متن بیانات در جمع اعضای قرارگاه ملی پسران (دوازدهمین کنگره سراسری اتحادیه دانش آموزان) 1395/6/14



قال الله تعالی فی کتابه الکریم: «یا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضلُ اللَّهِ يُؤتيهِ مَن يَشاءُ وَاللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ؛[1] ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هر کس از شما از دین خود برگردد، به زودی خدا گروهی [دیگر] را می‌آورد که آنان را دوست می‌دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند. [اینان] با مؤمنان، فروتن، [و] بر کافران سرفرازند. در راه خدا جهاد می‌کنند و از سرزنش هیچ ملامتگری نمی‌ترسند. این فضل خدا است. آن را به هر که بخواهد می‌دهد، و خدا گشایشگر دانا است».

 

افتتاحیه دوازدهمین کنگره سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی

به همه‌ی عزیزان خسته نباشید عرض می‌کنم که از آغاز صبح امروز با برنامه‌های متنوع این جلسه همراه بودید و بحمدالله بانشاط و سرزنده و سرحال هستید.

به همه‌ی عزیزان خیر مقدم عرض می‌کنم که از سراسر ایران عزیز و بزرگ و مجاهدخیز و شهیدپرور به این جلسه تشریف‌فرما شُدید، و به نمایندگی از جمع بزرگ و باصفای اعضای شریف انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تشریف آوردید. ان‌شاءالله که این سفر و اردو و اجلاس شما قرین عافیت و سلامتی و برکت و توفیق باشد.

بحمدالله امروز شاهد افتتاحیه‌ی کنگره‌ی دوازدهم هستیم. کنگره برای اتحادیه فرصت بازخوانی، تجدید عهد و تصمیم‌های تازه است.

از همه‌ی عزیزانی که این اجلاس را برگزار کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم. از مهمانان عزیزی که لطف کردند و در این برنامه شرکت کردند، ممنون هستم و از مجری بزرگوار و محترم که فیض بخشیدند و عزیزانی که برنامه اجرا کردند نیز سپاسگزارم.

جلسه‌ی معنادار و پر فیضی بود. از افاضات جناب آقای دکتر حداد عادل ـ به عنوان یکی از پیشکسوتان اتحادیه ـ بهره بردیم. مراسم زیبای شما در تکریم ایشان، جالب بود. همچنین از بیانات وزیر محترم، جناب آقای فانی، برنامه‌ی تقدیر از انجمن‌ها و برنامه‌های موفق، فیض بردیم و استفاده کردیم. الحمدلله تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که امیدواریم منشأ خیر و برکت برای آموزش و پرورش و اتحادیه ما باشد.

خوشحالیم که جناب آقای فانی، آقای حاجیان را که یکی از یاران صمیمی و قدیمی اتحادیه هستند، به عنوان نماینده‌ خود به شورای مرکزی فرستادند. از ایشان هم تشکر می‌کنیم و برایشان آرزوی توفیق داریم. باید سپاسگزار آقای علامتی و یاران دفتر مرکزی باشیم که مدتی است دارند برنامه‌ریزی می‌کنند تا این برنامه به خوبی انجام شود.

با ورود اعضای تازه، هوایی تازه به فضای شورای مرکزی می‌آید؛ حتی اگر کسی را که قبلاً عضو اینجا بوده، دوباره انتخاب کنید، او هم عضوی تازه محسوب می‌شود.

با ملاحظه جدول برنامه‌ها، دیدم که بحمدالله برنامه‌های متنوع و مفصلی تدارک دیده‌اند. باخبر هستید که تنظیم این برنامه‌ها کار آسانی نیست و خیلی وقت می‌برد تا به سرانجام برسد. از بعد از ظهر امروز، با حضور خود شما جلسات شکل خواهد گرفت و جلسات از حالت یک‌سویه خارج می‌شود؛ البته باز هم چند برنامه‌ی سخنرانی دارید. عزیزانی که دعوت شده‌اند، ان‌شاءالله مورد استفاده‌ی شما خواهند بود.

 

یادآوری چند نکته

من نکاتی را خدمت عزیزان تقدیم می‌کنم. چون کنگره‌ی ما دو بخش برادران و خواهران دارد که یکی صبح و دیگری بعد از ظهر برگزار می‌شود، عرایضم را تقسیم می‌کنم و بخشی را با یک رویکرد در این جلسه و بخشی را با یک رویکرد دیگر در جلسه‌ی بعد از ظهر بیان می‌کنم. طبعاً هر دو در کنار هم قرار می‌گیرد و ممکن است برای عزیزان یادآوری سودمندی باشد.

 

1. بهره‌گیری از دهه نخست ذی‌الحجه برای تقویت بُعد معنوی

این ایام، ایام پر بهجتی است. من از رهبر حکیم و عالی‌قدرمان وام می‌گیرم که در جلسه‌ای به مناسبت ایام ماه رجب به جوانان توصیه کردند که بُعد معناگرای وجودتان را تقویت کنید. ایشان از ماه رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان به عنوان یک فرصت برای تقویت بُعد معناگرا که در جوانی خیلی لطیف و شاداب و زلال است، یاد کردند. به نظرم اگر ما در چنین روزی محضر شریفشان شرفیاب می‌شدیم، باز همین توصیه را می‌کردند؛‌ چراکه ایام خدایی دهه‌ی نخست ذی‌الحجه، «أحبّ الأیام إلی الله تعالی» است.

عزیزان من با ذکر و فکر و تقویت بنیه‌ی توحیدی خود، این روزها و شب‌ها را قدر بدانند. عمده پیام ماه ذی‌الحجه تقویت بنیه‌ی توحیدی است؛ چنان‌که امیر المؤمنین (علیه السلام) برای این دهه ذکر شریف «لا اله الا اللهُ عَدَدَ اللیالی وَ الدُهور...» را تجویز فرمودند. ان‌شاءالله از این دعا‌ها بهره ببرید، به‌گزینی داشته باشید، به آنها مراجعه کنید، انس بگیرید و به معنای آن توجه کنید. برای لحظات خلوت و خدایی خود، با این کلمات، به عالم معنا پرواز نمایید و بُعد معنوی خود را تقویت کنید.

آقا به این نکته هم اشاره فرمودند که تقویت بُعد معنوی، هیچ منافاتی با تقویت بُعد عقلانی و سایر ابعاد انسان ندارد.

 

2. برگزاری پر شکوه و متفاوت عید غدیر

من قبلاً هم عرض کرده‌ام که اتحادیه به دلایل زیادی باید عید سعید غدیر را به طور متفاوت برگزار کند؛ زیرا حیات سیاسی و اجتماعی و تمدنی و اخلاقی ما به پیام غدیر وابسته است. باید غدیر را بشناسیم تا آن را خوب درک و ترویج کنیم.

 

3. بهره‌برداری حداکثری از یاد و نام امام زمان (عج)

امسال تکلیف همه‌ی ما روشن است و باید همه‌ی ما از اسم کنگره دوازدهم، برای برنامه‌ریزی و طراحی و اقدام الهام بگیریم. اگر بگوییم کنگره‌ ما متبرک به نام نامی منجی عالم بشریت حضرت بقیت‌الله الأعظم (عجل الله فرجه الشریف) است، برای جمع مصمم نورانی و تشکیلاتی نظیر مجموعه‌ی ما خیلی کم است که از آن حضرت صرفاً بخواهد به تیمن و تبرک اکتفا کند. باید این اجلاس و کنگره‌ی ما مبدأ اتفاقات خوب در سه سال آینده باشد؛ یعنی شورای مرکزی و دفتر مرکزی و اتحادیه‌ی استان‌ها و شهرستان‌ها و از همه مهم‌تر انجمن‌های اسلامی، از این پیام بهره‌مند شوند که آرمان اصلی‌شان، آرمان مهدوی است.

امام راحل جمله‌ی جالبی درباره‌ی انجمن اسلامی دانش‌آموزان دارند: «انجمن اسلامی، شعبه‌ای از انجمن اسلامی بزرگ به رهبری امام زمان است». این مطلب بسیار بزرگی است. چگونه شکرگزار آن باشیم؟ این مجموعه که «أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ؛[2] از روز نخستين بر پايه تقوا بنا شده» بحمدالله چنین مدالی را از شخصیتی عظیم، چون امام راحل عظیم‌الشأن دریافت کرده است. این نسبت انجمن‌های ما با امام عصر است و باید از انجمن اسلامی عطر انتظار فعال در محیط مدرسه پراکنده شود؛ انتظاری که پویا، حیات‌آفرین، تمدن‌ساز و آینده‌ساز باشد.

شعار‌های انجمن با این فضا خیلی هماهنگ است. «فردا از آنِ ما است»، یک شعار مهدوی است؛ چراکه قرآن نیز چنین بشارت می‌دهد: «وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُون؛[3] و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد». وعده‌ی خدای متعال است و حرف ساده و معمولی نیست. این شعار اتحادیه است که به عنوان شعار جنبش دانش‌آموزی سر دست می‌گیرید و در محضر رهبر عزیز هم خواندید. آقا هم در پایان جلسه فرمودند: «آینده مال شما است».

 

4. توجه به آینده و آینده‌سازی

مسئله‌ی آینده و آینده‌شناسی و آینده‌نگاری و آینده‌سازی، دستور کار یک جوان مؤمن بانشاط و فعال است. آن چیز‌هایی که در گوشه و کنار در مورد Futurist‌ها و امثال اینها شنیده‌اید، خیالات باطل است. آینده را خدای متعال به قلم تقدیرش نگاشته است و مؤمنان صالح، سربازان و یاران دین خدا و انصار الله هستند برای ساختن آن.

ان‌شاءالله از ظرفیت این کنگره برای تقویت یاد آن آرمان بزرگ و شخصیتی که از او طراوت و نشاط و صفا و امید و عشق و مهر و عزت می‌بارد، یعنی بقیت‌الله الاعظم، استفاده کنیم.

فرصت خوبی است تا هیئت انصار المهدی بازآفرینی و تقویت و نوسازی شود. به نظر من از این کنگره باید این برداشت ویژه را داشته باشیم و اخیراً هم در اجلاس شهرکرد و جلسات دیگر این مسئله مطرح شده است. ان‌شاءالله شما هم همت کنید تا هیئت بتواند به عنوان یک شبکه‌ی گسترده‌ دانش‌آموزی نورافشانی کند؛ هم برای اتحادیه‌ و هم برای محیط پیرامونی.

 

5. رصد سخنان مقام معظّم رهبری در دیدار با اتحادیه

دیدار اردیبهشت دیدار بهشت‌آسایی بود. بهار بود و بهار بود و بهار. حضور رهبر عزیز‌تر از جان و حضور شما و ماه رجب و ولادت امیر مؤمنان (علیه السلام)؛ جلسه‌ی فوق‌العاده و دوست‌داشتنی بود. چند ماه از آن دیدار گذشته، اما هنوز تشکیلات ما در بهت و حیرت است و اقدامات لازم برای اجرای فرامین رهبری اتفاق نیفتاده است. یکی از مطالبی که دوست داشتم در این جلسه تأکید کنم، همین مسئله است. این نعمت بزرگ که به ما رسیده، شکر می‌خواهد و مجموعه باید حقش را ادا کند. این محبت و اسم بردن و سر دست گرفتن و تقویت همه‌جانبه، شکر می‌خواهد. آقا در آن جلسه چند بار فرمودند: اتحادیه و انجمن اسلامی. این سند افتخاری است برای مجموعه‌ی ما. بعد شما را مخاطب قرار دادند و با یک دستگاه فکری ممتاز و تحلیل عالی با شما روبرو شدند و مطالبه‌ای را مطرح کردند. در همان جلسه به جوانان انجمن اسلامی سردوشی اعطا شد و آقا به شما ارتقاء درجه دادند. این را باید خیلی قدر بدانیم و نباید با آن مواجهه‌ سطحی و تشریفاتی داشته باشیم.

وظیفه‌ی این کمترین در جلساتی چون جلسه‌ی امروز، یادآوری است. توقع است که اتفاقات فراوانی در اطراف آن جلسه با محوریت بیانات رهبر عظیم‌الشأن رخ دهد که حالا من بنا ندارم آن فهرست و مطالب را خدمت‌تان به تفصیل عرض کنم. مثلاً حضرت آقا در آن جلسه با تبیین محیط درگیری، محور‌های درگیری را فهرست کردند و یک محور را برجسته ساختند. به نظر شما ما نباید تا الان چندین کار تحلیلی راجع‌به همین قسمت فرمایش آقا انجام داده باشیم؟ آقا فرمودند مسئله‌ی پیشرفت بین ما و استکبار جهانی، محور و محل درگیری است. این سخن باید تبیین شود. چطور مسئله‌ی پیشرفت جمهوری اسلامی، بین ما و آمریکا محل درگیری است؟ مسئله‌ی استقلال، میدان درگیری ما و آنها است. بیداری اسلامی و مقاومت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه، جزء محور‌های درگیری است. خبر‌های خوبی از سوریه و یمن و عراق شنیده می‌شود که خیلی شکرانه دارد. آمریکایی‌ها در این منطقه به معنای دقیق کلمه زمین‌گیر شده‌اند و جمهوری اسلامی به فضل الهی آنها را زمین‌گیر کرده است.

سرفصل‌هایی که آقا آنجا مطرح کردند، باید مطالعه و تبیین و تحلیل شود.

مسئله‌ی سبک زندگی غربی و اسلامی را نیز به عنوان محل درگیری ما و جریان استکبار مطرح فرمودند. هفت محور درگیری را فهرست کردند و البته فرمودند: تا بیست عنوان هم قابل توسعه است که از جمله کار‌های ما تکمیل این فهرست با استفاده از بیانات رهبر عزیز و نظرات صاحب‌نظران است.

تفاوت کسی که سِمت افسری در این مبارزه پیدا می‌کند با دیگران، در بصیرت و بینش و اشراف و فهم میدان و شناخت صحنه است.

در مورد موضوع جوانان نیز فرمودند: موضوع جوانان هم یکی از محور‌های درگیری ما و جریان استکبار است. به تفصیل به آن پرداختند و در این بررسی تفصیلی، مسئله‌ی افسران جنگ نرم و ویژگی‌های افسر جوان جنگ نرم جمهوری اسلامی ایران را فهرست کردند. از جمله جا‌هایی که لازم است کار حساب‌شده و تحلیلی انجام دهیم، فهرستی است که رهبر عزیز و عالی‌قدر ارائه کردند که جای کار تحلیلی دارد. من فقط بخش تحلیلی را عرض کردم؛ و الّا در بخش برنامه‌سازی، شما تصمیم‌های خوبی گرفته‌اید.

 

6. اجرایی ساختن سخنان مقام معظّم رهبری

آنچه در بیان رهبر عزیزمان مطرح شد، نیازمند مواجهه‌ی عالمانه و هوشمندانه و هنرمندانه و معطوف به اقدام است؛ لذا کار‌ ترویجی، تبیینی، اتخاذ راهبرد، انتخاب سیاست‌ها و اولویت‌های ‌تربیتی و برنامه‌ای نیاز داریم. همه‌ی اینها را می‌شود از این بیانات نورانی و حکیمانه استخراج کرد.

من خواهش می‌کنم دوستان در بخش مطالعات، کمی بجنبند. این یک فهرست طولانی است. راجع‌به عنوان جنگ نرم باید چندین کار قوی دانش‌آموزی در این چند ماه انجام داده باشیم؛ زیرا به افسران جنگ نرم تصریح شده است. اینها باید با نقشه و شناخت درست میدان و صحنه باشد. این افسران جوان می‌خواهند وارد میدان شوند؛ لذا شناخت میدان با تأکید بر مدرسه باید خیلی مورد نظر باشد و روی آن بسیار کار کنیم. ان‌شاءالله عزیزان بجنبند که بیش از این دیر نشود. محصولات هم لازم نیست صرفاً نوشتاری باشد. باید بحث‌های بنایی و مبنایی و راهبردی و کاربردی در اطراف این بیانات داشته باشیم تا ان‌شاءالله بتوانیم این نعمت بزرگ را شکرگزاری کنیم.

در این میان، ایشان روی خودسازی تأکید داشتند و ویژگی‌های افسران جنگ نرم را فهرست کردند. خودسازی، یک عنوان بود و عنوان دوم دگرسازی بود که وظیفه‌ای است که متوجه دانش‌آموز جوان رشید حاضر در صحنه است. توسعه‌ مخاطبان و تقویت کمی و کیفی برنامه‌ها و حفظ زنجیره‌ مبارک ارتباطات هم از عناوین دیگر بود.

به نظر من این چند واژه، واژه‌های اصلی هستند که باید بر اساس آنها، فهرست اقدامات خود را تعریف و اتخاذ راهبرد کنیم. دوستان نیز به این مسئله توجه کنند و ارتقاء درجه را نیز به خاطر بسپارند؛ چه اینکه در جلسه‌ی سال 86، درجه‌ی غریق نجات را داده بودند و در این جلسه، درجه‌ی افسران جنگ نرم را دادند. افسر باید محیط و میدان جنگ را بشناسد و درک کند. افسران جنگ نرم اقتضائات زیادی دارد.

تا دیدار بعدی اگر به اقدامات مهمی نرسیده باشیم، رویمان نمی‌شود که تقاضای دیدار کنیم. باید در همه‌ی بخش‌ها اقدامات قابل توجهی انجام داده باشیم تا خدمتشان که می‌رویم، ارائه گزارش کنیم. مقام معظّم رهبری صرفاً از طریق گزارش خود ما، از فعالیت‌های ما مطلع نمی‌شوند؛ ‌بلکه دفتر و بخش بررسی‌ها کار می‌کند و از این طرف و آن طرف گزارش می‌گیرد و از قوّت و ضعف ما مطلع می‌شوند.

اصل این است که به سخنان ایشان عمل شود و آن وقت است که دیدار، دیداری متفاوت می‌شود. بحمدالله تا به حال دیدار‌های انجمن اسلامی با رهبر عظیم‌الشأن، دیدار‌های متفاوتی بوده و باعث خوشحالی و روشن شدن چشم مبارک ایشان بوده است. من خبر دارم که چقدر ایشان از آن جلسه خوشحال شدند و آن دیدار را‌ پسندیدند. مخصوصاً وقتی محصولات شیرین این شجره‌ی طیّبه را در آن جلسه ملاحظه کردند، خیلی برایشان شیرین بود و تعبیرشان در مورد آن جلسه، تعبیر «روز به‌یادماندنی» بود.

 

7. پیگیری مُطالبات

وظایفی بعد از آن جلسه در ارتباط با آموزش و پرورش داریم. وظایفی نیز آموزش و پرورش درباره‌ی اتحادیه دارد که آنها را هم باید پیگری کنیم. توافق‌نامه‌ای که انجام شد، ان‌شاءالله باعث تقویت این رابطه شود. وظایفی نیز در مورد سایر مجموعه‌ها از جمله صدا و سیما هست که باید پیگیری کنیم.

مطالبی که دوستان شما در قرارگاه ملی و نماینده‌ شما آنجا خواند، مورد تأیید و تأکید رهبر عظیم‌الشأن قرار گرفت و ایشان امضا فرمودند. آقا (حفظه الله) هیچ وقت تعارف نمی‌کنند. چندی پیش در یک جلسه‌ بسیار مهم در حضور پیشکسوتان و فضلا، حسابی عتاب و خطاب کردند. اگر ایشان چیزی را نپسندند، با کسی تعارف ندارند و آن را بیان می‌کنند. مثلاً شما درباره‌ی خود، کلمه‌ی نوجوان را به کار بردید که ایشان فرمودند: جوان. اگر چیز دیگری هم بود که نمی‌پسندیدند، حتماً آن را خط می‌زدند. کسانی که در حضور رهبر عزیز سخنرانی می‌کنند، کارشان خیلی سخت است؛ چون آقا نقد می‌کنند و نمره می‌دهند، و خروج و ورود به بحث و ضعف و قوّت مطالب و نحوه‌ی نتیجه‌گیری را بررسی می‌کنند. چنانچه آقا مطالب کسی را بپسندند، آن شخص نمره‌ی بزرگی گرفته؛ زیرا یک نقّاد باطنی و ظاهری سخنانش را تأیید کرده است.

ایشان مطالب نماینده‌های انجمن‌ها و گزارش اتحادیه را پسندیدند و فرمودند می‌دهیم تا دفتر پیگیری کند.

باید آن مطالب را به محتوای جلسه بعد از تأیید رهبری ضمیمه کنیم که بخشی ناظر به آموزش و پرورش و برخی ناظر به خود ما است، و بعد هم پیگیری کنیم.

می‌خواستم روی این مطلب تأکید داشته باشم و مطمئنم که شما خیلی جدی خواهید گرفت و باید جزء مطالبات شما از خودتان، انجمن‌تان، اتحادیه‌ی شهرستان و استان، قرارگاه، دفتر و شورای مرکزی و این کمترین باشد. ما باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم و یکی از منکرات بزرگ، غفلت از وظیفه‌ای است که در آن جلسه بر عهده‌ی ما گذاشته شد. بهترین معروف‌ها نیز دنبال کردن توصیه‌ها و مطالبات رهبر عزیز‌تر از جان ما است.

 

8. مبارزه با تفکری انحرافی

کسی در جلسه‌ی مهمی و در یک موضوع ملی، فکر خطرناکی را مطرح می‌کرد و می‌گفت: باید ببنیم در ارتباط با این موضوع، نظر مبارک حضرت بقیت‌الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چیست! من بلافاصله عرض کردم: از آقای فلانی تشکر می‌کنم که از حضرت یاد کردند و در جستجوی نظر مبارک ایشان هستند. اما آیا راهی جز از طریق ولایت فقیه و ولی فقیه و نائب امام زمان برای دستیابی به نظر مبارک امام عصر داریم؟ این از آن نکته‌های خطرناک انحرافی است و لابد می‌خواهند خواب نقل کنند و بگویند فلانی حضرت را زیارت کرد و فلانی کشف کرد و... یا مثلاً فلان گروه استنباطشان این است که نظر حضرت این است یا فلان مرجع تقلید گفته که نظر حضرت این است!

من همانجا سریع وارد میدان شدم و گفتم: ما راهی غیر از راه ولی فقیه که خود حضرت مشخص کرده‌اند، نداریم. آنچه ولی فقیه مبسوط الید عصر غیبت مطرح می‌کند، برای ما عین نظر حضرت حجت (سلام الله علیه) است. ما برای این مسئله مبانی فکری و اعتقادی و کلامی و استدلالی داریم و مسئله احساسی نیست. اگر آقا فردا بفرماید برای دفاع از حرم بروید، مجوز برای همه‌ی ما می‌شود که جان و زندگی‌مان را برداریم و به میدان ببریم؛ همان‌طور که آن 36 هزار شهید با اجازه رفتند. چون امضای نائب امام زمان پای آن حرکت بود، میدانشان جهاد شد و مقاتله‌شان، شهادت؛ و الّا نه جهاد بود و نه شهادت؛ بلکه تلف شدن بود. یا اینکه در نهایت می‌گفتند در راه وطن کشته شدند. امضای ولی فقیه از نظر ما امضای ولی عصر است؛ نه بیش و نه کم؛ بنابراین آقا بگویند میدان بروید، می‌رویم و بگویند صلح کنید، صلح می‌کنیم.

مبنا، مبنای الهی و خدایی و طبق قاعده است. در عصر غیبت حکم ولی فقیه زمان‌شناس، مجتهد، دین‌شناس، شجاع، مدیر و مدبر، حکم امام عصر است.

این را عرض کردم تا بدانیم وقتی در مورد دیدگاه‌های رهبر عزیز حرف می‌زنیم، کاری تشریفاتی نیست؛ بلکه عین رضایت امام زمان است. چنین جمعی، در این صورت، صالح می‌شود تا به محضر حضرت ولی عصر شرفیاب شود.

به نظر من، این بزرگ‌ترین و آخرین امتحانی است که شیعه می‌دهد؛ و کاش سربلند بیرون بیاید. اگر امروز درست عمل کنیم، ان‌شاءالله فردا در دسترس ما خواهد بود.

 

9. دقت و باریک‌‌بینی در انتخابات اتحادیه

دوستان من در انتخابات فردا همت کنند و به‌گزینی داشته باشند. همه‌ی عزیزان ما البته بِهْ هستند، اما شما بهترین را انتخاب کنید. شورای نگهبان تشکیلات ما این افراد را تأیید کرده و چه دانش‌آموز و چه غیر دانش‌آموز، تأییدشده هستند.

شورای مرکزی، رکن مهم تصمیم‌گیری و نظارت در تشکیلات ما است و جایگاه مهم و قیمتی دارد؛ لذا قدرش را بدانید. البته دوستان در حوزه‌ اجرایی قدرش را می‌دانند. شورای مرکزی کمک می‌کند ریل‌ها درست چیده شود و در سیاست‌گذاری‌ها نظارت مناسبی باشد.

خوشبختانه این شورای مرکزی که می‌خواهد تشکیل شود، برای سیاست‌گذاری‌های درست و نظارت خوب و قوی و پخته، دست پُری دارد. مقدّمات آماده است؛ از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که جزء سند‌های برون‌تشکیلاتی، اما فراگیر است که مورد تأیید رهبر عزیز است تا سیاست‌های کلان آموزش و پرورش که ابلاغی رهبر عالی‌قدر است تا سند چشم‌انداز اتحادیه و منظومه و رهنامه و سیر ‌تربیتی و... باید با این امکانات به میدان برنامه‌ی راهبردی و چشم‌انداز دوم بیایند و سیاست‌های کلان اتحادیه در بخش‌های مختلف را پیگیری کنند.

من چند ماه قبل به این شورای محترم مرکزی که وقتش تمام شد، عرض کردم که مدل سیاست‌های کلان نظام را پیگیری نمایید و سیاست‌نامه‌ی تشکیلات را در موضوعات مختلف تدوین کنید که البته کار آسانی هم نیست؛ بلکه کاری مهم و جدی است. ما الان در حوزه‌ی مجازی، فارغ‌التحصیلان و زمینه‌های دیگر، خلأ سیاست‌نامه داریم. مطالبی را داریم اما سیاست‌نامه‌ی ابلاغ‌شده و شسته و رفته نداریم. خیلی زحمت کشیده شده، اما باید تکمیل شود و این جزء اولویت‌های کاری شورای مرکزی آینده است. شما همین سیاست‌های خانواده را ببینید که چند روز پیش ابلاغ شد، من به عنوان یک کارناشناس و کمترین، می‌گویم عالی تنظیم شده است.

با انتخاب افراد دارای بینش عمیق راهبردی به ما کمک کنید که ان‌شاءالله شورایی تشکیل شود که بتواند کارها را سامان دهد. کسانی را انتخاب کنید که هم فهم راهبردی و کلان و تجربه‌ی خوبی داشته باشند و هم قدرت سیاست‌گذاری و فهم منظومه‌ای.

 

10. حفظ خوش‌نامی و سربلندی اتحادیه

اتحادیه همیشه باید خوش‌فکر و خوش‌نام و تمیز و سربلند باقی بماند؛ چراکه امانت شهدا و امام و رهبر عزیزمان و نسل جوان است. باید همه حق این امانت را ادا کنند و ان‌شاءالله شما با خوش‌فکری، همت، مجاهدت و سخت‌کوشی‌تان و با تصمیمات بزرگ و از همه‌ی اینها مهم‌تر، با صفا و توکل و توسل و اخلاص خود، این مجموعه را نگهداری کنید تا نسل به نسل بچرخد. آقا فرمودند ارتباطات و آن زنجیره‌ی مبارک حفظ شود؛ بنابراین شما از دور اتحادیه خارج نخواهید شد. این مسیر را تا رسیدن به قله‌ها و مقصد بزرگ باید ادامه دهیم.

فکر می‌کنم شما انتخابات تمیزی را برگزار خواهید کرد و توصیه‌ها به شما و نامزد‌ها و برگزارکنندگان ارائه شده و ما باید اینجا یک انتخابات الگو را ارائه کنیم که در آن اخوت و صفا و حفظ احترام و نگاه عمیق موج می‌زند.

ان‌شاءالله چنین خواهد بود و دوستان، انتخابات خوبی برگزار خواهند کرد. هم کیفیت برگزاری برای ما مطلوب است و هم نتیجه‌اش که ان‌شاءالله شما در هر دو قسمت الگو خواهید بود و به این ترتیب، این کنگره از کنگره‌های قبلی یک سر و گردن بالاتر خواهد بود.



[1]. مائده: 54.

[2]. توبه: 108.

[3]. انبیاء: 105.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *