متن بیانات در جمع قرارگاه های پسران استان کرمانشاه - ۹۵۱۱۱۹ 1395/11/19



متن بیانات در جمع قرارگاه های پسران استان کرمانشاه - ۹۵۱۱۱۹
خدای متعال هر روز برکاتش را بر ملت ما می‌افزاید. یکی از برکات خداوند بر ملت ما شما جوان‌ها هستید. آقا فرمودند: «شاید جوان امروز ما نسبت به جوان اول انقلاب، نمره‌ی بیشتری داشته باشد». در جلسه‌ی دیدار با اعضای انجمن اسلامی و در جلسات دیگر نیز فرموده‌اند که: «جوان‌های امروز ما از جوان‌های اول انقلاب بهتر هستند». یکی از دلایل ایشان این است که این روز‌ها از مبدأ انقلاب فاصله گرفته‌ایم و وضعیت سیاسی ما به مراتب پیچیده‌تر شده است. در چنین وضعیت سختی، جوان‌هایی که پاک، انقلابی، آماده‌ی شهادت، مؤمن و ولایت‌مدار می‌مانند، به مراتب بهتر از جوانان ابتدای انقلاب هستند که شور انقلاب بر همه‌جا حاکم بود.

انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان کرمانشاه، مجموعه‌ای فعال و موفق

از زیارت شما خوشحال هستیم. از عزیزانی که از سراسر استان عزیز و پرافتخار کرمانشاه تشریف آوردند و همچنین از مربیان عزیز که با شما همراهی کردند، تشکر می‌کنم.

از مدیران محترم مدارس و مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان و معاون ارجمندشان، جناب آقای محمدیان که هماهنگی‌های لازم را برای حضور شما انجام دادند، قدردانی می‌کنم.

از جناب آقای همتی عزیز که در جلسه حضور دارند نیز سپاسگزارم. در مورد حمایت‌هایشان از نسل جوان و توجهات ایشان به اتحادیه مطالب خوبی شنیده‌ایم. امیدوارم از جانب ما از جناب آقای استاندار تشکر کنند.

الحمدلله در این جلسه امکان دیدار حضوری فراهم شده است؛ بنابراین نظرهای خود را بیان کنید تا از آنها استفاده کنیم.

آقای صفدری و دوستان ایشان در اتحادیه‌ی استان، همت کرده‌ و برنامه‌های خوب و مبتکرانه‌ای را شروع کرده‌اند. از دوستانی که قبلاً زحمت کشیده‌اند، تشکر می‌کنم و برای این عزیز و یاران ایشان، آرزوی موفقیت دارم. آقای تیرانداز نیز از پیشکسوت‌های حاضر در این جمع هستند که از دیرباز فعالیت داشته‌اند.

اتحادیه در سطح استان کرمانشاه، همیشه جزء مجموعه‌های فعال و موفق بوده و ان‌شاءالله در آینده هم به فضل الهی موفق باشد.

 

اهمیت نظم در زندگی دینی

هیچ‌گاه جلسات خود را با تأخیر شروع نکنید؛ چراکه یکی از بزرگ‌ترین ارزش‌های اسلامی، نظم است و امیرالمؤمنین (علیه السلام) بلافاصله پس از تقوا، دعوت به نظم کرده‌اند.[1] یکی از جلوه‌های نظم، نظم در وقت است. به جوانان گل و امید‌های آینده گوشزد می‌کنم که متأسفانه وقت را بسیار ارزان می‌فروشیم، و این عیب بزرگی است. زمان‌های ما خیلی راحت معامله می‌شود؛ حال آنکه هیچ‌چیز گران‌بهاتر از وقت نیست. باید ارزش وقت دانسته شود؛ به‌خصوص اوقات جوانی.

یکی از عزیزان، فضای مجازی را یادآور شدند؛ چیزی که این روزها به آن مبتلا شده‌ایم. یکی از خطرهای فضای مجازی برای ما، همین وقت‌کُشی است. جوانی، عمر و فرصتی که هرگز برنمی‌گردد و باید صرف رشد و تکامل اخلاقی ما شود، به آسانی در وب‌گردی‌ها و درحقیقت، ول‌گردی‌های جدید تلف می‌شود.

 

وفا ویژگی اصلی مؤمن

در آغاز جلسه از تلاوت زیبای آقای مبین سلطانی بهره‌مند شدیم. قرآن خواندن در جلسات ما زینتی نیست و قرار نیست فقط جلسات را با قرآن شروع کنیم. بنده هیچ‌گاه از آیات تلاوت‌شده عبور نمی‌کنم.

امیدواریم رویکرد نسل جدید ما به قرآن کریم، در تلاوت، حفظ و انس هر چه بیشتر تقویت شود؛ زیرا همه‌ی اینها مقدّمه‌هایی برای عمل است. انسان باید به جایی برسد که رفتار، اخلاق و عمل او قرآنی شود و زیرساخت همه‌ی اینها فهم قرآنی است.

در آیاتی که تلاوت شد، خدای متعال با کسانی که نقض سوگند و پیمان‌شکنی می‌کنند، سخت برخورد کرده است.

 شاید آقای مبین این آیات را انتخاب کرد تا به ما یادآوری کند که ما پیمان خیلی بزرگی داریم و آن، پیمان ما با خدا بر سر ارزش‌های الهی است. این همان پیمانی است که اولیای خدا و شهدا از ما گرفته‌اند. انقلاب اسلامی، پیمان ما با اسلام عزیز و امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. خداوند متعال وفا را خیلی دوست دارد و بی‌وفایی را بسیار بد می‌داند.

نکته‌ی اخلاقی این آیه، آن است که نه‌فقط در امور سیاسی، بلکه در مسائل شخصی و خانوادگی باید باوفا باشیم. قرآن کریم تأکید می‌کند که مؤمن، باوفا است.[2] مؤمن به پیمان خود وفادار است و عهدشکنی نمی‌کند. انسان اول باید درباره‌ی پیمان خود بیندیشد و بعد بر پیمان خود بماند. در زندگی خانوادگی و در ملاقات‌های اجتماعی هم همین‌گونه است.

ملت عزیز ما نیز موفق به تجدید پیمان شدند؛ چون بر سر پیمان خود ایستادگی کردند و در راه آن، از خود مقاومت، صبوری و جانفشانی نشان دادند. خدا هم برکات خود را بر ملت ما نازل کرد. امروز شما در نمایشگاه‌های مدرسه‌ی انقلاب، دستاورد‌های انقلاب اسلامی و درحقیقت حاصل عمل به پیمان را برای دیگر دوستان خود فهرست می‌کنید.

وقتی ملتی بر پیمان خود می‌ماند، خدای تعالی برکات خود را بر آن ملت نازل می‌کند. اگر بخواهیم ملت ایران را به عالم معرفی کنیم باید ویژگی‌هایی را بیان کنیم که مهم‌ترین آنها، وفا است.

شناخت بنده از مردم کرمانشاه به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد. این جمله‌ی رهبر عزیز که‌: «کرمانشاه، سینه‌ی ستبر و چهره‌ی زیبای ایران عزیز است»، واقعاً صحیح است. آنچه در کرمانشاه دیدیم، همین چیزی بود که آقا فرموده‌اند. چیزی که برای بنده خیلی جالب بود، وجود روحیه‌ی جوانمردی و فتوت در کرمانشاه است.

 گاهی به دوستان می‌گویم وقتی شما در قسمت‌های مختلف استان کرمانشاه بگویید «پهلوان»، همه برمی‌گردند و می‌گویند «در خدمت هستیم». وفا به همراه شجاعت و عفت ارکان فتوت را تشکیل می‌دهد. هنگامی که اینها در یک شخص جمع شود، ما به آن شخص جوانمرد می‌گوییم.

 

نتایج ایستادگی ملت ایران بر عهد خود

براساس آیاتی که تلاوت شد، خدای متعال از انسان‌های پیمان‌شکن بیزار است و کسانی را که سوگند می‌خورند و سوگند خود را می‌شکنند، سرزنش کرده است. انسان‌ها و جوامع پیمان‌شکن، روی سعادت را نمی‌بینند.

ملت ما بر عهدی که روز اول بست، ایستاد و امروز در آستانه‌ی چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، نتیجه‌ی این ایستادگی را می‌توانید در مقایسه‌ی خودمان و دشمنان ملاحظه کنید. خدای تعالی، هر روز به ملت ما بیش از پیش، کرامت و عزت و سربلندی داده که حقیقتاً تماشایی است. در مقابل، روزبه‌روز بر رسوایی و ناامنی و در‌به‌دری دشمنان ما افزوده می‌گردد. آخرین وضعیت آمریکای روسیاه را ببینید. این رژیم، دشمن درجه یک ملت ما بوده و هست؛ حال شما وضعیت او را ببینید. این همان کشوری است که ادعای ابرقدرتی و Super Power دارد؛‌ اما اکنون منفور جهان است و علیه او شعار می‌دهند. حتی پرچم آمریکا را در اروپا و کشور‌های آسیایی به آتش می‌کشند. ملت ما در چشم ملت‌های جهان محبوبیت روزافزون پیدا کرده است. کم نیستند دولت‌هایی که به دولت و ملت ما علاقه‌مندند.

اما دشمنان ایران؛ بعد از آن‌همه ادعای حقوق بشر داشتن و فریب افکار عمومی، خدای تبارک و تعالی کاری کرده است که امروز به دست خودشان، کوس رسوایی خودشان را زدند. این خانم و آقایی که به آخرین دور رقابت رسیدند، تقریباً هیچ‌چیز برای آمریکا باقی نگذاشتند و بنا به اعتراف خودشان، از بدبختی‌های ملت آمریکا رونمایی، و فساد‌ها را افشا کردند. آقا فرمودند: از این به بعد لازم نیست به خودتان زحمت دهید، برای رسوا ساختن آمریکا کافی است صحبت‌های کلینتون و ترامپ را جمع کنید.

 خجالت‌آور است که چنین شخصی، رهبر یک کشور باشد. در آمریکا، رئیس‌جمهور با رهبر برابر است؛ یعنی شخص اول کشور است. وامصیبتا از کشوری که ترامپ نماد و شخص اول آن باشد.

 شما با توجه به نظام و رهبران هر کشور می‌توانید آن کشور را بشناسید؛ حال آمریکا را بشناسید. ترامپ، فساد اخلاقی و اقتصادی را به اوج رسانده است. انسان دلش به حال ملت بدبخت آمریکا می‌سوزد و خردمندان عالم به حال آنها گریه می‌کنند؛‌ زیرا اکنون آقای ترامپ، پرچم آمریکا است و هر روز وضعشان بدتر، نفوذشان کمتر و بیچارگی‌شان بیشتر می‌شود؛ چراکه در مقابل اراده و خواست الهی ایستاده‌اند.

 دنباله‌رو‌ اینها وضع بدتری دارد. مثلاً در منطقه‌ی ما رژیم سعودی، منفور ملت‌ها و از داخل هم در حال فروپاشی است. یک رژیم پوسیده‌ی شاهی است که ریشه‌هایش را موریانه خورده و با کشتن کودکان و مردم بیچاره‌ی یمن، دست و پا می‌زند و می‌خواهد هویت خود را بازسازی کند. اما همین یمن برای آنها باتلاق شده است.

 همه می‌دانند که عربستان به نیابت از آمریکا در منطقه کار می‌کند. جریان داعش را ساختند و پرداختند و به آن پول و تجهیزات دادند. خودشان در مناظره‌ها گفتند که داعش را خودمان ساخته‌ایم، اما به ضرر خودمان تمام شد.

جمهوری اسلامی در نقطه‌ی مقابل اینها است. کجای عالم چنین نظام، قانون اساسی و رهبری وجود دارد؟ هر روز شخصیت ملت ما بالاتر می‌رود و امنیت و موفقیت‌های علمی ما بیشتر می‌شود.

ملت ما در حال جبران عقب‌افتادگی‌های تاریخی خود است و در عین حال، سر پیمان خود ایستاده است. در تمام این 38 سال، در بهمن‌ماه، به میدان آمده و تجدید پیمان کرده‌اند. مردم عزیز ما با حضور پرشور و گسترده در انتخابات‌، تمام دموکراسی‌های دنیا را از دور خارج ساختند.

خدای متعال هر روز برکاتش را بر ملت ما می‌افزاید. یکی از برکات خداوند بر ملت ما شما جوان‌ها هستید. آقا فرمودند: «شاید جوان امروز ما نسبت به جوان اول انقلاب، نمره‌ی بیشتری داشته باشد». در جلسه‌ی دیدار با اعضای انجمن اسلامی و در جلسات دیگر نیز فرموده‌اند که: «جوان‌های امروز ما از جوان‌های اول انقلاب بهتر هستند». یکی از دلایل ایشان این است که این روز‌ها از مبدأ انقلاب فاصله گرفته‌ایم و وضعیت سیاسی ما به مراتب پیچیده‌تر شده است. در چنین وضعیت سختی، جوان‌هایی که پاک، انقلابی، آماده‌ی شهادت، مؤمن و ولایت‌مدار می‌مانند، به مراتب بهتر از جوانان ابتدای انقلاب هستند که شور انقلاب بر همه‌جا حاکم بود.

 

چند نکته‌ی انجمنی

1. ما در این جلسه سرداران انجمن‌های اسلامی استان را جمع کرده‌ایم. رهبر (حفظه الله تعالی) با نگاه آسمانی خود، به شما عنوان افسران جنگ نرم دادند. آن دیدار، اتفاقی مبارک برای اول سال ما بود. آقا فرمودند: من قبلاً این را به دانشجو‌ها می‌گفتم و حال این افتخار را به دانش‌آموزان دادند.

2. امروز به یکی از دبیرستان‌ها رفتیم و دیدیم که دانش‌آموزان با طراحی خیلی خوب، برای بیانات حضرت آقا، نمای زیبایی درست نموده‌ و ویژگی‌های جوانان مورد پسند انقلاب اسلامی و جوانان آمریکایی‌پسند را فهرست‌ کرده‌اند.

3. بسیاری از 36000 شهید دانش‌آموز که برای دفاع از ناموس کشور عازم جبهه‌ها شدند، عضو انجمن اسلامی بودند. در سال‌های ابتدایی انقلاب، بسیج نداشتیم و فقط انجمن اسلامی در کار بود.

انجمن اسلامی، یادگار امام و شهدا در مدرسه‌ها است. محیط مدرسه، محیط خودسازی فکری، علمی، معنوی و جسمی است و دوران دانش‌آموزی و به‌خصوص دبیرستان، بهترین فرصت برای خودسازی. هر روز باید وضعیت بهتری داشته باشیم. این حالت با سخن به دست نمی‌آید و برای بهبود وضعیت تحصیلی خود باید کلاس بروید، تمرین کنید، مباحثه داشته باشید، بنویسید و ... برای خودسازی باید زحمت بکشید. در تربیت بدنی، مسائل ادب اجتماعی و خانوادگی نیز همین قاعده حاکم است.

4. آقا فرمودند: «خودتان را بسازید». کسی که در جوانی خود را بسازد، می‌تواند در آینده کار‌های بزرگی به دوش گیرد. حواستان باشد که بخشی از کار‌های اصلی ما باقی مانده و راه‌های نرفته‌ای در پیش رو داریم.

5. تأسیس «تمدن تراز اسلامی»، هدف بزرگی است که باید برای آن تلاش کنیم. اگر قرار است کشور ما کشوری تراز و نمونه شود، باید تلاش و کار کنیم. مقدّمات آن تازه شروع شده است. چه کسی می‌تواند این میدان‌ها را فتح کند؟ فتح این میدان‌ها خیلی سخت‌تر و دشوارتر از فتح میدان‌های دوران دفاع مقدس است.

این میدان‌ها پیش روی شما است. در این مسیر، انسان‌های خودساخته‌ای همچون شهیدان همت، احمدی روشن، شهریاری، چمران و بهشتی‌ موفق می‌شوند. پشت سر هر یک از اینها، عمری خودسازی در دوران جوانی نهفته است. این‌ افراد به کار‌های عادی مشغول نبودند و حقیقتاً خود را ساخته بودند.

اکنون که مسئولیتِ ساخت تمدن اسلامی بر دوش شما است، بدانید که تمام محور‌های خودسازی، در یک کلمه جمع می‌شود و آن ارتباط صمیمی و نزدیک با خدای متعال است که فقط از طریق نماز میسر می‌شود.

6. در جلسه‌ای آقای همتی عزیز به مسئله‌ی نماز اشاره کردند. انسان باید برای نماز خود وقت بگذارد و آن را در اول وقتش بخواند؛ چراکه نماز، وعده و قرار ما با خدای متعال است. اگر کسی اهل نماز باشد، به خیلی از خواسته‌های دیگر خود در مورد خودسازی می‌رسد.

7. دیگرسازی، نکته‌ی دیگری است که باید به آن اشاره کنیم. شما وظیفه دارید که مدرسه و کلاس خود را متحول سازید. بچه‌ی انقلاب، راکد، ساکت، خسته، بی‌حال، ولگرد و وب‌گرد نیست؛ بلکه قوی، رشید، باروحیه و تحول‌بخش است؛ به محیط نشاط و امید می‌دهد و پیام ایجاد می‌کند؛ چراکه دارای رسالت است. شما باید بچه‌های مدرسه را تحت تأثیر فکر انقلاب اسلامی قرار دهید و این البته فرع بر این است که خودتان این‌گونه باشید و در محور خودسازی انقلابی بودن را تمرین کنید.

8. با اخلاق، مهربانی، مرام، فتوت و خدمت می‌توانید تفکر انقلاب اسلامی را به هم‌مدرسه‌ای‌های خود منتقل سازید و آنها را در برابر آسیب‌های دشمن حفظ کنید. به گونه‌ای عمل کنید که انجمن اسلامی را به جوانمردی و اهل خدمت بودن بشناسند. بچه‌های انجمن اسلامی بی‌ادعا هستند و با آنکه نجات‌غریق هستند، به آن فخر نمی‌فروشند.

بچه‌های انجمن باید با اخلاق، صفا، سخت‌کوشی و هنرمندی شناخته شوند؛ زیرا این‌ ویژگی‌ها است که کار را پیش می‌برد. اگر این‌گونه باشند، هفت نفر عضو انجمن اسلامی می‌توانند هفتصد نفر را با روحیه و ابتکار و هنر خود، تحت تأثیر قرار دهند. از اول انقلاب همیشه همین‌گونه بوده است و کسانی که این ویژگی‌ها را داشته‌اند، توانسته‌اند دیگران را به میدان بیاورند.

یادتان باشد که در دیگرسازی همیشه مرحله‌ی بالاتر خودسازی نیز اتفاق می‌افتد. ارتقای دیگران باعث می‌شود که خود شما نیز تقویت شوید. امیرالمؤمنین (علیه السلام) خطاب به امام حسن (علیه السلام) فرموده‌اند: «وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَکُنْ مِنْ أَهْلِهِ؛[3] امر به معروف کن تا اهل آن شوى».

یکی از بچه‌ها می‌گفت: من از زمان عضویت در انجمن اسلامی، به گونه‌ای شده‌ام که خیلی از آسیب‌ها سمت من نمی‌آیند. همه باید این‌گونه باشیم.

9. از دوستانی که سرود اجرا کردند، سپاسگزارم. یکی از کار‌های خیلی خوب ما در مدرسه‌ها، احیای گروه‌های سرود انقلاب است. یکی از بهترین رسانه‌ها برای انتقال معارف انقلاب، سرود‌های انقلابی است. در این زمینه سعی کنید تکلف نداشته باشید.

از مجری عزیز که خوب اجرا کردند و از دوستان عزیزی که صحبت کردند، تشکر می‌کنم. همچنین از آقا سیدمحمدامین سپیده‌دم که به مطالب خوبی اشاره و آقا رضا که نکته‌های خوبی را مطرح کردند، قدردانی می‌کنم.

معاون برادران استان هم گزارش خوب و امیدبخشی دادند که از ایشان نیز سپاسگزارم.

پایان‌بخش جلسه‌ی ما، سلام پر از مهر رهبر عزیز ما است که خدمت شما تقدیم می‌کنم و سلام بچه‌های کرمانشاه را در اولین دیدار هفته‌ی آینده، به رهبر عزیز و عالی‌قدر خواهم رساند.

 



[1]. نهج البلاغه، نامه 47.

[2]. مؤمنون: 8.

[3]. همان، نامه پنجم.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *