سبک صحیح اوقات فراغت در مکتب اسلام 1392/6/8



سبک صحیح اوقات فراغت در مکتب اسلام
اوقات فراغت یکی از مسائل مهم و کلیدی در بحث سبک زندگی اسلامی ما محسوب می شود که متأسفانه در حال حاضر با سبک زندگی اسلامی ما فاصله گرفته است.


به گزارش سایت افق‌ها به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در ادامه سلسله مباحث بیستمین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی با رویکرد سبک زندگی اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد به تشریح سبک صحیح اوقات فراغت در دین مبین اسلام پرداخت و اظهار داشت: اوقات فراغت یکی از مسائل مهم و کلیدی در بحث سبک زندگی اسلامی ما محسوب می شود که متأسفانه در حال حاضر با سبک زندگی اسلامی ما فاصله گرفته است.

وی به تأثیر اوقات فراغت سالم در جامعه اشاره و تصریح کرد: امروزه انجام یک اوقات فراغت سالم در تربیت فرزندان و به ویژه قشر جوان و نوجوان ما بسیار تأثیرگذار است؛ اما اگر این تفریحات به سمت منفی کشیده شود به طور قطع مخرب و تهدیدکننده خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری بر برنامه‌ریزی اوقات فراغت تأکید کرد و افزود: مدیریت و برنامه ریزی برای اوقات فراغت و بیکاری یک مسأله ضروری است چرا که خدای متعال نعمت‌هایی را که برای ما قرار داده باید به شکل ارزنده‌ای از آن استفاده کنیم.

وی کار و اوقات فراغت را دو مقوله جدا از هم دانست و اظهار کرد: انسان در زمانی که مشغول انجام یک کار جدی و مهم است به هیچ عنوان به سراغ اوقات فراغت خود نمی‌رود؛ اما زمانی که از محیط کار جدی خود دور شد یک موقعیت خوب برای انجام تفریح و گذر اوقات انجام خواهد داد.

وی به تبیین دیدگاه اسلام درباره مسأله اوقات فراغت پرداخت و خاطرنشان کرد: در دین مبین اسلام اوقات فراغت به عنوان یک ضرورت و نیاز فردی و اجتماعی انسان به رسمیت شناخته شده اما مرزها و قواعد یک فراقت سالم نیز بیان شده است.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزی با تأکید بر این که روح و جان انسان نیازمند بهره‌مندی از نعمت‌های حلال الهی است تصریح کرد: خدای متعال نعمت‌های خود را در راستای بهره‌مندی و استفاده همه قرار داد تا انسانی با نشاط، جذاب و متعادل در انجام مسئولیت‌ها و وظایف دینی باشد.

وی با اشاره به سیره زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: اولیای الهی نیز در مواجهه با نعمت الهی در راستای بهره‌مندی و ارتقای روحی و جسمی خود استفاده و نیز مؤمنان را بر استفاده از نعمت‌های حلال الهی سفارش و تأکید می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با بیان این که تفریحات حرام در کمین جوانان و نوجوانان است، اظهار کرد: متأسفانه اکنون جوانان و نوجوانان ما به تفریحات حرام روی می‌آورند که این یک خطر و تهدید بزرگ برای قشر جوان ما محسوب می شود که خانواده باید این موضوع مهم را کنترل کنند.

وی به امور مهم در زندگی انسان اشاره و تصریح کرد: ساعت مناجات و بندگی با خدا، تفکر و اندیشیدن در خلقت و عالم هستی، تأمین امرار معاش با انجام کار روزانه و مهم‌تر از آن بهره‌مندی از نعمت‌های حلال الهی از مهم‌ترین امور زندگی انسان به شمار می رود.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد بر تناسب سرگرمی‌ها با سن و اخلاق افراد تأکید کرد و گفت: بهره‌مندی از لذت‌ها و حلال الهی باید متناسب با خواسته‌ها و اخلاقیات افراد باشد و اگر این گونه نباشد خستگی و بی‌حوصلگی در فرد را به وجود خواهد آورد.

وی به سیمای مؤمن در تقسیم اوقات فراغت و تفریح در دین مبین اسلام اشاره و تصریح کرد: یک اصل مهم و کلیدی در تقسیم اوقات فراغت اصل سلامت است یعنی فراغت انسان مؤمن باید بر پایه سلامت و نیازهای او برنامه‌ریزی شود و باید استمرار در آن نمود داشته باشد.

وی اعتدال در فراغت را یک اصل مهم دانست و تأکید کرد: باید در بهره‌مندی از نعمت ها و حلال های الهی اعتدال و نظم را در اولویت قرار داد که اگر این موضوع کنترل نشود به یقین بی‌حوصلگی و زدگی را در وجود انسان به وجود می‌آورد.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *