متن درس‌هایی از دعای بیستم صحیفه سجادیه، جلسه «۷۶» 1401/12/15


پیوند های مرتبط »
فایل pdf
متن درس‌هایی از دعای بیستم صحیفه سجادیه، جلسه «۷۶»
ماه معظم شعبان به یک نقطه بسیار حساس رسیده. ما اکنون در یک قدمی یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های سلوکی در سال هستیم، یعنی یک پنجره گشوده روی رحمت و رضوان و مغفرت و احسان و فضل پروردگار متعال. حقیقتاً شب نیمه ماه معظم شعبان جزء بزرگ‌ترین فرصت‌های الهی در زندگی سالانه هر انسان مؤمن است. این فرصت را خیلی باید غنیمت شمرد. مواجهه ما با شب نیمه ماه معظم شعبان باید مواجهه به شب قدر باشد. یعنی آن شب عادی نیست.

ایام پربرکت ماه معظم شعبان، ولادت با سعادت حضرت بقیة‌الله‌الأعظم (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و نیمه این ماه باعظمت پیشاپیش بر همه عزیزان، بر همه دوستان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در سراسر عالم مبارک باشد ان شاءالله. مخصوصاً در جمع عزیز حاضر و دوستان مجلس صحیفه و خانواده‌های عزیزتان و رفقای‌تان، بر همه ان شاءالله مبارک باشد. و در صدر بر امام عزیزمان، رهبر عزیزتر از جان‌مان ان شاءالله مبارک باشد.

 

شب نیمه شعبان؛ شب قدر سالکان

ماه معظم شعبان به یک نقطه بسیار حساس رسیده. ما اکنون در یک قدمی یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های سلوکی در سال هستیم، یعنی یک پنجره گشوده روی رحمت و رضوان و مغفرت و احسان و فضل پروردگار متعال. حقیقتاً شب نیمه ماه معظم شعبان جزء بزرگ‌ترین فرصت‌های الهی در زندگی سالانه هر انسان مؤمن است. این فرصت را خیلی باید غنیمت شمرد. مواجهه ما با شب نیمه ماه معظم شعبان باید مواجهه به شب قدر باشد. یعنی آن شب عادی نیست.

از نظر اولیاء خدا و آن‌چه که در کلمات ائمه هدی (سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین) هست و اشارات و تصریحاتی که در کلمات پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم) هست، استفاده می‌شود که شب نیمه ماه معظم شعبان بدون تردید از لیالی قدر است. بحث مستقلی را ما قبلاً طبق سال‌هایی که به این مناسبت نزدیک می‌شدیم خدمت‌تان داشتیم که لیلة‌القدر جزو حقایق ذومراتب است، یک حقیقت است ولی دارای مراتبی است. شب قدر دارای رتبه‌هایی است.

بر اساس این نظریه مراتب همه آن شب‌هایی که به عنوان شب قدر معرفی شده می‌آید در کانون اهتمام انسان مؤمن قرار می‌گیرد و از هیچ شبی از آن شب‌ها را به آسانی‌ عبور نمی‌کند. چون می‌داند هر شبی که به عنوان لیلة‌القدر به ما معرفی شده، آن شب دارای یک حظ و یک حقیقتی از لیلة‌القدر است که شما برای این که به مرتبه بعدی برسید باید بتوانی از آن مرتبه سهم خودت را برداشت کنی. یعنی وقتی شد یک حقیقت، دارای جلوه‌ها و مراتب گوناگون، هر مرتبه‌ای را شما بخواهید از این مراتب به خوبی دریافت کنید باید مرتبه قبلی‌ آن را درک کرده باشید، این قاعده‌اش است.

 

شب نیمه ماه معظم شعبان افتتاحیه لیلة‌القدر است

از نظر اولیاء خدا، می‌شود این‌طور جمع‌بندی کنیم که شب نیمه ماه معظم شعبان افتتاحیه لیلة القدر است، یعنی کأن لیلةالقدر با آن حقیقت بزرگش در شب نیمه ماه معظم شعبان افتتاح می‌شود. این ورودی لیلةالقدر در شب نیمه ماه معظم شعبان است. بعد می‌روید به شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، بعد شب بیست‌ویکم و ان شاءالله قلّه لیلةالقدر شب بیست‌وسوم است، شب بیست‌و‌هفتم هم یک تکمله‌ای دارد. این کل آن برنامه لیلة‌القدری است، شما باید برای کل آن طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی داشته باشید.

به این ترتیب لیلة القدر از شب نیمه ماه معظم شعبان افتتاح می‌شود، این شروع است. دیدید مثلاً می‌گویند فلان برنامه افتتاحیه‌ای دارد، اختتامیه‌ای دارد. افتتاحیه‌ آن شب نیمه ماه معظم شعبان است، اختتامیه‌ آن شب بیست‌وهفتم ماه مبارک رمضان است. بعد یک اوج دارد که برنامه‌ شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان قلب لیلةالقدر است. این ترتیباتی است که وجود دارد.

بنابراین مواجهه عزیزان با شب نیمه ماه معظم شعبان باید مواجهه با لیلةالقدر باشد، این‌طور به آن نگاه کنید. البته یک چند سالی است که کم و بیش در بین مؤمنین، در بین دوستان این مسئله مطرح شده و به تدریج بعضی از برنامه‌های احیاء شب نیمه و امثال این‌ها دارد فرهنگ‌سازی می‌شود.

امیدواریم ان شاءالله این شب عزیز بهتر در جامعه ما شناخته بشود و یادتان باشد حظ ویژه شما و بهره ناب شما در قلّه لیلة‌القدر که شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان باشد، مشروط و منوط به بهره مناسب شما از شب نیمه ماه معظم شعبان است. با این شب عظیم باید مواجهه ما یک مواجهه مناسبی باشد.

با این نگاه رفقا باید آمادگی داشته باشند، فردا کارشان را سبک کنند، فردا بعد از ظهر استراحت کافی داشته باشند، کل فردا شب را بیدار باشند. احیا بگیرند. برای این که ما بشناسیم این شب چه قدر شب با عظمتی است، راهش همین چیزها است.

 

شب نیمه ماه معظم شعبان شب تقسیمی است

کلیدواژه اول با لیلةالقدر نشان‌گذاری شده، فرمودند شب تقسیم است، تقسیم روزی و تقسیم عمر. رزق و عمر.

شب نیمه ماه معظم شعبان شب تقسیمی است، یعنی همان جنس ناب لیلةالقدری. شب نزول فرشتگان رحمت پروردگار متعال است، محیط زمین غرق حضور فرشته‌ها می‌شود. در این شب صحائف تقدیرها را، این نامه‌ها و کتاب‌های مقدرات افراد و امت را باز می‌کنند، نگارش کتاب تقدیر جناب‌عالی و کتاب تقدیر مجموعه‌های ما، که بزرگ‌ترین مجموعه ما مجموعه امت و امام است، مقدماتش در این شب نوشته می‌شود. پس این یک کلیدواژه است.

 

تنوع اذکار و دعاها و اعمال شب نیمه ماه معظّم شعبان

کلیدواژه دوم؛ آن که نشان دهنده عظمت فردا شب است، اعمالش است. از این جهت مراجعه بفرمایید، مشاهده می‌کنید هم تعداد دعاها و تنوع آن، هم نمازها و تنوع آن، و هم برنامه‌هایی که برای شب نیمه ماه معظم شعبان است، از لیالی قدر شب‌های ماه رمضان بیشتر است. این خودش یک نشانه است. از این نشانه‌ها انسان درک می‌کند در این شب باعظمت خبرهای زیادی است. این همه نقشه راه و برنامه و این‌ها در اختیار ما گذاشتند، این‌ معنایش این است که بالاخره هر کدام از مؤمنین یک سهمی از این فیوضات لیلة القدر را برداشت کنند.

ممکن است من و شما نتوانیم این همه را از آن بهره‌مند بشویم، طبیعی هم هست، خب خیلی برنامه پیشنهاد شده، خیلی‌هایش هم از عهده من و شما برنمی‌آید، نباید هم انسان به خودش تحمیل کند بی‌نشاط بشود، بلکه بانشاط به‌گزینی کند، از نمازش انتخاب کند. مطابق با حال خودتان از دعاهایش انتخاب کنید، از اذکارش انتخاب کنید، از زیارتش انتخاب کنید، برنامه‌ریزی کنید، یک برنامه خیلی بانشاط معنوی، مخصوصاً دعا و اهتمام برای درخواست از پروردگار متعال.

 

شب نیمه شعبان؛ آستانه بزرگ‌ترین فرصت زندگی

مرحوم آمیرزا جواد آقای ملکی (اعلی‌الله‌مقامه‌شریف) در کتاب «المراقبات» فرمودند شما این‌طور حساب کنید که امشب را وقت دارید، فردا قیامت برپا می‌شود. ببینید می‌خواهید چه کار کنید؟ این گونه با فرصت‌ها مواجه بشوید. نه مثل یک آدم غافل، ساهی مشغول کارهای جاریِ دم دستیِ زندگی است، غافل از آن دریافت‌هایی است که می‌تواند ابدیت او را بسازد. این که می‌گوید می‌خواهد این را بفهماند به ما، می‌گوید ای مسافر ابدیت، مسافر قیامت، از این شب باید برداشت نوری داشته باشی که با آن نور بتوانی در آن حیات ابدی خودت سِیر کنی و برای قیامت خودت کاری بکنی.

گفت: «ای که دستت می‌رسد کاری بکن / پیش‌تر کز تو نیاید هیچ‌کار».

فاصله بین ما و فرصت‌ها یک نفس است، یک دم و بازدم است که انجام نشد دیگر ما نمی‌رسیم. به این ترتیب یک کسی این‌طور نگاه می‌کند می‌گوید من در آستانه بزرگ‌ترین فرصت زندگی‌ام هستم، بعد از آن هم این‌طور محاسبه کنیم که دیگر من فرصتی نخواهم داشت. این گونه مواجه بشویم. پس انسان با اشتها، با حس خوب، با شوق، با رغبت، به استقبال شب نیمه ماه معظم شعبان برود و برداشت مناسب خودش را مطابق با آن سبد برنامه‌ای که برای ما پیشنهاد شده داشته باشد. از این برنامه انتخاب کند.

آن وقت برای این که انتخاب هم کنید نباید فردا شب انتخاب کنید، بلکه باید امشب انتخاب کنید، یعنی همین امشب مراجعه کنید برنامه‌ها را ببینید، نمازش را ببینید، دعاهایش را ببینید، برای خودتان آماده و تنظیم کنید، فراغت فکری و ذکری و استراحت هم به اندازه کافی داشته باشید که به امید خدای متعال فردا شب از همان اوایل شب انسان مشغول برنامه‌ها بشود تا ان شاءالله به لطف خدای متعال سحر فیضش را به طور کامل ببرد.

 

شب نیمه شعبان؛ شب تولّد امید

یکی دیگر از نشانه‌های عظمت این شب بسیار بسیار بزرگ، ولادت حضرت بقیه‌الله‌الأعظم (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌شریف) است. ولادتی است که همه منتظرش بودند، یعنی همه انبیاء، چشم‌شان به آن حقیقت بزرگی است که در سحر شب نیمه ماه معظم شعبان تجلّی می‌کند بر محیط این عالم، همه چشم امیدشان به آن حضرت بوده، امید همه انبیاء، امید همه اولیاء، امید همه شهداء، امید همه اوصیاء، مؤمنین، مستضعفین در تمام تاریخ، همه چشم‌ امید‌ها به حضرت ولی‌الله‌الأعظم (ارواحنافداه) است. بالاتر از این‌ها امید پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، یعنی امید خاتم‌الأنبیاء، خاتم‌الأوصیا است، آن که کار را جمع می‌کند و تمام این هدف‌ها را، همه این آرزوها را برآورده می‌کند. لذا تولّد امید است.

این هم یکی دیگر از آن نشانه‌ها است برای عظمت این شب بزرگ. معلوم می‌شود که خداوند تبارک و تعالی جایزه‌باران می‌کند، یعنی می‌گویند شب عید به معنای واقعی کلمه که می‌خواهد مؤمنین را، مخصوصاً اهل زمان غیبت را، مخصوصاً کسانی که از دوست‌داران حضرت حجةابن‌الحسن‌المهدی (علیه‌الصلوةوالسلام‌وعجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) هستند، مخصوصاً کسانی که چشم به راه حضرت هستند، می‌خواهد این‌ها را خدای متعال غرق جوایز و پاداش‌ها کند.

 

شب نیمه شعبان؛ شب زیارت حضرت ابا‌عبدالله (علیه‌السلام)

نکته دیگر هم که خیلی آن هم چیز عجیبی است و باید مورد نظر عزیزان ما باشد عبارت است از این که شب نیمه ماه معظم شعبان، شب ویژه زیارت حضرت ابا‌عبدالله (علیه‌السلام) است، که خود این یکی از دلالت‌های بزرگ است. تقریباً در همه مناسبت‌هایی که مناسبت‌های بزرگ است و در آن جا عنایت‌های بزرگ از سوی خدای متعال نسبت به بندگانش می‌شود و امید در آن شب‌ها خیلی زیاد است، آن شب‌ها شب زیارت امام حسین (علیه‌السلام) است، و از جمله بهترین برنامه‌ها هم برای شب‌های قدر همین زیارت حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) است.

به نص روایات ما، یکی از فرودگاه‌های اصلی بلکه اصلی‌ترین فرودگاه فرشتگان در شب نیمه ماه معظم شعبان کربلا است. علاوه بر این فرمودند تمام انبیاء، یعنی ارواح مطهّر 124 هزار پیامبر در کربلا حاضر می‌شوند، به زیارت می‌آیند. ما چه قدر بی‌خیال و غافل هستیم، تصور کنید یک چنین بشارتی است، یعنی تمام ارواح انبیاء آن جا هستند. آن وقت خصوصیتش این است هر مؤمنی که در شب نیمه ماه معظم شعبان موفق به زیارت اباعبدالله (علیه‌السلام) بشود، در حقیقت موفق شده به مصافحه با انبیاء. یعنی همه انبیاء الهی آن‌ جا از او استقبال می‌کنند. خیلی چیز عجیبی است، خیلی فوق‌العاده است، عالمی دارد.

شما وقت‌های دیگر هم مشرف شدید به زیارت، مثلاً یکی از آن مناسبت‌ها زیارت روز اربعین است، ولی تفاوتش این است که در مناسبت‌ها، مخصوصاً مناسبت‌هایی که مناسبت‌های شهادتی است، کربلا حالت خاصی دارد، گرفته است، دلگیر است، اما شب نیمه ماه معظم شعبان کربلا منبسط است. آن‌هایی هم که می‌آیند همه لباس‌های سفید پوشیدند، مثل حج است. در حج حالت شادی است، ابتهاج است، همه هم با این لباس‌های احرامی و سفید حاضر هستند. نیمه ماه معظم شعبان هم کربلا این‌طور است. یعنی قلّه سرور و شادی است. فرشته‌ها و انبیای الهی و مؤمنین هم که از همه جا می‌روند، همه هم شاد هستند.

در روایت توصیه‌ای که برای شب نیمه ماه معظم شعبان هست این است که به توفیق خدای متعال سه سال پشت سر هم در شب نیمه ماه معظّم شعبان در کربلا باشید، فاصله نیفتد. این روایت چه قدر جالب است می‌گوید سه سالِ متّصل، یعنی اگر شما ان‌شاءالله امسال مشرف بشوید، سال بعد هم مشرف بشوید، سال بعد هم مشرف بشوید آن حظ ویژه‌ لیلة‌القدری شب نیمه ماه معظم شعبان را از آن جا بردید. آن مصافحه با ارواح انبیاء خیلی شیرین است. اصلاً انسان را می‌برد به مرز جنون عاشقانه. تصورش یک عالمی برای انسان درست می‌کند. مخصوصاً‌ وقتی که شما در قلب این لیلة‌القدری‌ها می‌روید بین‌الحرمین، آن جا احساس می‌کنید زمین و زمان و تمام عوالم متوجه این نقطه حرم مطهر سیدالشهداء (علیه‌الصلوةوالسلام) است، یک عالم شیرینی دارد.

خدا ان شاءالله روزی ما و شما و همه دوستان اهل‌بیت بکند. حالا آن جا روزی‌مان نشده، انسان با همین حس و حال فردا شب زیارت ابا عبدالله را بخواند و یک سفر قلبی باطنی خیلی جدی داشته باشید ان شاءالله. واقعاً در آن محیط پرنور. با قدمِ دل بروید خودتان را برسانید، ان شاءالله در آن محیط پر نور ضیافت بشوید ان شاءالله الرحمان.

 

مواجه لیلة‌القدری با شب نیمه ماه معظّم شعبان

اجمال مسئله این است که مواجه ما با فردا شب یک مواجه لیلة‌القدری باشد، با همین خصوصیاتی که خدمت‌تان عرض کردیم. در بین برنامه‌های شب قدر نیمه ماه معظم شعبان، چند برنامه را به طور خاص دوستان مد نظر قرار بدهند.

یکی‌ زیارت حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) است.

دوم: زیارت خود حضرت حجة‌ابن‌الحسن (ارواحنا‌فداه‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است که برای فردا شب متن دارد. متن آن ترکیب زیارت و دعا است. آن هم خیلی متن عالی است برای شب نیمه ماه معظم شعبان که انسان با آن زیارت آل‌یاسین برود به محضر بقیة‌الله‌الأعظم (ارواحنا‌فداه).

نکته سوم دعاهای کوتاه شب نیمه ماه معظم شعبان است، البته بعضی از دعاهای آن ضمیمه نماز است، اگر آن نماز را هم نخواندید ولی همه دعاهایش را فیض ببرید. فردا شب از یک دعا هم نگذرید.

نکته چهارم خواندن نمازهای وارد شده است. ممکن است در نگاه اول به چشم‌تان خیلی سنگین بیاید. از نمازهای مختصرتر انتخاب کنید؛ این که می‌گویم مختصرتر است یعنی خودش هم مفصل است ولی ظاهراً بین نمازهای دیگر کوتاه‌تر است. انسان از فضای شب نیمه ماه معظّم شعبان استفاده ‌کند که خدای متعال نماز آن شب را خیلی دوست دارد. برای برخی از این نمازهایی که وارد شده هم یک وعده‌هایی داده شده که مافوق تصور ماست و باعث حیرت است، که خدای متعال با کسانی که این برنامه را انجام بدهند چه معامله‌ای خواهد کرد. شما بایستید این رکعات متعدد، آن سوره‌ها و مخصوصاً سوره مبارکه توحید را مکرّر بخوانید، اصلاً عالم‌تان عوض می‌شود. آن را هم انتخاب بکنید ان شاءالله خدا هم توفیق‌ می‌دهد و بالاخره یک حظ نمازی در این شب باشد. اگر هم انسان شروع کرد میانه‌اش دید که شاید مثلاً‌ آن ابتهاج لازم را ندارد اشکالی ندارد که همان میانه هم رها کند. به خودش تحمیل نکند، ولی این‌طور هم نباشد که از همان اول بگوید این که مال ما نیست، این را بگذارد کنار! این‌طوری هیچ وقت ما چیزی گیرمان نمی‌آید. معلوم است اسراری در آن هست. پس یکی از آن نمازها را انتخاب بفرمایید، برنامه جدی‌تان هم این باشد که ان شاءالله انجام بدهید، اگر حالا یک وقت وسط برنامه نشد، اقدام کردید دیگر، می‌گویید خدایا من خواستم، ولی حالا مثلاً‌ یا وقت نشد، یا نکشیدم. ولی اقدام به خواندن نماز کنید.

نکته پنجم که فردا شب خیلی مطلوبیت دارد سجده است. هیچ موقعیتی برای تقرّب به خدای متعال به موقعیت سجده نمی‌رسد. سجده خیلی عجیب است. نزدیک‌ترین موقعیت انسان در نسبت با خدای متعال سجده است. آن وقت برای سجده در شب نیمه ماه معظم شعبان باز اسرار خاصی است. سجده همیشه خوب است اما شب نیمه ماه شعبان تأکید خاص برای سجده وجود دارد. برای سجده‌اش هم به ما ذکر دادند. این «سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ بَيَاضِي وَ خَيَالِي» خیلی قشنگ است، یعنی جسم من، روان من، خیال من، جان من، همه‌اش در محضر تو به خاک افتاده و در سجده است. غرض این که از سجده باز متناسب با حال خودتان غافل نشوید. سجده‌های طولانی هم هر مقدار انسان بتواند مخصوصاً با این اذکار بهره‌مند باشد.

 

دعایِ جامعِ شب نیمه ماه معظم شعبان

این‌ها اجمالاً برنامه‌ها است. دعا که عرض کردیم درخواست‌ها همان‌هایی که در همان ادعیه شب وارد شده، یک دعا در شب نیمه ماه معظم شعبان ما داریم که خیلی جامع است. معلوم است خاص است. من خیلی سال پیش به مناسبت، تفطن به این دعا و توجه به این دعا پیدا کردم دیدم این دعا عادی نیست. حالا به شما عرض می‌کنم که حواس‌تان را جمع کنید، عادی نیست، خیلی جامع است. این دعای شب نیمه ماه معظم شعبان که از پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) وارد شده خیلی دعای خاصی است. یکی از خصوصیاتش این است که از پیغمبر وارد شده، دیگر بالاتر از این که ما نداریم. دعای پیامبر اعظم در شب نیمه ماه معظم شعبان، خیلی خاص است.

آن وقت متن فوق‌العاده، جامعیت فوق‌العاده در عین حال این که بسیار هم کوتاه و مختصر است. ببینید متن، متن مختصری است، جزو دعاهای مختصر است ولی به شما عرض کنم یکی از جامع‌ترین دعاهایی است که از اولیای خدا وارد شده. معلوم است در آن یک عنایت خاصی است. ان شاءالله مراجعه بفرمایید همین امشب مشاهده کنید، جمع‌وجور است، آماده‌اش کنید.

با این کلمه هم شروع می‌شود که «اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ مَا يَحُولُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ مَعْصِيَتِك» با این کلمه شروع می‌شود که شما از خدای متعال توقع می‌کنید می‌گویید خدایا از خشیت خودت به من برسان، روزی من کن آن سهمی را که آن سهم از خشیت به من عصمت بدهد. بین من و بین معصیت همیشه حائل بشود. هدف‌گذاری این کلمه اولش است، «اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ مَا يَحُولُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ مَعْصِيَتِك‏» آن خشیتی که بین ما و بین معصیت تو فاصله بشود، حائل بشود، که من با داشتن او هیچگاه مبتلای به معصیت نشوم. ببینید این در واقع آن نقطه آغاز این دعا است. بعد هم می‌فرمود «وَ مِنْ طَاعَتِكَ مَا تُبَلِّغُنَا بِهِ مرضاتک»، «وَ مِنَ الْيَقِينِ مَا يُهَوِّنُ عَلَيْنَا بِهِ مُصِيبَاتِ الدُّنْيَا».

ان شاءالله این را هم دوستان مراجعه کنند از این دعا و مضامین بسیار عالی و قویم این دعای نورانی که برای شب نیمه ماه معظم شعبان هست، ان شاءالله همه فیض ببرید و بهره‌مند باشید. خیلی شب باعظمتی است، خوش به حال شماها که بالاخره اهل ولایت امیرالمؤمنین هستید، خدای متعال شما را از محبت امیرالمؤمنین بهره‌مند کرده، این را قدر بدانید، خودتان را به این ضیافت الهی در شب نیمه ماه معظم شعبان برسانید و ان شاءالله فیض جامع داشته باشید.

 

دعای پُر و پیمان مکارم اخلاق

دعای مکارم جزو دعاهای خاص است برای مناسبت‌های لیلة‌القدری که معمولاً اهل معرفت به دوستان‌شان سفارش می‌کنند که اگر خواستید چیزی را از خدای متعال بخواهید، رزقی بخواهید، توقعی داشته باشید، توقع‌تان در دعای مکارم‌الأخلاق تأمین می‌شود. ما حتی مثلاً برای حرم مطهر سیدالشهداء (علیه‌السلام) که می‌گویند سقف آن عرش خداست، مثلاً کسی آن جا وارد می‌شود می‌گویند دعا مستجاب است و اصلاً آن جا محل استجابت دعا است. آن جا هم اگر یک وقت خدای متعال روزی‌تان کرد هر وقت مشرف شدید باز دعای مکارم اخلاق بخوانید، در شب‌های قدر هم باز دعای مکارم اخلاق بخوانید. یک دعای جامع و پُر و پیمانی است.

البته در کل ماه معظم شعبان، شب و روز آن و بلکه در همه مواقف دیگر سال، مخصوصاً وقتی انسان می‌رسد به موقعیت‌های ویژه در این ماه، یکی این مناجات شعبانیه است؛ چه شبی بهتر برای مناجات شعبانیه از شب نیمه ماه معظم شعبان. یکی هم صلوات است، به معنای عام، «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم».

امیدوارم ان شاءالله یک حظ متفاوتی امسال همه شما عزیزان از این شب باعظمت داشته باشید، خودتان، خانواده‌های عزیزتان، ان شاءالله بچه‌ها هم متناسب با حال خودشان هر کسی یک قطعه‌ای از این شب را، یک بخشی‌ را از اول شب، از آخر شب بتوانند متناسب با سن‌ و سال‌ و حال‌شان بهره‌مند باشند. شما برنامه‌ریزی داشته باشید ان شاءالله الرحمان. ما دعاگوی‌تان هستیم، شما هم دعا بفرمایید و همه‌ ما شب نیمه ماه معظم شعبان دعا کنیم برای مقاصد امام عصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، یعنی دعای ما باید برود ذیل دعاهای حضرت بقیة‌الله‌الأعظم (ارواحنافداه)، اگر هم بخواهید از یک راه میان‌بر بروید به مقاصد امام عصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و متصل شوید به دعاهای آن بزرگوار، راهش این است که برای عزیز رهبرمان و امام عالی‌قدرمان دعا کنید. هم برای خودشان دعا کنیم، هم برای استجابت دعاهای ایشان که آن دعاهایی که ایشان دارند برای امت ان شاءالله مستجاب بشود. هم خود وجود نازنین‌شان، سلامت‌شان، عافیت‌شان و ان شاءالله نفوذ کلمه‌شان، تدابیر حکیمانه‌شان و رهبری‌های‌شان که می‌بینید در لحظات و در مواقف و این‌ها چه کیمیایی است در این سایه ولایت حضرت ولی‌الله‌الأعظم؛ برکتش را، روشنایی و نورانیت و پیش‌برندگی و گره‌گشایی‌اش را می‌بینید. از خداوند تبارک و تعالی می‌خواهیم که ان شاءالله این شب باعظمت را بر عزیز رهبرمان، امام عالی‌قدرمان، بر امت‌مان، بر همه دوستان آل محمد و آل محمد در سراسر عالم و بر دوستان صحیفه سجادیه ان شاءالله مبارک قرار بدهد.

«اللهم صل علی محمد و آل محمد».

«إِلَهِي بِحَقِّ مَنْ نَاجَاكَ وَ بِحَقِّ مَنْ دَعَاكَ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ تَفَضَّلْ عَلَى فُقَرَاءِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِالْغَنَاءِ وَ الثَّرْوَةِ وَ عَلَى مَرْضَى الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِالشِّفَاءِ وَ الصِّحَّةِ وَ عَلَى أَحْيَاءِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِاللُّطْفِ وَ الْكَرَمِ وَ عَلَى أَمْوَاتِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِالْمَغْفِرَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ عَلَى غُرَبَاءِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِالرَّدِّ إِلَى أَوْطَانِهِمْ سَالِمِينَ غَانِمِينَ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِين»‏.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *