در همایش ستارگان جاوید: شعار مسجدی سال 93، «مسجد، کودکان و نوجوانان» 1392/12/1


پیوند های مرتبط »

در همایش ستارگان جاوید: شعار مسجدی سال 93، «مسجد، کودکان و نوجوانان»
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: «مسجد،کودکان و نوجوانان» شعار مسجدی سال۹۳ است که این پیام را می‌رساند نسل جوان ما باید مسجد را منزل دوم خود بداند و شخصیت آنها بعد از خانواده از مسجد شکل بگیرد و سپس از مدرسه.

به گزارش سایت افق‌ها به نقل از خبرگزاری فارس،‌‌ همایش ستارگان جاوید با حضور آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، حجج اسلام حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، حمید آقایی معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد، و با حضور جمعی از طلاب و روحانیون و خانواده شهدا پیش از ظهر امروز در سالن الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: اجلاس پایانی ما در سال 1392 با رویکرد تازه‌ای در برگزاری جلسات عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد است. بنابراین از این پس هر جلسه‌ای که به صورت اجلاس سراسری داشته باشیم با یک موضوع خاص برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه در این اجلاس، برنامه‌های جاری مساجد مورد تأکید قرار می‌گیرد یک موضوعی هم با پیام جدید مدنظر قرار خواهیم داد و این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری عنوان کرد: در بین شهدا، شهدای روحانی و عالمان شهید جایگاه خاصی دارند که بر اساس آیات قرآن کریم، مؤمن صادق یا شهید است و یا انتظار و شوق شهادت را دارد. لذا در جامعه روحانیت شیعه از آغاز تاکنون همواره اینگونه بوده که این تبار یا شهیدند و یا منتظر شهادت هستند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به کتاب «شهداءالفضیله» اثر علامه امینی که در روزگار جوانی خود این کتاب را نوشته‌ است، گفت: علامه امینی حکایتی از تبار نورانی عالمان و سالکان شهید را به رشته تحریر درآورده و این اثر او جزو آثار فاخر شیعه محسوب می‌شود و در واقع همایش «ستارگان جاوید» در امتداد کار شهداءالفضیله است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری خطاب به ائمه جماعات حاضر در همایش تصریح کرد: ما باید به سمت برنامه‌ریزی برای مساجد حرکت کنیم از این رو ماه پایانی سال فرصتی است که می‌توان برنامه‌های سال گذشته را نقد و برای سال آینده برنامه‌ریزی بهتری داشت و از شما ائمه جماعات انتظار می‌رود اولویت‌ها، برنامه‌ها، پیش‌بینی مناسبت‌ها و برنامه‌ها و حتی بودجه‌های مورد نیاز خود را مشخص کنید و در واقع این یک خواهش استراتژیک و راهبردی از شما است.

وی با تأکید بر اینکه مساجد ما باید دارای برنامه باشند، گفت: برخی از مساجد برنامه‌های ده‌ساله و یا حداقل یک برنامه پنج‌ساله تنظیم کرده‌اند و این صحیح است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: امسال برنامه فاطمیه و ایام سوگواری حضرت زهرا(س) با ایام نوروز مقارن شده است که انشاءالله نوروزی فاطمی خواهیم داشت و باید آن را مغتنم شماریم و توجه داشته باشیم که برنامه‌های پرشور و قوی در مساجد برگزار شده و تحت تأثیر ایام تعطیلات قرار نگیرد.

وی یادآور شد: همچنین شما ائمه جماعات بایستی خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) که منشور جاوید شیعه بوده و سرشار از معارف ناب توحیدی، لطایف قرآنی، بصیرت آفرین و افشاگر خط نفاق است را در دستور کار خود قرار داده، بحث، ارائه و تشویق جوانان به این خطبه نورانی از جمله توصیه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری با اشاره به هنگام تحویل سال 93، گفت: سنت آغاز سال نو از مسجد، سنت پسندیده‌ای است و هنگام تحویل سال 93 در شب جمعه ساعت 20:30 است که این فرصت فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود که با دعوت شما ائمه جماعات جمعیت چند برابری از مردم در مساجد حضور پیدا خواهند کرد و این مسئله بر تربیت دینی مردم و تقویت احساس قداست آنها در طی سال بسیار تأثیرگذار است.

وی گفت: همانند مقام معظم رهبری ما نیز برای هر سال یک شعاری را انتخاب می‌کنیم که سال 93 را به عنوان «مسجد، کودکان و نوجوانان» نامگذاری کرده‌ایم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: بنابراین یکی از موضوعاتی که در دستور کار خود قرار می‌دهیم این است که هر سال یک سال مسجدی را برای برجسته‌سازی موضوعات راهبردی مشخص کنیم و با تحقق این شعار در واقع آینده را با فرزندان‌مان از مسجد می‌سازیم.

وی ادامه داد: پیام شعار «مسجد، کودکان و نوجوانان» این است که نسل جوان ما باید مسجد را منزل دوم خود بداند و شخصیت آنها بعد از خانواده از مسجد شکل بگیرد و سپس از مدرسه.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری در پایان دو نکته را به ائمه جماعات حاضر در همایش تأکید کرد و گفت: مسئله مسجد و مدرسه یکی از مسائل مهمی است که باید ارتباط میان مسجد و مدرسه را به نحو شایسته تعریف کرده و در تابستان که غالباً اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است با داشتن برنامه‌های مناسب و متنوع، مسجد را به پایگاه مناسبی برای آنها تبدیل کنیم.

وی افزود: طرح شورای فرهنگی مساجد، برآیند مذاکراتی بود که ما با ائمه جماعات داشتیم که بهترین راه برای انسجام در مسجد و جلوگیری از حاشیه‌ها و اختلافات، شورای فرهنگی مسجد است که با طراحی درست می‌توان ظرفیت‌های فرهنگی مسجد را فعال کنیم.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *