متن بیانات در جمع قرارگاه استانی پسران استان ایلام - ۹۵۰۸۱۹ 1395/8/19


پیوند های مرتبط »

دوران جوانی، تکرارناپذیر است

به مقام معظّم رهبری گفتم: مطلبی بفرمایید تا به بچه‌ها از قول شما بگویم. ‌فرمودند: «به بچه‌ها بگویید قدر جوانی خود را بدانید».

مطلب، عالی و بسیار مهمی است. ضرب‌المثلی است که می‌گوید: ای کاش جوانان می‌دانستند و پیران می‌توانستند. زمانی که می‌دانند، نمی‌توانند و زمانی که می‌توانند، نمی‌دانند. خوش به حال جوان خوشبخت و سعادتمندی که در جوانی خود، قدر جوانی‌اش را بداند. شما به عنایت الهی، جزء این جوان‌ها خواهید بود.

عمر ما در این دنیا خیلی کوتاه است و حتی از عمر برخی حیوانات کوتاه‌تر است. به‌قدری عمرمان کوتاه است که اگر کسی هفتاد یا هشتاد سال عمر کند، می‌گویند عمر خوبی کرده است. شب و روز پشت سر هم می‌آیند و می‌روند و وقت نمی‌دهند. یک قسمت کوتاه از این عمر کوتاه، دوره‌ی جوانی است که به آن بهار عمر می‌گویند. خصوصیاتی که در بهار طبیعت از رویش، جنبش، پویش، طراوت و توان هست، در جوانی انسان هم هست. البته آنچه جوانی را پربار می‌سازد، داشتن هدف‌های بزرگ و همت بلند است. اگر کسی در جوانی‌اش بهره‌مند از هدف‌های بزرگ شود، طعم جوانی را چشیده است.

به همان اندازه که انسان در دوران جوانی، سرمایه‌های بزرگی دارد، به همان نسبت هم آفت‌های بزرگی دارد. شما در منطقه‌ی کشاورزی هستید و می‌دانید که آفت بهاره با آفت تابستانه فرق دارد. اگر در تابستان آفتی بیاید، به هر حال میوه هست، اما میوه‌ی خوبی نیست؛ ولی اگر در بهار آفتی بیاید، اصلاً دیگر میوه‌ای نیست. چنانچه انسان در جوانی، گرفتار برخی آفت‌های خطرناک شود، فضیلت‌ها را از دست می‌دهد. در مقابل، اگر موفق به حفظ سرمایه‌های جوانی و تقویت آن شود، در تمام عمر خود از آنها بهره‌مند می‌شود. لذا آقا فرمودند: «به جوان‌ها بگویید قدر جوانی‌شان را بدانند». شما امروز می‌توانید کار علمی داشته باشید و حافظه‌ی شما آماده است. اما فردا این‌گونه نخواهد بود و حتی یک جمله را به‌سختی می‌توانید به خاطر بسپارید. امروز می‌توانید توان جسمی خود را بالا ببرید و استحکام جسمی خود را تقویت کنید. فردا نمی‌شود این کار‌ها را کرد. امروز شما می‌توانید از راه میان‌بر و با سرعت بسیار زیاد، خود را به خدای متعال نزدیک کنید. در روایت آمده که خدای متعال جوانی را دوست دارد که جوانی، زیبایی و شادابی خود را در راه او خرج می‌کند.[1]

در روایت جذاب دیگری می‌گوید: خدای متعال، جوان تائب را دوست دارد؛[2] یعنی جوانی که در خلوت خود از خدای متعال عذرخواهی می‌کند و ندامت دارد.

اصلاً خدای متعال خریدار جوان است و این خصوصیت دوره‌ی جوانی است. همین جوان است که می‌تواند سرعت خود را در مسیر طاعت خدای متعال زیاد کند؛ چراکه آلوده‌ی به نفاق و دروغ نشده و شخصیت او تمیز است. خدا مشتری شما است و شما را می‌خرد؛ آن‌هم به قیمت رضوان و فضل و کرم خود.

چه کسی می‌تواند قیمت وجود شما را بپردازد؟ خداوند فرمود: شما فقط با من طرف معامله شوید که دل، جان و مال شما را می‌خرم.

 

انجمن اسلامی، فرصتی استثنایی برای ساختن خود و آینده

زرنگ‌های عالم کسانی بودند که در همان اول جوانی، طرف معامله با خدای خود شدند. از اینها زرنگ‌تر در عالم سراغ نداریم. زرنگ‌ترین زرنگان عالم، شهدای بزرگوار هستند که در معامله‌ی بزرگ خدای متعال، حضور پیدا کردند. انجمن‌های ما و مؤسسان انجمن از همین گروه هستند.

دیشب منزل شهید موسی‌زاده رفتیم که از فعالان انجمن‌های اسلامی بود. مادر این شهید بزرگوار و برادر‌های او چیز‌هایی تعریف می‌کردند که برای ما خیلی شیرین بود. وصیت‌نامه‌ای داشت که خیلی خواندنی است. جوانی بود که برای ملاقات با خداوند بی‌قرار شده بود. اینها در همین انجمن‌ شما رشد کردند.

اگر کسی عضو انجمن اسلامی شد، بداند که مشمول لطف خداوند شده و باید آن را قدر بداند. در یک دیدار که در محضر رهبر عظیم‌الشأن بودیم، آقا فرمودند: «قدر عضویت در انجمن اسلامی را بدانید». این نعمتی است که شامل حال شما شده است.

شما در سنگر انجمن اسلامی می‌توانید پاسداران خوب و شایسته‌ای برای حفظ ارزش‌های الهی و دستاورد‌های خون مطهر شهدا باشید. تعبیر سنگر هم از آقا است که در مورد انجمن اسلامی فرمودند. شما، هم خودتان حفظ می‌شوید و هم می‌توانید بچه‌های مدرسه را صیانت و حفاظت کنید. آقا در دیدار اخیر سردوشی مهم‌تری دادند و سطح مأموریت را بالاتر از قبل بردند. شما میراث‌بران این بزرگان و شهدا هستید و روزگار هم روزگار عجیبی است. آقا تعبیرشان این است که ما در یک پیچ تاریخی هستیم.

 

ویژگی‌های هم‌وطنان سلمان

آیه‌ی سال اتحادیه با ایران و سلمان نسبت دارد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضلُ اللَّهِ يُؤتيهِ مَن يَشاءُ وَاللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ؛[3] اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد، هر كس از شما از دين خود برگردد، به‌زودى خدا گروهى [ديگر] را مى‌‏آورد كه آنان را دوست مى‌دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند. [اينان] با مؤمنان فروتن [و] بر كافران سرفرازند. در راه خدا جهاد مى‌كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‏‌ترسند. اين فضل خدا است که آن را به هر كه بخواهد، مى‏دهد و خدا گشايشگر دانا است». زمانی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) این آیه را خواندند، در آن جلسه ظاهراً جناب سلمان کنار حضرت نشسته بودند، کسی پرسید: این قوم چه کسانی هستند؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) دست روی شانه‌ی جناب سلمان گذاشتند و گفتند: این آقا و همشهریان او.[4]

سلمان که افتخار ایران است و ما به او افتخار می‌کنیم، کسی است که در بین اصحاب و یاران پیامبر بعد از امیر المؤمنین (علیه السلام)، از نظر علمی، اخلاقی، سیر و سلوک، عرفان، همت، تدبیر، سیاست، کیاست و بصیرت، شخص اول است. سلمان است که می‌داند علی (علیه السلام) کیست؛ لذا پای او می‌ایستد. سلمان نماینده‌ی ایران است؛ کسانی که اسلام ناب، یعنی علی (علیه السلام) و عشق اهل بیت (علیهم السلام) را با جان و دل پذیرفتند.

امروزه در ایران پرچم حبّ اهل‌بیت در اهتزاز است و این، به دست بزرگان و شهدای دانش‌آموز اتفاق افتاد. این میراث ارزشمند امروز به دست ما رسیده است. به منطقه‌ی خودمان و حتی جهان نگاه کنید؛ الحمدلله این نظام متکی بر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، مانند یک گوهر درخشان می‌درخشد.

آیه‌ی نورانی سال که خصلت‌ها را معرفی می‌کند، می‌گوید اینها عاشق‌پیشه هستند و رابطه‌شان با خدای متعال، محبّانه و دوستانه است. در بین همدیگر خیلی مهربان و فروتن هستند و در برابر کفار، سربلند و عزیز. در برابر دشمن، تلاش خستگی‌ناپذیر دارند و از سرزنش و ملامت دشمن نمی‌ترسند. اینها ویژگی هم‌وطنان سلمان است که از دل تاریخ می‌آیند و زمانه‌ی خود را متحول می‌کنند.

خوش به حال شما که در چنین زمانی زندگی می‌کنید.

 

هرکه با ایران درافتاد...

یک بشارت به شما بدهم و آن اینکه خداوند تبارک و تعالی جلوی چشم ملت ایران، دشمنان را ذلیل کرده و خواهد کرد. تاریخ انقلاب اسلامی را نگاه کنید. هر کس که با این کشور و نظام درافتاد، خدای تبارک و تعالی او را خوار و ذلیل کرد. در مورد اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی و صدام ملعون سخن نمی‌گوییم. من حدود ده سال پیش با ماموستای اهل‌سنت در کردستان دیدار داشتم و ایشان میزبان ما بود. ایشان می‌گفت: بعد از حضرت حسین (علیه السلام)، تاریخ کسی مانند امام راحل به خودش ندید که هر چه گفت، انجام شد و هر چه گفته، در آینده انجام خواهد شد. بعد خود ایشان شروع به شمردن کرد و گفت: امام گفته بود صدام باید برود، رفت؛ گفت شاه باید برود، رفت؛ گفت ما آمریکا را زیر پا له می‌کنیم که شد. این فهم یک عالم اهل‌سنت است.

غرض آنکه خدای متعال دشمنان ملت ایران را خوار کرد. داعش ملعون پلید را ساختند تا به جان ملت ایران بیندازند، اما به جان خودشان افتاد. مرز‌های مقاومت ما توسعه پیدا کرده و الان جوانان ما در سوریه درگیر می‌شوند، درحالی‌که طراحی آنها این بود که ما در تهران درگیر شویم. الان هم آبروی مختصری که برای دشمنان ما باقی مانده است، به دست خودشان دارد ریخته می‌شود. افشاگری نامزد‌های انتخابات آمریکا نشان داد که اقتصاد، وضع اجتماعی و اخلاقی‌شان بحرانی است.

زندگی در این زمان را بسیار قدر بدانید. به‌زودی شاهد فروپاشی‌های بزرگ‌تر در جبهه‌ی دشمنان انقلاب اسلامی خواهید بود و ان‌شاءالله فروپاشی آل سعود کثیف را خواهید دید. رژیم صهیونیستی روزی در عالم ترک‌تازی می‌کرد؛ اما الان دور خودش دیوار و حصار می‌کشد. وقت، وقتِ شما و بخت، بختِ شما است. باید مجاهدت و خودسازی کنید و قوی، پاک، نورانی، معنوی، مجاهد و سلحشور باشید.

 

وظیفه‌ی خطیر انجمن‌های اسلامی در دوران کنونی

بچه‌های ایلام را به جوانمردی می‌شناسیم. این خصوصیت جامعه‌ی جوان این منطقه است و البته در همه‌ی ایران این‌گونه است، ولی اینجا این خصوصیت بیشتر نمود دارد. طراوت و نشاط انقلابی خود را به مدرسه‌ها ببرید. دشمن، یک روز از پا نمی‌نشیند و فکر و روحیه‌ی بچه‌های ما را تضعیف می‌کند. وظیفه‌ی انجمن اسلامی، اکنون خیلی جدی‌تر و قیمتی‌تر است. به نام خدا و به یاری خدا و با روحیه گرفتن از شهدای عزیز انجمن‌های اسلامی، قوی و با روحیه و بدون خستگی بایستید، خود را بسازید و برای سایر بچه‌های مدرسه نیز الگو باشید.

غافل نشوید که دارند سرمایه‌های کشور را می‌برند. نکند که جلوی چشم شما دزدی شود. جوان عزیزی مثل شما باقی‌مانده‌ی شهدای کربلا است. نباید جلوی چشم شما، سرمایه‌ی ملت را که همین جوان‌ها هستند، بدزدند و فکر و اخلاق و نجابت آنها را بربایند. باید با وجود و بصیرت شما، بچه‌های مدرسه حفظ شوند که ان‌شاءالله چنین خواهد شد.

حضرت آقای محمدی خبر‌های خوبی در مورد موفقیت‌های شما دادند و خبر‌های بهتر را ان‌شاءالله دریافت خواهیم کرد.

 



[1]. متقی هندی، كنز العمّال، حدیث 43057.

[2]. همان، حدیث 10185.

[3]. مائده: 54.

[4]. ر.ک: تفسیر مجمع البیان و نمونه، ذیل آیه‌ی 54 سوره‌ی مائده.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *