گنج جنگ؛ بازنشر گزارش یک مراسم به مناسبت هفته دفاع مقدس 1390/11/30


پیوند های مرتبط »

گنج جنگ؛ بازنشر گزارش یک مراسم به مناسبت هفته دفاع مقدس
اواخر سال 90 جلسه‌ای حول محور کتاب «نورالدین پسر ایران» در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین حاج‌علی اکبری در این مراسم به ایراد سخنانی پرداختند. ما به مناسبت هفته دفاع مقدس به بازنشر گزارش این مراسم پرداختیم.

[گزارش تصویری این مراسم]

به گزارش سایت افق‌ها به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی خامنه‌ای حفظه الله، رهبر انقلاب پس از مطالعه‌ی كتاب «نورالدین پسر ایران» تقریظی بر حاشیه‌ی این اثر نوشتند كه ظهر یكشنبه 1390/11/30 طی مراسمی به راوی، همسر راوی و نویسنده‌ی كتاب اهدا شد. در این جلسه آقای سید نورالدین عافی راوی كتاب به همراه همسرش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیمیان نماینده‌ی ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران و جانبازان، خانم معصومه سپهری نویسنده‌ی كتاب، آقای محسن مؤمنی شریف مدیرمسئول انتشارات سوره‌ی مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اكبری نویسنده‌ی كتاب مطلع عشق، آقای علیرضا مختارپور صاحب‌نظر در حوزه‌ی نشر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی شیرازی نویسنده و فعال فرهنگی و سردار سدهی حضور داشتند.

* متن تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «نورالدین پسر ایران»

بسم الله الرحمن الرحیم. این نیز یكی از زیباترین نقاشیهای صفحه‌ی پُركار و اعجاز گونه‌ی هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند. آمیختگی این خاطرات به طنز و شیرین‌زبانی كه از قریحه‌ی ذاتی راوی برخاسته و با هنرمندی و نازك‌اندیشیِ نویسنده، به خوبی و پختگی در متن جا گرفته است، و نیز صراحت و جرأت راوی در بیان گوشه‌هائی كه عادتاً در بیان خاطره‌ها نگفته میماند، از ویژگیهای برجسته‌ی این كتاب است. تنها نقصی كه به نظر رسید نپرداختن به نقش فداكارانه‌ی همسری است كه تلخی‌ها و دشواریهای زندگی با رزمنده‌ئی یكدنده و مجروح و شلوغ را به جان خریده و داوطلبانه همراهی دشوار و البته پر اَجر با او را پذیرفته است. ساعات خوش و با صفائی را در مقاطع پیش از خواب با این كتاب گذراندم والحمدلله 90/10/20

*‌  آثار دفاع مقدس تهرانیزه شده بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌علی‌اكبری از اساتید اخلاق و فعالین فرهنگی حوزه‌ی جوانان و خانواده، در سخنان خود با ذكر نكاتی از زوایای دیگر «نورالدین پسر ایران» گفت: ویژگی ممتاز كار این است كه به خوبی می‌تواند دفاع مقدس را برای نسل امروز گزارش كند. آن لطایفی كه در صفحات كتاب مشاهده می‌شود یك اثر شیرین از جریانات دفاع مقدس است كه از جنبه‌های صادقانه‌ای نیز منبعث می‌شود كه وقتی با شیرین‌كاری همراه می‌شود وضعیت دفاع مقدس را از اول تا آخر در اختیار نسل جوان قرار می‌دهد.

وی در سخنان خود به رابطه‌ی دفاع مقدس و جوانان پرداخت و ادامه داد: تنوع حوادث و جغرافیا در این كتاب نشان می‌دهد كه نورالدین بسیار خوب توانسته‌ از جبهه‌های كردستان پرده‌برداری كند و توانسته زندگی در جبهه را به خوبی منعكس كند. این كتاب هم می‌خنداند و هم می‌گریاند و می‌تواند نسل جوان امروز را با دفاع مقدس آشتی دهد؛ نسل جوان نیازمند چنین كتاب‌هایی است. آثار دفاع مقدسی كه قبلاً ما می‌خواندیم تهرانیزه شده بود ولی كتاب‌هایی مثل «دا»، «بابانظر» و «پایی كه جا ماند» به استان‌های دیگر كشور مربوط است و راویان این كتاب‌ها عموماً اهالی روستاها هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌‌علی‌اكبری در سخنان خود با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی استخراج منابع از هشت سال دفاع مقدس گفت: رهبری فرمود كه این گنج عظیم هنوز از جنگ استخراج نشده است كه اگر كشف شود پدیده‌هایی از آن پیدا می‌شود. شخصیت سید در این كتاب از این نوع است كه تصویر آن برای جوانان بسیار جذاب است؛ شلوغی و بی‌قراری نورالدین و در عین حال صبر و ماجراجویی وی كه در ورای آن انسانی مؤمن و سخت‌كوش قرار دارد كه برای انجام هدفش از هیچ كاری فروگذاری نمی‌كند.

وی سخنانش را با طرح یك هشدار به پایان برد: امروزه ما در عرصه‌ی فرهنگ، از جمله تربیت نسل جوان با چالش‌های جدی مواجه هستیم كه در آینده اوضاع سخت‌تر نیز خواهد شد. برای یك چنین زمانی رویكرد تربیتی لازم برای نسل جوان «تربیت جهادی و حماسی» است كه نیازهای امروز ما را پاسخ دهد. ضمن اینكه منابع اصلی تربیتی در سیره‌ی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، اولیای خدا، حادثه‌ی كربلا و دفاع مقدس وجود دارد كه طلوع جدید و نوینی در حماسه‌ی تربیتی است.

[گزارش کامل مراسم و سخنان دیگرحاضران را می‌توانید این‌‌جا بخوانید]



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *