وفات حضرت معصومه سلام الله علیها تسلیت باد 1394/10/30


وفات جانسوز حضرت معصومه سلام الله علیها تسلیت باد
وفات حضرت معصومه سلام الله علیها تسلیت باد

مقام شامخ حضرت معصومه (سلام الله علیها)

حضرت معصومه (سلام الله علیها) بانوی بزرگی است که ۴۵ سال قبل از ولادتش، امام صادق (علیه السلام) به آمدن او بشارت داد و بیان داشتند که قم پیکر مطهر او را در بر خواهد گرفت و حرم اهل بیت (علیهم السّلام) خواهد شد.

چه بگوییم درباره‌ بانوی بزرگواری که حضرت رضا (علیه الصَلاه والسّلام) با صفت معصومه از مقام شامخ عصمتش پرده‌برداری کرده است؟!

چه بگوییم درباره‌ بانوی بزرگ و گرامی که وقتی در غیبت پدر ارجمندشان، دانش او در پرسش‌هایی که از او شد جلوه کرد، حضرت موسی بن کاظم (علیه السّلام) جمله‌ای درباره‌ی ایشان گفتند که شبیه سخن پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلی مُحمَّدٍ وَ آله) درباره‌ی حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود. حضرت فرمودند: «فِداها أبوها؛[۱] پدرش به فدایش باد». ادبیات حجت خدا با ادبیات ماها فرق می‌کند. ادبیات بین ما دقیق نیست. وقتی حجت خدا می‌گوید پدر به فدای چنین دختری، معلوم می‌شود خیلی خبر است.

چه بگوییم درباره‌ی آن بانوی بزرگواری که در رتبه علمی و مقامات دانش سرآمد اهل زمان خودش بود، محدث بود، حکیمه بود، علیمه بود.

جالب آنکه احادیثی که از طریق ایشان به ما رسیده، همه حدیث ولایت و درباره‌ی فضائل امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، غدیر خم و فضیلت شیعه است. دقیقاً پرچمی را که مادرش حضرت زهرا (سلام الله علیها) برافراشته بود، همان را این دختر به دست گرفته است. این حدیث مشهور از ایشان به ما رسیده است: «أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداً؛[۲] هر که با دوستي آل محمد بميرد، شهيد مرده است».

زبان قاصر است از اینکه درباره‌ی بانویی صحبت کند که حضرت رضا (علیه السّلام) برای او زیارتنامه‌ انشا فرموده است. این بانو، چه ظرفیت و عظمتی از نظر مقامات عرفانی و معنوی دارد که امام رضا (علیه السّلام) برای او زیارتنامه گفته است؟ امام ابتدا از نسبت‌ها شروع می‌کند با آن مقدمات زیبا تا جایی که شما را می‌رساند به جایی که به آن بانوی بزرگ خطاب می‌کنید: «یا فاطِمَةُ اشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأناً مِنَ الشَّأن»، بهشت مراتب فراوانی دارد که برای من و شما قابل تصور نیست. از این جمله‌ی حضرت رضا (علیه الصَلاه والسّلام) استفاده می‌شود که «این بانوی بزرگ صاحب شفاعت در بهشت است». یعنی اگر کسی می‌خواهد درجات بهشت را سیر کند و به مراتب بالاتری دست یابد، شفاعت این بانوی بزرگ و نور حضرت معصومه او را به آن درجات بالا خواهد رساند. در پایان آن زیارتنامه هم از خدای متعال خوشبختی و سعادت می‌خواهید.

چه بگوییم درباره‌ بانوی بزرگی که اولیاء خدا به ظرفیت عظیم شفاعت او تصریح کرده و گفته‌اند که حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) این ظرفیت را دارد که به شفاعت او همه‌ی شیعیان به بهشت بروند؟

چه بگوییم درباره‌ بانوی بزرگی که زیارت او سبب طهارت جان انسان می‌شود. هرکسی که می‌خواهد آمرزیده شود، باید خود را به زیارت مرقد تابناک آن بزرگوار برساند.

زبان‌ها قاصر است؛‌ پس بهتر است چیزی نگوییم؛ چون هر چه بگوییم کم است.

چه افتخاری بالاتر از اینکه دختر مسلمان مؤمن محبّ شیعه آل الله، به او منتسب شود؟ چه شرافتی بالاتر از این؟ اگر بخواهیم روزی را به عنوان روز دختر در شیعه‌خانه اولیاء خدا، یعنی در جمهوری اسلامی ایران عزیز و سربلند معرفی کنیم، باید روز ولادت این بانوی بزرگ باشد. بحمدالله روز دختر شناخته شده است و ان‌شاءالله بیشتر از اینها شناخته خواهد شد. 

 

حضرت رضا (علیه الصَلاه والسّلام) با صفت معصومه از مقام شامخ عصمتش پرده‌برداری کرده است.بانوی بزرگ و گرامی که وقتی در غیبت پدر ارجمندشان، دانش او در پرسش‌هایی که از او شد جلوه کرد، حضرت موسی بن کاظم (علیه السّلام) جمله‌ای درباره‌ی ایشان گفتند که شبیه سخن پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلی مُحمَّدٍ وَ آله) درباره‌ی حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود. حضرت فرمودند: «فِداها أبوها؛ پدرش به فدایش باد». وقتی حجت خدا می‌گوید پدر به فدای چنین دختری، معلوم می‌شود خیلی خبر است.بانوی بزرگواری که در رتبه علمی و مقامات دانش سرآمد اهل زمان خودش بود، محدث بود، حکیمه بود، علیمه بود.

 

احادیثی که از طریق ایشان به ما رسیده، همه حدیث ولایت و درباره‌ی فضائل امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، غدیر خم و فضیلت شیعه است. دقیقاً پرچمی را که مادرش حضرت زهرا (سلام الله علیها) برافراشته بود، همان را این دختر به دست گرفته است. این حدیث مشهور از ایشان به ما رسیده است: «أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداً؛ هر که با دوستي آل محمد بميرد، شهيد مرده است».

 

 این بانو، چه ظرفیت و عظمتی از نظر مقامات عرفانی و معنوی دارد که امام رضا (علیه السّلام) برای او زیارتنامه گفته است؟ تا جایی که شما را می‌رساند به جایی که به آن بانوی بزرگ خطاب می‌کنید: «یا فاطِمَةُ اشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأناً مِنَ الشَّأن»بهشت مراتب فراوانی دارد که برای من و شما قابل تصور نیست. از این جمله‌ی حضرت رضا (علیه الصَلاه والسّلام) استفاده می‌شود که «این بانوی بزرگ صاحب شفاعت در بهشت است». یعنی اگر کسی می‌خواهد درجات بهشت را سیر کند و به مراتب بالاتری دست یابد، شفاعت این بانوی بزرگ و نور حضرت معصومه او را به آن درجات بالا خواهد رساند. در پایان آن زیارتنامه هم از خدای متعال خوشبختی و سعادت می‌خواهید.

چه بگوییم درباره‌ بانوی بزرگی که اولیاء خدا به ظرفیت عظیم شفاعت او تصریح کرده و گفته‌اند که حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) این ظرفیت را دارد که به شفاعت او همه‌ی شیعیان به بهشت بروند؟چه بگوییم درباره‌ بانوی بزرگی که زیارت او سبب طهارت جان انسان می‌شود. هرکسی که می‌خواهد آمرزیده شود، باید خود را به زیارت مرقد تابناک آن بزرگوار برساند.

 

چه افتخاری بالاتر از اینکه دختر مسلمان مؤمن محبّ شیعه آل الله، به او منتسب شود؟ چه شرافتی بالاتر از این؟ اگر بخواهیم روزی را به عنوان روز دختر در شیعه‌خانه اولیاء خدا، یعنی در جمهوری اسلامی ایران عزیز و سربلند معرفی کنیم، باید روز ولادت این بانوی بزرگ باشد. بحمدالله روز دختر شناخته شده است و ان‌شاءالله بیشتر از اینها شناخته خواهد شد

استاد حاج علی اکبری



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *