راهبردها و خط مشي هاي تشكيلاتي 1392/2/30



راهبردها و خط مشي هاي تشكيلاتي
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در مقام نمایندگی مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی، راهبردهای تشکیلاتی را در شئون مختلف این تشکل انقلابی معین کرده اند. در این جا بخشی از بیانات ایشان را در این باره می آوریم.

راهبردهای و خط مشی های تشکیلاتی


رهنمود‌هاي مقام معظم رهبري؛ منشور درخشان تربيتي و تشكيلاتي

اگر ما با دقت به فرمايش‌هاي آقا توجه كنيم، مي‌بينيم رهنمودهاي مختلفي در اين كلمات نوراني و حكيمانه مطرح شده كه به عنوان يك منشور درخشان تربيتي و يك منشور تشكيلاتي براي ما قابل استفاده است. هم يك منشور عام، هم يك منشور خاص كه بايد پيش روي همه ما قرار بگيرد و ما بايد با كارهاي جديِ كارشناسانه پيرامون اين رهنمودهاي نوراني و استخراج نكات عملي آن در حوزه‌هاي مختلف، كارها و مأموريت‌هاي سنگيني را كه بر عهدة ما گذاشته شده انجام بدهيم و دل نائب امام عصر ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ را شاد كنيم.

 

پيگيري رهنمودهاي رهبري در داخل و خارج تشكيلات

همة دوستان عزيز ما بايد به شكل همه جانبه، استفاده شايسته‌اي از اين رهنمودهاي رهبر عزيز داشته باشند. بايد إن‌شاءالله كار جدي و ادامه‌دار و دامنه‌دار روي فرمايش‌هاي آقا انجام بدهند؛ با  يك نگاه جامع و پيگيرانه. ‌دائماً بايد پيگيري كنيم و ببينيم در فصلهاي مختلف داريم چه كار مي‌كنيم. از يك طرف اين مسايل بايد در داخل تشكيلات پيگيري شود، از يك طرف هم در محيط بيرون به عنوان مروج و پيگيري‌كنندة ديدگاههاي آقا در حوزه تعليم و تربيت و مسايل جوانها و نوجوانها. اين دو نقش كه در واقع دو روي سكه هستند را بايد همزمان پيش ببريم. از يك طرف مروج آن ديدگاه‌ها در محيط عمومي جامعه باشيم، از يك طرف هم كار و مأموريت خودمان را در درون اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي شناسايي كنيم و إن‌شاءالله برويم به سمت عمل‌هاي شايسته.

 

دريافت سريع و کامل ديدگاههاي رهبري

ما در انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزي به جهت ارتباط ويژه‌اي كه اين تشكيلات با رهبري دارد، بايد اين هنر را داشته باشيم كه دريافت كنندة سريع و روشن و شايسته و تمام عيار ديدگاههاي رهبري باشيم. بالاخره اين ارتباط ويژة مجموعة ما با رهبري، مسئوليتهاي سنگيني براي ما پيش ‌‌مي‌آورد. شما ديده ايد که گاهي اوقات نسبت به ديدگاه‌هاي آقا در خيلي از عرصه‌ها چقدر با كم لطفي مواجه مي‌شويم و از آن طرف مي‌بينيد اين ديدگاه‌ها چه منبع فياضي از روشنگري و دلگرمي و اميد است و خطوط اصلي كار ، چقدر جالب و بديع در كلمات حكيمانه آقا بيان شده است. لذا ما به عنوان يك مجموعه دانش‌آموزي جوان و نوجوان بايد نسبت به ديدگاههاي رهبري دربارة جوانان و نوجوانان به طور عام و نسبت به ديدگاههاي ايشان دربارة انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزان به طور خاص و ويژه دقت داشته باشيم و آنها را مطالعه كنيم. من يك زماني پيشنهاد داده بودم كه پيرامون اين صحبت‌ها و بيانات مباحثه كنيم، آنها را مطالعه كنيم، دربارة آن مقاله بنويسيم، خطوط را تعيين كنيم. مثلاً كافيست همين ديدار آقا با جوانان گيلان را مدنظر قرار بدهيد؛ چقدر نغز، چقدر پرنكته و چقدر قابل استفاده بود. ما بايد روي اينها كار كنيم، همين جور از كنارش نگذريم، اينها بايد در جلسات ما پخته شود. آقا در همين ديدارها، تكليف ما را در خيلي از عرصه‌ها مشخص مي‌كنند.

 

بصیرت، زمان شناسی و امید

به هر حال الان یک فصل تازه ای به روی اتحادیه گشوده شده و ما برای پیمودن این مسیر به افراد بصیر و زمان شناسی نیاز داریم که اوضاع، مخاطرات و مخاطبان ما را به خوبی بشناسند. در این زمینه ها مطالعه داشته و دائما این مطالعات خودشان را به روز نمایند. همچنین باید دائما با مبانی و اصول کار ما هم مرتبط باشند. از طرف دیگر هم باید اميد داشته باشند، آینده را روشن ببینند، به همین جوانها و نوجوانها امیدوار باشند، به آرمانهای بزرگ این مجموعه امیدوار بوده و به عنایت و نصرت الهی هم دلگرم باشند. آدمهای پژمرده و بی حال که مدام ابراز ناامیدی می کنند به درد این کار نمی خورند. البته ما در مجموعه خودمان کمتر از اینگونه افراد داریم، ولی کم و بیش در اطراف از این افراد وارفته بی حال ضربه فنی شده می بینیم. باید از این افراد پرسید که مگر چه خبر است؟ امامان ما این راه را در خون و آتش و شکنجه و گرفتاری و تهمت و زخم زبان و تنهایی و غربت طی کردند و خسته نشدند. آن وقت ما که امروز اینقدر مخاطب داریم، اینقدر جوان فهیم در اطراف ما هست، اینقدر میدانها در اختیارمان است، می توانیم ناامید باشیم؟ همچنین ما به افرادی نیاز داریم که حاضر باشند وقت زیادی برای این کار بگذارند. با یک حضور کمرنگ کم وقت حاشیه ای نمی توان یک رسالت بزرگ را انجام داد. من خودم به صورت تمام عیار، پای این کار ایستاده ام و توقع دارم که در همه بخشها، اینگونه رفتار شود و کم کاری صورت نگیرد.

 

شعار درون تشکیلاتی اتحادیه؛ هم اندیشی، هماهنگی و همیاری

اولین اصل درون تشکیلاتی ما عبارتست از هم اندیشی. یعنی کنار هم گذاشتن اندیشه ها و فکرها که محصولش هم همدلی خواهد بود. دو اصل دیگر هم که در ادامه آن اصل اولی می آیند، هماهنگی و همیاری می باشد. اصلا این شعار درون تشکیلاتی ماست: هم اندیشی، هماهنگي و همياري. خلاصه اینکه در این مسیر باید دست در دست هم بدهيم و اندیشه های ما پشتیبان اندیشه های هم باشد و آهنگ حرکتمان هم باید یکی باشد. به عبارت دیگر باید ضمن حفظ ابتکار و نوآوری در بخشهای مختلف، تلاش کنیم که هم اندیشی، هماهنگی و همیاری در مجموعه ما موج بزند. الحمدلله ما در مرکز هم شاهد تلاش و کوشش خوبی هستیم و هم شورای مرکزی، هم بخش اجرایی تشکیلات و هم رئیس محترم اتحادیه، همه در صحنه هستند. دیگران هم باید کمک کنند و خط اصلی را از مرکز بگیرند و با هماهنگی کار را پیش ببرند.

 

انجام کار اصولی و هماهنگ با آفاق فکری مخاطب

در ابتدای کار به ما می گفتند شما معطل چه هستید؟ دیگر وقت خیمه های معرفت گذشته، هیات انصارالمهدی و کلا قالب هیات دیگر قدیمی شده، الان ما باید برویم به سمت قالب های کذا و... . این حرفها را به ما خیلی گفتند و به شماها فراوان و به بچه ها بیشتر، اما در پایان این سر و صداها معلوم شد که حق با اتحادیه است؛ یعنی حق با آن جریان ناب انقلابی است. ما اعتقاد داشته و داریم که کاری که دوام داشته و خواهد داشت کاری است که ناب، اصولی و البته هماهنگ با آفاق فکری مخاطب ما باشد. ان شاء الله که به فضل الهي و به عنايت پروردگار متعال در این مرحله بتوانیم وظایف بزرگمان را قوی تر، جدی تر و با سازماندهی بهتر انجام دهیم.

 

 



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *