سخنرانی در همایش اخلاق انتخاباتی حماسه سیاسی 1392/2/31



سخنرانی در همایش اخلاق انتخاباتی حماسه سیاسی
حجت الاسلام محمد جواد حاج علی‌اکبری در همایش اخلاق انتخاباتی حماسه سیاسی با نگاهی به مسجد، انتخابات و مساله اخلاق انتخاباتی،گفت: مسجد خانه خدا و مردم، جایگاه امامت و ولایت است. این کلمات ارزش‌های مسجد در فرهنگ اسلامی را معرفی می‌کند.

 

به گزارش سایت افق ها به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام محمد جواد حاج علی‌اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان و رئیس ستاد رسیدگی به امور مساجد کشور در همایش اخلاق انتخاباتی حماسه سیاسی با نگاهی به مسجد، انتخابات و مساله اخلاق انتخاباتی،گفت: مسجد خانه خدا و مردم، جایگاه امامت و ولایت است. این کلمات ارزش‌های مسجد در فرهنگ اسلامی را معرفی می‌کند. اینکه مسجد خانه خدا و مردم است نشانگر نقش موثر مسجد در همه صحنه های زندگی مردم است و جایگاه امامت و ولایت نقطه محوری در تمدن سازی اسلامی دارد.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری در ادامه سخنان خود افزود: اگر بخواهیم نگاه زیبای دین را به مسجد ببینیم کافی است پیام حکیمانه سرشار از نکته‌های دقیق مقام معظم رهبری را در موضوع مسجد به اجلاس سراسری اقامه نماز بررسی کنیم.

 

وی با بیان اینکه مسجد هم نقش تربیتی و هم منفعتی آموزشی دارد، ادامه داد: در کنار آن نقش اجتماعی و سیاسی نیز دارد. مثل همه بخش های دیگر اصول منحط سکولاریسم به این عرصه هم راه یافته بود و مسجد درحد معبد تنزل یافته بود در حالی که مسجد در فرهنگ اسلامی با آنچه که در سایر ادیان معبد شناخته می شود تمایز بسیار دارد.

 

رئیس ستاد رسیدگی به امور مساجد در این بخش از سخنان خود تصریح کرد: مسجد یک نهاد اجتماعی فعال موثر حاضر در صحنه است. با پیروزی انقلاب اسلامی در همه بخش‌ها به نگاه ناب اسلامی برگشته‌ایم. اتفاقی که افتاده است محصولش احیاء عرصه های سیاسی و اجتماعی در آغاز و تداوم انقلاب بوده است که در استمرار این احیاگری در جریان بیداری اسلامی مشاهده کرده ایم که این اتفاق در نگاه اسلامی رخ داده است.

 

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان با اشاره به انتخابات بیان کرد: طراحی دلپذیر خرد پسند حاکمیت نبوی و علوی با مدل حضور فعال و موثر مردم در همه عرصه‌های حاکمیت اسلامی از ویژگی های برجسته انقلاب و نظام برآمده از آن است. در این نگاه انتخابات نقطه حساس و برجسته‌ای است که تجلی اراده عمومی در همه سطوح و مراتب ساختار حاکمیت کشور است.

 

در گذشته دین در عرصه حاکمیت به صورت بیعت مطرح می‌شد که بعد از به روز رسانی به انتخابات در زمان کنونی تبدیل شد که نشانی از جامعه مدرن و پیشرفته است و امام خمینی (ره) با نگاه جامع خود از این ظرفیت شناخته شده در دنیای معاصر برای شکل دادن به نظام الهی استفاده کردند و انتخابات جزو سیره جاری زندگی اجتماعی و سیاسی محسوب شد.

 حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: انتخابات به زبان قرآن امری جامع است و حضور در آن واجب شرعی ، عقلی و ملی محسوب شده و امر عبادی و الهی شناخته شده ای است. تاثیرات آن نیز در جامعه امروز آشکار شده است.

 وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما در عرصه انتخابات از کسانی که مدل اصلی آن را ساخته‌اند پیش افتاده‌ایم و در مردم سالاری دینی اولین رکورد جهانی را داریم. انتخابات چون در متن حاکمیت اسلامی و در عرصه‌های مختلف آن تعریف شده است دارای امتیازات بسیار زیادی نسبت به سایر کشورها است.خاستگاه انتخابات به یک جامعه غیر دینی بر می‌گردد و منشا آن یک محیط اسلامی نبوده است اما از آنجایی که مومنان ویژگی‌های مثبت جوامع دیگر را دریافت می‌کنند انتخابات را از جوامع دیگر گرفتیم و آن را بعد از بهسازی کردن با ارزش‌های اسلامی خود هماهنگ کردیم. با این وجود انتخابات باز هم بخشی از ارزش‌های مبدا خود را به ما منتقل می‌کند.

 

 

 

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری در این بخش از سخنان خود تصریح کرد: در کنار تمام برکات و زیبایی‌های انتخابات ، جمهوری اسلامی با چالش‌ها و نگرانی‌های مواجه است. ما باید در مقابل این چالش‌ها هم فکر و هم‌اندیشی‌هایی صورت دهیم تا در کنار برگزاری انتخابات به تراز جمهوری اسلامی و نظام علوی و فاطمی بیاندیشیم و سبک برخورد مناسب با این مسئله را استخراج  کرده و  در متن انتخابات اجرایی کنیم. در غیر این صورت تلفیق سبک غربی با سبک اسلامی آسیب‌های متعددی را به جامعه ما وارد می‌کند .

 

وی با بیان اینکه باید به رهنمودهای رهبری در مورد مواجهه با چالش‌ها توجه کنیم تاکید کرد: در این بخش باید به نقش مساجد برگردیم وقتی انتخابات در کشور شروع می‌شود و مقدمات آن شکل می‌گیرد به تدریج نگرانی‌هایی نیز اتفاق می‌افتد. برخی از چالش‌ها و نگرانی‌های ایجاد شده به نظام و اندیشه‌های ما بی‌ربط به نظر می‌رسد جنگ قدرت ، تخریب رقیب  و خارج از آن به هر قیمتی به فرهنگ اسلامی ربطی ندارد.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری در این بخش از سخنان خود گفت: برای مواجه با چالش‌های ایجاد شده در این عرصه انتخابات، کارهای بسیاری انجام شده است. حضرت امام‌خمینی (ره) و مقام معظم رهبری راهنمایی‌ها بسیاری در این عرصه کرده‌اند. اما ما هنوز در دو بخش با این مسئله مشکل داریم یکی اصل مسئله یعنی منشا وارداتی انتخابات است و دیگری به نقاط ضعف خودمان برمی‌گردد. یکی از بهترین راه ها برای خروج از چالش‌ها و اینکه انتخابات به زیبایی اخلاقی آراسته شود گره زدن این حرکت با مسجد است همانطور که از اول با تدبیر امام خمینی (ره) انتخابات با مساجد گره خورد در این صورت فضایل و زیبایی‌ها افزایش می‌یابد و تا حد امکان جلوی آسیب‌ها گرفته می‌شود.

 

رئیس ستاد رسیدگی به مساجد کشور در توضیح محسنات پیوند میان مسجد و انتخابات افزود: گره میان مسجد و انتخابات منفعت‌های بسیار برای جامعه دارد. جنبه قدسی مسجد امنیت خاطر ایجاد می کند و کارکرد اجتماعی ، سیاسی آن در این صورت فعال شده و علاوه بر صیانت اخلاقی انتخابات به خدمات متقابل میان این دو کمک می‌کند. شکل گیری و برگزاری انتخابات براساس طبع نظام جمهوری اسلامی از ابتدا به مساجد رفته است برخی مکان‌ها انتخابات را منحصرا در مسجد برگزار می‌کنند اما چند سال با روال تدریجی این برگزاری از مسجد به مکان‌های دیگر منتقل شده است که جای تامل بسیاری دارد.

 وی با تاکید بر اینکه مسجد مرکز اصلی فعالیت‌های سرنوشت ساز محسوب می‌شود تصریح کرد: حضور کاندیداها، گفت و گوهای انتخاباتی در مساجد مشارکت مساجد به برگزاری و تامین نیروی برگزار کننده انتخابات از سالهای پیش مطرح بوده و هست و اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات هستیم باید علاوه بر پیشنهادات کوتاه مدت نگاه بلند مدتی برای این مسیر تعریف کنیم.یکی از پیشنهادات کوتاه مدت و کمک مساجد به بهسازی اخلاقی انتخابات  این است که مساجد در عرصه برگزاری این حرکت حضور فعالی داشته باشد برای تحقق این امر باید شیوه‌های مشخصی را تعریف و تقویت کرد تا واجب الهی در خانه خدا انجام شود.

 

وی در ادامه ارائه پیشنهاد برای بهسازی اخلاقی انتخابات اظهار کرد: پیشنهاد کوتاه مدت دوم می‌تواند تامین کارگزارهای مردمی و متعمدین انتخابات باشد وقتی چهره‌های برگزار کننده از مساجد باشند  از آنجایی که خانه خدا با ارزش‌های اخلاقی هماهنگ است می‌توانند مروج اخلاقی انتخابات باشند و از آن صیانت کنند باید به حضور موثر ابرار و نیکان در این امر توصیه کرد. پیشنهاد بعدی حضور فعال مساجد برای ترویج گفتمان اخلاقی فضای انتخابات کشور است. باید از مساجد به صورت شبکه‌ای استفاده شود و برای تقویت گفتمان پایگاه‌های منسجمی با هم هماهنگ باشند. برای مثال اگر با حضور یکپارچه 1 هزار و 800 مسجد در تهران  پرچم اخلاق در انتخابات را به دست گیرند به راحتی می‌توان زیبایی را ترویج و از آسیب ها مراقبت کرد و در این بخش ضعیف و ناقص عمل کرده ایم.

 حجت الاسلام حاج علی اکبری در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: همزمان با ایجاد فضای هیجانی در جامعه مساجد باید به عنوان پایگاه صیانت از اخلاق اسلامی در جامعه با نگاه آسیب شناسانه ترویج رفتارهای ناپسند را تقبیح کنند به نظر می‌رسد در ایام انتخابات غیبت،‌تخریب ، افشای اسرار مردم، تمسخر، اختلاف افکنی، سخن چینی  و ادعاهای غیرواقعی رونق و قیمت بسیار یافته اند.تولید ناامیدی ملی و سیاه نمایی ، ناشکری در برابر دستاوردهای عظیم الهی دیگر ضد ارزش شمرده نمی‌شود و تعصب‌های جاهلی و حزبی رواج یافته است که اینها از آفت‌های موجود کنار کار فاخر و سرنوشت ساز انتخابات است.

همایش اخلاق انتخابات حماسه سیاسی با حضور استادان حوزه و دانشگاه، صاحبنظران و برخی مدیران فرهنگی و سیاسی كشور در مركز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.


لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *