در برنامه «یاد خدا»: دلایل جسارت به ساحت امام هادی علیه السلام چیست؟ 1392/8/18



در برنامه «یاد خدا»: دلایل جسارت به ساحت امام هادی علیه السلام چیست؟
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در برنامه «یاد خدا»ی این هفته به بررسی ظرفیت های معنوی ماه ذی الحجه و نقش امام هادی علیه السلام در آماده‌سازی مردم برای دوران امامت و غیبت امام مهدی (عج) پرداختند.

[صوت]


1392/07/28

به گزارش سایت افق ها به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ حجت الاسلام حاج علی اکبری در برنامه «یاد خدا» شبکه قرآن و معارف سیما گفت: امام هادی(ع) با تشکیل شبکه وکلا و فرستادن نمایندگان خود به نقاط مختلف برای مردم در عصر غیبت امام زمان الگوسازی کرده و به این ترتیب مسئله امامت در عصر غیبت را ادامه‌دار نمودند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: در ماه‌های قمری، نیمه ماه از اعتبار خاصی برخوردار است به خصوص اگر این ماه ذی‌الحجه باشد که مملو از مناسبات زیبا و معنوی است. در شب نیمه ماه قمری، ماه در آسمان در اوج زیبایی است و در نیمه ذی الحجه این درخشش و زیبایی با آمدن امام هادی(ع) صد چندان خواهد شد.

وی ادامه داد: امام هادی(ع) در منطقه‌ای نزدیک به مدینه به دنیا آمدند و مادر ایشان سمانه مغربیه است که این بانو مورد احترام و عنایت فوق العاده امام جواد(ع) بودند. این بانو دارای مقامات بسیار بالایی است و حجت خدا را به شریعت هدیه داده است. این میلادها فرصت مناسبی است تا ارادتمان را نسبت به مادران امامان ابراز کنیم.

وی افزود: امام هادی(ع) 41 و یا 42 سال عمر شریفشان و 33 سال دوران امامتشان بود. ایشان نیز مانند پدر بزرگوارشان در سن کودکی به امامت رسیدند و دوران زیادی از امامتشان را در منطقه نظامی تحت نظر مستقیم بودند و در زمان معتضد عباسی ملعون نیز به شهادت رسیدند و در خانه خود و در همان منطقه نظامی سامرا دفن شدند که الان مرقد منور خودشان و فرزندشان امام حسن عسگری(ع) همان جا می باشد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تصریح کرد: از امام هادی (ع) یادگاری‌های زیادی باقی مانده که در اوج آن‌ها زیارت جامعه کبیره است که این زیارت به تعبیر بعضی از بزرگان جوشن کبیر امامت و ولایت است و در حقیقت یک دوره عالی امام شناسی است که آفات بسیاری را نیز برای مؤمن مشخص و باز می‌کند.

وی گفت: امام هادی علیه السلام یک یادگار خاص هم برای ایرانیان به جا گذاشتند و آن حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است که سخن مشهور «انت ولینا حقا» نیز به نقل از امام هادی(ع) خطاب به حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است که فرمودند: تو حقیقتا دوست ما هستی حضرت عبدالعظیم یک یادگاری در ایران و به خصوص تهران هستند که باید قدرشان را بیشتر بدانیم.

این استاد حوزه ادامه داد: حضرت عبدالعظیم محضر چند امام را درک کرده بودند، اما ایشان مورد عنایت و تربیت خاص امام هادی علیه السلام بودند و کار بسیار خاصی نیز در پیشگاه امام هادی(ع) انجام دادند که برای ما درس بسیار بزرگی است و آن عرضه اعتقاداتشان به امام زمانش بوده است.

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر امام هادی بسیار مورد جسارت دشمنان قرار گرفتند و ما برایمان سؤال شده بود که چرا این جسارت ها به امام هادی صورت می گیرد و با تأملات انجام شده دلیل این جسارت‌ها به ساحت امام هادی را دریافتیم و مهم‌ترین این دلایل این است که امام هادی مسئله امامت و ولایت و مسئله غدیر را با بیانات بسیار زیبا ارائه کرده‌اند. به عنوان مثال زیارت جامعه کبیره، بیان اعتقادات ویژه شیعی و همچنین مدل بهره‌برداری از غدیر در عصر غیبت را می‌توان از جمله این بیانات دانست.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به این که امام هادی(ع) تلاش بسیار زیادی برای آماده کردن مردم برای امامت حضرت مهدی انجام داده‌اند گفت: امام هادی در زمان خودشان شبکه وکلا را برنامه ریزی کردند تا چگونگی مسئله ادامه امامت در عصر غیبت و حضور مردم در شبکه امامت را مطرح و مشخص کنند. از طرفی امام شخصیت‌ها و دست پرورده‌های خود را برای مدل سازی و الگو پردازی به نقاط مختلف فرستاده بودند تا شیعیان بتوانند از طریق این افراد سؤالات و مشکلاتشان را حل کنند و این الگوسازی نیز از دیگر یادگاری‌های امام برای مردم در زمان غیبت است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امام هادی لقب‌های دیگری نیز دارند، اما این لقب در ذهن‌ها نقش بسته و انسان را متوجه هدایت خواهد کرد و خوب است که جوانان سعی کنند در انتخاب های بزرگ زندگی شان از عنایات خاص آن امام بهره‌مند شوند.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *