متن کامل بیانات در کنگره یازدهم اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان 1392/6/19



متن کامل بیانات در کنگره یازدهم اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان
حجت الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در یازدهمین کنگره این اتحادیه بیانات مهمی درباره تعیین خط‌مشی‌های تشکیلاتی ایراد فرمودند. این سخنرانی در تاریخ 19 شهریورماه 1392 انجام شده است که مشروح این بیانات در سایت افق‌ها منتشر می‌شود.

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.

خداوند متعال و مهربان را سپاسگزارم که توفیق داد در ایام پر فروغ ماه ذیقعده و دهه کرامت با عنوان کنگره یازدهم و در سایه‌سار عنایات و الطاف حضرت امام عسگری علیه الصلاة والسلام در جمع شما عزیزان،‌ برادران و خواهران حضور دارم و آرزو می‌کنم خدای متعال و مهربان از عنایت و لطف ولیّ‌اش بقیة الله الأعظم عجل‌ الله تعالی فرجه الشریف مجلس ما را بهره‌مند کند و مورد عنایت حضرت و دعای آن بزرگوار باشیم انشاءالله.

* آیه سال، دعوت به خودسازی تمام‌عیار

این فرصت یک فرصت مهم و مغتنمی است برای تشکیلات ما. من با استفاده از این فرصت ارزشمند مطالبی را خدمت عزیزانم عرض می‌کنم. خوب است که ما هم از آیه سال شروع کنیم که همه توقع دارند که همیشه در جلساتی که در طول سال تشکیل می‌شود در محافل و مجالس ما این توجه قرآنی وجود داشته باشد. الان هم که بحمدالله همه ما شنیدیم نکته‌های زیبایی را از رهبر عزیز و عالی‌قدرمان.

دعوت به خودسازی تمام‌عیار،‌ آنچه است که در این آیه کریمه مشاهده می‌کنید. هر جا سخن از صبر است آنجا حکایت از یک تلاش مجدّانه و مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر است و الا صحبت از صبر نیست. صبر جایی است که میدان درگیری، چالش، موانع، آرمان‌ها، قله‌ها و هدف‌های بزرگ است و کسی که می‌خواهد از این موانع عبور کند، از این مشکلات عبور کند و به این آرمان‌ها و قله‌ها برسد، باید مسیر را هموار کند. شما نگاه می‌کنید هم ما در درون خودمان مواجه با این موانع هستیم. بلکه موانع اصلی در درون ماست. این درگیری همیشگی بین لشکر عقل و جهل. جنود رحمان و شیطان در وجود خود ماست. بنابراین يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ که می‌خواهید به آرمان‌ها و هدف‌های بزرگ در زندگی شخصی و اجتماعی خودتان برسید: اصْبِرُواْ. اینجا جای مقاومت است در این جهاد اکبر.

محیط زندگی شما مملو از موانع گوناگون است. مخصوصاً مانع بزرگ طاغوت با همه جلوه‌هایش. بنابراین يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ که می‌خواهید به آن جامعه آرمانی و الهی دست پیدا کنید،‌ صَابِرُواْ. جای مقاومت جمعی است. برای اینکه به این هر دو هدف دست پیدا کنید، باید از روابط درونی محکم و استوار و سازمان‌یافته بهره‌مند باشید؛ با مرکز هدایت الهی و ولایت الهی،‌ رَابِطُواْ. برای اینکه در هر سه مرحله به موفقیت برسید باید با مراقبت از انگیزه‌ها و توجه کامل به رضای الهی حرکت کنید،‌ وَاتَّقُواْ اللّهَ. جالب است که هم در صبر، هم در مصابره و هم در مرابطه که در این سه عنوان قبلی است، آن چیزی که کار را پیش می‌برد انگیزه الهی است، اخلاص است، مراقبت از خواست خدای متعال است. و الا حتی ممکن است انسان وسط میدان جهاد اکبر،‌ گرفتار انگیزه‌های شیطانی و غیر الهی بشود. ممکن است وسط میدان جهاد کبیر،‌ جهاد فرهنگی،‌ جهاد اصغر،‌ جهاد نظامی، ممکن است گرفتار انگیزه‌های غیر الهی بشود. عنوانش و پرچمش مبارزه و مجاهدت است و باطنش غیر الهی است. لذا اتَّقُواْ اللّهَ. همه‌اش تقوا. اگر اینها کنار هم قرار بگیرد مسیر خوشبختی و سعادت برای شما فراهم شده است. لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ. امیدواریم ما با الهام از این آیه کریمه انشاءالله این سالمان را در پرتو عنایات الهی سالی مملو از موفقیت داشته باشیم به لطف پروردگار متعال.

*‌ نور تقوا

من خودم، عزیزانم، برادران و خواهرانم و نورچشم‌هایم را،‌ امیدهای عزیزی که در این محفل نورانی هستند و همه دوستان‌مان را در این مجموعه عزیز انجمن‌های اسلامی در اقصا نقاط کشور به رعایت تقوا دعوت و توصیه می‌کنم. هر چه هست تقوا است. اینکه انسان دنبال خدای متعال و خواسته‌های خداوند و امر و نهی الهی باشد. این اصل مسئله است. این را وجهه همت‌مان قرار بدهیم. وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى. عزیزان من در همین جلسه نورانی عنایت دارند،‌ که فرصت‌های ما کم است. فرصت جوانی زودگذر است. فرصت زندگی خیلی سریع عبور می‌کند. آینده سختی در پیش داریم. گردنه‌های دشواری در پیش داریم. باید از این فرصت زندگی بهترین بهره‌مندی‌ها را داشته باشیم برای روزهای سخت پیش رو و توصیه می‌کنم که عزیزانم نامه 31 نهج البلاغه امیرالمومنین علیه الصلاة و السلام را بخوانند. مخصوصاً‌‌ آنجایی که حضرت راجع به آینده‌ی سخت، سخن به میان می‌آورند که ما باید از عقبه‌ها‌،‌ از گردنه‌های دشوار عبور کنیم. دنیا که چیزی نیست. سختی‌های این دنیا که چیزی به حساب نمی‌آید. باید خودمان را مهیّا کنیم. یک چیزی هم فقط می‌تواند به ما کمک کند و آن هم تقواست. الحمدلله نصیب دارید. خداوند متعال برای شما فراهم کند. و انشاءالله زندگی‌تان مملو از نور تقوا باشد.

*‌ طراوت معنوی ماه ذیقعده

این ماه ذیقعده هم ماه خیلی خوبی است برای خودسازی. فضای عمومی ماه ذیقعده خیلی معنوی است، یک معنویت خاصی دارد. آنهایی که اهل معرفت و مراقبت هستند بر اساس آنچه که از مضامین کلمات اولیای‌ خدا به دست آورده‌‌اند به ما  گفته‌اند که این ماه ظرفیت‌ معنوی‌اش خیلی زیاد است. بنابراین آن کسانی که به دنبال تحصیل رضای الهی به دنبال معنویت و نورانیت و صفای باطن هستند،‌ به دنبال تقوا هستند از ماه ذیقعده خیلی می‌توانند استفاده کنند. قدر این ماه را همه‌ی ما بدانیم. مخصوصاً همانجور که فرمودند این ماه فضایش یک فضای بسیار باطراوات و شیرینی است به خاطر نسبت خاصی که با مولای عزیز و مهربان و کریم ما یعنی حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء دارد. که خیلی باید این فرصت را قدر دانست. در یک محیط مملو از نشاط و شادابی و سرور مومنانه انسان این جهت‌گیری‌های معنوی را دنبال کند. انشاءالله همه شما موفق باشید. ماه ذیقعده فرصت بازخوانی تبار رضوی ملت ایران است. در ماه ذیقعده‌الحرام مخصوصاً مردم ما و ملت عزیز ما می‌توانند این نسبت خودشان را با حضرت رضا علیه الصلاة و السلام دوباره ببینند و ملاحظه کنند. این نعمت عظیم ولایت را شکرگذاری کنند. از این فضای نورانی انشاءالله بیشترین استفاده را همه ما  داشته باشیم.

*‌ فرصت کنگره

امّا کنگره که بحمدالله در جلسه افتتاحیه‌اش هستیم. این کنگره هم برای ما برای تشکیلات ما یک فرصت بسیار ارزشمند و مغتنم است. یک جور هوای تازه است برای تشکیلات. برای نگاه دوباره به هدف‌ها و آرمان‌ها. برای نگاه عمیق به مسیر طی شده. برای نگاه واقع‌بینانه به شرایطی که در آن هستیم. کشف نقاط قوت،‌ مخصوصاً‌ کشف نقاط ضعف و فرصت‌ها و تهدیداتی که مجموعه ما را در برگرفته است. این فرصت بسیار خوبی است. کنگره یک چنین موقعیتی را برای تشکیلات ما فراهم می‌کند. برای بازخوانی ماموریت‌ها،‌ برای ملاحظه ظرفیت‌ها و تقویت هویت تشکیلاتی،‌ همین اجتماعی که در این جلسه بسیار عزیز و ارزشمند است کمک می‌کند به تقویت هویت تشکیلاتی و فرصتی است برای اینکه تشکیلات ما مواضع روشن خودش را در عرصه‌های گوناگون در زمینه‌های مختلف اتخاذ کند و یک وحدت گفتمانی را در مسیر حیات مبارک خودش داشته باشد.

*‌ کنگره یازدهم به نام امام یازدهم علیه السلام

حالا به برکت این اجلاس شما و این کنگره می‌افزاید، اینکه ذیل عنایات مولایمان حضرت امام عسگری علیه الصلاة و السلام خودمان را قرار می‌دهیم. کنگره یازدهم توسل ویژه به امام یازدهم (ع). سنت خوبی است که در مجموعه ما وجود دارد و از این فرصت هم ما باید استفاده کنیم و نمی‌خواهیم که فقط اسم باشد. نه این که حالا یک اسمی ببریم و بعد هم به یک مناسبت‌هایی ایراد بشود. واقعاً‌ این دوره تا کنگره بعدی که انشاءالله زنده باشیم و زنده باشید - که به نام نامی حضرت بقیه الله اعظم (عج) تشکیل می‌شود - در این فاصله باید مجموعه ما سعی کند که توجه و توسل خودش را به این امام عزیز و بزرگ بیشتر و بیشتر کند. هم در مقام شناخت و معرفت آن حضرت، هم توجه به فرامین آن بزرگوار، آموزش‌هایی که از ناحیه این امام عزیز و بزرگ برای ما رسیده است. از این فرصت باید ما به خوبی استفاده کنیم.

*‌ منشور خودسازی شیعه در عصر غیبت

 اینجا من یک پیشنهاد دارم،‌ البته پیشنهادهای تکمیلی را باید دوستان داشته باشند. بنده پیشنهادم این است که از این فرصت استفاده بشود. منشور خودسازی شیعه را که از حضرت امام حسن عسگری علیه الصلاة و السلام روایت شده است، یک نامه است، خیلی نامه عجیبی است، یک نامه خطاب به پدر بزرگوار شیخ صدوق اعلی الله مقامهما،‌ نگاشته شده، جناب علی بن حسین بن بابویه، همین شخصیتی که در قم مدفن است. فرزند گرامی ایشان در ری هستند. شیخ صدوق اعظم بزرگ ما را این فرزندی است که اتفاقاً‌ به برکت همین نامه متولد شده است. در همین نامه امام عسکری علیه الصلاة و السلام دعا می‌کنند برای تولد این فرزند مبارک. ببینید که چقدر دلپذیر است. در هر صورت این نامه را که باید اسمش را بگذاریم منشور خودسازی شیعه در عصر غیبت. همه دوستان ما دستور کار خودشان قرار بدهند انشاءالله به یک ترتیب مناسبی تهیه بشود. ترجمه خوبی از آن بشود. زیاد طولانی نیست. شاید یک صفحه باشد. محورهای بسیار جالبی در آن است و جامعیت فوق‌العاده‌ای دارد. مخصوصاً‌ ناظر به عصر غیبت است و از توصیه به تقوای الهی آغاز می‌شود که دو یا سه جمله‌ای راجع به آن عرض کردیم تا می‌رسد به امر به صبر در فراز آخر، و أمر جميع شيعتي بالصبر، فإنّ الأرض لله يورثها من يشاء من عباده والعاقبة للمتّقين به اینجا تمام می‌شود بعد حضرت فرمودند خطاب به این شخصیت عالیقدر، والسلام عليك و على جميع شيعتنا، در همه اعصار و زمان‌ها. از جمله شماها که الان دارید این جمله را می‌شنوید. امام عسکری علیه الصلاة و السلام برای شما هم سلام فرستاده است. توسط این یار عزیز و مهربانش که تعبیر‌های عجیبی دارند. والسلام عليك وعلى جميع شيعتنا، ورحمة الله وبركاته. ما هم عرض می‌کنیم صلی الله علیک یا ابا محمد یا حسن بن علی ایها الزکی العسکری. سلام ما و سلام همه دوستان و ارادتمندان شما،‌ همراه با درود‌های همه فرشتگان و صلحا و انبیا و شهدا تقدیم به محضر مقدس و منور شما و فرزند عزیز و بزرگوارتان.

پس این دستورالعمل کنگره‌ای تشکیلاتی ما. همینجور اسم‌مان را نگذاریم کنگره یازدهم بعد بگوییم امام یازدهم امام عسگری علیه الصلاه و السلام. یک برنامه‌ای هم داشته باشیم و هم کادر محترم و عزیز ما و هم دانش‌آموزان بزرگوار ما انشاءالله هم آشنا بشوند با این متن نورانی هم برنامه‌ریزی کنند برای اینکه به این توصیه‌ها به لطف خدای متعال عمل کنند. حالا شما هم به روح مطهر امام عسگری علیه الصلاة و السلام صلواتی اهدا بفرمایید.

*‌ مدلی از مردم‌سالاری دینی در اتحادیه

برنامه‌های خوبی هم دوستان برای شما پیش‌بینی کرده اند تا اینجا که من دیدم جدول برنامه‌ها را. برنامه‌های خیلی خوب و دقیقی است. هم جنبه‌های تشکیلاتی و آموزشی و کارهای با نشاط و ترکیب خیلی خوب و جذابی از این برنامه‌هاست. من از دوستان تشکر می‌کنم. امیدوارم بهتر از آن که برنامه‌ریزی شده این کنگره برگزار بشود و بعد هم آن بخش جذابش که  امروز است. امروز بعد از ظهر انجام می‌شود انتخابات. واقعاً‌ انتخابات هم برای مجموعه ما خیلی جالب است. یک مدلی از مردم‌سالاری دینی را سالهاست بچه‌ها ما در تشکیلات خودمان دارند تمرین می‌کنند. هم انتخاب دانش‌آموزان و هم انتخاب غیر دانش‌آموزان را برای شورای مرکزی کار خوب و ارزشمندی است که انجام می‌شود،‌ دیدیم تبلیغات هم برقرار است. همین مسیری که آمدیم عکس‌های عزیزان را دیدیم که زده‌اند و زندگی‌نامه و جزوه پخش کردند. قبل از این دیدیم که بعضی‌ها وبلاگ زدند. کارهای جدید هم دارند انجام می‌دهند. برای اینکه خودشان را معرفی کنند و برنامه‌های خودشان را انشاءالله در این انتخابات هم دوستان عنایت داشته باشند بهترین را انتخاب کنند،‌ چون شورای مرکزی جایگاه خیلی مهمی است در تشکیلات ما. خیلی مهم است. تصمیمات اصلی تشکیلات در شورای مرکزی گرفته می‌شود. مصوبات آنجا که لازم الاجراست برای بخش‌های مختلف تشکیلات ما. ریل‌گذاری می‌کند. مسیرها را در بخش‌های مختلف مشخص می‌کند. خیلی جای مهمی است، دوستان از این جهت عنایت داشته باشند که بهترین‌ها و تواناترین‌ها را از بین این خوب‌هایی که بحمدالله معرفی شده توسط این هیئت نظارت و کارهایشان انجام شده انشاءالله انتخاب می‌کنند به لطف خدای متعال. چشم ما هم انشاءالله به نتیجه انتخاب شما روشن بشود و یک دوره‌ی دیگری را این دوستان فرصت پیدا بکنند برای کار و تلاش در اتحادیه و در شورای مرکزی. بنابراین لازم است که من از همین جا از دوستان قبلی شورا،‌ عزیزانی که زحمت کشیدند و هم کسانی که منتخب بودند و هم کسانی که منتصب بودند از همه‌شان بخش کارشناسی شورا، دوستانی که بعنوان جایگاه حقوقی در شورای مرکزی شرکت داشتند از همه صمیمانه تشکر می‌کنم از زحمات و تلاش‌هایشان. یک دوره خوبی بود از فاصله کنگره قبل تا به حال.  دوره بانشاط، فعال،‌ جدی،‌ جلسات منسجم،‌ پربار. خیلی خوب الحمدالله. من هم از فرد فرد آن عزیزان صمیمانه تشکر می‌کنم و برای همه آنها آرزوی موفقیت می‌کنم. الان هم به طور خاص باید از جناب آقای نوری تشکر کنیم که مسئولیت شورا را دارند و این بخش نظارت و شورای نگهبانی کار انتخابات را هم ایشان انجام دادند. بعد از اینکه سالهای سال این مسئولیت به عهده حضرت آقای آقایی بود و رفقا آشنا هستند با مصوبات درخشان و روشن.

از دبیرکل محترم و عزیزمان هم و جمع دوستانی که در این چند روز من از نزدیک مشاهده می‌کنم که شبانه‌روز برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کنند تشکر می‌کنم. به قول ایشان یک جمعی صد نفره،‌ از کادر و دانش‌آموزان عزیزی که کار می‌کنند که این کنگره خیلی خوب،‌ دقیق و منظم، تمیز و جذاب اجرا بشود. از این طلیعه برگزاری کنگره یازدهم انسان احساس رشد و ارتقا را دارد. توقع هم همین است. حساب شده‌تر، دقیق و منظم‌تر. حالا باید ببینیم که چه خواهد شد. از خدای متعال توفیق می‌خواهیم برای عزیزان‌مان. به هر حال باید صمیمانه تشکر کنیم به خاطر تلاش‌ها و زحمات‌هایشان. چون من نوبت دیگری در جمع شما صحبت نمی‌کنم همین حالا لازم بود که از عزیزان هم صمیمانه تشکر کنم.

از اعضای گرامی مجمع دانش‌آموزان، پسرها و دختران عزیز از همه صمیمانه تشکر می‌کنم. آنها هم فعالیت‌های خیلی خوبی داشتند. به تعبیر دوستان قرارگاه ملی دانش‌آموزی اتحادیه. اسمش این شده ظاهراً. اسم خوبی است. ما می‌پسندیم. از عزیزانمان هم صمیمانه تشکر می‌کنم. جلسه امروز ما یک جلسه خیلی جذاب و شیرینی است. چون هم کنار هم قرارگرفتن نسل‌های متنوع اتحادیه است. که بحمدالله چشم ما روشن است به جمال خیلی از یاران قدیمی و صمیمی تشکیلات که حضور دارند در این مجمع نورانی. هم جمعی از فارغ التحصیلان عزیز ما هستند. از پیشکسوت‌ها هستند. از مدیران عزیز و ارجمند آموزش و پرورش که مجموعه را مورد محبت خاص قرار دادند. از شهرهای دیگر تشریف آوردند. نمایندگان محترم مجلس که بعضی از عزیزانشان در جلسه هستند. از همه صمیمانه تشکر می‌کنیم و برای همه دوستان عزیز آرزوی توفیق داریم. شما هم جهت جمع‌بندی این تشکرها صلواتی بفرستید.

*‌ خطابه‌های آتشین آیت الله طالقانی

امروز سالروز رحلت مرحوم آیت الله طالقانی است. که دیشب اتفاقاً‌ در مراسمی که به این مناسبت تشکیل شد بنده در آنجا چند دقیقه‌ای مزاحم شدم و صحبت کردم در مسجد هدایت. خیلی شخصیت فوق‌العاده جذاب و مجاهد و زحمت‌کش برای کشور و انقلاب‌،‌ مورد احترام امام. خدا رحمتشان کند و کسی که نمازجمعه کشور با ایشان آغاز شد. ما دیروز که اجلاس سراسری ائمه جمعه را در محضر رهبر عظیم الشأنمان شروع کردیم که ادامه دارد و همزمان هم شده. من هم نسبت دارم با آن مجموعه و علی القاعده من باید آنجا هم باشم در آن اجتماع بزرگ و مهم. دیروز که شروع شد آقای تقوی که مسئول آن مجموعه است اعلام کرد که بیش از 750 شهر ما الان نماز جمعه دارد. و شما الان در شهرهای مختلف الان نماز جمعه را دارید. از برکات انقلاب اسلامی است. با آقای طالقانی در واقع نماز جمعه در کشور شروع شد. با حکمی که امام به ایشان دادند. آقای طالقانی هم شخصیت نام آور، شناخته شده و خطیب،‌ دارای سحر بیان، خطابه‌های خیلی جذاب و آتشین. خوب شروع کرد آقای طالقانی. به روح پر فتوح ایشان از همین جلسه درود می‌فرستیم. قدرشناسی از این کسانی که در فرایند تاسیس نظام جمهوری اسلامی زحمت کشیدند. آوارگی کشیدند. به زندان‌ها رفتند. خون دلها خوردند. اینها را باید از آنها یاد کرد. تشکر کرد. آقای طالقانی یکی از برجسته‌ترین‌های مجموعه و البته خوش‌نام‌ترین‌هاست و خوش‌عاقبت و البته شهدای هفده شهریور که در همین ایام به روح مطهر آنها هم درود میفرستیم و جلسه خودمان را در حضور شهدای عزیز دانش‌آموزمان می‌دانیم. اتحادیه اینجوری است. اتحادیه همیشه یک عهد جدی و ناگسستنی با شهدای عزیز و مخصوصاً‌ با شهدای دانش‌آموز داشته و با امام راحل عظیم‌الشأن باز هم جلسه‌مان را با اهدای صلواتی به ارواح مطهرشان متبرک می‌کنیم.

*‌ رهنمودهای رهبر دوراندیش به دولت جدید

این بخش اول عرایض ما. اما در بخش دوم چند مسئله است که من سعی می‌کنم که اینها را خیلی سریع خدمت شما عرض کنم. یک مقدار مسائل متنوع است ولی طبعاً‌ ما باید سرعت بدهیم و خدمت عزیزان عرض بکنیم. کنگره اقتضا می‌کند که این مطالب در آن مطرح بشود. مطلب اول یک نگاه خیلی سریع به شرایط عمومی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. یعنی الان که کنگره یازدهم تشکیل می‌شود،‌ نظام مقدس جمهوری اسلامی روزهای بعد از حماسه سیاسی را دارد پشت سر می‌گذارد که روزهای بسیار شیرین و پربرکت برای نظام ما است که هم سرمایه‌های کشور را افزایش داد، امید را در جامعه ما تقویت کرد. قدرت جمهوری اسلامی و قدرت ملی ما را به رخ جهانیان مخصوصاً دشمنان ما کشید و یک مهر بطلانی زد بر قصه فتنه 88. از جمله ویژگی‌های این حماسه بزرگ بوده. یک هوای تازه‌ای در قوه مجریه کشور دمیده شده است. یک رئیس جمهور جدید وارد صحنه و میدان شده. دولت در زمان خودش تشکیل شده است. همه اینها خیلی منظم و مرتب اتفاق افتاده و با شیرینی. و همه چیز هم بر خلاف توقعات دشمن. هر کدام از این اتفاقات که افتاده برخلاف خواسته‌ها و توقعات و پیش‌بینی‌های دشمنان ما بوده است. الحمدالله. باعث عصبانیت فوق‌العاده شدید دشمنان ما و آمریکای جهانخوار و صهیونیست‌ها و دیگران شده است. خدا را شاکریم.

 از نظر رهبر عزیز و عالی‌قدرمان این مقطع دو نقطه قوت برجسته دارد. یکی همین افزایش امید در مردم و احساس می‌کنم که مقدمات فراهم است برای اینکه کارهای بزرگی انجام شود و از موانع عبور شود و نکته دوم هم فرمودند که نقطه قوت شخص رئیس جمهور عزیزمان هستند، حضرت آقای روحانی که سوابق انقلابی و خدمات ایشان و سابقه فراوان در انقلاب از اول انقلاب و مواضع خوب و مورد اعتماد. تعابیری که رهبر عزیزمان درباره ایشان داشتند. که آمدند به میدان و بحمدالله سکان قوه مجریه را به دست گرفتند. امیدواریم إن شاءالله که خداوند تبارک و تعالی توفیقی بدهد. رهبر خردمند و دوراندیش ما در این چند وقت بیاناتی دارند. این بیانات را که مخصوصاً در ارتباط با دولت و فضای عمومی دولت است دوستان عزیز ببینند. البته کنگره ما یک جور با این دولت نسبت دارد. هر دو تا یازدهم هستیم! حالا باید با آقای روحانی ادعای رفاقت هم بکنیم! که ما کنگره یازدهم و در آنجا دولت یازدهم بالاخره باید امیدوار باشیم که همکاری‌های جدی‌تری نسبت به گذشته‌ها اتفاق بیافتد. در هر صورت در این بیانات رهبری عزیز توصیه شده است که هر کسی که می‌تواند دولت را کمک کند. رئیس جمهور متعلق به همه است. البته فرمودند که هر دولتی که می‌آید سلیقه‌هایی را دارد در اجرای کشور. اما در آن بیانات رهبر عزیزمان شاخصه‌های دولت اسلامی را احصاء فرمودند. اینها را ببینید. من الان نمی‌خواهم به این بحث بپردازم. دارم یادآوری می‌کنم. در آن شاخصه‌ها بحث خدمت به خلق، بحث عدالت، بحث داشتن بهره‌های ویژه اعتقادی و اخلاقی و سلامت اقتصادی و امثال اینها مطرح شد.

اما یک نکته خیلی برجسته است در این توصیه‌ها. این را به آن فکر کنید. امیدوارم دولت محترم به این مسئله به خوبی بیاندیشد و آن هم مسئله ساخت درونی قدرت و مسئله توجه به ظرفیت‌های درونی نظام است. این هم لطیف است. چون در آستانه شکل‌گیری این دولت یک ذهنیت‌هایی در پیرامون رخ داده، مخصوصاً با تبلیغات‌های بیرونی‌ها و آدم‌های حاشیه‌ای و امثال اینها و آن نگاه معطوف به بیرون است. این نکته‌ای است. دائماً به این مسئله پرداخته شده. گویا ما برای حل مشکلات اقتصادی و مسائلی که داریم و گرفتاری‌هایی که داریم باید مسائلمان را با دنیا حل و فصل کنیم. گویا مثلا یک چشم امیدی است که از آن طرف یک امداد‌رسانی‌ها و کمک رسانی‌هایی بشود. این نگاه خطرناک شرک‌آلود و مغایر با موازین و مبانی انقلاب. رهبر خردمند، حکیم و ژرف‌اندیش انقلاب اسلامی، درست در یک چنین موقعیتی دیدید که از چند ماه قبل به ساخت درونی و توجه به ظرفیت‌های درونی و جوشش درونی کشور و ظرفیتهای خودمان،‌ حسابی به این مسئله پرداختند. البته مسئله تعامل با دنیا فرمودند به جای خودش محفوظ است. مانور هنرمندانه در این عرصه را هم پسندیدند. البته با کلمه زیبای قهرمانانه. فرمودند مانور هنرمندانه و قهرمانانه در عرصه دیپلماسی. فرمودند که خوب است و چیز بدی نیست. با حفظ اصول و موازین و مبانی. البته ضمناً‌ اشاره فرمودند که دشمنان ما خیلی آدم‌های عاقلی نیستند. بلکه بی‌عقل هستند. بالاتر از تعبیر قبلی. معلوم است. سردمدارشان را ببینید در دنیا چه قیافه‌ای گرفته. این رفتارهایی که از الان رئیس جمهور احمق آمریکا دارید مشاهده می‌کنید. ببینید که چقدر رفتارها زشت است. و انسان پیش خودش محاسبه می‌کند که این مردم آمریکا چقدر بدبخت هستند. چقدر باید خجالت بکشند. البته آنهایی که عاقل و خردمند هستند، ‌چقدر باید خجالت بکشند از داشتن چنین رئیس جمهوری. متاسفانه بالاخره این وضعیت است. به هر تقدیر روی این نکته تاکید فوق العاده شده.

رهبر عزیزمان دو اولویت برای دولت یازدهم تعریف کردند. ضمن اینکه فهرست جدی برای کارها است. یکی مسئله اقتصاد است و دیگری علم است. بردن مملکت به سمت آرامش اقتصادی و تقویت تولید ملی. از یک سمت هم ادامه نهضت ملی که آغاز شده و دائماً هم تاکید فرمودند که از زیرساختهای فراهم شده و کارهایی که از قبل صورت گرفته به خوبی انشاءالله استفاده بشود تا این حرکت پرشتابی که در مسیر رشد و تکامل جمهوری اسلامی انتخاب کرده با سرعت پیش برود. این یک سمت مسئله است. ما البته به عنوان اتحادیه، هم اعلام همکاری می‌کنیم با دولت جدید و هم انشاءالله مجموعه ما منتظر اقدامات انقلابی،‌ اقدامات کارشناسانه و همانجور که فرمودند اعتدال‌گرایانه دولت با همان تعریف درست اعتدال همراه با تدبیر و امثال اینها هستیم. ما هم در خدمت هستیم. مجموعه ما که مجموعه بزرگ و عمیقی است در کشور. شبکه است. جوان است. با طراوت است با نشاط است. آماده است که هر کمکی که ساخته باشد در این جهت‌ها دریغ نکنیم به لطف خدای متعال.

*‌ آموزش و پرورش تحمل حاشیه‌سازی‌های سیاسی را ندارد

در ارتباط با آموزش و پرورش ما از دولت جدید توقع بالاتر و بالاتری داریم. آموزش و پرورش جایگاهش در نظام مقدس جمهوری اسلامی، در تحقق آرمان‌ها‌‌،‌ در پرورش نسل آینده جایگاه بی‌بدیل است. تعارف ندارد. یعنی وزن آموزش و پرورش در بین دستگاه‌های متعدد تعلیم و تربیت با هیچ جای دیگر قابل مقایسه نیست. اهمیت خاصی که دارد. این را همه اذعان دارند. کسی در این زمینه با ما مخالفتی نمی‌کند. همه قبول می‌کنند. هر کسی راجع به آموزش و پرورش صحبت کرده این حرف‌ها را زده. البته بعضی گفتند بدون اینکه ایمان داشته باشند که کم هم نیستند متاسفانه. برخی‌ها هم عمیقاً با ایمان این مطالب را مطرح کردند در صدر هم رهبر عزیز و عالیقدرمان است. ببینید دیدگاه‌های ایشان را در ارتباط با جایگاه آموزش و پرورش. ما توقع داریم که در این دوره به آموزش و پرورش توجه بیشتری بشود. خوشبختانه آموزش و پرورش الان دارای سند تحول است. نقشه راه است. سند تحول مورد تایید رهبری عالیقدر قرار گرفته است. این سرمایه خیلی بزرگی است. سیاست‌های کلی نظام در ارتباط با آموزش و پرورش توسط رهبر عزیزمان ابلاغ شده است. این خیلی سرمایه بزرگی است. الان تکلیف روشن است. بنابراین توقع این است که وزارت آموزش و پرورش در دوره‌ی جدید مدیریت اجرایی کشور این سند را به عمل نزدیک کند. البته آن سند بلند مدت است. کارهای شتاب زده هم در آن نباید صورت بگیرد. همانطور که رهبر عزیزمان فرمودند. بلکه باید کار عمیق و حساب شده و با مطالعه و دقت. فرمودند گروه‌های تحقیقاتی بگذارید و حلقه‌های تحقیقاتی تشکیل بشود که این سند به درستی اجرا بشود. ما هم طبعاً‌ همین توقع را در ارتباط با آموزش و پرورش داریم. البته در بیانات رهبر عزیزمان در کنار تاکید عمومی بر سند و ابلاغ سیاست‌ها، یکی راجع به تربیت معلم تاکید فوق‌العاده‌ای شده و این دانشگاه فرهنگیان که می‌دانید چه اهمیتی دارد. الان شما مخصوصاً‌ دانش‌آموزان عزیزی که در جلسه هستند می‌دانند نقش یک معلم تربیت شده‌ی شایسته را و یک معلم متوسط را. او را در پیش‌بردن برنامه‌ها و کارهای تربیتی و آموزشی و این را در ضعف یک کلاس. یکی هم نسبت به کتاب‌های درسی. راجع به تربیت معلم و یکی هم در مورد کتابهای درسی. تاکید فراوانی داشتند که ترقی کند به شکل مداوم کتابهای درسی متناسب با نیاز‌ها و فرمودند که در این کتاب‌ها باید عناصر انسان‌ساز و تمدن‌ساز تقویت بشود. کتابهای درسی فعلی با آنچه که باید باشد فاصله‌اش زیاد است. حالا برنامه درس ملی هم تهیه شده. دارند یک کارهای خوبی در این زمینه بحمدالله انجام می‌دهند. امیدواریم که این کار دنبال شود و به نتیجه خوب برسد. ما هم همین توقعات رهبر عزیزمان را دنبال می کنیم بعنوان یک تشکل دانش‌آموزی شناخته شده و یک نهاد انقلابی در حوزه تعلیم و تربیت کشور همین چیزها را از آموزش و پرورش در دوره جدید توقع داریم. البته متاسفانه در این مرحله آموزش و پرورش صاحب وزیر نشد. در این مرحله این به نتیجه نهایی نرسیده و موکول به آینده شد. در شرایط کنونی وزارت آموزش و پرورش سرپرست دارد. برادر بسیار عزیزمان جناب آقای دکتر فانی الان سرپرستی وزارت‌خانه را دارند. پیشاپیش هم تشکر می‌کنم، پذیرفتنه‌اند که در جمع عزیز شما حضور پیدا کنند. از شخصیت‌های شناخته شده آموزش و پرورش است آقای فانی،‌ به تدیّن، به پختگی و به تدبیر به وزانت شناخته شده است. بحمدالله با اتحادیه ما هم در گذشته و هم الان روابط خوبی دارند. امیدواریم انشاءالله در نتیجه‌ی نهایی آموزش و پرورش صاحب وزیر مومن و انقلابی و دانشمند و شایسته‌ای باشد که حاشیه سیاسی نداشته باشد. آموزش و پرورش تحمل حاشیه‌سازی‌های سیاسی را ندارد. به دیگران که فشار می‌آورند باید گفت که این کار ربطی به آموزش و پرورش ندارد. آموزش و پرورش باید در فضای آرام، کاملاً‌ تخصصی و با نگاه عمیق و آینده‌نگرانه اداره بشود و این مهم است که چه شخصیتی بشود وزیر آموزش و پرورش. ما این را واقعاً‌ توقع داریم از رئیس جمهوری و عزیز که هم امید ما را در آموزش و پرورش در این بخش تقویت کنند و هم‌ با تدبیر انشاءالله عمل بشود و یک شخصیت خردمند و صبور و با وجهه مناسب و اطمینان‌بخش و کارآشنا در عرصه تعلیم و تربیت و ملتزم به مبانی در آن سند تحول و سیاست‌های کلان مربوط به آموزش و پرورش. یک چنین کسی بیاید سرکار که کارهای انجام شده خوب ادامه پیدا بکند،‌ اشکالاتی هم که هست انشاءالله به تدریج برطرف بشود. این توقع ما و کنگره ما و اتحادیه ما از رئیس جمهور محترم است و امیدواریم انشاءالله در آینده نزدیک این اتفاق هم بیافتد و آموزش و پرورش در مدیریت کلانش به ثبات برسد در نزدیک‌ترین فرصت.

*‌ بیداری اسلامی بیدار است

راجع به شرایط عمومی منطقه‌ای هم چند جمله کوتاه عرض کنیم باز مناسب است. در این بخش هم مراجعه به دیدگاه رهبر عزیزمان کار ما را آسان می‌کند. توقع این است که دانش‌آموزان عزیز ما و اعضای عزیز اتحادیه ما دائماً‌ نسبت به مسائل بین الملل اسلامی، همزمان که به مسائل نظام اسلامی و داخلی کشور توجه دارند و رصد می‌کنند و دنبال می‌کنند توجه داشته باشند. خوشبختانه بیداری اسلامی بیدار است. این برخلاف القائاتی است که دارد می‌شود. دیدید رهبر عزیزمان در این‌باره صحبت کردند. چون یک حرفهایی گفته می‌شود. حرف‌هایی که حکایت از دید منفی نسبت به اوضاع منطقه و ناشی از تحلیل‌های غلط است. رهبر عزیز فرمودند که بیداری اسلامی زنده است و راه خودش را ادامه می‌دهد. حرکت بدون توقف دارد. این را نگاه عمیق به دنیای اسلام و شرایطی که هست به ما می‌گوید. دیروز یک تحلیل بسیار جالب و عمیقی را رهبر عزیزمان از رویارویی اسلام و غرب ارائه کردند. خواهش می‌کنم این بحث دیروز را که در جمع ائمه محترم جمعه کشور ارائه شد عزیزان ببینند. معمولا این روش شما است. من باخبرم که در قرارگاه‌ها و جلسات اولین دستور شما معمولاً‌ آخرین صحبت‌های رهبر عزیزمان است. این کار،‌ کار درستی است. توقع هم همین است. بیانات دیروز ایشان را حتماً ببینید. این بیانات ناظر به شرایط بین‌المللی ما و ضمناً ناظر به شرایط داخلی ما هم هست. حکایت از اینکه این رویارویی یک رویارویی عمیق است بین ما و غرب. سوابق و تاریخش را،‌ آقا در این تحلیل ارائه فرمودند که باید ملاحظه کرد. وضعیت امروز ما که این چیزهای ساده‌ای نیست که بعضی از آدم‌های ساده‌اندیش با نگاه ظاهری و امثال این بخواهند نگاه کنند. این فضا در دنیای اسلام هست در فضای بین المللی و جهانی ما هم هست. توقع است که این تحلیل جامع را ما داشته باشیم. بعد از آن تحلیل جامع که داشتند پایانش هم فرمودند این نگاه را باید همه دنبال کنند. نگاه کلان داشته باشیم به میدان نه نگاه برشی سطحی و مقطعی. وضعیت میدان را کلان ببینید. ریشه‌ها را ببینید. این رویارویی یک رویارویی در منطقه جهان‌بینی‌هاست. در مبانی و اصول است نه یک رویارویی سطحی. فرمودند راهبردهای دشمن را در این بخش باید شناسایی کرد. بالاخره این ‌نکته‌ای است که مورد تاکید است. آینده از نگاه رهبر عزیزمان آینده‌ی بسیار روشنی است. اگر چه چالش هایی داریم. دشمنان ما دارند دست و پا می‌زنند و دوستان ما هم در منطقه گاف می‌دهند! کاری که در مصر انجام شد واقعاً‌ کار تلخی بود. آن تحلیل رهبر عزیزمان را راجع به مصر داشته باشید. چون بعضی‌ها جور دیگری تحلیل می‌کنند.

 اتفاقی که برای مصر افتاد محصول بی‌سلیقگی‌،‌ بی‌دقتی،‌ محافظه‌کاری و اشتباهات جدی اخوان المسلمین و رئیس جمهور منتخب مصر بود. آقا فرمودند اینها باید انقلابی عمل می‌کردند و دوستان خودشان را می‌شناختند، دشمنان خودشان را می‌شناختند. ما همان روز اول توقع داشتیم مصری‌ها سفارت پلید رژیم صهیونیستی را در کشورشان می‌بستند. همه با کمال ناباوری ‌دیدند که این باز است. همه توقع داشتیم که سفارت جمهوری اسلامی را باز می‌کردند،‌ دیدند که بسته است. توقع داشتیم که گذرگاه رفح را باز می‌کردند،‌ ارتباط با فلسطین را تقویت می‌کردند. دیدیم که هیچ خبری نشد. اصلاً‌ عجیب بود. اشتباهات مکرر. رفاقت عجیب و غریب با ترکیه. بر اساس همان رگه‌های اخوانی و امثال این‌ها. حرف‌هایی که یک مقدار بوی سلفی‌گری از آن استشمام شد. عجیب بود واقعاً. این اشتباهات باعث شد که یک فرصت استثنایی تاریخی در یکی از حساس‌ترین کشورهای اسلامی آسیب ببیند. اگر نگوییم از دست رفته باشد. آسیب جدی دید تا حالا انشاءالله اصلاح بشود. اما کار دشمنان ما در مصر کار آسانی نخواهد بود. چون موج بیداری اسلامی است. غرض این تحلیلی است که ملاحظه کردید رهبر عزیزمان داشتند. همان سفر که آقای مرسی آمده بود به ایران در جریان اجلاس جنبش عدم تعهد و آن بی‌دقتی که ایشان کرد و محرومیّتی که برای خودش درست کرد از شرف‌یابی به محضر رهبر عزیز و حکیم که برود از ایشان رهنمودها و خط را بگیرد. دعا را بگیرد و وارد میدان بشود دیدید که خودش را محروم کرد. بعداً‌ نماینده فرستاد. از همانجا فهمیدیم نه، یک اتفاقات دیگری در پیش است و خطرها در قصه مصر  زیاد است.

در مورد سوریه هم باز بیانات رهبر عزیزمان را شنیده‌اید. وضعیت خاصی که در سوریه است،‌ آروزی ما این است که این خاکریز مقاومت در سوریه انشاءالله حفاظت بشود. خوب دارد مقاومت می‌کند آقای بشار اسد. ایستاده. خیلی رنج بردند این دو سال که پشت سر گذاشته شد. فشار خیلی سنگین بوده ولی مقاومت کردند. جمهوری اسلامی هم دعا می‌کند و هم کمک می‌کند. حمایت معنوی‌اش مخصوصاً‌ شامل حال اینها است. البته کارشان را ملت‌ها باید خودشان پیش ببرند. ما مداخله مستقیم نداریم ولی باید کار را خود آنها پیش ببرند. راجع به سوریه هم باید تحلیل دقیق باشد. بعضی از تحلیل‌های ناصواب این روزها در این گوشه و کنار جامعه ما به گوش می‌رسد. خوشبختانه چیزی که نسبت به بعضی‌ها داده شده بود،‌ پس گرفتند. خیلی خوب! ما هم همین حرف را قبول می‌کنیم. بعضی از مواضعی که اعلام شده بود و خیلی تعجب‌برانگیز بود. خوشبختانه گفتند که تکذیب می‌شود. خیلی خوب! ما هم این سخن اخیر را می‌پذیریم. اما بعضی از این حرف‌ها که بهانه داده است به دست بعضی از این قلم به مزدها،‌ که ماجرای سوریه را بخواهند جور دیگری نشان بدهند، مغایر با مسیرهای روشن جمهوری اسلامی در حمایت از خط مقاومت و از دولت قانونی سوریه که ایستاده در برابر همه دشمنان و هجوم سنگینی که هست باید این را مراقب باشیم و در این زمینه هم انشاءالله دوستان پیگیر باشند.

* مقابله با پدیده ناصواب کاهش عفت و حیای عمومی

من یک نکته را هم درباره فضای عمومی فرهنگی کشور هم اشاره بکنم که این هم قابل ملاحظه است. در جریان انتخابات و بعد از اعلام نتایج آراء در مسیر احساس می‌شود که فضای فرهنگ عمومی جامعه ما دچار یک آسیب‌هایی شده است. بعضی از آسیب‌ها تشدید شده است. به گونه‌ای که این مسئله مشهود است. یک وقت‌هایی بعضی از بحث را باید تحقیق کنند، تحلیل کنند،‌ مطالبه کنند و بعد نتیجه‌اش را به ما بگویند. یک چیزها را می‌شود دید. کاهشی که انسان در بخش حیا و عفت عمومی در فضای جامعه مشاهده می‌کند، اینها برای مومنین نگران‌کننده است. مجموعه ما هم اعلام نگرانی می‌کند. مخصوصاً اینکه بیشترین کسانی که از کاهش عفت عمومی و حیای عمومی در جامعه ضربه می‌خورند جوان‌های ما هستند. دانش‌آموزان ما هستند که باید پاک باشند. باید خودشان را حفاظت کنند. یک چیزهایی دیده می‌شود در فضای عمومی جامعه. اینها اصلاً هماهنگ نیست با آرمان‌های انقلاب اسلامی. امیدواریم انشاءالله دولت محترم در این زمینه مواضع جدی داشته باشد. همانجور که باز دیروز رهبر عزیزمان فرمودند دولت اسلامی نه فقط مسئول دنیای مردم است،‌ مسئول دین مردم هم هست. مسئول اخلاق مردم هم هست. باید برای این بخش‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند. آسیب‌ها را مراقبت کنند. تهاجم فرهنگی که واضح است. شبیخون که قطع نشده. شبانه‌روز ادامه دارد. امیدواریم إن شاء الله در این زمینه هم دولت محترم و هم مجلس محترم و هم سایرین از خودشان مسئولیت‌شناسی نشان بدهند. برنامه‌ریزی داشته باشند. بیشتر از اعمال موضع برنامه‌ریزی کنند. برای اینکه با این پدیده‌های ناصواب مقابله بشود.

*‌ روش تحلیل اتحادیه

اما بحث شیرین اتحادیه عزیز ما انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان. یک نام شیرین و جذاب و الهام بخش که وقتی واقعاً در جلوی چشم ما قرار می‌گیرد هم به آن احساس افتخار می‌کنیم، می‌بالیم و هم درباره‌اش امید داریم و هم گاهی درباره‌اش نگرانی داریم. همه این‌ها در کنار هم جمع است مثل یک حقیقت نورانی دلپذیر عزیز به آن نگاه می‌کنیم.

 عرایض من به این قاعده خدمت شما تقدیم می‌شود. ما قبلاً هم از این شیوه استفاده کردیم. این شیوه‌،‌ شیوه‌ای است که رهبر عزیز ما در ارتباط با تحلیل شرایط از این شیوه استفاده می‌کنند. ما ابتدا بعضی از سرمایه‌ها و نقاط قوت‌مان را فهرست کنیم به عنوان شکر به درگاه پروردگار متعال. بعد بعضی از نقاط ضعف‌مان را فهرست کنیم که باید اینها را ملاحظه کنیم. از دل این دو فهرست هم فهرست اولویت‌های کاری اتحادیه را که پیش روی کنگره یازدهم و شورای محترم مرکزی و اجرا و دانش‌آموزان و انجمن‌ها در سراسر کشور است، این اولویت‌ها را از دل این دو فهرست به دست بیاوریم که می‌شود فهرست سوم که باید دستور کارمان باشد. به این قاعده من انشاءالله خدمت شما عرض می‌کنم.

*‌ سرمایه‌های اتحادیه

نقاط قوت بحمدالله فراوان است. خدا را شکر می‌کنیم که این مجموعه‌ای است که از این جهت یک مجموعه سرمایه‌دار محسوب می‌شود. زحمات دوستان ما، گذشتگان این تشکیلات، خون دلهایی که خوردند، از دانش‌آموزان و از انجمن‌ها از شورای مرکزی و از نمایندگان رهبر معظم انقلاب، از همه کسانی که کار کردند. در درجه اول شهدای دانش‌آموز که موسّسین مجموعه بودند. این نقاط قوت فراهم شده است. یک مجموعه‌ای است که به لطف پروردگار متعال در اختیار ما است. عنایت و اعتماد رهبر عالی‌قدر انقلاب، این خیلی نقطه قوت بزرگی است که مجموعه ما همچنان بحمدالله از این نگاه با محبت و مملو از اعتماد و امید بهره‌مند است. مجموعه‌ی بزرگی از علاقه‌مندان خالص و وفادار و صمیمی مجموعه که شاید عددش از چند میلیون گذشته است. اگر کسی بتواند این عدد را محاسبه کند. کسانی که آمدند به این مجموعه،‌فارغ التحصیل شدند و رفتند،‌کسانی که در این مجموعه کار کردند. از اعضای قدیمی و کادر مجموعه. اینها سرمایه ما هستند. حضورشان، محبت‌شان، عنایت‌شان که خوشبختانه ادامه هم دارد،‌ اکثراً تعلق خاطر دارند. این هم یک مجموعه بزرگ است. یک مجموعه عظیم از دل‌های پاک و نورانی،‌ انگیزه‌های خالص و تعهد‌های برافروخته و جذاب از اعضای عزیز دانش‌آموز کنونی ما. یک مجموعه‌ای است که ما در هر جای کشور مراجعه کنیم این دوستان را که می‌بینیم، این جوان‌ها را که می‌بینیم،‌ قلب‌مان مملو‌ از خوشحالی و سرور می‌شود. یک سرمایه خیلی بزرگ و ارزشمند. یک مجموعه برگزیده و انقلابی دانش‌آموزی در کشور،‌ هنوز هم همان حالت صفا و اخلاص قدیم‌های اتحادیه را در این بچه‌های جدید می‌توانید ببینید. هر جایی که من می‌‌روم این را از نزدیک مشاهده می‌کنم. این سرمایه بسیار بزرگی است.

الان خوشبختانه یک مجموعه کادر با صفا با سلیقه،‌ جوان، مومن، با همت ما در مجموعه داریم که هم شامل کادر تشکیلاتی ما و مربیان عزیز ما در اقصا نقاط کشور هستند. این سرمایه بسیار بزرگی است. نقاط قوت ماست الحمدالله. مدل عملیات‌شان هم همان مدل انقلابی و معنوی است. بعضی از دوستان که از تشکیلات ما خارج شدند و جاهای دیگر رفتند و مشغول هستند اینها به من گفتند که مکرر می‌آیند و مراجعه می‌کنند که ما هر جایی که رفتیم دیگر آن حال و هوایی که در اتحادیه داشتیم در آنجاها مشاهده نمی‌کنیم. این فرصت برای مجموعه خیلی فرصت مغتنمی است.

 یکی دیگر از نقاط قوت ما تجارب ارزشمند و ذیقیمتی است که تشکیلات ما در عرصه‌های تشکیلاتی،‌ دانش‌آموزی،‌ تربیتی،‌ از آن برخوردار است. فعالیت‌هایی را در سالهای گذشته تجربه کرده است مجموعه ما در مرکز. هم حرکت‌های سراسری و هم در بعضی از استان ها. خیلی مجموعه‌های ذیقیمتی هستند. شما تجربه قیمتی خیمه‌های معرفت را دارید،‌ تجربه فوق‌العاده قیمتی همکلاسی آسمانی و ارتباط با شهدا را دارید. تجربه بسیار مغتنم هیئت‌های انصارالمهدی دانش‌آموزی را در کشور دارید. تجربه اردوداری. برگزاری اردوهای تربیتی واقعاً‌ تجربه بزرگی است که اتحادیه از آن بهره‌مند است. فهرست واقعاً‌ طولانی است. تجربه جنبش دانش‌آموزی و حضور در عرصه‌های بزرگ و تاثیر گذاری‌های بین المللی. اینها را ما داریم در سابقه تشکیلات. هم سابقه نزدیک و هم سابقه دور. اینها سرمایه‌های ما و نقاط قوت ما هست. من در آن فهرست به این مسئله‌ی توجه ویژه به شهدای دانش‌آموز تاکید خاصی دارم. خیلی این مهم است برای مجموعه ما و سازنده و سرمایه بسیار بزرگی است. خدا انشاءالله این را از ما نگیرید. این ارتباط و این تعلق خاطر را‌. من آنجا که به شما گفتم که عنایت و لطف و اعتماد رهبر عزیزمان به مجموعه است،‌ همانجا باید می‌گفتم دلبستگی و تعلق خاطر فوق‌العاده بچه‌های ما به رهبر عظیم‌الشان و این دلدادگی نسبت به جایگاه امامت و ولایت که این هم واقعاً‌ سرمایه بسیار بزرگی است که الحمدالله مجموعه از آن بهره‌‌ی وافری دارد.

خوشبختانه مجموعه‌ی ما از ایده‌های بالنده و فوق‌العاده‌ای در عرصه کلان تعلیم و تربیت هم بهره‌مند است. مثلاً‌ ایده تربیت حماسی که مجموعه ما از آن برخوردار است و خوشبختانه پرچمش را اتحادیه برافراشته،‌ از آن ایده‌های ناب و سازنده و کلانی است که معتقد هستیم نجات بخش عرصه تعلیم و تربیت کشور است به لطف خدای متعال. ما مبانی متقن و محکم و عمیق خودش. یا ایده الگوی تعالی دختران. باز هم از آن ایده‌های بسیار مهم و پخته تشکیلات ما است که باید قدرش را بدانیم. اینها می‌تواند جامعه تعلیم و تربیت کشور را تحت تاثیر قرار بدهد. می‌تواند الگو ارائه کند. می‌تواند پیش‌برنده باشد.

 از جمله نقاط قوتی که ما داریم اسناد فرادستی است که بحمدالله فراهم شده. در تشکیلات از آن بهره‌مند هستیم و نقشه راه داریم. چشم انداز داریم. منظومه فکری و تربیتی‌مان تدوین شده است. ره‌نامه داریم. برنامه‌های سه ساله داریم. که انشاءالله این برنامه سه ساله سوم به لطف خدا طراحی بشود و مقدماتش دارد آماده می‌شود. اینها یک حرکت نظام‌مند و برنامه‌دار به لطف خدای متعال. این باز از نقاط قوت مجموعه‌ی ما است. خوشبختانه شبکه ‌در کشور کیفی‌سازی شده است. این هم از نقاط قوت است. به سمت کیفی‌سازی شبکه رفته‌ایم. همین آرایش قرارگاهی. الان در کشور مجموعه یک آرایش قرارگاهی دارد که خیلی امیدبخش است من از نزدیک مجموعه‌ها را دیده‌ام. امیدواریم که انشاءالله این بهسازی شبکه ادامه پیدا بکند و کیفی سازی تا نقطه مناسب به لطف خدای متعال برسیم.

به ماموریت‌های اصلی نیرو سازی و جریان سازی هم الحمدلله توجه می‌شود. یعنی جهت‌گیری،‌ جهت‌گیری درستی در این بخش‌ها محسوب می‌شود. ساختار‌هایمان ساختارهای قابل ملاحظه‌ای است. مثلاً‌‌ آن چیزی که ما تحت عنوان موسسه علمی داریم. چیزی که ما تحت عنوان مرکز آینده‌سازان در قم داریم. از این قبیل ساختارها. به ضمیمه همین مدلی که در تشکیلات است از شورای مرکزی و بخش‌های اجرایی. تقسیم‌بندی‌های خوبی که در این بخش‌ها شده. اینها الحمدالله جزو نقاط قوت مجموعه ماست. خب اینجا را باید بگوییم الحمدلله رب العالمین. الحمدلله علی ما انعم. اینها نعمت خدای متعال است. امام حسن عسکری علیه الصلاة و السلام می‌فرماید: لایشکر النعمة الا العارف. بخواهد انسان نعمت را شکرگذاری کند اول باید نعمت را بشناسد. و أمّا نعمت ربک فحدث. اینها نقاط قوت و سرمایه‌های ماست. البته به این چیزهایی که گفتم طبعاً بسنده نمی‌شود. این را می‌شود به آن موارد دیگری را اضافه کرد که علی العجاله من به این چند جمله بسنده کنم.

*‌ بیم‌ها و دغدغه‌ها

 با اجازه شما بروم به سراغ نقاط ضعف. این بخش از نظر ما مهمتر است. بعد از این امیدی که در فهرست اول برانگیخته می‌شود، در بخش دوم دغدغه‌هایی پیش می‌آید برای ما. که باید ملاحظه کنیم. آنجا امید است و اینجا دغدغه است و نه یأس. بلکه دغدغه‌هایی است که باید اینها را بشناسیم و باید دنبال کنیم و جبران کنیم. من این بخش را با اجازه شما سریع عرض کنم. در نقاط ضعف ما در درجه اول قرار این بود که بین تشکل‌ها پرچمدار بشویم. این در سند چشم انداز ما تصریح شده است. یعنی یک تشکل قوی که علاوه بر اینکه خودش از قوت بالایی برخوردار است، توانسته در بین سایر مجموعه‌های مشابه یک جایگاه ویژه و الهام‌بخش و تاثیرگذار داشته باشد. خاطرتان است که حتی در آن چشم انداز شما در عرصه جهان اسلام هم وارد شدید. یعنی هم نگاه داخلی داشتید و هم نگاه بیرونی داشتید. در این زمینه ما توفیق‌مان زیاد نبوده است و جای بررسی دارد. ما توقع داشتیم بتوانیم در جریان جنبش دانش‌آموزی که از ابداعات تشکل ما بوده است،‌ حضور تاثیرگذاری داشته باشد اتحادیه،‌ در گفتمان‌های عمومی کشور. حضور پررنگ در وقایع گوناگونی که اتفاق می‌افتد. در این زمینه کارهای خوبی انجام شده ولی با آن وضعیت مطلوب فاصله داریم. با سایر تشکلات ارتباطات ما ارتباطات فعالی نیست. به گونه‌ای که باید باشد نیست. که هم‌افزایی کنیم و کار را بتوانیم در صحنه کلی خوب پیش ببریم. بخش ارتباطات ما نیاز به بازنگری دارد.

نتوانستیم از رسانه و هنر و امثال اینها در این بخش به خوبی استفاده کنیم. نتوانستیم از هسته‌های وفادار، از فارغ التحصیلان،‌ از این مجموعه‌ی عظیمی که گفتیم جزء نقاط قوت ما هست واقعاً نتوانستیم خوب استفاده کنیم. تشکیلات ما خیلی نیروی دلبسته در کشور دارد. خیلی کسانی هستند که به این مجموعه تعلق خاطر دارند. ولی ما از آنها نتوانستیم به شایستگی استفاده کنیم. این کاری که تحت عنوان فارغ التحصیلان و سازماندهی آنها و برقراری زمینه برای ارتباط فعال با آنها و بهره‌مندی از آنها که در دستور کار تشکیلات بود خیلی به جایی نرسید. این نکته‌ای است که ما بنا بود جنبه‌ی پرچم‌داری داشته باشیم ولی به نظرم در این بخش‌ها ما دچار نواقص و ضعف‌هایی هستیم که باید اینها را به دقت مورد مطالعه قرار بدهیم،‌ یک مقدار هم این آرایش قرارگاهی، ما را از تقویت بنیه انجمن‌های اسلامی مدارس باز داشته است. و یک وقت‌هایی هم مشاهده کردیم که تقویت کار قرارگاهی باعث شد که عناوینی مثل خیمه‌های معرفت و امثال اینها دست کم گرفته بشود. بنا بود که نقاط قوت‌مان را حفظ کنیم. به نقاط قوت اضافه کنیم. نه اینکه بعضی از موجودی‌های خودمان را از آن غفلت بکنیم و برویم سراغ چیزهای تازه. این نکته‌ای است که امیدوارم إن شاء الله مدنظر قرار بگیرد. مخصوصاً‌ به نقش خود انجمن‌های اسلامی در مدرسه توجه بیشتر از قبل بشود. به هیچ وجه نباید قرارگاه‌ها انجمن‌ها را تحت تاثیر قرار بدهند به این معنا که آنها غفلت قرار بگیرد. قرارگاه‌ها قرار بود که بیایند انجمن‌ها را فعال کنند. نشاط بدهند. جهت بدهند. سازماندهی‌شان را منطقه‌ای و محله‌ای تقویت کنند. قرار ما این بود. ولی گاهی به نظرم می‌رسد این مورد غفلت می گیرد.

 نکته‌ دوم که در این بخش خوب است به آن توجه بشود،‌ ما به لحاظ ساختاری نیاز به بازنگری داریم. ساختار تشکیلاتی ما نیاز به بازنگری دارد. ساختارهای مرکزی ما از توانمندی‌های کافی برخوردار نیستند. من بارها عرض کردم دفتر مرکزی اتحادیه باید مرجعیت داشته باشد در این مجموعه‌ی تشکیلات ما. یک ساختار چابک و در عین حال غنی و پر مغز بهره‌مند از عناصر خوش‌فکر، با تجربه بتواند از این ظرفیت‌ها خوب استفاده کند. در این بخش ما دچار مشکلات قابل ملاحظه‌ای هستیم. کارهای خوبی را دوستان انجام دادند. از همه آنها تشکر می‌کنم هم شورای مرکزی هم بخش اجرایی. برای اینکه مرجعیت بدهند به دفتر مرکزی در استان‌ها به دفاتر اتحادیه در استان به همین نسبت، متناظر. که اینها آن نقش محوری خودشان در هدایت و حمایت و نظارت انجمن‌ها بتوانند به خوبی عمل کنند. منتها کافی نیست. باید در این بخش کارهای تازه‌ای به لطف خدای متعال انجام شود به امید حق.

قرار بود که یک مقدار دوستان برای خودکفایی تشکیلات بیشتر فکر کنند. تاملاتی شد. البته من هم حواسم هست. خوردیم به یک مقدار مشکلات بودجه‌ای که یک شرایط تنگنا و سختی داشتیم. ولی اتفاقا‌ً همین شرایط تنگنا بودجه به ما نشان دارد که اتحادیه مبارک ما باید روی پای خودش بایستد. همه باید به این مسئله فکر کنیم. دانش‌آموزان عزیزمان هم باید به این مسئله فکر کنند. این چیزی نیست که فقط بخش اجرایی و کادر ما مربوط باشد. دانش‌آموزان ما هم باید فکر کنند. یک وقتی بود که در مجموعه مثلاً‌ اوایل انقلاب عضویت می‌دادند بچه‌ها. خیلی پربرکت است. احیاناً‌ جاهایی که ما عضو هستیم حق عضویت درخواست می‌شود. در مجموعه‌های بزرگ. که آرمانی و الهی است. مجموعه‌های اعتقادی است. انسان آنجا می‌رود علاوه بر اینکه حضور پیدا می‌کند از جیبش هم آنجا می‌آورد. فکر می‌کنم این را باید فرهنگ‌سازی کنند. دانش‌آموزان عزیز ما، مجمع،‌ شما عزیزان در این مجموعه باید فکر کنید و این را فرهنگ‌سازی کنید. ممکن است که فعلاً چیز کمی بیاید. نه که عضو زیاد داریم خیلی سرمایه بزرگی است. کنار هم جمع می‌شود. شما فرض کنید همه اعضای اتحادیه در کشور یک رقم کوچکی را هفتگی یا ماهانه در صندوق اتحادیه بگذارند. می‌دانید این چه سرمایه بزرگ و البته گرانبها. خیلی هم ارزشش بیشتر از بودجه‌ای است که از دولت و جای دیگر گرفته می‌شود. انشاءالله در این زمینه‌ها هم باید فکری بشود. در بخش‌های ستاد مرکزی ما و توانمندسازیش.

نکته بعدی ما در عرصه علمی عرض کردیم که اتحادیه باید با سرعت چهره علمی بگیرید و سیمای علمی به خودش بگیرد. این هم واضح است. شرایط این را اقتضا می‌کند. رهبر عزیزمان این را توقع دارند. نهضت علمی هم که در کشور آغاز شده به ما این را حکم می‌کند. ما باید سهم داشته باشیم. خیلی بیشتر از گذشته. الان بچه‌های انجمن‌های اسلامی نوعاً بچه‌های درس‌خوانی هستند. معدل‌ها نسبتاً معدل‌های خوبی است. انسان نگاه می‌کند خوشحال می‌شود. من سوالم این است آیا امروز وقتی در جامعه ما این اسم زیبا برده می‌شود: «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان» در ذهنیّت جامعه ما، جامعه فرهنگی ما، جامعه نخبگان ما، آیا حرکت علمی متبادر می‌شود یا خیر؟ بدون تعارف نمی‌شود. ممکن است بگویند که بچه‌های درس‌خوانی هستند. اما اینکه این سهم دارد در حرکت علمی کشور. سیمای علمی داشته باشد،‌ نه. این را باید با همت جمعی اعضا و بویژه دانش‌آموزان عزیز ما و جهت‌گیری درست مرکزی با سرعت دوستان دنبال کنند تا ما به آن جایگاه مناسب در این بخش به لطف خدای متعال برسیم.

اتحادیه ما بنا بوده در این سند تحول بنیادین نقش آفرینی داشته باشد. چون یک اتفاق بزرگی است در آموزش و پرورش کشور دارد می‌افتد. نسبت‌مان را خیلی تعریف نکردیم. باید به این نسبت فکر کنیم. بعد ببینیم که مجموعه ما چه سهمی در تحقق آن سند در فضای عمومی دارد. این هم یک نکته از نقاط ضعف ماست. بارها تاکید شده و باز هم باید بگوییم که یکی از نقاط ضعف ما این است که ما از فناوری‌های نوین برای سازماندهی‌های تشکیلاتی‌مان هنوز بهره مناسب و مطلوبی نداریم. ما هنوز گرفتار ضعف هستیم. هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی. کارهای خوبی البته انجام شد. بعد از تاکیداتی که شده کارهای خوبی هم دوستان انجام دادند. اما آیا بهره‌ی ما از این فن‌آوری‌های جدید و تازه یک سهم مناسب و مطلوبی است.

ما در سند چشم اندازمان چند تا جمله داریم. واقعاً ببینیم به این بخش‌ها رسیده‌ایم. مثلاً گفتیم ترویج فرهنگ قرآنی. خوب است که واقعاً سوال کنیم که اتحادیه ما در این بخش چه کاری کرده است؟ چه کار متفاوتی. در بین اعضای خودش. در ترویج این فرهنگ برای سایر عرصه‌های دانش‌‌آموزی. نمونه‌هایی است که اینها قابل ملاحظه است. مخصوصاً‌ بخش‌های نقش‌آفرینی در بیداری اسلامی و جهان اسلام و امثال اینها. اینها را باید از خودمان سوال کنیم که ما در این بخش چه کارهایی انجام دادیم. چه کارهایی می‌توانیم انجام بدهیم. به نظر من جز‌ء‌ نقاط ضعف ما این بخش‌ها محسوب می شود که باید به آن توجه کنیم. این شد فهرست دوم. البته بیشتر از اینهاست. مخصوصا‌ً آن بخشی که به بنده بر می‌گردد. آن بخشی که این اشکالات به بنده برمی‌گردد هنوز ادامه دارد اگر بخواهیم بگوییم. باید به آن نکات دیگری را هم اضافه کنیم. اما حالا فعلاً اکتفا میکنم.

*‌ خط‌مشی برای برنامه‌ریزی‌های تشکیلاتی آینده

اما چند نکته‌ پایانی که اینها اولویت‌های کار تشکیلاتی است. وقتی ما نقاط قوت را با این نقاط ضعف کنار هم قرار می‌دهیم،‌ از آن یک فهرست در می‌آید. البته من این فهرست را اشاره کردم،‌ ضمن نقاط ضعف اینها را گفتم. منتها یک تاکیدی داشته باشیم. ما برای این سه ساله پیش رو که دوستان دارند برنامه‌ریزی می‌کنند چه چیزهایی را باید مدنظر قرار بدهیم یا چه چیزهایی اولویت ماست. یکی تغییرات انجام شده در فضای آموزش و پرورش را در برنامه‌ریزی‌های تشکیلاتی خودمان لحاظ کنیم. اتفاقاتی که افتاده و اتفاقات تکمیلی که رخ خواهد داد. ذیل سند تحول و سیاست‌های کلی مرتبط با آموزش و پرورش. این نکته اول. مخصوصاً در بخش تربیتی. اتحادیه باید نقش‌آفرینی داشته باشد و خودش را در این بخش تقویت کند.

نکته‌ی دوم تشکیلات ما باید به نقش‌آفرینی خودش در فضای عمومی جامعه ذیل گفتمان انقلاب اسلامی اهتمام بیشتری داشته باشد. آن چیزی که از آن تعبیر کردیم به جنبش دانش‌آموزی و بحث جریان سازی است. این هم نکته‌ی دوم.

نکته‌ی سوم طبق آن توضیحاتی که عرض کردیم،‌ دوستان ما به بهسازی مرکزی تشکیلات اهتمام داشته باشند. ساختار‌ها و مراکز اقماری‌مان را إن شاء الله به روز کنیم و منظم کنیم و اشکلات ساختاری‌اش را برطرف کنیم. این هم از جمله کارهایی است که باید در اولویت تشکیلات باشد. خواهش من از عزیزانمان این است که حلقه‌های مفقوده‌ی برنامه‌ای‌مان را در کشور شناسایی کنی. ما یک حلقه‌های مفقوده داریم که این حلقه‌های مفقوده باعث می‌شود که اتحادیه با آن همه سرمایه نتواند از تاثیرگذاری بهتری برخوردار باشد. در این ره‌نامه و منظومه و برنامه‌هایمان به این حلقه‌ی مفقوده می‌رسیم که اینها را باید ملاحظه کنیم.

نکته بعدی این است که ما مسئله نظارت و ارزیابی در تشکیلات‌مان را در تمام سطوح جدی بگیریم. بیش از گذشته و قوی‌تر از گذشته. انتقاد درونی که منجر به اصلاح درونی می‌شود، این را جداً در دستور کار داشته باشیم. بحث چهره‌ی علمی تشکیلات را که عرض کردم،‌ مجدداً تاکید می‌کنم و بحث تحول جدی در استفاده از فن‌آوری‌های نوین باید در دستور کار باشد. اما ما یک مثلث طلایی داریم که رهبر عزیزمان پیش روی همه‌ی مجموعه‌های تربیتی مخصوصاً‌ در عرصه جوان و دانش‌آموز قرار دادند. چه چیزهایی است؟ تهذیب،‌ تحصیل،‌ ورزش. راجع به تهذیب عرض کردیم. راجع به تحصیل هم به مناسبت بحث علمی عرض کردیم. اما راجع به ورزش، مظلوم همیشه اتحادیه، ما چیزی نگفتیم. دوستان برای این مسئله فکری بکنند. برای مسئله ورزش در مجموعه باید فکری کرد. این را انشاءالله مدنظر داشته باشید که این حلقه طلایی در تشکیلات ما انشاءالله کامل بشود.

من عرضم تمام است. از اینکه حوصله کردید عرایض طولانی من را شنیدید، هم عذرخواهی می‌کنم و هم تشکر می‌کنم. و امیدوارم انشاءالله خداوند تبارک و تعالی این اجلاس و این کنگره را منشاء خیر و برکت برای مجموعه ما قرار بدهد. مجدداً‌ از میهمانان عزیزمان مخصوصاً‌ از جناب آقای دکتر فانی سرپرست مکرم وزارت آموزش و پرورش صمیمانه تشکر می‌کنم به خاطر حضورشان در مجموعه، از فرد فرد شما عزیزان و همه شما را به پروردگار متعال و مهربان می‌سپارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

 



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *