بیانات در دیدار با اعضای قرارگاه ملی پسران/ مازندران 1393/11/8


پیوند های مرتبط »
جزوه PDF
بیانات در دیدار با اعضای قرارگاه ملی پسران/ مازندران
امّا درخواستی که از دبیر کل محترم، مؤسّسه‌ی علمی آینده‌سازان و از شبکه‌ی پشتیبان در کشور و دفاتر استانی‌مان داریم، این است که دو سه مورد اقدام سراسری در قالب آزمون‌های سراسری یا المپیاد و امثال اینها طرّاحی کنند و در سطح اعضاء به صورت اختصاصی و به صورت سراسری در این سال تحصیلی اجرا شود تا برداشت ما راجع‌به وضعیت علمی اعضایمان، برداشت واقعی‌تری شود. گمان می‌کنم این اقدام یک موج فراگیری را در رویکرد علمی و درسی تشکیلات ما خواهد داشت.
برادران، هم‌سنگران، اعضای عزیز و شریف انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی استان مازندران، مسئولان انجمن‌ها، اعضای قرارگاه‌ها و هیئت‌های مرکزی، مربیّان ارجمند و مسئولان اتّحادیه‌ شهرستان‌ها و کادر محترم استان، میلاد پر برکت و فرخنده‌ی مولایمان امام عسکری (عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَام) و ایّام پر نور بهمن را خدمت شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم خداوند تبارک و تعالی این ایّام را بر ملّت و جمع عزیز ما پر برکت قرار دهد و همه‌ی ما را در مسیر انجام مسئولیّت‌های بزرگ و مهمّی که بر عهده داریم، به لطفش و کرمش یاری کند.
از جناب آقای یونسی و دوستانشان در اتحادیه‌ی استان تشکّر می‌کنم که فرصت این دیدار را فراهم کردند و ما به دیدار شما مفتخر شدیم. چهره‌های جوان، صمیمی، مصمّم و مقاوم شما نشان می‌دهد که سنگرهای فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی را در مدرسه، زنده نگه داشته‌اید و پرچم‌های هویّت ایمانی، دینی، انقلابی ما و 1710 شهید دانش‌آموز استان مازندران را بِحَمدِالله برافراشته نگه داشته‌اید.
از زیارتتان بسیار خوشحالم. سلام پر مهر رهبر عزیز و عالی‌قدرمان را به همه‌ی شما ابلاغ می‌کنم. از برنامه‌هایی که در جلسه اجرا شد، استفاده کردیم و فیض بردیم. برای تلاوت قرآن، آیات خوبی انتخاب شده بود و قاری، تلاوت خوبی داشت. از آقای شعبان که برنامه را بسیار خوب اجرا کردند، تشکّر می‌کنم. قطعه‌های جذّاب و گاهی تکان‌دهنده انتخاب شده بود؛ مخصوصاً در اوّل جلسه که خیلی پر شور و انقلابی بود. سرود خیلی خوبی که عزیزانمان از قائم‌شهر اجرا کردند، سبک جالب و پیام‌های خیلی خوب و زیبایی داشت. از این عزیزان نیز تشکّر می‌کنم. از بیانات جالب و مفید جناب آقای یونسی هم فیض بردیم. یک قطعه‌ی کوتاهی هم برادر عزیزمان آقای قاسمی ـ که از قاریان قرآن هستند ـ قرائت کردند. آیه‌ی سال را اوّل نگاشته‌ی کوتاهشان آوردند و خیلی جالب آن آیه را قرائت کردند. بِحَمدِالله ایشان و همه‌ی شما از انس با قرآن کریم بهره‌مند هستند.

چند نکته انجمنی

 1. شناسایی دستاوردهای انقلاب و موقعیّت فعلی نظام
چند نکته را خدمت عزیزانم عرض می‌کنم.
مطلب اوّل، دستور کار انجمن اسلامی مدرسه عبارت است از اینکه ما به‌خوبی، حرکت پر خروش انقلاب اسلامی، ریشه‌ها، مبانی و مسیر طی‌شده‌ تا به امروز و وضعیّت و موقعیّت فعلی را بشناسیم. انجمن‌های اسلامی در محیط آموزش و پرورش و مدرسه‌های ما اصلی‌ترین پرچم‌داران انقلاب اسلامی در مبدأ شروع این تحوّل الهی و آسمانی بوده‌اند. شناخت موقعیّت و وضعیّت، برای یک جوان عزیز عضو انجمن اسلامی از دو جهت مهم است. یکی از نظر خودش که بداند موقعیّت این تحوّل بزرگ الهی، این انقلاب عظیم الهی، کجا است؟ در چه وضعیّتی است؟ چه آثاری را در جغرافیای فکری، فرهنگی و سیاسی جهان معاصر از خود به جای گذاشته است؟ دستاوردهایش برای ملّت ما، جهان اسلام، جهان بشریّت و منطقه چه بوده است؟ اینها چیزهایی است که باید ما به آن فکر کنیم. ما بر دامنه‌ی این قلّه‌ی رفیع زندگی می‌کنیم. اگر غفلت کنیم، از این شناخت بازمی‌مانیم؛ کسانی که در دامنه‌ی قلّه‌ها زندگی می‌کنند، عظمت این قلّه‌ها را نمی‌شناسند و گاهی نمی‌بینند؛ بنابراین باید دقیق‌تر نگاه کنند تا سرمایه‌ای که دارند و موقعیّتی را که در آن قرار گرفته‌اند، به درستی بشناسند.
رهبر عزیز و عالی‌قدر ما به عنوان دیده‌بان بصیر انقلاب و مدبّر حکیم انقلاب اسلامی، مسیر طی‌شده، مسیر پیش رو و موقعیّتی را که در آن قرار گرفتیم، به خوبی ملاحظه و تشریح می‌کنند. دقّت کرده باشید جنس بیانات، تحلیل‌ها و ارائه‌های رهبر عالی‌قدر و امام بزرگوارمان با تحلیل افراد دیگر راجع‌به سنجش موقعیّت و ترسیم وضعیّتی که در آن هستیم، فرق می‌کند. بعضی‌ها نگاه‌هایشان، بسیار سطحی است؛ به حسب ظاهر هم آدم‌های مطّلعی به نظر می‌آیند، ولی دیدگاه‌هایشان درباره‌ی موقعیّت فعلی، چالش‌ها، موانع و موفّقیّت‌ها، خیلی سطحی است. من پیشنهاد می‌کنم به بچه‌های عزیز انجمن اسلامی که از همین آغاز جوانی، نگاهشان را به مسائل، نگاهی مرتفع و در عین حال عمیق قرار دهند که بتوانند جوانب کار را به‌خوبی بسنجند و ببینند.
 پدیده‌ای مثل انقلاب اسلامی ما یک پدیده‌ی عادی نیست. در وحی الهی و در مکتب انبیاء ریشه‌ دارد. مسیری که طی کرده، آثاری که از خود به جای گذاشته و سرمایه‌گذاری‌های عظیم و متفاوتی که برایش صورت گرفته، یک انقلاب متفاوت است. یک نمونه‌اش، شهدای دانش‌آموز هستند که به آسانی نمی‌شود از کنار این تحوّل گذشت.
شما رفتارهای سبْکی را از سوی دشمن مشاهده می‌کنید. یک تحلیل‌گر واقعی این را خوب می‌فهمد که رفتارهای دشمن، در برابر برق و شوکت انقلاب اسلامی کاملاً انفعالی است. هجمه‌ای که نهضت الهی به ارزش‌های پوشالی آنها داشته و مبانی هویّتی آنها را به چالش کشیده و از این‌طرف، به یک ملّت هویّت، اعتماد به نفْس، روحیه، احساس عزّت و بزرگی داده، باعث شده است رفتارهای سبک و ناشایستی از آنها سر بزند؛ برای مثال توهین به پیغمبر اکرم (صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم)، که اخیراً یک نشریه به حسب ظاهر انجام می‌دهد. سپس آشکار می‌شود مسئله یک نشریه نیست؛ بلکه دولت فرانسه، جریان صهیونیسم جهانی و استکبار پشت ماجرا قرار دارد. جریان داعش و امثال اینها را هم، این جماعت روسیاه ساختند، برای اینکه بتوانند ذهن جوانان جهان، مخصوصاً جوانان اروپا را که به سمت پیام‌های انقلاب اسلامی گرایش پیدا کرده، با جلوه‌های خشونت غیر انسانی این جماعت تخریب کنند. این تروریست‌ها را خودشان ساخته‌اند؛ امّا به تدریج بعد از ناکامی در سوریه و عراق، به اروپا برمی‌گردند و آنجا اعمال خرابکارانه انجام می‌دهند. به این ترتیب هر روز عرصه برایشان تنگ‌تر می‌شود. این وضعیّتی است که آنها خودشان به سر خودشان آوردند؛ خودکرده را تدبیر نیست. اتفاقات تروریستی محصول بی‌تدبیری‌ها و محاسبات غلط است؛ مگر امکان دارد جلوی نور اسلام، معنویّت، معرفت الهی و توحید را گرفت؟
در سال‌های بعد از انقلاب، به هر شکل ممکن سعی کردند جلوی درخشش این نور الهی را بگیرند. هر تلاشی کردند، نتیجه عکس گرفتند. تحلیل درست این موقعیّت، شناخت وضعیّت، شناخت دوست و دشمن، توانایی‌ها و ضعف‌های ما، قوّت‌ها و ضعف‌ها دشمن، برای یک جوان انقلابیِ مؤمنِ رشیدِ دارای هویّت ایمانی و انقلابی مثل شما، باید در دستور کار قرارگیرد. جناب‌عالی به عنوان مسئول انجمن اسلامی مدرسه‌تان، یا عضو رشید این مجموعه، باید بتوانید این نگاه را به همکلاسی‌های خود منتقل کنید. بزرگ‌ترین خطر برای نسل جوان ما، استحاله‌ی هویّتی است. هویّتی را که انقلاب اسلامی به جوانان انقلاب داد و تحت عنوان جوان تراز انقلاب اسلامی معرّفی کرد، با مشخّصه‌های بصیرت، معنویّت، خردمندی، عمق نگاه، صبر، مقاومت، روحیه‌ی خلّاقانه، مبتکرانه و داشتن نگاه آرمانی با نگاه درست به واقعیّت‌ها؛ دست به استحاله‌ی این امور زده‌اند. اگر جوان انقلاب اسلامی گرفتار استحاله‌ی هویّتی شود، ما  نیرویی را از دست داده‌ایم که می‌توانسته در قدم‌های بعدی این آرمان بزرگ کمک کند و باعث سعادتمندی خود، کشور، بشریّت شود و انقلاب اسلامی ان‌شاءالله می‌رود تا پیام سعادت‌آفرین خود را به همه‌ی دنیا برساند.
شبهه و شهوت کار شیاطین است. در این مسیر شبهه، تردید و سؤال درست می‌کنند و شهوات حیوانی، استحاله‌ی هویّتی را در پی دارد. یک نیروی عادی استحاله نشده، کانون تحوّلات الهی در آخر الزّمان است. اینجا جمهوری اسلامی ایران است؛ همانجایی است که پیغمبر اکرم وعده داده که اسلام از اینجا تجدید حیات می‌شود، همانجایی که وعده داده شده که مقدّمات ظهور را آماده می‌کند. لذا رهبر عزیز و عالی‌قدر ما در دیدار با اعضای انجمن اسلامی فرمودند شما باید نجات غریق باشید. هر انجمن اسلامی پرچم‌دار هویّت اسلامی و ایمانی است. این جنبه‌ی پرچم‌داری است. نگذارید کسی درجا بزند. بچه‌های باسعادت، جوان‌های رشید و امیدهای آینده، اگر در دوران تحصیل در مدرسه، در کار اعتلای هویّتی همکلاسی‌های خودش باشد، احساس پیام‌داری، رسالت و پیامبری در وجود خود داشته باشند، مسیرهای خوشبختی را برای خود کوتاه کرده‌اند. این ویژگی انجمن اسلامی است که مسیر خوشبختی را برای عضو فعّال خود کوتاه می‌کند و به او مصونیّت می‌دهد. عدّه‌ای از بچه‌های انجمن اسلامی در حوزه و دانشگاه‌ها مشغول به کارند، بعضی‌هایشان تشکیل زندگی داده‌اند، گاهی مرا می‌بینند و می‌گویند: ما از رهگذر عضویّت و فعّالیّت در انجمن اسلامی بیمه شدیم. خیلی از آسیب‌هایی که به همکلاسی‌های ما لطمه می‌زد، به دامن شخصیّت ما نمی‌رسید. انجمن اسلامی به ما هویّت، روحیه‌، اهتزاز و سربلندی داده است. انجمن اسلامی، شما را یک عنصر فعّال مؤثّر قرار می‌دهد؛ نه یک عنصر منفعل متأثّر. جوان تراز انقلاب و جوان شیعه‌ی علوی، عنصر کنشگر فعّال مؤثّر است؛ نه عنصر منفعل متأثّر که دیگران بتوانند با او بازی کنند و در او اثر بگذارند. بلکه دیگران را سازماندهی، محافظت، مدیریّت و حفاظت می‌کند. چنین کسی از یک مسیر میان‌بر به جایگاه‌های رفیع می‌رسد.
ضمن اینکه همکلاسی‌ها، حرف او را حتّی از حرف معلم خود بهتر می‌شنوند؛ چون با او دوست هستند، سنّ دبیرستان، سنّ تأثیرپذیری از دوستان است. انسان به شکل طبیعی از دوست‌هایش تأثیر می‌پذیرد تا از پدر و مادر و معلّم. انجمن اسلامی آنجایی است که بهترین دوستان را در یک شبکه‌ی امین ملّی در دسترس بچه‌ها قرار می‌دهد. شما که اینجا کنار هم نشسته‌اید، عضو این مجموعه‌ی باصفا و نورانی هستید که مؤسّسش امام، رهبر عزیز، شهدا، بزرگانی همچون شهید رجایی و شهید بهشتی، شهید باهنر و بزرگان انقلاب هستند.
یکی از بزرگان می‌فرمودند: ما اوّلین انجمن اسلامی را سال پنجاه، در یکی از مدارس مشهد تأسیس کردیم. من سؤالات دانش‌آموزان را می‌گرفتم، به مسجد کرامت به محضر رهبر عزیزمان می‌آمدم، که آنجا امام جماعت بودند و پایگاه عملیّات انقلابی و بصیرت‌آفرینی‌ و سازماندهی‌هایشان بود. سؤالات را آنجا منتقل می‌کردم، آقا پاسخ می‌گفتند. پاسخ‌ها را به مدرسه می‌آوردم و به دانش‌آموزان منتقل می‌کردم. ریشه‌‌ی انجمن اسلامی این است. نقش وساطت در رشد، سعادت، پیک سعادت بودن، ویژگی بچه‌های انجمن اسلامی است. عضو انجمن اسلامی پیک سعادت است که با خود پیام خوشبختی برای همکلاسی‌هایش می‌آورد. سخنان بچه‌ها از کسی که هم سن و سالشان هستند، بهتر می‌شنوند و در رابطه‌ی دوستی بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. به این خاطر آقا فرمودند: شما باید نجات غریق باشید؛ نجات غریق بصیرت‌آفرین است، به طرف ارتباط خودش نگاه، فهم، معنویّت و روحیه می‌دهد، حواسش به او هست، حتّی دوستی‌های او را مراقبت می‌کند. فضای مدرسه با وجود یک انجمن اسلامی زنده، سرحال و با نشاط می‌شود.
یک محیط کاملاً انقلابی، سر زنده و موفّق، این چیزی است که با حضور شما درست می‌شود و این راه اَلحَمدُلِلَّه و به فضل الهی ادامه دارد و انجمن‌ها ان‌شاءالله همچنان این کارایی خود را افزایش دهند تا آرزوی امام راحل محقّق شود. امام توصیف و آرزوکرده بودند که این انجمن‌های مبارک، شعبه‌ای از انجمن اسلامی به رهبری امام عصر (عَجَّلَ الله تَعَالَی فَرَجَهُ الشَّرِیف) باشد.
ابتکاری که رهبر عزیز و عالی‌قدر ما در به کار گرفتن جوانان آمریکا و اروپا به کار گرفتند، آثار فوق‌العاده‌ای را در همین زمان کوتاه داشته است. در آینده خواهید دید این پیام که از جایگاه امامت و ولایت، از یک قلب مهربان و ناصح و امین در کمال خیرخواهی، اخلاص و بصیرت صادر شده است، در اعماق دل‌های این بچه‌ها نفوذ خواهد کرد و خیلی‌ها را نجات خواهد داد. من می‌توانم حدس بزنم این پیام چه مخاطبانی در دنیا پیدا خواهد کرد و چه خواهد کرد؛ چون آن جوامع را از نزدیک دیده‌ام و می‌شناسم.
پیام رهبر عزیز ظرفیّت کارهای علمی بسیاری دارد. در آن نکته‌ها و سؤالاتی مطرح شده که جهان امروز به آن مبتلا است. این نامه بسیار دقیق نگاشته شده است. فضای تربیتی‌ و صمیمانه‌ای دارد. با توجه به نکته‌های عالمانه‌ فرهنگی، تمدّنی، علمی و سیاسی آن، می‌توان مقاله‌های خوبی نوشت. قبل از اینکه بچه‌های اروپا و آمریکا بخواهند از این پیام استفاده کنند، بچه‌های مدرسه‌ی خودمان استفاده کنند. امسال در نمایشگاه مدرسه‌ی انقلاب که شما هم مقدّمات برگزاری‌اش را آماده می‌کنید، یک بخشی را به این کار زیبا اختصاص دهید و ابتکار داشته باشید؛ چون آثار این پیام در خارج از کشور فراتر از آن چیزی است که ما در داخل با آن مواجه هستیم.
جریان رژیمِ پلیدِ کثیفِ ستم‌شاهی فعّال است برای اینکه عناصر خبیث و خائن آن دوره را تطهیر کند. بنا شد یک مقدار بیشتر به آن پرداخته شود؛ زیرا آنها در این بخش فعّال هستند. رهبر عزیزمان روز نوزدهم دی بخشی از مفاسد رژیم پلید را فهرست فرمودند که ناظر به همین اقداماتی است که در تطهیر رژیم خبیث پهلوی انجام می‌شود.


 2. پیگیری برای دیدار با رهبری
نکته دوم اینکه در ارتباط با درخواست دوستان درباره‌ی دیدار با مقام معظّم رهبری، باید بگویم ما همیشه منتقل‌کننده‌ی پیام و درخواست‌های شما بوده‌ایم. به دوستان هم توضیح دادم که چند سال است روش این دیدارها تغییر کرده است. دیدارهای اختصاصی به این معنا که تشکّل‌های خاص باشند، دیگر نداریم. چنانچه آن دیدارها برقرار بود، ما جزء کسانی بودیم که در زمان‌های نزدیک دیدار اختصاصی می‌داشتیم. ولی در عین حال ناامید نیستیم. مجدّداً ان‌شاءالله دیدارها را دنبال می‌کنیم. من اخیراً نامه‌ی جدیدی را بر اساس درخواست‌های شما تهیّه می‌کنم و آن را تقدیم خواهم کرد. شفاهاً پیام‌های پر محبّت شما را هم می‌رسانم؛ ببینیم به چه نتیجه‌ای خواهیم رسید.


 3. تقویت چهره‌ی علمی اتّحادیه
مطلب سوم اینکه بِحَمدِالله گزارش‌ها نشان‌دهنده‌ی این است که اعضای عزیز انجمن‌های اسلامی ما از نظر وضعیّت علمی و درسی در موقعیّت خوبی هستند. دفتر مرکزی در سامانه‌ی خودش معدّل‌های شما را ثبت کرده که باعث خوشحالی است. گزارش مربوط به استان مازندران هم معدّل‌های بالایی را نشان می‌دهد. این خواسته‌ی رهبر عزیز ما بود. از همان ابتدا که خدمتشان شرفیاب می‌شدم، می‌فرمودند: درس بچه‌ها چطور است؟ در دیدار عمومی نیز می‌فرمودند: بچه‌ها، به درس‌هایتان هم خوب برسید.
چند وقت پیش به دوستان عزیزمان عرض کردم اتّحادیه باید چهره‌ی علمی هم به خودش بگیرد و روی سیمای علمی تشکیلات باید بیشتر کار کنیم. برای نیاز انقلاب اسلامی، هویّت تشکیلاتی، شخصیّت اعضاء لازم است. از هر زاویه نگاه کنیم باید به بخش علمی به صورت جدّی بپردازیم و ان‌شاءالله اتّحادیه در این زمینه باید پرچم‌داری کند و انجمن‌های اسلامی در این جهت پیش بروند. امّا درخواستی که از دبیر کل محترم، مؤسّسه‌ی علمی آینده‌سازان و از شبکه‌ی پشتیبان در کشور و دفاتر استانی‌مان داریم، این است که دو سه مورد اقدام سراسری در قالب آزمون‌های سراسری یا المپیاد و امثال اینها طرّاحی کنند و در سطح اعضاء به صورت اختصاصی و به صورت سراسری در این سال تحصیلی اجرا شود تا برداشت ما راجع‌به وضعیت علمی اعضایمان، برداشت واقعی‌تری شود. گمان می‌کنم این اقدام یک موج فراگیری را در رویکرد علمی و درسی تشکیلات ما خواهد داشت.


 4. نهراسیدن از کمی عِدّه و عُدّه
خیلی از بچّه‌های ما در معرض آسیب‌ها هستند. این دغدغه‌ی همه‌ي ما است. آموزش پرورش و مجموعه‌های دیگر، آن‌گونه که باید، وظایفشان را انجام نمی‌دهند. اینها حرف‌های درست و دقیقی است؛ امّا آن را باید اصلاح کنیم. قرآن کریم می‌فرماید: «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثیرَةً بِإِذْنِ اللهِ؛  به خواست خدا چه بسا گروه اندکی که بر گروه بسياری غلبه کند» یا می‌فرماید: «وَ الَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا؛  و كسانى كه در راه ما كوشيده‏اند، به يقين راه‌هاى خود را بر آنان مى‏نماييم». یک گروه اندک به اذن الله تعالی می‌تواند بر یک گروه بزرگ غلبه کند. این یک خواست خدایی و یک سنّت الهی است. ما از این جهت هیچ جای نگرانی نداریم. اگر به میدان برویم و وظایفمان را درست انجام دهیم، خدای متعال کمک می‌کند. ان‌شاءالله کمی تعداد و عدّه و عُدّه، در این بخش خیلی مضر نخواهد بود. به میدان بروید، به لطف خدا موفّق خواهید شد.
گروه حق نباید از اینکه در اقلیّت هستند، نگران باشد. یک مدرسه‌ی پانصد نفره، به آسانی ـ نه به دشواری ـ در اختیار یک گروه پنج نفره‌ی بصیرِ فهیمِ متّحد قرار خواهد گرفت. یک انجمن اسلامی موفّق در یک دبیرستان ده عضو هم داشته باشد، می‌تواند کلّ مدرسه را در شعاع افکار روشن خود قرار دهد؛ منتها باید قوی و درست عمل کند.



نظرات »
  • مهدی در تاریخ 17 اردیبهشت 1394 ساعت 18:02:12 نوشته:
    فقط دیدار با رهــبــــری.
    پاسخ مسئول سایت :
لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *