فعال‌سازی باشگاه‌های فکری، راه حلی برای رفع چالش‌های فکری دانش‌آموزان 1393/3/19



فعال‌سازی باشگاه‌های فکری، راه حلی برای رفع چالش‌های فکری دانش‌آموزان
نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: اگر نگاه فرصت‌سنج داشته باشیم، ظرفیت عظیمی را در قشر دانش‌آموزان دبیرستانی می‌بینیم، ولی اگر از آن غفلت کنیم خود این قشر می‌تواند به یک تهدید جدی تبدیل شود.
به گزارش سایت افق ها به نقل از خبرگزاری تسنیم، هم‌اندیشی چالش‌های فکری کنونی نسل جوان عصر 19 خردادماه همزمان با سالروز میلاد مبارک حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان در تالار علامه جعفری(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
در این نشست که به همت کانون اندیشه جوان و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شده بود، استادان و صاحب‌نظرانی از جمله حجت‌الاسلام علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و دکتر محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان سخنرانی کردند.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این مراسم با موضوع «چالش جوانان» با رویکرد دانش‌آموزان سخنرانی کرد. وی گفت: دانش‌آموزان کسانی هستند که جوانی آنها کمتر به رسمیت شناخته می‌شود و به همین خاطر هم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. حرفهای من هم گونه‌ای از غفلت‌زدایی از این نسل است.
نماینده‌مقام‌معظم‌رهبری‌ در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان ادامه داد: گاهی ما از سرمایه‌گذاری برای دانش‌آموزان که در سالهای اول جوانی هستند غفلت می‌کنیم ولی این قشر از طرف دشمنان بسیار مورد توجه است و برای آنها کاملا برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنند. زیرا آنها دریافته‌اند که این دوره در آینده انسان بسیار تاثیرگذار است.
به گفته حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری دوره دبیرستان برای دانش‌آموزان دوره‌ آغاز تفکر انتزاعی و شکل‌گیری جهان‌بین افراد است و چارچوبهای عقیدتی و فکری در همین دوره ریخته می‌شود. ذخیره‌ای که در این دوره به دست می‌آید در همه عمر فعال می‌ماند. همچنین دوره جوانی به خاطر نشاط و طراوتش دوره‌ای است که در آن بچه‌ها توان راهبری همسالان و تاثیرگذاری و انگیزه دادن به دوستان و خانواده را دارند. آنها در این دوره روابط عاطفی قوی‌ای با اعضای خانواده برقرار می‌کند و می‌تواند در محیط خانواده بسیار تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر این دوره، دوره پاکی و قرب جوانان به خدا است و آنها در همین دوره مخاطب تکالیف آسمانی قرار می‌گیرند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری‌ افزود: امروز از حدود 12 میلیون دانش‌آموز ما در کشور 3 میلیون آنها در این سن هستند و ما اگر نگاه فرصت‌سنج داشته باشیم، ظرفیت عظیمی را می‌بینیم که اگر از آن غفلت کنیم خودش می‌تواند به یک تهدید تبدیل شود. به نوعی این نسل و این مقطع آوردگاههای رویارویی جبهه نرم ما با دشمن است و اگر سپرهای مناسب و حمایتهای لازم اعمال نشود تاثیرات فرهنگی برای همه عمر در این نسل باقی می‌ماند و اگر این تاثیرات مثبت نباشد برای ما بحران ایجاد می‌شود. زیرا آنچه در این سن اتفاق می‌افتد افق آینده شخص را تعیین می‌کند.
وی در بحث از چالشهای فکری این نسل به مواردی از جمله «خانواده‌ها رسالت فکری و مسئولیت تغذیه فکری فرزندان خود کمتر احساس می‌کنند»، «گستره رسانه‌های نوپدید و ارتباط جدی و فعال این نسل با رسانه‌های ارتباطی»، «ارائه آموزه‌ها غیرضروری، خشک و غیرجذاب در مدارس»، «عدم ارائه آموزه‌های اندیشه‌محور در مدارس»، «تنزل داده شدن اندیشه‌های فراخ انسان ساز  و اکتفا کردن به برداشتهای مناسکی صرف از دین در درسهای مدارس»، «حاکمیت نگاه سکولار در بحث‌های علمی مدارس»، «مواجهه با یک تناقض ساختگی میان دیندار بودن و انسان نو و به‌روز»، «ابتلا به خودسانسوری و سرکوب سوالات اساسی زندگی» و... اشاره کرد.
نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در بخش پایانی سخنانش به ارائه پیشنهادی برای حل این چالشها اشاره کرد و گفت: پیشنهادهای زیادی وجود دارد ولی به نظر من همه آنها را می‌توان حول محور یک پیشنهاد اساسی ارائه کرد و آن «فعال‌سازی باشگاه‌های فکری غیر رسمی و غیراجباری» است تا بتوان چارچوب خشک و رسمی مدارس را شکست و امکان اندیشه‌ورزی را برای جوانان دانش‌آموز فراهم کرد.
لازم به ذکر است این نشست به همت کانون اندیشه جوان و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزارشد.


لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *