راه نجات فرهنگ و اقتدار فرهنگی كشور در گرو آبادی مساجد است 1392/6/27



راه نجات فرهنگ و اقتدار فرهنگی كشور در گرو آبادی مساجد است
رئيس مركز رسيدگی به امور مساجد ضمن بررسی 10 مشكل اساسی مساجد امروز، راه نجات فرهنگ و اقتدار فرهنگی كشور را در گرو آبادی مساجد دانست و بر ضرورت افزايش مساجد در سطح كشور تأكيد كرد.

 

به گزارش سایت افق‌ها به نقل از خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه خراسان‌رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اكبری، رئيس مركز رسيدگی به امور مساجد كشور، 27 شهريورماه در همايش فصلی ائمه جماعت مشهد افزود: تأثيرگذاری امامان جماعت با هيچكدام از شئون روحانيت برابر نيست چرا كه آنان دين مردم را حفظ كرده و ايمانشان را بارور می‌سازند به گونه‌ای كه حلقه واسط ميان معارف الهی و اهالی مسجد هستند.

وی افزود: البته افراد ديگری نيز در مسجد خدمت می‌كنند كه نبايد نقش آنان را ناديده گرفت، چرا كه مسجد، خانه خدا و نمازگزاران، مهمانان خدا هستند و خدمت به آنان خدمت به زائران خدا محسوب می‌شود.

حجت الاسلام حاج‌علی‌اكبری با اشاره به اينكه سه ارزش بنيادين در مسجد وجود دارد كه فراسوی تمام فعاليت‌های مسجد است، اظهار كرد: نخست جنبه ملكوتی مسجد است كه بايد به جايگاه ذكر و عبادت تبديل شود و ديگر اينكه خدا اين قطعه‌های برگزيده زمين را برای سود‌رسانی به خلق اختصاص داده است و جايی كه فكر و رشد را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

رئيس مركز رسيدگی به امور مساجد كشور با بيان اينكه سيره رسول خدا(ص) و ائمه هدی(ع) اين سه مبنا را به ما معرفی می‌كند، ابراز كرد: اين سه مبنا تفاوت ميان معبد و مسجد است، چون در فرهنگ اسلامی مسجد با معبد تفاوت‌های بسياری دارد.

وی با اشاره به اينكه مسجد به منزله يك نهاد است كه بايد به مسجد تراز اسلامی تبديل شود، گفت: مسجد يك نهاد چند وجهی است و كاركردهای مختلفی همچون كاركرد قدسی، ملكوتی، آموزشی، تربيتی و اجتماعی به عنوان يك عامل عمل‌كننده در زندگی مردم و كاركردهای سياسی كه در خدمت آرمان‌ها و هدف‌های دين به وسيله حجت حق است، را داراست.

*‌ مسجد، قلب تپنده فرهنگ اسلامی

حجت الاسلام حاج‌علی‌اكبری مسجد را قلب تپنده فرهنگ اسلامی دانست و خاطر نشان كرد: در كاركرد نظامی مسجد، هرگاه لازم باشد اين كاركرد مورد توجه واقع می‌شود كه هشت سال دفاع مقدس تجربه خوبی در اين زمينه است و در بعد اقتصادی نيز مسجد می‌تواند در ترويج فرهنگ كار و بيان قواعد كار صحيح و همچنين ايجاد پايگاه‌های حمايتی از فقرا و نيازمندان، كاركرد داشته باشد.

كاركرد بين‌المللی مسجد از ديگر اولويت‌هايی بود كه رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد به آن اشاره كرد و يادآور شد: اين كاركرد جزو كاركردهای جديد مساجد در اين روزگار است كه بايد حمايت بيشتری در اين زمينه شود، البته تدابيری در اين خصوص انديشيده شده است.

رئيس مركز رسيدگی به امور مساجد با انتقاد از اينكه بسياری از مساجد امروز شبيه معبد شده‌اند و در آن‌ها تنها نماز خوانده می‌شود، افزود: مسجد تراز اسلامی مسجدی است كه قلب حيات اجتماعی باشد.

وی تصريح كرد: امروز بدون ترديد اگر گرفتار مشكلاتی در عرصه فرهنگ هستيم به اين خاطر است كه بسياری از مساجد نقش كليدی خود را انجام نمی‌دهند.

حجت الاسلام حاج‌علی اكبری با بيان اينكه امروز اگر مساجد آباد شوند جامعه آباد می‌شود، خاطرنشان كرد: امروز حركت مؤثر در زمينه فرهنگی، تربيتی، دينی، اقتصادی و عمرانی جامعه اسلامی در گرو حركت مساجد است و اين همان قاعده ساختن تمدن اسلامی است كه با محوريت مسجد انجام می‌شود.

*‌ نقش كليدی مساجد در عرصه‌های اجتماعی

وی با اشاره به خاطرات انقلاب و نقش كليدی مساجد در عرصه‌های اجتماعی يادآور شد: در انقلاب اسلامی و پس از آن، مساجد احيا شدند و اين محصول مسجد و مسجدی‌ها بود كه توانستند مسجد را به محور انقلاب درآورند.

رئيس مركز رسيدگی به امور مساجد، راه نجات فرهنگ و اقتدار فرهنگی كشور را در گرو آبادی مساجد دانست و بر ضرورت افزايش مساجد در سطح كشور تأكيد كرد و گفت: در شهر تهران در مطالعه‌ای كه انجام شد، بدون مقايسه جمعيت مشخص شد امروز به 1000 مسجد ديگر همچون مسجد جامع نيازمنديم و در واقع شهری فقير به منزله نماد اسلام و دين داريم.

حجت الاسلام حاج علی اكبری با اشاره به ساخت فرهنگ‌سرا و ديگر مراكز، آن‌ها را زمانی تأثيرگذار دانست كه زير سايه مسجد باشند و ادامه داد: كاركرد عبادی مسجد هميشه بر تمام امور اولويت دارد و بايد امروز همه چيز دست به دست هم بدهد تا مردم را به مسجد بياورند.

وی با اشاره به برگزاری سه وقت نماز در مساجد، آن را يك ضرورت برشمرد و تصريح كرد: با تمام تلاشی كه شد، سال گذشته 35 درصد مساجد تراز توانستند نماز صبح را در مسجد احياء كنند.

*‌ آموزش‌های دينی در اولويت برنامه‌ريزی مساجد قرار گيرد

رئيس مركز رسيدگی به امور مساجد با اشاره به اينكه جنبه آموزشی را نبايد دست كم گرفت و بايد آموزش‌های دينی در اولويت برنامه‌ريزی مساجد باشد، اضافه كرد: در اين روزها كه شبهات زيادی ايجاد شده‌ است، بايد بنيان‌های علمی مساجد را دوباره پايه‌ريزی كنيم و فقه اصيل اسلامی را به مردم در مساجد بشناسانيم.

وی مكان ترويج و آموزش مسئله سبك زندگی آن را مسجد دانست و اظهار كرد: غير از آموزش‌های معارفی كه بايد در مسجد باشد، طبق سيره ائمه(ع) مساجد می‌توانند به سمت آموزش‌های علمی به مخاطبان هم حركت كنند.

سخن ديگر حجت الاسلام حاج علی‌ اكبری به تربيت اختصاص داشت و در اين خصوص تشريح كرد: در محور تربيت همه معتقديم كه اگر كسی از كودكی به مسجد گره بخورد و اين ادامه‌دار باشد، بيمه می‌شود و بايد اين زمينه را مهيا كنيم، هر چند امروز وضعيت مساجد در اين خصوص به نسبت گذشته بهتر شده اما بايد مساجد برای اوقات‌ فراغت و سرگرم كردن كودكان و نوجوانان برنامه داشته باشند.

وی ادامه داد: در زمينه اجتماعی تقويت بنيان خانواده را بايد در دست داشت و در اين مهم نيز برنامه‌ريزی شود و تحكيم خانواده نيز بايد در دستور كار مساجد قرار گيرد.

*‌ رابطه انس بين مردم از اولويت‌های مسجد است

رئيس مركز رسيدگی به امور مساجد مسئله برادری و اخوت، همچنين تقويت ارتباطات ايمانی بين مردم را مهم ارزيابی و تصريح كرد: رابطه انس بين مردم از اولويت‌های مسجد است.

حجت الاسلام حاج علی اكبری با گريزی به مسئله امر به معروف و نهی از منكر با عنوان واجب فراموش شده، خاطر نشان كرد: سهم امر به معروف در اصلاح اجتماعی خيلی بالا است و جايی كه پرچم آن را بايد عارفانه، رفيقانه و عادلانه به اهتزاز درآورد، مسجد است بنابراين بايد امروز مديران و اهالی مسجد آسيب‌های محيطی محله، منطقه و شهر خود را شناسايی كرده و در راستای اصلاح آنان به پا خيزند.

به گفته وی 10 مشكل و راهبرد برای رسيدن به مسجد مطلوب در بررسی‌های ميدانی و مطالعاتی و همچنين با تشكيل اتاق فكر به دست آمده كه بايد برای رساندن مسجد به جايگاه حقيقی خود روی آنان متمركز شد.

*‌ راهبرد توانمندسازی مديريت مسجد با محوريت امام مسجد است

رئيس مركز رسيدگی به امور مساجد نخستين مشكل را در مديريت داخلی مسجد دانست و افزود: راهبرد توانمندسازی مديريت مسجد با محوريت امام مسجد است، دومين مشكل ضعف ارتباطی بين مساجد است كه ارتباطشان جمعی و شبكه‌ای نيست بلكه راهبرد شبكه‌سازی بين مساجد تنها راه حل آن به شمار می‌رود.

وی نبود الگوهای فاخر و برجسته مسجدی برای مساجد را از ديگر مشكلات عنوان کرد و راهبرد آن را در الگوسازی مساجد فعال و پيشرو دانست و ادامه داد: يك مشكلی كه امروز به شكل فراگير وجود دارد، ضعف جذب به مساجد است زيرا بسياری از مساجد تبديل به خانه سالمندان شده است و گويا عده‌ای هم مأمور شده‌اند برای اين مساجد صندلی بسازند لذا بايد راهبرد جوان‌سازی اعم از حضور جوانان و نوجوانان با رويكرد شادابی و نشاط در مساجد در دستور كار قرار گيرد.

حجت الاسلام حاج علی اكبری گفت: امروز جامعه و افكار عمومی ما مسجد را آنگونه كه اولياء خدا معرفی می‌كنند، نمی‌شناسند و جايگاه و شأنيت مسجد برايشان مفهوم نيست كه فرهنگ‌سازی می‌تواند در اين زمينه ايفای نقش كند؛ ضعف هماهنگی و وجود دستگاه‌های مختلف كه مدعی همكاری با مساجد هستند، امروز تبديل به يك معضل شده و راهبرد هماهنگ‌سازی عاملی است كه می‌تواند به حل اين معضل مدد رساند.

كمبود مسجد متناسب با جمعيت و نياز به آن از ديگر مشكلاتی بود كه حجت‌الاسلام حاج علی‌اكبری به آن اشاره و راهكار مسجدسازی را در اين خصوص معرفی كرد و گفت: در اين زمينه تشكل خيران مسجدساز نيز اضافه شده است و از ديگر نقاط ضعف مساجد امروز ضعف قانونی است كه بايد مجلس شورای اسلامی اين ضعف را جبران كند چرا كه امروز قانونی شفاف و روشن در خصوص مسجد نداريم و راهبرد آن تنها قانون‌سازی است.

*‌ ضرورت شناسايی، آموزش و جذب امامان جماعت

وی كمبود امام جماعت را يك مشكل جدی ديگر برخی از مساجد دانست و بر شناسايی، آموزش و جذب امامان جماعت تأكيد كرد و افزود: آخرين ضعفی كه در اين مطالعه شناسايی شد، مربوط به خود مراكز امور رسيدگی به مساجد است كه ضعف ساختاری دارند و راهبرد حل آن تقويت مراكز است.

اين مقام مسئول در پايان با اشاره به اينكه مساجد برای رسيدن به مسجد تراز اسلامی فاصله دارند و بايد به سراغ راه‌حل‌ها رفت، گفت: راه ميان‌بر، كوتاه مدت و نزديك برای تحول در مساجد ما تقويت همه جانبه امامان جماعت به عنوان پيشوايان و مديران مسجد است و البته بايد توجه كرد كه برای اينكه امامان جماعت بتوانند كارهای فرهنگی در مساجد انجام دهند بايد برای اين امور وقت بگذارند.

به گفته حجت السلام و المسلمین حاج علی اكبری در اين خصوص بايد به وضعيت معيشت اين افراد رسيدگی شود و البته جنبه مردمی بودن مساجد كه از خواسته‌های مقام معظم رهبری است نيز حفظ شود.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *