متن سخنرانی در جمع اعضای قرارگاه استانی دختران آفتاب(اردبیل) 1394/5/24



فرارسیدن ماه ذی القعده و میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، و همچنین روز دختر را تبریک عرض می‌کنم. از اینکه بحمدالله این برنامه‌ی شما ظاهراً بر اساس آنچه شنیدم، به صورت طبیعی مقارن شد با چنین مناسبت فرخنده‌ای خوشبختم. خدای متعال را شاکرم که به رغم تراکم برنامه‌ این ایّام، بحمدالله موفق شدیم در این برنامه‌ی قرآنی شما شرکت کنیم.

بنده هم از همان فهرستی که آقای علامتی گفتند، باید به سهم خودم تشکر کنم از همتی که عزیزان ما به خرج دادند و این کار خوب و مفید، بحمدالله انجام شد و در یک قدمی پایان برنامه قرار گرفتید. طی این چند روز برای شما و موفقیت اردو و سلامتی عزیزانمان، مرتب دعا می‌کردیم.

گزارش برنامه چه بر اساس آنچه الان دبیرکل محترم ارائه کردند، و چه آنچه قبلاً از فرآیند برنامه‌ها مطلع بودم، بحمدالله حکایت از این دارد که به هدف‌های خود تا حد زیادی دست پیدا کرده است. کلمه‌ی «تاحد زیادی» احتیاط است؛ چراکه ممکن است در بررسی معلوم شود که کاملاً به هدف‌ها رسیده و حتی فراتر از آن رفته است. منتها ما احتیاط کنیم، بهتر است؛ چون برنامه‌ خودمان است و ممکن است دچار خودشیفتگی و از خود تعریف کردن شویم. بهتر است بگوییم تا حد زیادی به هدف‌های خودش به عنایت الهی دست پیدا کرده است.

به هر روی باید از فردفرد شما به خاطر همتی که داشتید و در برنامه شرکت کردید، تشکر کنیم. این هم مستلزم فعالیت‌های شما در انجمن‌های مدارس و در سطح استان و قرارگاه‌ها است که باید به شما تبریک هم بگویم. البته از پدران و مادران عزیزی که به مجموعه‌ی ما اعتماد کردند و اجازه دادند شما در برنامه شرکت کنید نیز سپاسگزاری می‌کنم. لطف کنید سلام و تشکر ما را به خانواده‌ی محترمتان برسانید.

 

تشکر ویژه از بانوان انجمن

بحمدالله عزیزانی در سراسر میهن بزرگ و عزیز اسلامی، در شکل‌گیری انجمن‌های اسلامی، فعالیت‌ها، سازماندهی، پشتیبانی، محتوابخشی و معنابخشی به انجمن‌ها، کمک‌کار شما هستند. گاهی هم کمتر دیده می‌شوند، مربیان عزیز ما، کسانی که کادر اتحادیه هستند در واحد خواهران در سراسر کشور، با محبت، صمیمی و با مجاهدت تلاش می‌کنند. من در سفرهای استانی گاهی خدمت شما رسیده و بعضی از شما را در همان سفرها در استان خودتان زیارت کرده‌ام. آنجا انسان از نزدیک تلاش این مربیان و کادر محترم را می‌بیند. در بخش خواهران، همیشه یک تشکر مضاعف بدهکار هستیم که جا دارد اینجا از این مسئله یاد کنم. به هرحال خانم‌ها به خاطر مسئولیت‌های مضاعفی که در خانواده دارند، تلاش و حضور آنها یک نوع مجاهدت مضاعف محسوب می‌شود؛ بنابراین ما هم باید به صورت متفاوت قدرشناس تلاش‌های آنها باشیم. خصوصاً من مکرر دیدم که یک خانم مربی یا مسئول در معاونت خواهران استان، در کادر محترم یا دفتر مرکزی، با فرزند شیرخوار یا کودکش درحالی‌که او را در آغوش دارد، در برنامه‌ها شرکت می‌کند و در فعالیت‌ها حضور متفاوتی پیدا می‌کند. این اصلاً قابل مقایسه با یک آقا نیست. البته آقایانی هستند که از جان فعالیت می‌کنند، «سَعْیُهُم مَّشْکُور»، اما «سَعْیُهُنَّ» چه؟ خانم‌ها با وجود شرایط خاص و مسئولیتی که در قبال همسر و مخصوصاً فرزندشان دارند، به عنوان یک حرکت انقلابی و الهی در برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

من فرصتی بهتر از این پیدا نمی‌کردم برای اینکه از همه‌ی آن عزیزان تشکر کنم. همچنین از کسانی که در جلسه‌ی ما هستند و بار مضاعفی از اداره‌ی این اردو را برعهده گرفته‌اند؛ خانم ملکی بزرگوار و همه‌ی کادر محترمی که در این اردو حضور دارند، از مربّیان و عزیزانی که از استان‌ها تشریف‌فرما شدند، سپاسگزاری می‌کنم و برای همه آرزوی توفیق دارم و امیدوارم که خداوند تبارک و تعالی از خزانه‌ کرمش به همه بهترین پاداش‌ها را با دست پرکرامت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) اهدا کند و همه را مشمول عنایت خاص خودش قرار دهد.

از همه‌ی عزیزانی که در دفتر مرکزی برنامه را پشتیبانی کردند نیز قدردانی می‌کنم. از عزیزانمان در استان که از وقتی بحث این اردو مطرح شد، مدت‌ها است که در تکاپو و تلاش و برنامه‌ریزی هستند تا این کار، خوب و درست و به اندازه و مناسب انجام شود.

من از بسیجی که آقای امینی و همکارانشان به همه‌ی بخش‌های استان دادند، مطلعم. همه را برای حضور مهمانانی بسیار عزیز و ارزشمند به خط کردند؛ چون می‌دانند که شما نزد ما مثل عزیزترین کسان ما هستید. دختران خود ما هستید و چقدر عزیز و بزرگوار و محترمید؛ درنتیجه برای اینکه چنین مهمانانی بیایند، باید سنگ تمام می‌گذاشتند از جهت سازماندهی امکانات استان برای اینکه این کار به خوبی انجام شود. من هم از همه‌ی آن عزیزان تشکر می‌کنم. از اساتید و دوستان، چه آنهایی که در جلسه حضور پیدا کردند، مثل آقای فوقی و سایر دوستان، و چه آنهایی که در جلسه تشریف ندارند، از همه تشکر می‌کنم؛ مخصوصاً از دوست فاضل و عزیزمان، حضرت آیت‌الله آملی که اتحادیه‌شناس و اتحادیه‌دوست هستند و قدر انجمن اسلامی را خیلی خوب می‌دانند. از شخصیت‌های دوست‌داشتنی و مؤثر فرهنگی و تربیتی در بین نمایندگان مقام معظّم رهبری در استان‌ها می‌باشند. از ایشان هم مخصوصاً تشکر می‌کنم.

 

اردبیل، شهر غیرت و دیانت

خوشبختانه این اردو در اردبیل برگزار شده است. ما قبلاً هم دوستان این اردوگاه را زحمت داده بودیم که به نام نامی یکی از ستاره‌های درخشان آسمان فقاهت، عرفان و مرجعیت، یعنی مرحوم مقدس اردبیلی است؛ شخصیت بزرگواری که مورد نظر امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بود. در مراتب قدس، تقوا، نزاهت، دانش، اجتهاد و مسئولیت‌شناسی، در طراز نخست مرجعیت شیعه قرار داشت.

از این دیار شخصیت‌های بزرگی برخاسته‌اند که سرمایه‌های بزرگی برای مذهب تشیع و کشور ایران بوده‌اند. امیدواریم ان‌شاءالله در آینده هم این‌گونه باشد.

اردبیل خصوصیات خاصی از نظر آب و هوا و ویژگی‌های جغرافیایی دارد. به نقشه ایران که نگاه کنید، می‌بینید که در منطقه‌ای است که سر کشور ما محسوب می‌شود. اردبیل، با وزانت، معنویت و روحیه حسینی و ابوالفضلی خاص خودش، مشهور و زبانزد عام و خاص است.

بحمدالله عشق و ارادت و نجابت و تدیّن در بافت اجتماعی و خانوادگی این منطقه مشاهده می‌شود. نجابت و حیای بانوان و غیرت مردانشان را از نزدیک مشاهده کردیم.

خدا را شکر می‌کنیم که این برنامه در اینجا برگزار شد؛ اگرچه بسیاری از شما مجبور شدید مسافت‌های بسیار طولانی را طی کنید. ان‌شاءالله که مؤفق باشید.

ان‌شاءالله خدا به کسانی که نمی‌بینمشان، ولی برای این برنامه به هرنوعی به شما خدمت کرده‌ و در واقع بنده را مدیون خود ساخته‌اند، اجر و کرامت عنایت کند.

 

مقام شامخ حضرت معصومه (سلام الله علیها)

حضرت معصومه (سلام الله علیها) بانوی بزرگی است که 45 سال قبل از ولادتش، امام صادق (علیه السلام) به آمدن او بشارت داد و بیان داشتند که قم پیکر مطهر او را در بر خواهد گرفت و حرم اهل بیت (علیهم السّلام) خواهد شد.

چه بگوییم درباره‌ بانوی بزرگواری که حضرت رضا (علیه الصَلاه والسّلام) با صفت معصومه از مقام شامخ عصمتش پرده‌برداری کرده است؟!

چه بگوییم درباره‌ بانوی بزرگ و گرامی که وقتی در غیبت پدر ارجمندشان، دانش او در پرسش‌هایی که از او شد جلوه کرد، حضرت موسی بن کاظم (علیه السّلام) جمله‌ای درباره‌ی ایشان گفتند که شبیه سخن پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلی مُحمَّدٍ وَ آله) درباره‌ی حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود. حضرت فرمودند: «فِداها أبوها؛[1] پدرش به فدایش باد». ادبیات حجت خدا با ادبیات ماها فرق می‌کند. ادبیات بین ما دقیق نیست. وقتی حجت خدا می‌گوید پدر به فدای چنین دختری، معلوم می‌شود خیلی خبر است.

چه بگوییم درباره‌ی آن بانوی بزرگواری که در رتبه علمی و مقامات دانش سرآمد اهل زمان خودش بود، محدث بود، حکیمه بود، علیمه بود.

جالب آنکه احادیثی که از طریق ایشان به ما رسیده، همه حدیث ولایت و درباره‌ی فضائل امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، غدیر خم و فضیلت شیعه است. دقیقاً پرچمی را که مادرش حضرت زهرا (سلام الله علیها) برافراشته بود، همان را این دختر به دست گرفته است. این حدیث مشهور از ایشان به ما رسیده است: «أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداً؛[2] هر که با دوستي آل محمد بميرد، شهيد مرده است».

زبان قاصر است از اینکه درباره‌ی بانویی صحبت کند که حضرت رضا (علیه السّلام) برای او زیارتنامه‌ انشا فرموده است. این بانو، چه ظرفیت و عظمتی از نظر مقامات عرفانی و معنوی دارد که امام رضا (علیه السّلام) برای او زیارتنامه گفته است؟ امام ابتدا از نسبت‌ها شروع می‌کند با آن مقدمات زیبا تا جایی که شما را می‌رساند به جایی که به آن بانوی بزرگ خطاب می‌کنید: «یا فاطِمَةُ اشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأناً مِنَ الشَّأن»، بهشت مراتب فراوانی دارد که برای من و شما قابل تصور نیست. از این جمله‌ی حضرت رضا (علیه الصَلاه والسّلام) استفاده می‌شود که «این بانوی بزرگ صاحب شفاعت در بهشت است». یعنی اگر کسی می‌خواهد درجات بهشت را سیر کند و به مراتب بالاتری دست یابد، شفاعت این بانوی بزرگ و نور حضرت معصومه او را به آن درجات بالا خواهد رساند. در پایان آن زیارتنامه هم از خدای متعال خوشبختی و سعادت می‌خواهید.

چه بگوییم درباره‌ بانوی بزرگی که اولیاء خدا به ظرفیت عظیم شفاعت او تصریح کرده و گفته‌اند که حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) این ظرفیت را دارد که به شفاعت او همه‌ی شیعیان به بهشت بروند؟[3]

چه بگوییم درباره‌ بانوی بزرگی که زیارت او سبب طهارت جان انسان می‌شود. هرکسی که می‌خواهد آمرزیده شود، باید خود را به زیارت مرقد تابناک آن بزرگوار برساند.

زبان‌ها قاصر است؛‌ پس بهتر است چیزی نگوییم؛ چون هر چه بگوییم کم است.

چه افتخاری بالاتر از اینکه دختر مسلمان مؤمن محبّ شیعه آل الله، به او منتسب شود؟ چه شرافتی بالاتر از این؟ اگر بخواهیم روزی را به عنوان روز دختر در شیعه‌خانه اولیاء خدا، یعنی در جمهوری اسلامی ایران عزیز و سربلند معرفی کنیم، باید روز ولادت این بانوی بزرگ باشد. بحمدالله روز دختر شناخته شده است و ان‌شاءالله بیشتر از اینها شناخته خواهد شد.

ما امروز در این جلسه به همین خاطر حس عجیبی داریم. وقتی به اینجا می‌آمدم، مثل کسی بودم که به یک سفر زیارتی می‌رود؛ چون شما منظور نظر این بانوی بزرگ هستید. یکی از علائم آن هم این است که شما اینجا هستید. وقتی با آقای علامتی صحبت می‌کردیم، من به خاطر تراکم برنامه گفتم شاید مشکل باشد که برسم. امروز صبح از یک سفر آمدم. به لحاظ برنامه‌ای سفر سنگینی هم بود، حداقل چهار سخنرانی تخصصی داشتم، علاوه بر اینکه برنامه اتحادیه هم داشتم. حدس‌ می‌زدم که مشکلی ایجاد شود. ایشان گفتند که توقع داریم بیایید، شب ولادت حضرت معصومه (س) است. شگفت‌زده شدم و پرسیدم: پیش‌بینی کرده بودید؟ گفت: نه. نوری در دل ما روشن شد که این سفر را ان‌شاءالله می‌شود رفت. مگر می‌شود دختران ما و عزیزترین کسان ما اینجا باشند و ما موفق نشویم خدمتشان برسیم؟

من سلام و مهر و محبت رهبر عزیز و عالی‌قدرم را به همه‌ی شما ابلاغ می‌کنم و امیدوارم ان‌شاءالله از دعای نائب حضرت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه شریف) بهره‌مند باشید. ان‌شاءالله بعد از این سفر هم گزارش کوتاهی از برنامه‌ شما تقدیم خواهم کرد و همان جا هم توقع می‌کنیم که آقا هم به طور جداگانه برای شما دعا کند.

 

پیام‌های آیه سال

جلسات امسال ما ذیل دو کلمه تعریف می‌شود: «عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ». این تمام برنامه‌های امسال ما و البته تمام سال‌های ما است.

این آیه‌ی نورانی به عنوان آیه‌ی سال امسال انتخاب شد: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ لاَ یضُرُّکم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیتُمْ؛[4] اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، به خودتان بپردازيد. هر گاه شما هدايت يافتيد، آن كس كه گمراه شده است به شما زيانى نمى‏رساند». خیلی باعث خوشحالی ما است که بحمدالله همه‌ی شما آیه سال را می‌شناسید. همه‌ی سخن ما امسال همین است: «عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ». این دو کلمه‌ نقطه کانونی، گرانیگاه و مرکز ثقل پیام‌های این آیه‌ی کریمه است. این دو کلمه برای عزیزانی که در این جلسه هستند، خیلی پیام‌ها دارد.

 

1. ضرورت خودشناسی

«عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ»، یعنی شما خود را در مراتب انسانی بشناسید و کشف کنید. خداوند تبارک و تعالی برای آفرینش شما سنگ تمام گذاشته و به خودش آفرین گفته است. این مطلب را نباید دست کم گرفت؛ پس خود را بشناسید.

«عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ»، یعنی خود را پیدا کن. دنیای جدید می‌خواهد همه‌ی توجه شما را به بیرون جلب کند و ذهن شما درگیر بیرون شود. این آیه نورانی در برابر همه‌ی آنها می‌گوید خودت را بشناس و کشف کن. با آیه‌ فطرت،[5] با آیه‌ «خلافت»،[6] با آیه‌ «امانت»[7] و با آیه‌ «أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ»[8] خودت را بشناس.

این از مطلب اول که هر چه بگوییم کم است و دنیایی از معارف اینجا نهفته است. کسی خیال نکند خود را شناخته است، این یک خیال باطل است. خدای متعال تکلیف همه‌ی ما را در این آیه روشن کرده است: «وَ یسْئَلُونَک عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلاً؛[9] و از تو درباره روح سؤال می‌کنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است و جز اندکی از دانش به شما داده نشده است». همه‌ی علم بشر ـ به استثنای دانش پیامبر اعظم و ولی کامل ـ برای کشف حقیقت روح، بسیار اندک و کم محسوب می‌شود. از خدا بخواهید که خودمان را به ما بشناساند.

 

2. اهمیت خودشناسی ایمانی

«عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ»، برای شما یک پیام مهمی دارد که در ضمن اسم این اردو تعبیه شده و آن عبارت است از: شناخت و کشف خود ایمانی؛ یعنی شما که هستید؟ منتسب به کجایید؟ پدر و مادرت کیست؟ تا زمانی که اسم پدر و مادر خود را نبرید، هویت شما تعریف نمی‌شود. اگر دقت کنید، می‌گویید ما فرزندان پیامبر، امیرالمؤمنین، حضرت زهرا (علیهم السلام) هستیم، ما فرزند آفتاب هستیم. «دختران آفتاب»، اسم خوب و قشنگی است.

«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ» نسبت شما را تعریف می‌کند. نسبت خودتان را با قرآن و عطرت بشناسید. شما خیلی سرمایه دارید. قابل محاسبه نیست که چقدر این سرمایه بزرگ است.

 

 

3. لزوم توجه به جوانی

«عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ»، یعنی خودتان را با بهره‌تان از جوانی بشناسید. شما جوانید و ستاره‌ جوانی الان در آسمان زندگی شما طلوع کرده است.

من امروز صبح از بالای یک بلندی ستاره‌ی سحر شباهنگ را تماشا می‌کردم. مدت‌ها بود دلم برایش تنگ شده بود! نزدیک طلوع خورشید، همراه با صورت فلکی جبّار که یکی از صورت‌های فلکی بسیار زیبای آسمان است، آن را دیدم. جوانی شبیه ستاره‌ شباهنگ است. سفید، زرد، سرخ و سبز است و رنگ‌به‌رنگ می‌شود. بیخود نبود که قدیمی‌ها آن را می‌پرستیدند. قرآن هم می‌فرماید: «وَأَنَّهُ هُوَ رَبُّ الشِّعْرَی؛[10] و هم او است پروردگار ستاره شِعرى‏»، نمی‌خواهد ستاره‌ شعری را بپرستید، رب آن را بپرست.

غرض آنکه ستاره‌ جوانی با با رنگ‌های مختلفش الان در آسمان زندگی شما چشمک می‌زند و سفید می‌شود. می‌خواهد به شما بگوید که شما بهره‌مند از فطرت پاک و به ملکوت نزدیک هستید؛ پس هوای خود را داشته باشید.

یک چشمک دیگر می‌زند و فرضاً قرمز می‌شود. حکایت از آن دارد که شما بهره‌مند از نشاط و طراوت جوانی هستید.

یک چشمک دیگر می‌زند، به شما می‌گوید که شما ظرفیت علمی دارید و الان ذهن شما آماده‌ دریافت‌ها است.

حالا نمی‌خواهم رنگ‌ها را معنی کنم، می‌خواهم تنوع آن را عرض کنم. می‌خواهم بگویم که ستاره جوانی مثل ستاره شباهنگ دارای رنگ‌های متنوعی است. سرمایه‌های یک جوان سرمایه‌های بزرگی است.

انعطاف‌پذیری تربیتی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های شما است که همین الان به صورت نقد دارید. بنده و بعضی از دوستانی که در جلسه هستند، دیگر نداریم، اما شما دارید.

 

4. حفظ هویت دخترانه

«عَلَیکمْ أَنفُسَکمْ» یعنی ظرفیت دختری خود را بشناسید. اگر همین یک کلمه را بخواهیم رمزگشایی کنیم، هیچ چیز نمی توانیم بگوییم، جز آنچه خاتم انبیاء و سرور انبیاء (صلی الله علیه و آله) فرمودند که: «نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَناتِ؛ مَلَطَّفاتٌ مُجَهَّزاتٌ، مُؤَنَّساتٌ، مُبارَكاتٌ، مُفَلَّياتٌ؛[11] دختران چه فرزندان خوبى هستند! چراكه گرم و بالطافتند، آماده به خدمتند، انس‌گير و باالفتند، بابركت و پاكيزه‏اند». حضرت برای اینکه همه باخبر شوند که این سخن تعارف نبوده، با چند واژه آن را معنی کردند. دختران بهره‌مند از نعمت لطافت تبع‌اند و لطیف‌اند. بهره‌مند از نعمت کوشا بودن هستند. البته گاهی گفته‌اند مجهزات، و گاهی هم فرموده‌اند مجهدات؛ کوشا، سخت‌کوش و مهیا برای پذیرش مسئولیت‌های بزرگ. در چرخه هستی و آفرینش آماده‌اند که مقام مادری را به عهده بگیرند.

در روایت دیگر از واژه «محببات»[12] استفاده شده که نشان می‌دهد دختران دارای سرمایه‌ ویژه‌ای از محبت‌اند. اگر می‌خواهید کلمه محبّبات معنی شود، کافی است که رابطه‌ی دختر با پدر در خانواده رمزگشایی شود. چه عشقی است، چه محبتی است، چه صفایی است، چه دلدادگی است.

«مفلّیات» کانون ابتکار و هنر هستند.

«باکیات» کانون احساسات‌اند. اشکی که دختر می‌ریزد، دل عالم را به جوش و خروش می‌آورد. این تعابیر خیلی عجیب است.

«عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ» یک معنایش همین است؛ یعنی شما دختر هستید، پسر نیستید. بعضی از دخترها پسرنما هستند؛ یعنی یک مقدار روحیه‌شان پسرانه است. ما در الگوی تعالی بحث کردیم و مبانی استخراج کردیم و تبیین کردیم که بگوییم به جان عزیزتان که خیلی عزیزید، شما دخترید و هویت شما هویت دخترانه است. خدا شما را دختر خلق کرده و این خیلی چیز بزرگی است. شما بنا بر تعبیر روایات حسنه و ریحانه‌اید. گلی هستید در بوستان زندگی بشریت و خانواده و امت؛ لذا خیلی قدر خود را بدانید.

قسمت پایانی صحبت ما که ناظر به هویت دخترانه است، در مثل امشب و فردا باید خیلی بهتر به آن توجه شود و درباره‌ آن اندیشیده شود. کسانی که باید در این زمینه پیشگام شوند، خود شما هستید. دخترخانم‌های ما باید برای این معرفی به میدان بیایند و دختران انجمن اسلامی در این زمینه مسئولیت مضاعف دارند که عبارت است از:

1. کشف هویت دخترانه‌ خود؛

2. معرفی هویت دخترانه‌ به هم‌سن و سال‌های خود.

این چیز کمی نیست. اتفاقی است که اگر نیفتد، شلاق بی‌پروایی، بی‌حیایی و بی‌عفتی بر جسم و تن دختران ما نواخته می‌شود و آنان را بی‌حیثیت می‌کند. گرداب‌های بی‌هویتی، بی‌احساسی، بی‌محبتی، بی‌نجابتی، بی‌عصمتی، بی‌عفتی، بی‌مسئولیتی و بی‌هنری آنها را در خود فرو می‌برد. می‌بینید چه خبر است! شما باید نجات غریق باشید؛ یعنی خودتان را بشناسید، بعد کمک کنید که دیگران خود را بشناسند. الان دورتادور ما گرداب‌ها و مرداب‌ها مدام دارد این استعدادهای پاک را در خودش هضم می‌کند.

نمی‌دانم تجربه مرداب را دارید یا نه، من تجربه کرده‌ام. در مرداب انسان گمان می‌کند که جای پایش محکم است؛ اما ناگهان انسان را پایین می‌کشد. تجربه عجیب و وحشتناکی است. شخص همه‌ی وجودش می‌شود فریاد و کمک خواستن. غرق شدن در مرداب از جهاتی خیلی خطرناک‌تر از غرق شدن در آب است. شخصی که وارد مردابی می‌شود، فریاد می‌کشد و کمک می‌خواهد؛ اما یک‌سری افرادی را می‌توانید در اطراف خود ببینید که دارند درون این مرداب‌ها غرق می‌شوند، اما شادی می‌کنند! هورا می‌کشند و کف می‌زنند، درحالی‌که دارند غرق می‌شوند! هوشیارساختن آن فرد و فهماندن اینکه دارد غرق می‌شود، کار خیلی مشکلی است؛‌ ولی با هنرمندی شما ممکن است.

«عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ» یعنی هویت باشکوه دخترانه و زنانه خود را در ضمن شخصیت بانوی هستی، حضرت فاطمه زهرا (صلوات الله و سلام علیها) و آیینه‌دار شخصت او، یعنی حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) کشف کنید، بشناسید و ارزش‌های وجودی خود را شناسایی کنید. بعد براساس این نقشه‌ی خودشناسی، وارد میدان خودسازی شوید.

در این صورت معنای «عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ» این می‌شود که خودتان را با لطافت، مسئولیت، نور ایمان و سرشار از حیات تربیت کنید. خودت باید این کار را کنی، منتظر کسی نباشید که شما را تربیت کند. «عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ» یعنی خودت دست به کار شو. اگر استاد هم بخواهد، خودت پیدا کن. اگر توسل می‌خواهد، اگر نیاز به مشورت داری، خودت باید بروی به میدان؛ نه اینکه خیال کنی اگر بنشینی، دیگران به سراغت می‌آیند.

توبه، استغفار، جلا دادن به روح، جلا دادن به جان، دعا، ذکر، انس، نماز، توسل به اولیاء خدا برای گرفتن نیرو و انرژی تمام‌نشدنی، مخصوصاً توسل به ولی کامل، حضرت ولی الله اعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در این زمینه مؤثر است.

«عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ» یعنی در روزگاری که دخترها بی‌مسئولیت تربیت می‌شوند، تو مسئولیت‌شناس باش، بار به عهده بگیر، در خانه در کنار مادر، پدر، برادر و خواهر با احساس مسئولیت باش. بعد در مدرسه، انجمن اسلامی و قرارگاه، چه استانی و چه ملی، مسئولیت‌پذیر باش.

 

دختران انجمن باید بابرکت باشند

یادتان باشد شما مبارکات نامیده شده‌اید؛ پس باید بابرکت باشد.

برکت درست نقطه‌ مقابل نکبت است. بعضی از دختران در جامعه نکبت‌اند، راه می‌روند ضرر می‌زنند، چهره‌آرایی می‌کنند، ضرر می‌زنند. به زیبایی‌هایی که خدای متعال در وجودشان خلق کرده تا سرمایه حیات خانوادگی‌شان باشد، چوب حراج می‌زنند؛ لذا همان‌طور که راه می‌رود، مدام ذهن‌ها و دل‌ها را تخریب می‌کند و عده‌ای را از خدای متعال دور می‌سازد.

اما دختر خانمی مثل شما، برکت خانواده، مدرسه، جامعه و آرمان‌های بزرگ اسلامی است. این معنای مبارکات است. «عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ»، یعنی وجودتان را آکنده از مهر، لطف، هنر، ابتکار، برکت، نور ایمان، نجابت، حیا و آرمان‌های بزرگ اسلامی کنید.

اگر اینطور شدید، هر قدر هم اطراف شما فساد زیاد شود، به شما ضرری وارد نمی‌شود: «لایَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ». باید نیلوفرانه زندگی ‌کنید. نیلوفر گل مرداب است. کنار مرداب‌ها نیلوفرها می‌پیچند و خود را بالا می‌کشند و دست لجن‌ها به آن نمی‌رسد؛ چراکه قدبلند و رشیده است. دختران ما هم رشیده هستند و دست لجن‌ها و خبیث‌ها و نجاست‌ها و شیطان به آنان نمی‌رسد.

دختران عزیز و خوب من، «عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ» چنین پیامی برای شما دارد.

ان‌شاءالله بانوها و خانم‌هایی از شما به ثمر برسد و به میدان بیاید که در پناه سروقامت شما، دسته‌گل‌ مدرسه‌ها باشند. انجمن اسلامی چنین رسالتی دارد.

ان‌شاءالله همه‌ی شما موفق باشید. همه‌ی شما را به خدای متعال و مهربان می‌سپارم. شما ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا کنیم. همه‌مان هم رهبر عزیزمان را دعا کنیم، و به اتفاقِ رهبر عزیزمان، برای رهبر جهان خلقت، حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دعا کنیم. دعا برای آن حضرت، دعا برای خوشبختی و سعادت همه‌ی بشریت است؛ پس همه با هم بگوییم: «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَجَعَلنا مِن خَیرِه شیعَتِهِ وَ اَنصارِه».

 



[1]. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج43، ص86.

[2]. همان، ج23، ص233.

[3].  امام صادق (علیه السلام) فرمود: «تَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شیعَتِیَ الْجَنَّةَ بِاَجْمَعِهِمْ؛ به شفاعت فاطمه معصومه، همه شیعیانم به بهشت می‌روند». شیخ عباس قمی، سفینه‌البحار، ج2، ص376.

[4]. مائده: 105.

[5]. آیه ۳۰ سوره روم.

[6]. آیه 30 سوره بقره.

[7]. آیه 72 سوره احزاب.

[8]. آیه 4 سوره تین.

[9]. اسراء: 85.

[10]. نجم: 49.

[11]. حر عاملی، وسائل الشيعه، ج‏15، ص‏100.

[12]. محدث نوری، المستدرک الوسائل، ج15، ص115.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *