بیانات در همایش یاران محرابی (1) 1394/3/10


پیوند های مرتبط »

بیانات در همایش یاران محرابی (1)
جوان مسجدی از رهگذر حضور در مسجد، با یاد کسانی که از مسجد برخاستند، در مسجد تربیت شدند و به حق پیوستند و ایثار را تجربه ‌کردند، آشنا می‌شود و روح مقاومت و سلحشوری را در خود تقویت می‌کند و فرصت جوانی را فرصت بسیار خوبی برای آبادسازی آخرت و به‌سازی زندگی می‌داند؛ چون می‌داند که مسجد با ملکوت عالم ارتباط دارد و سرشار از نور و معنویت و ذخائر قدسی است؛ لذا یک جوان فعال مسجدی هرگز چنین فرصتی را برای رشد و خودسازی از دست نمی‌دهد و مخصوصاً قدر جوانی را در مسجد می‌داند.

جلسه‌ای متفاوت

به همه‌ی شما برادران و خواهران عزیز، جوانان فعال مسجد اعضا و مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و فرماندهان رشید پایگاه‌های بسیج مساجد استان تهران، و فرماندهان ارجمند و مسئولان گرامی‌تان، خیر مقدم عرض می‌کنم. در آغاز جلسه عیدی‌ای که برایتان آورده‌ام تقدیم می‌کنم. ساعتی قبل محضر رهبر عالی‌قدر و عزیزمان شرفیاب شدم. خبر تشکیل این جلسه را محضر شریف ایشان تقدیم کردم، بسیار خوشحال شدند و فرمودند: به عزیزان من سلام مرا برسانید. روز جوان و میلاد حضرت علی‌اکبر (علیه السلام) را به آنها تبریک بگویید و به آنها بگویید خیلی قدر جوانی‌شان را بدانند.

این عیدی و هدیه ما برای جلسه‌ی امروز بود. حقیقتاً یک جلسه‌ی به تمام معنا باصفا و نورانی است به دلیل حضور دل‌های مؤمن، جوان، بانشاط، مملو از امید و معنویت و نورانی جوانان فعال در کانون‌های الهی در خانه‌های خدا. در اینجا ما دو عنوان بسیار جذاب داریم که هرکدام به‌تنهایی کفایت می‌کند در سرشار بودن از مضامین و مفاهیم عالی. یکی «مسجد» است که خانه‌ی خدا، مرکز معنویت، پایگاه تربیت انسان مؤمن، مرکز نشر و علوم و معارف الهی، ستاد ولایت، مرکز دوستی‌های مؤمنانه است. دیگری «جوان» است. جوان یعنی سرشار از عشق، امید، آرزو، آینده‌پو، آینده‌ساز، در پی آرمان‌های بزرگ، دوستدار طهارت و پاکی، علاقه‌مند به الفت و دوستی و پاکدامنی و عاشق جهاد و شهادت.

وقتی این دو در کنار هم قرار بگیرند، می‌شود جوان مسجدی. ترکیبی بدیع و زیبا و دلربا از این دو عنوان که به هم رسیدن این‌همه معنا و مفهوم و مضمون را در پی دارد. جلسه‌ی امروز ما چنین جلسه‌ای است.

 

رسالت‌ها، دغدغه‌ها و ویژگی‌های جوان مسجدی

جوان مسجدی، هم جوانی خود را، هم آرمان‌های خود و هم هدف‌های بزرگ الهی را در مسجد پیگیری و جستجو می‌کند. جوان مسجدی سه رسالت بزرگ را همزمان برعهده دارد که در پرتو شخصیت طراز اسلام در عرصه‌ی جوانی، یعنی شخصیت بی‌بدیل حضرت علی‌اکبر (علیه السلام) این سه رسالت بزرگ را جستجو می‌کند که عبارتند از: رسالتی درباره‌ی خود، رسالتی درباره‌ی مسجد و سوم رسالتی درباره‌ی جامعه و جهان.

درباره‌ی خود، حضور در مسجد و خانه‌ی خدا، و انس و تعلق خاطر به خانه‌ی خدا، فرصتی را برای او به وجود آورده است که بیش از دیگران به نماز و رمز و راز ارتباط عاشقانه با خداوند متعال در نماز اول وقت به جماعت، دست پیدا کند. جوان فعال مسجدی اولین فرد حاضر در نماز جماعت است.

چنین جوانی برای انس با قرآن کریم، ، خلوت‌گزینی در مسجد، اندیشیدن، مطالعه و گسترش معارف دینی و الهی، مناجات با خدای متعال و انس گرفتن با پروردگار عزیز و مهربان، بیش از دیگران فرصت دارد. جوان فعال مسجدی عزیز ما، بیشترین بهره را از مسجد می‌برد و به اندک و کم هم در این زمینه قانع نیست.

جوان مسجدی از رهگذر حضور در مسجد، با یاد کسانی که از مسجد برخاستند، در مسجد تربیت شدند و به حق پیوستند و ایثار را تجربه ‌کردند، آشنا می‌شود و روح مقاومت و سلحشوری را در خود تقویت می‌کند و فرصت جوانی را فرصت بسیار خوبی برای آبادسازی آخرت و به‌سازی زندگی می‌داند؛ چون می‌داند که مسجد با ملکوت عالم ارتباط دارد و سرشار از نور و معنویت و ذخائر قدسی است؛ لذا یک جوان فعال مسجدی هرگز چنین فرصتی را برای رشد و خودسازی از دست نمی‌دهد و مخصوصاً قدر جوانی را در مسجد می‌داند.

از سوی دیگر جوان فعال مسجدی رسالت بزرگی بر دوش خود احساس می‌کند: عمران مسجد و آبادگری خانه‌ی خدا به روش ابراهیم و اسماعیل (علیهما السلام). به معنای خاص کلمه از آب و جارو کردن مسجد، غبارروبی آن و تمیز نگه داشتن مسجد دریغ نمی‌کند؛ یعنی یک خادم به معنای دقیق کلمه است. جوان عزیز مسجدی دائماً به آباد کردن خانه‌ی خدا می‌اندیشد؛ چون می‌داند اگر خانه‌ی خدا آباد شود، جامعه آباد می‌شود. او به این راز مهم دست پیدا کرده است. جوان مؤمن مسجدی به شورانگیز برگزار شدن نماز‌ها، مخصوصاً نماز جماعت در مسجد اهمیت می‌دهد و خودش بانی و مقدمه‌ساز این کار است. در کادر مدیریتی مسجد حضور فعال دارد و در این عرصه اهل ابتکار و خلاقیت است. جوانی، فرصت ابتکار و خلاقیت است و جوان مسجدی سرمایه‌ی نشاط و ابتکار و خلاقیتش را در خدمت خانه‌ی خدا قرار می‌دهد. جذب سایر جوانان و همراه کردن آنها، مهم‌ترین آرمان جوان مسجدی است. هر سال از خودش سؤال می‌کند: من چند نفر از جوان‌های محل را به مسجد جذب کرده‌ام؟ برای خودش وظیفه تعریف کرده است که باید در پیشگاه خداوند متعال و صاحب‌خانه پاسخ دهد که چند میهمان تازه به خانه خدا آورده است.

جوان عزیز فعال مسجدی ما به ارتباط بین‌نسلی در خانه‌ی خدا خیلی اهمیت می‌دهد و می‌داند که خانه‌ی خدا خانه‌ی همه‌ی مردم است. از کودک تا نوجوان تا جوان تا پیر، خانه‌ی همه است. او می‌فهمد که در خانه‌ی خدا باید همه حضور یابند؛ از کودکان تا پیران. بنابراین باید بهترین نوع رابطه بین نسل‌های گوناگون برقرار باشد و خودش در این زمینه نقش‌آفرینی می‌کند. در تکریم بزرگ‌تر‌ها، در خدمت‌رسانی به بزرگسالان و ادب کردن به ساحت آنها، تواضع کردن در برابر آنها، حوصله داشتن برای بزرگ‌تر‌ها و پیران، و مهرورزی به کودکان، صعه صدر از خود نشان می‌دهد.

جوان عزیز فعال مسجدی ما برای رونق خانه‌ی خدا، همیشه به تقویت فضای انقلابی مسجد فکر می‌کند و در این زمینه نقش‌آفرین است. حضورش در خانه‌ی خدا، مهرآفرین و وحدت‌بخش است. از ورود به طراحی‌های شیطان برای ایجاد اختلاف در خانه‌ی خدا می‌پرهیزد. حضور او در مسجد نه‌تنها حضوری اختلاف‌انگیز نیست، بلکه حضوری وحدت‌بخش است. اینها گوشه‌هایی از رسالت جوان مؤمن مسجدی درباره‌ی مسجد است.

جوان مؤمن مسجدی، یعنی همان جوان مؤمن انقلابی که شخصیت جوان تراز اسلام، یعنی حضرت علی‌اکبر (علیه السلام) را الگوی خودش قرار داده، به این فهم روشن رسیده است که آرمان‌های انقلابی، ایمانی و وظایف انقلابی را بهتر از هرجای دیگری در مسجد می‌تواند دنبال کند. این را خوب فهمیده است؛ بنابراین با فهم درست از خانه‌ی خدا و ظرفیت‌های عظیم مسجد، از یک سو، و فهم شرایط دشوار و پیچیده و سخت زمان ما و گشایش‌های عظیمی که در روزگار ما پیش روی انسان‌های مؤمن اتفاق افتاده است، از سوی دیگر، بهترین پایگاه را برای استمرار حرکت توفنده‌ی انقلاب اسلامی، مسجد می‌داند. او به‌خوبی می‌داند که مسجد بود که انقلاب را به وجود آورد و با مسجد می‌شود انقلاب اسلامی را حفظ کرد و با مسجد است که انقلاب می‌تواند به هدف‌هایش برسد. انقلاب ما انقلاب مسجد‌ها بود. جوان مؤمن انقلابی فعال مسجدی، به این درک روشن دست پیدا کرده است.

او مرکز اصلی پیگیری آرزو‌های بزرگ در ساخت زندگی بهتر برای بشریت را از مسجد دنبال می‌کند و می‌داند مسجد پایگاه انتظار امام عصر (عج) است. بهترین مکان برای تربیت منتظران و بهره‌مندی از یک انتظار پویا و فعال، مسجد و خانه‌ی خدا است. این را خوب می‌داند. بنابراین مرکز اصلی فعالیت‌هایش را مسجد انتخاب می‌کند و می‌داند اینجا چیزی گم نمی‌شود. جوان مؤمن فعال مسجدی، می‌داند بهترین جا برای یاری نائب امام زمان (علیه السلام و الصلاه)، مسجد است؛ زیرا مسجد پایگاه ولایت است. آنجایی که باید گفتمان ولایت در جامعه جریان پیدا کند، مسجد است؛ پس، از فرصت بهره‌بری از مسجد برای توضیح گفتمان ولایت، هیچ‌وقت دریغ نمی‌کند.

جوان مؤمن فعال مسجدی، به‌خوبی می‌داند که بهترین راه برای گسترش عفت، پاکدامنی، صفا، معنویت، عاطفه و محبت در جامعه، مسجد است. این را با همه‌ی وجود باور کرده و می‌داند بهترین جا برای تربیت انسان مؤمن صالح، مسجد است؛ لذا نقش خودش را در تربیت انسان شایسته در مسجد دست کم نمی‌گیرد.

 

نقشه‌ای برای احیای خانه خدا

اما بخش پایانی سخنم؛ برادران عزیز و خواهران گرامی و بزرگوار، برادران شما در مرکز رسیدگی به امور مساجد همراه با یارانی بسیار عزیز و گرامی، در ستاد ساماندهی مساجد استان تهران نقشه‌ای را برای احیا و تحول مساجد در شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران تهیه کرده‌اند. این نقشه مورد تأیید رهبر عزیز و عالی‌قدر ما قرار گرفته و به لطف خدای متعال متعهدیم که آن را محقق سازیم. این نقشه ابعاد گوناگونی دارد که الان فرصت نیست که ابعاد گوناگون آن را برای شما توضیح دهم. فقط عزیزان من بدانند که با اجرای این نقشه، اصالت، قداست و بنیه‌ی مردمی مسجد حفظ می‌شود؛ از اداری کردن فضاهای مسجدی پرهیز می‌شود و خواسته‌های ولی امر که همان خواسته‌های اسلام و امام عصر (ع) است، مورد نظر قرار می‌گیرد.

با محوریت امام جماعت برنامه‌ی تحول مسجد مورد نظر قرار گرفته و در درجه‌ی اول توانمندسازی ائمه محترم جماعات در دستور کار قرار گرفته است. آموزش‌هایی که لازم دارند، در بخش‌های مختلف مد نظر قرار گرفته است. نظام مدیریتی مسجد و اصلاحاتی که باید صورت گیرد، متعادل‌سازی هیئت امناء مسجد جهت بهبود ارتباط بین‌نسلی و تشکیل شورای فرهنگی مسجد ـ که شماها به حمدالله عضو این شورا هستید ـ در این نقشه لحاظ شده، برای اینکه تصمیم متحد در مسجد گرفته شود.

علاوه بر اینها، طهارت معنوی مساجد هم مد نظر است. بدترین چیز در مسجد اختلاف است؛ اختلافی که مسجد را می‌برد به سمت مسجد ضرار. مسجدی که در آن دعوا و مرافعه و حرمت‌شکنی می‌شود، دیگر خانه‌ی خدا نیست! آنجا می‌شود ملعبه‌ی شیطان.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهیم، پیشگیری از اختلافات در درون مساجد است. در مواردی که اختلافاتی پیدا می‌شود، باید سریع و فوری حل و فصل شوند. این مطالب در این نقشه دیده شده است.

 

یک توقع مسجدی

شما برادران و خواهران عزیز، اصلی‌ترین یاران ما برای پیشبرد این برنامه هستید؛ برنامه‌ای که در آن جوان‌سازی مسجد، جذب جوانان، نگهداری کودکان و نوجوانان مسجد، ارتباط بین مساجد و وحدت و همکاری‌ آنها با یکدیگر تعبیه شده است. شما بهترین یاران هستید؛ چون توانمند، علاقه‌مند، بهره‌مند از نشاط، قوّت و ذهن روان جوان هستید که چیز کمی نیست و سرمایه‌ بسیار بزرگی است. با شما می‌شود این راه را پیش برد. ما را از ایده‌های خودتان بهره‌مند کنید. برای بهتر شدن حال مساجد ـ چه مسجد خودتان، چه سایر مساجد ـ هرچه به ذهن شریفتان می‌رسد، آن را از ما دریغ نکنید.

در شورای فرهنگی مسجد حضور جدی و فعال داشته باشید و برای تحول در مسجد، سعه صدر انقلابی خود را افزایش دهید. کار کردن با هیئت امنا، خادمان، امام محترم جماعت و متولیان مسجد و کسانی که خود را صاحب کار مسجد می‌دانند، سعه صدر می‌خواهد؛ ولی نباید از این مسیر خسته شد و باید راه را ادامه داد. با سعه صدر و با حفظ نشاط و طراوت انقلابی خود، کمک کنید تا حال مساجد ما بهتر شود؛ چراکه متأسفانه فاصله ما تا مسجد مورد نظر اسلام عزیز و پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) زیاد است.

دوستان ما پیش‌بینی کرده‌اند که در فرم‌هایی که به خدمت‌تان تقدیم می‌شود، نظرهایتان را یادداشت بفرمایید. پُست الکترونیکی هم در اختیارتان است که از آن طریق هم می‌توانید دیدگاه‌هایتان را برای ما بفرستید.

زنده نگه داشتن یاد امام و شهدا در مساجد نیز اصل مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. امامی که این راه را برای ما باز کرد، در این ماه خرداد یاد او دوباه در جامعه‌ی ما سرازیر می‌شود. شهدای عزیز نیز بچه‌های مسجد هستند؛ بیش از 98% شهدا فرزندان مسجد هستند. با زنده نگه داشتن یاد شهدا و امام در مساجد، ان‌شاءالله راه آنها را در تبعیت از رهبر عزیز و عالی‌قدرمان ادامه دهید. بنده مجدداً به همه‌ی شما که از سراسر نقاط استان تهران تشریف‌فرما شده‌اید، خیر مقدم عرض می‌کنم.

تشکر می‌کنم که در بعدازظهر یک روز کاری افتخار دادید در این مجلس حضور پیدا کردید. عرایض و خیرمقدم من، هم از طرف خودم و دوستانم در مرکز رسیدگی به امور مساجد و هم از طرف سپاه سرافراز حضرت رسول و سپاه سربلند سید الشهدا، و همچنین ستاد کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان تهران بود که تقدیم محضرتان شد.

حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای قرائتی به همه‌ی ما افتخار دادند که با بزرگواری دعوت ما و شما را اجابت فرمودند و در این محفل حضور پیدا کردند. صمیمانه از ایشان تشکر می‌کنیم. همه‌ی ما دوستداران آقای قرائتی هستیم و همیشه از افاضات نورانی و قرآنی ایشان بهره‌مند شده‌ایم. ان‌شاءالله در این مجلس هم همه‌ی ما از اشارات و بشاراتی که برای مجلس ما خواهند داشت، بهره‌مند خواهیم شد. امیدوارم خداوند تبارک و تعالی وجود نازنین ایشان را برای ما حفظ کند و ما را قدرشناس حضورشان قرار دهد.

این اولین اجلاس ما از نوع خودش است که تاکنون سابقه نداشته است با این کیفیت برگزار شود. اگر اشکالاتی دارد، به ما برمی‌گردد. پیشاپیش از همه‌ی شما عزیزان به خاطر کمی‌ها و کاستی‌ها پوزش می‌طلبم.

امیدوارم خداوند تبارک و تعالی، مردمان مؤمن و دوستداران امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در خطوط مقاومت در سوریه، لبنان، عراق و به‌ویژه در یمن از نصرت خاص خود و ولی‌اش بهره‌مند کند. موانع ظهور امام زمان را مرتفع کند و همه‌ی ما را از بهترین یاران آن حضرت قرار دهد. رهبر عظیم الشأن ما را در کنف حمایتش حفظ کند و به اسلام و مسلمین و مساجد ما عزت و رونق روزافزون کرامت کند. در سالی که به عنوان مسجد و جوانان معرفی شده، مساجد ما را از حضور جوانان لبریز کند و در سالی که تصمیم گرفتیم بیشتر از همیشه آوا، معارف و تفسیر قرآن کریم در مساجد ما مطرح شود، مساجد ما را بیش از گذشته از نور قرآن کریم بهره‌مند بفرماید.

 



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *