در برنامه تلویزیونی یاد خدا: حق خداوند بزرگترین حقوق است 1392/6/17


پیوند های مرتبط »

 در برنامه تلویزیونی یاد خدا: حق خداوند بزرگترین حقوق است
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در برنامه یاد خدا که همه روزه از شبکه قرآن و سیما به روی آنتن می رود گفت: ما باید نگاه توحیدی به حقوق داشته باشیم، حقوق و وظایف از هر جهت انسان را احاطه کرده‌اند اما اصل حقوق، حق خداوند است و سایر حقوق شعبه‌هایی از حقوق پروردگارند


حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با بیان این مطلب که بزرگترین حق خداوند در رساله‌ی حقوق امام سجاد علیه السلام این است که او را بپرستید افزود: در رساله حقوق امام سجاد(ع) ابتدا حق خداوند و پس از آن حق النفس یعنی حق خود انسان بیان شده بعد از آن نیز هفت حق را به عنوان حقوق اعضاء و جوارح و پنج حق را به عنوان حقوق افعال بر شمرده‌اند و سپس حقوق دیگران را بیان می‌فرماید.

وی ادامه داد :حق اول و اولین حقوق، حق اختصاصی پروردگار است و آن حق این است که او را بپرستیم و به او شرک نورزیم انسان باید باورش شود که همه چیز دست خداست و خودش را در تصرف و در میان دستهای خدا ببیند. همان طور که در بیان رهبر حکیم درباره سبک زندگی مطرح است سبک زندگی ناشی از جهان‌بینی است و اگر این جهان‌بینی و نگاه، توحیدی بشود زندگی رنگ خدایی می‌یابد و جلوه‌ی این رنگ در بندگی ظاهر خواهد شد.

وی افزود: مساله اول مساله بندگی است یعنی پرستش خداوند و مساله بعدی نیز شرک‌زدایی است. مخاطب رساله حقوق امام سجاد(ع) مومنان هستند که قرار است بندگی را، هم به صورت عمیق و هم به صورت گسترده به جا آورند.

این استاد اخلاق تصریح کرد: توحید و منطق توحید و جلوه‌های بدیع و آثار شیرینش با بیان قرآن آن چنان زیبا توصیف شده که ما از گفتنش قاصریم و ما این زیبایی‌ها را درک نمی‌کنیم مگر اینکه با قرآن انس داشته باشیم. از جمله معارف قرآنی که صدرنشین است همین تصویر ممتاز و دلپذیری است که از پروردگار در دل انسان مومن قرار می‌دهد یعنی معرفتی که از پروردگار معرفی می‌کند بر معارف دیگر امتیاز دارد و به این طریق راه دلپذیری که پر از مناظر پرشکوه و جذاب است به انسان نشان داده می‌شود.

وی ادامه داد: ما باید به اصل توحید که هویت ما، کمال ما و جامعه ما وابسته به اوست بپردازیم اما متأسفانه در این مساله کوتاهی‌های زیادی داریم و هم از منظر شناخت کم گذاشته‌ایم و هم از عمل. در صورتی که مسئله توحید باید جزو بخشهایی که انسان دائما در زندگی‌اش به آن می‌پردازد باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با تأکید بر این مطلب که جلوه‌های قرآنی در اسماء الحسنی است عنوان کرد: اسم الله اسم جامع خداوند است که در ذیل این اسم یک فهرست طولانی و بسیار جذاب از اسماء الهی معرفی می‌شود. این اسماء باب معارف را به روی انسان باز می‌کند و این معارف نیز به شما کمک می‌کند تا ارتباط خودتان را در قلب و با شخصیت و با محیط پیرامونتان در رابطه با خداوند حفظ کنید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: چون خداوند خالق است به همین دلیل مالک نیز هست و این نگاه، نگاه توحیدی است و به انسان می‌آموزد که تدبیر و مهندسی زندگی انسان به دست خداوند است و وقتی که انسان به حاکمیت و ولایت خداوند اعتقاد و باور دینی داشته باشد جلوه‌های بندگی در زندگی‌اش آغاز می‌شود. زیباترین جلوه‌های بندگی نیز حالت رکوع و سجود است.   


منبع: http://qurantv.ir



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *