ششمین جلسه شرح و تفسیر صحیفه سجادیه 1392/3/20



ششمین جلسه شرح و تفسیر صحیفه سجادیه
درهای رحمت الهی در این ماه گشوده می‌شوند و فرشتگان برای بشارت و یاری مؤمنین جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های الهی مأمور می‌شوند

همزمان با شروع ماه مبارک شعبان، ششمین جلسه شرح صحیفه سجادیه از سری جلسات اخلاقی حجت ‌الاسلام‌ و المسلمین‌ حاج علی اکبری، روز دوشنبه 20 خرداد ماه برگزار شد.

در این جلسه نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، با تشریح‌ خواص این ماه پر برکت، اظهار داشت:درهای رحمت الهی در این ماه گشوده می‌شوند و فرشتگان برای بشارت و یاری مؤمنین جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های الهی مأمور می‌شوند و همین‌طور شیاطین هم برای غافل کردن بندگان عزمشان را جزم می‌نمایند. این ماه مقدمه‌ برای درک ماه مبارک رمضان بوده و به تعبیر پیامبر‌ شعبان ماه «شریف» است.

وی با اشاره به علت نامگذاری این ماه افزود: در‌ماه شعبان چون‌روزی مؤمنین گوناگون است و به تعبیری نعمات الهی شعبه شعبه است، شعبان نام گرفته؛ در این ماه حسنات دو برابر محاسبه‌ شده‌و گناهان پاک می‌شوند.

در‌مورد ممتازترین دعاها در این ماه بیان داشت: مناجات شعبانیه امیر المؤمنین (علیه‌السلام) وصلوات شعبانیه از ممتازترین دعاها این ماه است که بزرگان به این دو دعا وبه ویژه به مناجات امیر المومنین(علیه السلام) در این ماه توجه ویژه ای داشته‌اند.

رییس مرکز امور مساجد استان تهران در‌ادامه، ضمن مرور فرازهاییاز دعای یازدهم صحیفه سجادیهکه در جلسات گذشته مطرح و تفسیر شده بود، به فراز «و اشغل قلوبهم بذکرک من کل ذکروالسنتنا بشکرک عن کل شکر و جوارحنا بطاعتک عن کل طاعه» اشاره کرده و بیان داشت: امام (علیه السلام) در این فرازها بشارت می دهند که شما می توانید در زندگی تان هدف گذاری کنیدکه مشغول ذکر وطاعت خدا باشید .

وی همچنین افزود:در این فرازها چند ملاحظه وجود دارد؛  اولین ملاحظه این است که یک ارتباط ممتازی است بین قلب وذکر. ملاحظه بعد ارتباط‌بین زبان و شکراست ودر آخرارتباط ویژه بین اعضا و جوارح ما و طاعت پروردگار.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به مقدمات رسیدن به کمال، گفت: رسیدن به ابتدای جاده کمال، مقدماتی‌دارد و مقدمه اصلی‌آن، اطمینان است؛ همانطور که در قرآن آمده «الا بذکر الله تطمئن القلوب»‌ وراه رسیدن به این اطمینان قلبی، ذکر است و از رابطه قلب و ذکر است که این اطمینان حاصل می گردد. لذا بین قلب وذکر، ارتباط ممتازی است که باید مورد توجه واقع شود.

گفتنی است در پایان ‌این جلسه به رسم هفته های گذشته،یکی از مداحان اهل بیت (علیهم السلام) در مدح اعیاد ولادت ابتدای این ماه پر برکت، حضار را به فیض رساند.

 



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *