‌ روشنی را مشاهده می‌کند. هر سال هم آن آینده را بهتر می‌بیند. می‌بینند که جهان دارد برای آن روز بزرگ مهیا می‌شود. ملت ایران، نقش خود را در این میانه خوب می‌فهمد.

 

هدیه خداوند به دست مبارک حضرت رضا (علیه السلام) به ملت ایران

من دوست ‌دارم در جمع شما برادران و خواهران بسیار عزیزم که در خطه خراسان زندگی می‌کنید و در سایه‌سار مولای مهربان و عزیز و کریم‌مان، حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) به سر می‌برید، این جمله را عرض کنم که: انقلاب اسلامی هدیه خداوند به دست مبارک حضرت رضا (علیه السلام) برای ملت ایران بود. جان همه‌ی ما به قربان آن قدم‌های پر برکتی که وقتی به ایران رسید، برکت و رحمت را برای ملت ما به ارمغان آورد، و ملت عزیز ما به ولایت الهی و آرمان‌های خدایی گره خورد و برای به عهده گرفتن این مسئولیت بزرگ و عظیم مهیا شد.

ما این انقلاب را از حضرت رضا (علیه السلام) داریم؛ آن روز که فرمود: «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها ...» بعد از فاصله‌ اندکی فرمود: «وَ أنَا مِن شُروطِها».[8] ملت ایران برای این ولایت الهی امانتداری کرد و خود را آماده ساخت. به همین دلیل مثل جان شیرین از این انقلاب اسلامی و نظام برآمده از انقلاب با همه‌ی وجود حفاظت و حمایت می‌کند. اگر جنگ تحمیلی پیش آمد، ماندند، استقامت کردند و البته خداوند هم نتیجه‌اش را خیلی زود به آنها داد؛ چراکه خود در قرآن فرمود: «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا؛[9] همانا کسانى که گفتند: پروردگارِ ما خداست; سپس بى هیچ انحرافى بر این سخن ثابت قدم ماندند، فرشتگان با این پیام بر آنان فرود مى آیند که: نترسید و اندوه مدارید». دائم دل ملت ایران محکم‌تر شد و خداوند جلوی چشم ملت ایران دشمنانش را مجازات کرد. ما در سالهای گذشته اینها را با چشم خودمان دیدیم. در توطئه‌های مختلف ملت ما مقاومت کرد.

 

دشمنی همیشگی استکبار با انقلاب

نهضت اسلامی به خاطر داشتن پیام جهانی توحید و حرکت ضد طاغوت و ضد استکبار، به ایران عزیز اکتفا نکرد و موجش در سال‌های اول به سراسر نقاط جهان صادر شد. امام عزیز ما فرموده بودند ما این انقلاب را به همه جا صادر می‌کنیم؛ لذا سران استکبار در برابر این حرکت طوفنده احساس خطر کردند و یک روز هم از دشمنی با انقلاب اسلامی کوتاه نیامدند. اگر شما 37 سال است که در میدان هستید، دشمن شما هم 37 سال یک روز از توطئه علیه شما دست برنداشته و کوتاه نیامده و نخواهد آمد.

قرآن می‌فرماید: «وَلَن تَرضى عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم؛[10] و هرگز يهوديان و ترسايان از تو راضى نمى‏شوند، مگر آنكه از كيش آنان پيروى كنى». تا ما تبعیت نکنیم آنها دست از سر ما برنمی‌دارند. ملت ما همان ملت است، دشمنان ما هم همانها هستند. از روز اول امریکای جهانخوار سینه به سینه ملت ایران ایستاد و شیطان‌ها را بسیج کرد؛ چه در جنگ تحمیلی، چه در سایر فتنه‌ها، چه در عرصه تحریم اقتصادی، چه در توطئه‌های فرهنگی، همه را به میدان آورد، بسیج کرد، سازماندهی کرد، کمک کرد، یاری کرد، اتاق‌های فکر را فعال کرد و نقشه راه به آنها داد. از قائله گنبد بگیرید تا فتنه 88، یک لحظه از ضربه زدن به نهضت اسلامی کوتاه نیامده و نخواهد آمد.

ملت ما امروز دشمن درجه یک خودش را همچنان امریکای جهانخوار می‌داند؛ اگرچه با هزاران رتوش، چهره کثیف و پلید و دژخیم و جنایتکار خود را آرایش کند. ملت ایران به اذن الله تعالی و به عنایت پروردگار متعال و به نعمت ولایت الهی، بحمدالله دشمن‌شناسی‌اش خیلی خوب است. استکبار به هر چهره‌ای دربیاید، ملت ایران آن را می‌شناسد. حتی اگر چهره خودش را پشت ماسک دیپلماسی مخفی کند و لبخندهای دیپلماتیک به ما بزند، ملت ایران پشت این ماسک را به خوبی می‌بیند و آن چهره کریه و کثیف و مملو از نفرت را خوب می‌شناسد.

این راه به فیض الهی همچنان ادامه دارد و ملت ما می‌دانند که در مسیر ساختن تمدن اسلامی، دارای مأموریتی بزرگ هستند و خداوند به آنها، نسل آنها، استعدادهای آنها و به منابع فوق الارضی و تحت الارضی آنها، به موقعیت سوق الجیشی کشورشان، این عنایات و الطاف را داشته که این منطقه بتواند پیام‌رسان توحید در آخرالزمان باشد و مقدّمات ظهور موعود را آماده سازد. خدا را شاکریم که شما در این راه ثابت‌قدم هستید.

 

یادآوری چند نکته

۱. دوران مهم پسابرجام

امروز در فضای داخلی کشور، در ذهنیت و افکار عمومی با موضوع برجام و پسابرجام مواجهیم. رهبر حکیم و بیدار به مردم عزیز ما یادآوری کردند که مسئله برجام خیلی مهم نیست، مهم پسابرجام است. اکنون ما در آن دوره به سر می‌بریم؛ یعنی دورانی که در مذاکرات هسته‌‌ای که با اذن ولی انجام شد و دولت محترم کار را به سرانجام رساند. در اینجا یک عملیات تاکتیکی را جمهوری اسلامی انجام داد و راهبرد جمهوری اسلامی در برابر استکبار هیچ تغییری نکرد؛ لذا رهبر عزیز ما به هیچ وجه اجازه ندادند که بین ایران و امریکایی‌ها در موضوع دیگری غیر از موضوع هسته‌ای مذاکره‌ای انجام شود. کار در این حد به سرانجام رسید. امیدواریم به لطف خدا در مراحل بعد هم به نفع ملت ایران قدم‌های بعدی برداشته شود.

 

۲ خطر نفوذ، جدی است

اما مسئله دوم که رهبر عزیزمان مطرح و یادآوری کردند و امروز جا دارد به آن توجه و یادآوری شود، مسئله «نفوذ» است. از همان روز که این مذاکرات شکل گرفت، رهبر عزیزمان یادآوری کردند که امروز دستور کار دشمنان ما نفوذ است. آنها می‌خواهند موریانه‌وار ریشه‌های این شجره طیبه و این درخت پاک را بجوند؛ بنابراین باید مراقبت کرد؛ چه در فرهنگ، چه در اقتصاد، چه در سیاست و چه در حوزه‌های امنیتی.

این دشمن گستاخ و کثیف یک جا لبخند می‌زند و دست می‌دهد، یک جا دندان به ملت ما نشان می‌دهد و در جای دیگر چماق بالای سر می‌گیرد و تهدید نظامی می‌کند. اکنون مسئله‌اش، مسئله نفوذ، مخصوصاً نفوذ فرهنگی، فکری، آموزش و پرورش، محیط‌های دانشگاهی و محیط‌های جوان است؛ لذا همه باید به هوش باشیم و خود را برای مقابله با این نفوذ آماده کنیم و غفلت نورزیم.

تأکید و دقت رهبر عزیزمان در ارتباط با این موضوع مهم، نشان می‌دهد که نفوذ، مسئله اول کشور است.

 

۳. ضرورت حفظ وحدت و همدلی

مسئله سوم اینکه این راه را با وحدت جلو آمدیم. اگر ملت ما موفق شد، به خاطر این بود که همدل و هم‌زبان شد. هم آحاد ملت با یکدیگر، از اقوام، گروه‌ها و مذاهب، همه با هم متحد شدند، و هم ملت و دولت، و ملت با رهبری، اتحاد  داشتند. محصولش را هم بحمدالله دیدیم. امروز هم پیام اصلی قرآن و اولیای خدا به به جامعه ما این است: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا؛[11] و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد»، آنهایی که می‌خواهند شما را شعبه‌شعبه کنند، تکه‌تکه کنند، به راست و چپ و کندرو و تندرو و متعادل و ... تقسیم کنند، دلسوز ملت ایران نیستند. ما با یکپارچگی و وحدت و بردباری و تحمل هم و پافشاری بر آرمان‌ها می‌توانیم به مقصد برسیم.

 

۴. نگاه به درون به جای تکیه بر بیگانگان

این انقلاب از مساجد شروع شد و معجزه مسجدها بود. در ادامه راه هم با مساجد زنده، سرحال، آباد و مملو از نسل جوان و روحانیت مؤمن و شجاع و باتدبیر، می‌توانیم راه نهضت را ادامه دهیم.

مساجد را باید دریابیم. نسخه نجات اقتصاد ما برای کشوری که دارد خودش را می‌سازد و برای انجام مأموریت‌های بزرگ، چیزی جز اقتصاد مقاومتی نیست. آقا فرمودند راه نجات ما در نیویورک و ژنو نیست، راه نجات ما به دست خود ما است: «عَلَیکُم أنْفُسَکُمْ؛[12] مراقب خودتان باشيد». باید روی پای خودتان بایستید و نقشه راه هم اقتصاد مقاومتی است. توقع ما این است که مسئولان محترم و آحاد ملت ایران به این نسخه عمل کنند تا به زودی ان‌شاءالله به هدف‌های بزرگ دست یابیم.

در جریان پسابرجام باید به این چیزها توجه شود و حتی یک روز هم نباید از حمایت از طرفداران انقلاب اسلامی در سراسر جهان کوتاه بیاییم؛ چه در سوریه باشند، چه در عراق، چه در یمن، چه در نیجریه و چه در هر جای دیگری باشند.

دیپلماسی ما باید با روحیه انقلابی این راه را به لطف خدای متعال ادامه دهد، و همگان، مخصوصاً مسئولان دستگاه‌های گوناگون در قوای مختلف، به ویژه در قوه مجریه، فرصت را برای خدمت به این ملت غیور و سلحشور و شایسته قدر بدانند. خدمت، خدمت، خدمت، خدمت عاشقانه به این ملت، رفع مشکلات و گرفتاری‌ها، دستور کار همه‌ی مسئولان شود و گرفتار حاشیه نشوند. عده‌‌ای می‌خواهند حاشیه‌سازی کنند. مسئولان مراقب باشند و فقط توجهشان به خدمت باشد.

 

۵. اهمیت حضور در انتخابات برای تشکیل یک مجلس انقلابی

برادران و خواهران عزیز، امروز خداوند به قدم‌های شما استواری و برکت بدهد و رحمتش را بر شما نازل کند که به میدان 22 بهمن آمدید و در عرصه 22 بهمن حضور پیدا کردید. آمریکایی‌ها امروز خیلی از شما عصبانی شدند و رژیم صهیونیستی از حضور شما به خشم آمد؛ لذا خداوند متعال به قدم قدم شما اجر و پاداش نوشت که راه شهدا و امام و خدا را با قوّت ادامه دادید. امروز در 22 بهمن حماسه آفریدید و فردا در انتخابات. آن اتفاق بسیار بزرگ، پیش رو است و رهبر عزیزمان طی این چند روز دعوت‌های خاصی از ملت ایران برای حضور حداکثری داشتند. امسال شرایط ما خاص است و پیچیدگی خاصی دارد. بنابراین حضور حداکثری در انتخابات، واجب است.

شما عزیزان و ما، هم باید خودمان بیاییم و هم باید هر کسی را که در این مسیر است، بیاوریم. مردّدین را باید دعوت کنیم برای حضور. امیدواریم ان‌شاءالله از نتیجه این حضور حداکثری با بصیرت ملت ما، یک مجلس خبرگان رشید و شجاع و قوی شکل بگیرد که آینده نهضت اسلامی را در ارتباط با رهبری تضمین کند. همچنین یک مجلس شورای اسلامی مجاهد، دشمن‌ستیز، استکبارستیز، انقلابی تشکیل شود.

آقای عزیز ما روی کلمه «انقلابی» خیلی تأکید می‌کنند. نمایندگان مجلس باید انقلابی باشند، باید انقلابی‌گری در وجودشان باشد، در ذهنیتشان، در روش‌شان، در عملکردشان. باید این ویژگی را داشته باشند تا بتوانند به لطف خدای متعال در برابر توطئه نفوذ، یک مجلس نفوذناپذیر بسازند.

ان‌شاءالله ملت سلحشور ما در این امتحان بزرگ با موفقیت کامل و سربلند بیرون خواهد آمد.

از همه‌ی شما برادران و خواهران عزیزم به خاطر اینکه وقت شریفتان را گرفتم، مخصوصاً بزرگان و علمای عزیزی که در محفل حضور داشتند، صمیمانه عذرخواهی می‌کنم. همه‌ی شما عزیزان را به خدای متعال می‌سپارم و امیدوارم پروردگار متعال و عزیز ما به خاطر وفا و صفای شما و به خاطر شهدا و جانفشانی‌ها و جانبازان و ایثارگران شما و خانواده‌های عزیز ایثارگر و شاهد، برکات مادّی و معنوی و رحمتش را بر ملت ما، مخصوصاً بر استان خراسان جنوبی و به‌ویژه بر شهرستان عزیز و سربلند بیرجند نازل بفرماید و انقلاب اسلامی ما را به انقلاب جهانی امام عصر متصل بفرماید؛ ان‌شاءالله.

 

 



[1]. مائده: 54.

[2]. طبرسی، مجمع البيان، ج3، ص208.

[3]. جمعه: 3.

[4]. انفال: 24.

[5]. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج57، ص216.

[6]. آل عمران: 193.

[7]. سبأ: 46.

[8]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج2، ص۱۳۵.

[9]. فصلت: 30.

[10]. بقره: 120.

[11]. آل عمران: 103.

[12]. همان: 105.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *