متن بیانات در مدرسه شهید آوینی استان زنجان - ۹۵۱۱۰۶ 1395/11/6


پیوند های مرتبط »

متن بیانات در مدرسه شهید آوینی استان زنجان - ۹۵۱۱۰۶
امروز، ایران برای دنیا مطرح است و برای مستکبران تبدیل به یک کابوس و برای مستضعفان، یک تکیه‌گاه الهام‌بخش شده است. این حاصل نهضت بزرگ مردم عزیز ما است که با رهبری امام راحل عظیم‌الشأن آغاز شد. امروز این میراث بزرگ که استقلال سیاسی ملت ما را تأمین کرده، تا اینجا آمده است و نسل جدید باید کار را ادامه دهد تا به جایگاه بلند و رفیعی برسیم که رهبر عزیز و خردمندمان ترسیم کرده‌اند. اینکه باید در پنجاه سال آینده در قله‌ی علمی جهان باشیم، هدف‌گذاری بسیار بزرگی است که شما جوان‌ها باید با کار علمی و خودسازی، آن را محقق سازید.

بهمن، ماه ‌بازخوانی دستاوردهای انقلاب

دیدار با شما حقیقتاً و بدون تعارف، برای ما شوق‌انگیز، الهام‌بخش و انرژی‌بخش است. دیدن نسل جوان باطراوت، آن‌هم در شهر زنجان و در دبیرستان شهید آوینی، «نورٌ عَلی نور» است و از هر جهت که حساب کنید، امتیازاتی دارد.

از عزیزانی که افتخار دادند و در جلسه حضور پیدا کردند، از جمله مسئولان محترم آموزش و پرورش و همراهانشان تشکر می‌کنم.

آقای موسوی خیلی کوتاه صحبت کردند. علاقه داشتیم ایشان گزارشی از برنامه‌های جاری می‌دادند؛ اما خواستند ما بیشتر صحبت کنیم و به همین دلیل مطلب را کوتاه کردند.

خوشبختانه جلسه‌ی ما در ماه بهمن و آستانه‌ی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود که حال و هوای این روز‌ها برای ملت ما خاص است. همیشه این ایام برای ملت ما حلاوت‌ها و شیرینی‌های خاص خودش را دارد. امیدواریم امسال هم فرصت خوبی باشد و با همت و غیرت جوانان نسبت به این میراث بزرگ که متعلق به آحاد مردم عزیز ما و مخصوصاً نسل جدید است، زمینه‌ی آشنایی با این حادثه‌ی بزرگ، بیشتر فراهم شود و جوانان عزیز بتوانند جوانب مسئله را بررسی کنند و ببینند چه شد که ایران که حیاط خلوت استعمارگران بود، به یک قدرت در صحنه‌ی جهانی تبدیل شد.

امروز، ایران برای دنیا مطرح است و برای مستکبران تبدیل به یک کابوس و برای مستضعفان، یک تکیه‌گاه الهام‌بخش شده است. این حاصل نهضت بزرگ مردم عزیز ما است که با رهبری امام راحل عظیم‌الشأن آغاز شد. امروز این میراث بزرگ که استقلال سیاسی ملت ما را تأمین کرده، تا اینجا آمده است و نسل جدید باید کار را ادامه دهد تا به جایگاه بلند و رفیعی برسیم که رهبر عزیز و خردمندمان ترسیم کرده‌اند. اینکه باید در پنجاه سال آینده در قله‌ی علمی جهان باشیم، هدف‌گذاری بسیار بزرگی است که شما جوان‌ها باید با کار علمی و خودسازی، آن را محقق سازید.

حق ملت ایران در رژیم ستم‌شاهی ضایع شده است. ملت ایران به خاطر اصالت، نجابت، دینداری و تعلق خاطر به اسلام و قرآن و اهل‌بیت (علیهم السلام)، مستحق داشتن تمدنی عظیم و چشم‌نواز است. انقلاب اسلامی، زمینه‌ی تحقق این حق برزمین‌مانده را فراهم آورده است. ملت هم برای این کار سرمایه‌گذاری‌های بزرگی کرد و 36000 دانش‌آموز، خون پاک و مقدس خود را تقدیم نمود تا این راه باقی بماند. این میراث، خیلی ارزشمند و قیمتی است. باید دست به دست هم دهیم و جایگاهی را که حق ملت ایران است، به دست آوریم؛ جایگاهی که آقا آن را خیلی خوب ترسیم کرده و فرموده‌اند: ما باید در قله‌ی علمی جهان باشیم؛ به طوری که ملت‌های دیگر مجبور باشند زبان فارسی را یاد بگیرند.

وقتی رهبر یک کشور، حکیم و دورنگر باشد، این پیشنهاد از او به دست می‌آید. ما حقیقتاً و از صمیم قلب، احساس خوبی داریم؛ چراکه در کشوری زندگی می‌کنیم که رهبری حکیم، خردمند، انقلابی، مهربان، باصفا، عاشق ملت و خوشبختی آنان دارد. هیچ رهبری در جهان به اندازه‌ی رهبر ما، جوان‌شناس، جوان‌باور و دوست‌دار جامعه‌ی جوانان نیست.

در نقطه‌ی مقابل جمهوری اسلامی، آمریکا است. انقلاب اسلامی، کشور ما را از حیاط‌خلوت یهودی‌ها و استکبار، به سطحی آورد که در مقابل ابرقدرت‌ها ایستاده است. جوانِ امروز ما چنانچه روز‌های پستی و ذلت ملت را ببیند، تمام وجودش از احساس، عاطفه و همت پر می‌شود و برای خودسازی، خودشناسی و رسیدن به هدف‌های بزرگ وقت می‌گذارد.

 

اوضاع آشفته‌ی آمریکا

وضعیت آمریکا و رئیس‌جمهور کنونی آن را ببینید. رئیس‌جمهور آمریکا، شخص اول و رهبر آن کشور محسوب می‌شود. قبلی‌ها را و این ترامپ فاسق فاجر دیوانه را ببینید. هر آنچه برای بقیه مانده بود، ترامپ دارد بر باد می‌دهد. نظام سیاسی آنان را ببینید که چقدر عقب‌مانده و پوسیده شده است که از دل آن، یک نوع استبداد جدید درمی‌آید. کسی که فساد اخلاقی او مستند است و فساد اقتصادی و سیاسی او واضح. با آن ادبیات و روحیات حال به هم زن! نماد جامعه‌ی آمریکایی و رهبر آن می‌شود. این باطن استکبار است.

 

علت دشمنی استکبار با ایران

اگر ملت ما پای انقلاب اسلامی بایستند، فرصت‌ها را از دست ندهند، دچار غفلت و ول‌انگاری نشوند و توصیه‌های رهبری عظیم‌القدر را جدی بگیرند که خواست او سعادتمندی ملت ایران و سایر ملت‌ها است؛ در آینده‌ای بسیار نزدیک، اتفاقات بزرگ‌تری در جامعه‌ی جهانی رقم خواهد خورد. همین الان هم ملت ما، معادلات جامعه‌ی جهانی را تغییر داده و دشمنی استکبار با ما، به دلیل همین تأثیرگذاری ما است. قرآن کریم می‌فرماید: «لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسقَيناهُم ماءً غَدَقًا؛[1] اگر بر طریق [حق] استقامت كنند، آنان را با آبى فراوان سیراب مى‌كنیم». چنانچه در این راه بمانند و استقامت و پافشاری کنند، به آرمان‌های بزرگ خواهند رسید، آب حیات خواهند نوشید و به وضعیت مطلوب، گوارا و دوست‌داشتنی دست خواهند یافت.

 

آوینی، شخصیتی که خود و زمانه‌اش را شناخت

مدرسه‌ی شما به نام یک شخصیت حقیقتاً مؤثر، دوست‌داشتنی و بزرگ زمان ما نامیده شده است که به تعبیر رهبر عزیز ما، سید شهدای اهل قلم بود. به دوستان آموزش و پرورش ـ و گاهی سایر افراد ـ می‌گویم که در اسم‌گذاری‌ها باید نگاه دوباره داشته باشیم. اگر کسی به نام یکی از ائمه یا اولیای خدا است، باید تمام عمر خود را در جهت تحقق معنای نام خود صرف کند. این نام نباید برای او عادی شود و باید پای این اسم شکوفا گردد.

خیلی از مدارس ما به اسم بزرگان و شخصیت‌های ما است که باعث افتخار و مباهات است. به همین جهت باید دبیرستان شهید آوینی با دبیرستان علامه حلی متفاوت باشد. اهل این دبیرستان باید با این شهید عالی‌قدر آشنا باشند و از آثار او استفاده کنند. شهید آوینی، شخصیتی اثرگذار، نخبه‌ی علمی و فرهنگی و ادبی بود که توانست مطالب را با تمام وجود احساس و تحلیل کند. تحلیل‌هایش در مورد انقلاب اسلامی، ژرف‌اندیشی و نگاه‌های ظریف و دقیق ایشان را ببینید! شخصیتی اهل مطالعه، تفکر و فلسفه بود که در جوانی به این مقام رسید.

دانش‌آموزان این دبیرستان باید تا پایان دوره‌ی دبیرستان، تمام کتاب‌های این شهید را خوانده و با تفکر او آشنا باشند. در گام بعد، دیگر دانش‌آموزان را با تفکر این شهید آشنا سازند تا ان‌شاءالله از بین شما، شهید آوینی‌ها ساخته شود. مگر آقای آوینی که بود؟! خودش را شناخت و باور کرد و زمانه‌ی خودش را شناخت و با ولیّ زمان خود همراه شد؛ درنتیجه شکوفا شد. وقتی زندگی شهید آوینی را مطالعه می‌کنید، با شخصیتی مواجه هستید که جوانی خود را از دست نداده و به بطالت نگذرانده و از فرصت‌های خود استفاده کرده است. کسی که وقت خود را به ول‌انگاری می‌گذراند، نه به کار خودش، نه به کار خانواده‌اش و نه به کار جامعه‌اش می‌آید. اما چنانچه کسی خود، استعداد‌ها و زمانه‌اش را شناخت کند، می‌تواند خودش را به‌شایستگی بسازد. توقع من از شما این است.

 

توقعی که از دانش‌آموزان زنجانی می‌رود

زنجان، منطقه‌ای استعدادخیز است و ما زنجان را به داشتن بچه‌های بااستعداد و داشتن ذات فرهنگی و حسینی می‌شناسیم. در سطح کشور، شما را با غواص‌های شهید می‌شناسند. چرا در بین شما شخصیت‌های بزرگ معنوی، عرفانی و علمی در عرصه‌های گوناگون تربیت نشود؟

از اینکه در مدرسه‌ای درس می‌خوانید که به نامِ نامی سرافراز این شهید نامیده شده، به خودتان ببالید و البته فقط به این اسم اکتفا نکنید. نباید از شهید آوینی بی‌خبر باشید.

اگر با ایشان آشنا شوید، عاشق او می‌شوید؛ زیرا خیلی فوق‌العاده و سحرانگیز است. یکی از ویژگی‌های ایشان، پژواک صدا و قلمشان بود. آوای او پژواک همان افکار نورانی بود که در قالب کلمات دلنشین بیان می‌شود. متفاوت دیدن، متفاوت فهمیدن و متفاوت تحلیل کردن، ویژگی شخصیتی نظیر شهید مطهری است که نگاه اکتشافی دارد و خوب می‌تواند از صحنه‌ها، کشف و استخراج داشته باشد. حال باید ببینیم شما چه خواهید کرد؟

من اینجا که نشانه‌ای ندیدم، اما طبعاً پیشخوان مدرسه‌ی شما باید از ویژگی‌ها و افکار این شهید بزرگوار پر باشد.

از اینکه توفیق پیدا کردم در جمع باصفا و صمیمی شما جوانان باحیا و باوقار باشم، خدای متعال را شاکرم.

دعاگوی شما هستم. ان‌شاءالله خوشبخت، موفق و سعادتمند باشید.

 



[1]. جن: 16.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *