در برنامه «یاد خدا»: عاشورا، تجلی‌گاه دعای عرفه امام حسین علیه‌السلام 1392/7/21


پیوند های مرتبط »

در برنامه «یاد خدا»: عاشورا، تجلی‌گاه دعای عرفه امام حسین علیه‌السلام
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری این هفته در برنامه یاد خدا که یکشنبه‌ها به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود بنابرمناسبت های ماه ذی الحجه به تبیین فلسفه حج و دعای عرفه امام حسین علیه السلام پرداختند

 

به گزارش سایت افق‌ها به نقل از خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در برنامه «یاد خدا» که هر روز از شبکه قرآن و معارف سیما بر روی آنتن رسانه ملی می‌رود گفت: برنامه‌های حج و ارتباط با روح حج و حقیقت حج که امام حسین علیه السلام است و همچنین همراه شدن با دل‌های حاجیان در این ایام به اوج خود خواهد رسید؛ چراکه روز هشتم ذی الحجه روز حرکت امام حسین (ع) به سمت کربلاست و امام حسین علیه السلام با این عمل خود به انسان‌ها  آموختند که نباید حقیقت حج را فراموش کرد و گرفتار ظواهر شد.

وی اظهار داشت: روز هشتم ذی الحجه روز بزرگی است و ذکر و توجه در این روز، قدرت تأثیرگذاری در بهسازی شخصیت انسان خواهد داشت. این روز به یوم الترویه شناخته می‌شود و از این جهت به آن یوم الترویه می‌گویند که در این روز حاجیانی که برای عرفات و مشعر و منی عازم بودند آب بر می‌داشتند و خود را برای مراسم آماده می‌کردند.

این استاد اخلاق با اشاره به این نکته که ایام حج بهترین فرصت برای تقویت بنیه توحیدی است اظهار داشت: روز هشتم ذی الحجه روز حرکت سید الشهدا علیه السلام از مکه مکرمه به سوی کربلاست و دعای عرفه را که از زبان ایشان وارد شده است در حج دیگری خوانده‌اند. برحسب نقل گفته شده که حضرت سیدالشهدا علیه السلام ازحج خارج شدند و به سوی حجی متفاوت و قربانی کردنی متفاوت رفتند و بنابراین دل‌های مؤمنین از این ایام و از روز 8 ذی الحجه کربلایی می‌شود.

وی با تأکید بر مضامین عالی‌ای که در دعای عرفه از زبان امام حسین علیه السلام بیان شده گفت: در دعای عرفه مضامین عالی توحیدی و حقایقی وجود دارد که این مضامین در صحنه عاشورا نمود پیدا می‌کند. جنبه زیبایی شناسی عاشورا در حقیقت، عینیت دعای عرفه است به گونه‌ای که این مناجات در کربلا تجلی می‌یابد و عشق الهی در این سرزمین طلوع می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: امام حسین علیه السلام زندگی توحیدی را با نمونه‌ای که ارائه می‌دهند تسهیل می‌کنند و در حقیقت صراط توحید را با رنگ سرخ به مؤمنان نشان می‌دهند و این مسیر توحید حسینی‌البقا است؛ زیرا این کربلا بوده که تا به حال ایمان مؤمنان را حفظ کرده و پس از این نیز حفظ خواهد کرد.

 وی افزود: امام حسین علیه السلام درس بزرگی به حجاج دادند و آن این حقیقت بود که حج به معنای  توجه به خداوند است و تمامی ‌این مناسک نشانه‌ای است که نباید در این نشانه‌ها توقف کرد و حقیقت را از دست داد. امام حسین علیه السلام در حج، مسیر خود را عوض می‌کند یعنی این که اگر حج، بی‌حقیقت شد باید از این حج خارج شوید. حاجیان باید به حق تعالی رو کنند و گرفتار ظواهر و نشانه‌ها نشوند.

وی تأکید کرد: امام حسین علیه السلام در دعای عرفه می‌فرماید من در تمامی آثار به این نتیجه رسیدم که تو در همه چیز خواسته‌ای تا خودت را به من نشان دهی. نگاه انسان مؤمن به این عالم باید این گونه و مانند امام علیه السلام خالص باشد و همه چیز را آیه‌ای از وجود خداوند ببیند. امتحان نیز برای مؤمن امتحان توحید و شرک است این امتحان‌ها برای به دست آوردن اخلاص است و برای این است که حقیقت توحید در وجودمان متجلی شود.

این استاد اخلاق تصریح کرد: هرچند که جان انسان، توحیدی و موحد خلق شده، اما بر اساس ضلالت و جهالتی که در متن زندگی برای انسان پیش می‌آید انسان دچار شرک خواهد شد و امتحان‌ها باعث می‌شود تا مؤمن بتواند توحیدش را تقویت کرده و آن را خالص نماید؛ زیرا فطرت انسان فطرتی توحیدی است و انسان برای مراتب بندگی، خلق شده و تمامی عالم، خلق شده تا انسان به این مراتب برسد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به این مطلب که همه کائنات، یاریگر انسان برای رسیدن به مراتب بندگی هستند گفت: انسان هنگامی که از جاده توحید حرکت کند می‌بیند که تنها نیست و همه لشگریان حق و کائنات به کمک او می‌آیند و با حرکت در این جاده تشویش‌ها از دل مؤمن بیرون می‌رود. با این حال در این مسیر فراز و نشیب بسیاری بر سر راه مؤمن است و دائم امتحان خواهد شد.

وی افزود: انسان با ریا و با عجب دچار شرک خفی و پنهان خواهد شد انسانی که دارای عجب است مثل این است که دائم در حال سجده کردن به خود می‌باشد و در حقیقت این خودپسندی است که انسان را به خودپرستی می‌کشاند و این عجب خطر شرک را خواهد داشت. توجه به فقر و نیاز در برابر خداوند، انسان را از این عجب حفظ می‌کند.

وی در رابطه با شرک خفی گفت: متأسفانه ما امروز در بسیاری از مسائل از جمله مسئله ازدواج و تشکیل خانواده نیز دچار شرک های خفی و پنهان شده‌ایم در صورتی که نهاد خانواده نهادی ایمانی است که بر اساس سنت الهی می‌باشد. در روایات آمده است که هیچ شفاعتی به شفاعت در ازدواج نمی‌رسد که فردی بین دو جوان که هم کفو با یکدیگر هستند زمینه ازدواج را فراهم کند و این فرد در زیر سایه عرش خداوند قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: مهریه‌ای که در اسلام نماد مشارکتی عاشقانه است و یک هدیه می‌باشد در این روزگار به نکبت تبدیل شده و زمینه‌ساز آسیب‌ها گشته است حتی این شرک در برگزاری مراسم‌های سنگین نیز صورت می‌گیرد، کسانی که در این گونه مراسمات به تجملات دامن می‌زنند باید بدانند که در گناه بزرگ مجرد بودن جوانان دیگر سهیم هستند. البته صدا و سیما نیز نباید در سریال‌ها و برنامه‌هایش به زندگی‌های تجمل‌گرایانه دامن بزند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در پایان خاطر نشان کرد: جامعه ما جامعه‌ای دینی است، اما متأسفانه سبک زندگی غربی که به چیزهایی مانند زیبایی ظاهری، مال و ثروت و بی بندو باری و از بین رفتن قبح طلاق اصالت بخشیده در ازدواج های ما نیز جاری شده است و جامعه روحانیت، دانشگاهیان و مسئولین باید در این رابطه که بسیار خطر بزرگی است مطالعه کرده و به راه حل برسند.



در این رابطه بخوانید »
لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *